جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه جسم سالمی داشته باشیم؟

چگونه جسم سالمی داشته باشیم؟

 

سلامتی یکی از عوامل مهم افزایش اعتمادبه‌نفس

خب ممکنه در ابتدا این سؤال برایتون پیش بیاد که من مدرس اعتماد به نفس هستم اما چرا در مورد سلامتی صحبت می‌کنم ؟ در جواب باید بگم که سلامتی یکی از مهم‌ترین عوامل اعتمادبه‌نفس بالاست؛ به این معنا که اگر سلامتی ما در سطح بالایی باشه حال ما هم بهتره، انرژی بالاتری داریم و راحت‌تر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، راحت‌تر می‌توانیم اهداف خود را پیگیری کنیم و درواقع سلامتی بالا باعث میشه تا اعتمادبه‌نفس بالایی هم داشته باشیم.

بسیاری از افراد هستند که اهداف مالی و پولی را در اولویت اهداف خود قرار می‌دهند و اصلاً مراقب سلامتی خود نیستند. گاها می‌بینم که حساب بانکی و درآمد افراد مبلغ بسیار بالایی است اما سلامتی اونا دچار مشکل است.

تصور کنید حساب بانکی شما چندین میلیارد است اما شما به یک بیماری صعب العلاج مبتلا هستید و یا یک بیماری مثل سرطان دارید. خب در چنین شرایطی آرزو می‌کنید کاش درازای تمام دارایی‌تان سلامتی‌تان را به دست آورید. البته افرادی این گفته رو درک می‌کنند که مشکلی ازنظر سلامتی براشون پیش اومده و متوجه اهمیت این موضوع شدن، چون خیلی از ماها فکر می‌کنیم که همیشه از سلامتی کافی برخوردار خواهیم بود حتی بدون مراقبت .

اما من اینجا می خوام به شما بگم که چیکار کنید تا حالتون بهتر باشه و سالم‌تر بمونید. اما اول با یک سؤال شروع می‌کنم:

اگر یک روز از خواب بیدار شید و احساس سنگینی کنید و بعد بفهمید که یک‌دفعه ۳۰ کیلو به وزنتون اضافه شده چه حالی پیدا می‌کنید ؟  مطمئناً در چنین شرایطی بلافاصله به پزشک مراجعه می‌کنید تا دلیل این افزایش وزن ناگهانی رو بفهمید؛ اما اگر این ۳۰ کیلو وزن در طول چند سال و با غفلت و تغذیه نادرست ایجاد بشه برامون مهم نخواهد بود حتی ممکنه بیشتر افزایش وزن پیدا کنیم.

در طول هفته‌ای که باهم هستیم نکاتی را به شما خواهم گفت که در حین سادگی می‌تواند سلامتی شما را تضمین کند.

همه ما می دونیم که خوردن ۸ لیوان آب در شبانه‌روز ضروریه، اما بسیاری از ما این را رعایت نمی‌کنیم . دانش به‌تنهایی نمی تونه کاربردی باشه بلکه به عمل رساندن این دانش است که می‌تواند تأثیر داشته باشد.

دانستن این نکات اصلاً کافی نیست به خاطر همین از شما می خوام که به این نکات عمل کنید و متعهد بشید که اونها رو رعایت می‌کنید و با دیگران به اشتراک می‌گذارید.

خودآگاهی در مورد سلامتی

یک‌بار مربی من نکته قابل‌توجهی را به من یاد داد.

در آن زمان من زیادی از بدنم کار می‌کشیدم و اون به من گفت که بدن من یدکی نداره. اگه چرخ اتومبیلمون خراب یا پنچر بشه می تونیم تعمیرش کنیم و یا عوضش کنیم اما اگه مشکلی برای بدن و جسممون پیش بیاد قابل تعویض نخواهد بود . پس باید خودآگاه باشیم و بدونیم که چجوری با خودمون و جسممون رفتار می‌کنیم.

مدتی پیش شنیدم که یک آقای جوان ۳۰ ساله در اثر مصرف بیش‌ازحد مشروبات الکلی با مشکل کبدی روبه‌رو شده بود و در اثر همین مشکل هم جان سپرده بود . مصرف الکل برای این فرد تبدیل به عادت شده بود، درست مثل شخصی که سیگار کشیدن براش عادت شده و نمی دونه که داره چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن خودش وارد میکنه.

