جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا عشق اولیه بعد چند وقت فروکش می‌کنه؟

چرا عشق اولیه بعد چند وقت فروکش می‌کنه؟

عشق چرا بعد یه مدت کم میشه و انگار برای هم عادی میشیم؟ این سوال خیلیاس که چرا اینجور میشه و چجوری جلوی این اتفاق رو بگیریم؟ براتون توضیح میدم که چرا اینجور میشه و چجوری جلوشو بگیریم؟ شاید این موضوع تجربه ی خیلی از ما باشه که موقعی که با یک نفر اشنا میشیم انگار روی ابرها هستیم. با هر بار دیدنش یا شنیدن صداش قلبمون تند تند می زنه و گونه هایمون سرخ میشه. اما رفته رفته این عشق اوایل رابطه و آتشین فروکش می کنه. نه اینکه دیگه دوسش نداریم. بلکه به این معناس که اون علایم که حکایت از سرمستی و هیجان داشتن دیگه توی ما دیده نمیشه هر چند که هنوز هم طرف مقابل رو خیلی دوست داریم و حتی شاید زندگی بدون اون برامون سخت باشه. ولی بازم نمیدونیم که چی شده!

دلایل کاهش عشق اوایل رابطه

وقتی که فردی عاشق میشه و در اوج هیجان عاشقانه اس ، توی بدنش فعل و انفعلاتی اتفاق میوفته. سطح تعدادی از هورمون ها و مواد شیمیایی بالا میره. از مهم ترین این هورمون و مواد شیمیایی میشه به کورتیزول، دوپامین، اکسی توسین، پروتئین ان جی اف، اندروفین، استروژن و تستوسترون، آدرنالین و مونو آمین اشاره کرد .

چرا سطح این مواد تا همیشه بالا باقی نمیمونه؟

جواب این پرسش خیلی جالبه. تئوری ای وجود دارد به نام تئوری تطبیق یا تئوری تطابق خوشی که میگه طبیعت انسان به گونه ای هست که تمایل دارد بعد از تجربه ی یک احساس تشدید شده (غم، شادی، عشق، …) به یک سطح پایدار از خوشی برسه. همین موضوع هست که باعث میشه که انسان حتی بعد از از دست دادن عزیزی توی زندگیش بعد از مدتی بتونه به زندگی عادی بازگرده. یا به اصطلاحی که توی فرهنگ خودمون داریم میگیم “خدا خودش صبرشو میده ”

 

دلیل تمایل به رسیدن به سطح پایداری از خوشی

علت اینکه بدن به طور اتوماتیک برای دفاع در برابر خطرات محیطی تنظیم شده و اگر عملکرد طبیعی اون مختل نباشه به طور اتوماتیک سطح هورمون های بدن رو به جوری تنظیم میکنه که هوشیاری انسان و همچنین سیستم ایمنی بدنش به حال نرمالش برگرده ‌.

تاثیرات هورمون ها توی عشق اوایل رابطه

دوپامین که در ابتدای عاشق شدن میزان ترشحش بالا میره، همون ماده ای هست که موقع استفاده از یک ماده ی مخدر مثل کوکائین توی مغز آزاد میشه. بالا بودن سطح دوپامین باعث کاهش هوشیاری میشه .
از طرفی مواد های دیگه ای هم هست که دخیل هستن . کورتیزول هم یکی دیگه از این هورمون هاس که ترشحش در اوایل عشق افزایش پیدا میکنه . این هورمون همون هورمونی هست که موقع مضطرب شدن توی بدن ترشح میشه و موجب ایجاد آرامش میشه.

اما سطح بالای همین ماده می تونه باعث ضعف در بدن و سیستم ایمنی بشه و مشکلات گوارشی به وجود بیاره. پس به صورت طبیعی یه بدن سالم دست به کار میشه و سطح این هورمون ها رو به حالت طبیعی اولیه ی خودش برمیگردونه. البته این به این معنی نیست که تمام هورمون ها به حالت قبل از رابطه برمیگردن.

هورمون عشق!

رابطه برای دوام نیاز به هورمون اکسی توسین داره. این هورمون اسمش هورمون عشقه. همون چیزی که باعث میشه دلتون برای کسی که دوستش دارین تنگ بشه، توی زندگی باهاش گذشت داشته باشین و یا بخواین که ازش صاحب بچه بشین. چیزی که گفتم الان تماما در مورد هیجانات و احساسات شدید اول رابطه و علت فروکش کردن اونها بعد یه تایمی بود.

پس اگر شما هم احساس میکنین اون شور و اشتیاق اول رابطه رو ندارین و همه چیز براتون عادی شده ، میشه گفت بدن ریتم درستی رو طی کرده و نتیجتا جای هیچ نگرانی نیست. چون میشه با چند تا کار دوباره حس رو برگردوند و دوباره اون حس خوب رو تجربه کرد. اگر تو رابطه دنبال اون عشق اولیه هستی و دوباره میخوای رابطه ات جون بگیره و از حالت سردی و بی روحی در بیاد از اینجا میتونی وقت مشاورتو رزرو کنی تا باهم حرف بزنیم و بتونیم رابطه رو مثل روزای اول عاشقانه‌ و رمانتیک کنیم.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چرا عشق اولیه بعد چند وقت فروکش می‌کنه؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا