رابطه سالم و روش هایی برای دستیابی و حفظ روابط در سلامت و صمیمیت کامل

رابطه سالم
  • رابطه سالم و روش هایی برای دستیابی و حفظ روابط در سلامت و صمیمیت کامل

    رابطه سالم به معنای داشتن رابطه‌ای پایدار، متقابل و محترمانه با شریک زندگی است که در آن فردان با هم صمیمیت، احترام و عشق را به اشتراک می‌گذارند. برای دستیابی به یک رابطه سالم و حفظ آن، بسیاری از روش‌های مختلف وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

    یکی از مهمترین روش‌ها برای دستیابی به رابطه سالم، ارتباط موثر و مستمر با شریک زندگی است. برقراری ارتباط با هم در زمان‌های خوش و ناخوش، به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساسات، توجه به نیازهای همدیگر و ارائه حمایت در مواقع سخت، می‌تواند باعث تقویت رابطه شود.

    دیگر روش‌هایی که می‌تواند به حفظ رابطه سالم کمک کند، شامل قوانین محترمانه و احترام به همدیگر است. همچنین، شناخت مرزهای همدیگر، توجه به نیازهای جنسی همدیگر، رعایت مساوی حقوق و توانمندی‌های همدیگر، نهادینه کردن هدف‌ها و ارزش‌های مشترک، احترام به خصوصیات همدیگر و اعتماد به همدیگر نیز از دیگر روش‌های مهم در این زمینه هستند.

    علاوه بر این، بهبود ارتباط جنسی و مشارکت در فعالیت‌های مشترک نیز می‌تواند به حفظ رابطه سالم کمک کند. ایجاد اعتماد به بیرون از رابطه، مانند دوستان، خانواده