یادمون باشه که باید از خودمون سؤال کنیم که چه‌کاری می تونیم برای بهبود سلامتی خود انجام بدیم تا به خودآگاهی برسیم . چه عادات بدی رو ترک کنیم و چه عادات خوبی رو جایگزین کنیم. پیشنهاد می‌کنم این موارد رو روی کاغذ همین حالا بنویسید.

  • من امروز با بدن خودم چکار کردم ؟
  • اگر سیگاری هستم، چرا سیگار می‌کشم ؟
  • آیا به‌اندازه کافی آب می‌نوشم ؟
  • آیا از غذاهای چرب و غذای فوری زیاد استفاده می‌کنم ؟
  • آیا من خیلی از بدنم کار می‌کشم بدون اینکه انرژی مجدد بگیرم یا تفریح کنم ؟
حتما بخوانید
عوارض استرس در بارداری چیست(تاثیرات منفی استرس در بارداری خانم ها چیست؟)

لطفاً این سؤالات رو از خودتون بپرسید و جواب‌ها رو بنویسید.

چکاپ کامل بدن

مدتی پیش یکی از اقوام ما یک‌دفعه حالش بد شده بود و ایشون رو رسونده بودند بیمارستان و مشخص‌شده بود که کلیه‌های ایشون بشدت دچار مشکل شده و دلیلش این بوده که  به بیماری فشارخون مبتلا بوده ونمی دونسته. این آقا معتقد بود که بدن سالمی داره و نیازی به چکاپ کردن بدنش نداره.

دقیقاً بسیاری از ما  هم نسبت به چکاب بدنمون بی‌توجه هستیم و فکر می‌کنیم چون جاییمون درد نمی کنه حتما سالم هستیم.

به راحتی و با هزینه ناچیزی می تونید یک دستگاه کوچک که فشارخونتون رو به‌وسیله او کنترل کنید در خونه داشته باشد و در ساعت های مقرر و معین فشارخونتون رو کنترل کنید.

بسیاری از افرادی که بیشتر وقتشون رو در محیط‌های بسته هستند و کمتر در معرض نور خورشید هستند ممکنه که دچار کمبود ویتامین D بشن.

این اتفاق دقیقاً برای من افتاد. مدتی پیش حس کردم که عضلاتم خشک میشه، به خاطر همین موضوع به دکتر مراجعه کردم و متوجه شدم کمبود این ویتامین باعث این مشکل شده .البته زندگی در محیط بسته و یا تغذیه نادرست حتی ممکنه باعث کمبود آهن و هموگلوبین در خون بشه که باز عوارض دیگه ای داره، به خاطر همین موضوع پیشنهاد می‌کنم حتما فشارخونتون رو چک کنید و هر ۶ ماه یا یک سال یک‌بار بدنتون رو چکاپ کامل کنید.

علت سردردهای مداوم

به‌جرئت می تونم بگم که یکی از مهم‌ترین دلایل سردرد، ننوشیدن آب است. حتما باید در روز ۸ لیوان آب بنوشیم، به خاطر اینکه تمامی واکنش‌های شیمیایی و فعل‌وانفعالات داخل بدن ما در حضور آب انجام میشه.

خیلی پیش اومده که از نزدیکان، دوستان و همکارانم سؤال کردم که در روز چه مقدار آب می نوشن و تقریباً بیشترشون جواب دادن که یک لیوان یا نصف لیوان آب مینوشن. و دلیلشون برای مصرف نکردن آب اینه که بیشترشون میگن « تشنمون نمیشه تا آب بنوشیم »،

دوستان، تشنگی به هیچ عنوان ملاک نوشیدن آب نباید باشه. درواقع وقتی ما تشنه میشیم به این معنیه که بدن ما در اثر کمبود آب به حالت بحرانی رسیده ! یعنی بدن ما خیلی وقته به آب نیاز داره اما ما توجه نکردیم.

باید عادت کنیم که هرروز ۸ لیوان آب بنوشیم، مخصوصاً دولیوان آب ولرم همراه چند قطره آب‌لیمو اگه موجود بود در اول صبح که این نسخه ضد سرطان آقای آنتونی رابینزه.

در واقع نوشیدن دو لیوان آب ولرم همراه چند قطره آب‌لیمو در صبح یک نوع واکسینه کردن خودمون در برابر ابتلا به سرطانه.

متأسفانه بهانه آب ننوشیدن خیلی از ما اینه که میگیم نمی تونیم این مقدار آب رو در روز مصرف کنیم اما درواقع این یک نوع مسئولیت گریزی در برابر سلامتی خودمونه.

شاید سردرد ما وجود مشکل دیگه ای باشه اما شاید هم بیشتر مواقع به دلیل مصرف کم آب باشه. نوشیدن آب هم باعث شادابی بدن، پوست و مو هامون میشه و هم باعث میشه تا فعالیت‌های داخل بدن به‌درستی انجام بشه . پس روزی نوشیدن ۸ لیوان آب رو به برنامه روزنه تون اضافه کنید تا تبدیل به یک عادت مفید بشه .

حتما بخوانید
میزبانیِ یک جلسه کاریِ عالی در رستوران

درمان کمردرد با ورزش

در فایل های اول در مورد خودآگاهی صحبت کردیم . اینکه داریم با بدنمون چیکار می‌کنیم، و همچنین در مورد این صحبت کردیم که چجوری هرچند وقت یک‌بار چکاب انجام بدیم و مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی بدنمون رو چک کنیم و به نوشیدن ۸ لیوان آب در روز پرداختیم،

در این فایل به موضوع کمردرد می‌پردازیم و اینکه چجوری چربی‌های دور کمرمون رو آب کنیم.

با ما همراه باشید.

امشب یک سری تمارین و حرکات رو معرفی می‌کنم که هم برای مشکل کمردردهای خفیف و هم برای آب‌کردن چربی‌های دور شکم کاربرد داره و افرادی که دارای کمردردهای شدید و یا دیسک کمر هستند نباید این حرکات رو انجام بدن و یا تحت نظر پزشکشون این کار رو انجام بدن.

اگر در اینترنت سرچ کنید یکسری تمارین و نرمش‌های بسیار ساده برای کمر و دور کمر رو خواهید دید که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید به آب‌کردن چربی‌ها و بهبود درد کمرتون کمک کنید. راه‌حل دوم برای تسکین درد کمر رفتن به استخر است. مخصوصاً پیاده‌روی در آب بسیار مفیده و می تونه یک ورزش بسیار عالی برای آب‌کردن چربی‌های دور شکمه.

مراقب چربی‌های زیادی که روی بدنتون انباشته میشه باشید چون شکم بزرگ و پهلوهای افتاده اعتمادبه‌نفس رو بشدت پایین میاره و سلامتی رو هم در معرض خطر قرار میده.

البته شرط انجام تمام این کارا تعهده. اگر خودتون رو به انجام این تمارین متعهد نکنید، تأثیری روی شما نخواهند داشت.

درمان گردن درد

دلیل اینکه این موضوع رو انتخاب کردم برای ارائه به شما دوستان عزیزم اینه که در دنیای امروز همگی ما بیشتر وقتمون رو در دنیای مجازی بسر میبریم. وقتی به صفحه گوشی هامون نگاه می‌کنیم گردنمون رو خم می‌کنیم. این حالت در درازمدت ممکنه باعث عارضه‌هایی چون درد گردن و یا آرتروز گردن بشه؛ و همچنین خانم‌ها که کارهای داخل منزل رو انجام میدن معمولاً سرشون رو به پایینه و به خاطر همین موضوع دردهای گردن در خانم‌ها بیشتر شایع است.

من در اینجا سعی دارم با معرفی یک سری حرکات به شما کمک کنم تا با انجام دادن اونا عضلات گردن تون رو قوی کنید. وقتی عضلات قوی باشن دچار عارضه نخواهند شد، زیرا دلیل اصلی درد بسیاری از مفاصل ضعف اونهاست.

وقتی عضلات ضعیف باشن، مهره‌ها روی‌هم ساییده میشن و درد ایجاد می‌کنند و اگر هم به این دردها توجه نشه، درد به نواحی شانه و دست انتقال پیدا می کنه. چون اعصاب او نقطه تحت‌فشار قرار میگیره و این اعصاب تا نوک انگشتان امتداد پیدا میکنه.

من عکس هایی از ۹ حرکت مربوط به عضلات گردن رو در کانال قرار دادم. درحالی‌که گردن تون شل هست و پاهاتون به‌اندازه عرض شانه هاتون بازه و کاملاً راست ایستاده‌اید گردن تون رو به طرفینی که در عکس مشاهده می‌کنید بچرخانید و نگه‌دارید به مدت ۷ – ۱۰ ثانیه و هر حرکت رو به مدت ۲ یا ۳ بار و ۳ بار در روز انجام بدید.

چطور بدون باشگاه تمرین کنیم؟

بعضاً افراد رو می‌بینیم که چون باشگاه نمیرن هیچ حرکت ورزشی رو انجام نمیدن. درواقع این مکانیزم مغز ماست که می خواد تنبلی کنه. تمرین‌هایی که تو کانال قرار دادم انجامش نیازی به باشگاه رفتن ندارید .

حتما بخوانید
نکات رنگ کردن مو(نکات کلیدی قبل از رنگ کردن مو)

نکته مهم در ورزش کردن اینه که باید از ورزشی که انجام میدید لذت ببرید. خیلی ها باشگاه میرن و ورزش های سنگین انجام میدن و چون از انجامش لذت نمیبرن باشگاه رفتن رو ترک میکنند.

تصاویری که تو کانال قرار دادم یکم بی کیفیته. عذرخواهی می‌کنم. هدفم این بود که این موقع شب همراه ضبط فایل تمارین رو هم انجام بدم. امیدوارم براتون مفید باشه . شبتون بخیر.

مسئولیت‌پذیری در مورد سلامتی

من بعضاً افرادی رو می‌بینم که میگن ما نمی تونیم غذای سالم بخوریم، نمی تونیم ورزش کنیم، نمی تونیم سلامتی خودمون رو کنترل کنیم و به بهانه‌های مختلف انجام این کارها رو به تعویق میندازن و یا اصلاً انجام نمیدن؛ و دلیل این کار تنها یک چیزه، اینه که در برابر سلامت خودشون احساس مسئولیت نمی‌کنند. نه‌تنها در بحث سلامت بلکه در تمام جنبه‌های زندگی و برای انجام هر کاری باید احساس مسئولیت داشته باشیم تا بتونیم به بهترین شکل اون کار رو به انجام برسونیم.

جیم ران یک جمله بسیار ارزشمند دارن . ایشون میگن « بدن ما مثل یک معبد میمونه!» و همه ما می دونیم که معبد یک جایگاه مقدسه. این به این معنیه که نباید اجازه بدیم که مواد و غذاهای ناسالم وارد این معبد مقدس بشه و باید ازش مراقبت کنیم.

مسئولیت‌پذیری به این معناست که برای انجام یک کار و رسیدن به یک هدف خاص ( در اینجا هدف سلامتی است ) متعهد بشیم و وقتی متعهد شدیم حتما زمان و امکانات کافی برای انجام اون کار رو برای خودمون مهیا کنیم .

پس بیایید بجای مسئولیت گریزی و گفتن جمله‌هایی شبیه به اینکه تقصیر من نیست، شرایط جامعه اینه، نمی تونم چون بچه‌داری می‌کنم، نمی تونم چون خونه داری می‌کنم، نمی تونم چون کارمند هستم و همیشه پشت میز میشینم، مسئولیت‌پذیر باشیم و جایی برای سلامتی در زندگیمون باز کنیم .

پس این جمله رو همیشه به یاد داشته باشید

 من مسئول ۱۰۰% تمام جنبه‌های زندگی خودم هستم 

و هرروز این جمله رو با خودتون تکرار کنید چون تنها کسیکه مسئول موفقیت، نشاط و سلامتی شماست تنها و تنها خودتون هستید.

چیکار کنیم تا مغز خودمون رو سالم نگه داریم ؟

 

دو کار در رابطه با سلامتی مغزمون میتونیم انجام بدیم.

یکی تغذیه مناسب و دیگری ایجاد چالش برای مغز است. تغذیه مغز تا حد زیادی نوشیدن ۸ لیوان آب در روز رو شامل میشه و اینکه تا جاییکه برامون امکان داره از آجیل و خشکبار و دانه هایی مثل پسته، بادام و کشمش برای صبحانه استفاده کنیم چون این مواد غذایی برای مغز بسیار مفید هستند.

و اما برای به چالش کشیدن مغزمون لازم هست که حتما در هر سن و سالی که هستیم مهارت‌هایی جدید رو یاد بگیریم. جمله معروفی هست که میگه : « یا از مغزتون استفاده می‌کنید و یا اون رو از دست می دید » . تحقیقات نشون داده، افرادی که در طول عمر مهارت‌های زیادی کسب کردن حتی مهارت‌هایی ساده مثل تایپ یا تایپ ۱۰ انگشتی، در دوران کهولت به هیچ عنوان به آلزایمر مبتلا نشدن.

دوستان، موفقیت رعایت همین نکات ساده است؛ به شرطی که متعهد بشیم و مسئولیت تمام جنبه‌های زندگی خودمون رو بر عهده بگیریم.

آرزو می‌کنم تمام عزیزان و همراهان کانال اعتمادبه‌نفس در اوج سلامتی و شادکامی باشن.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چگونه جسم سالمی داشته باشیم؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا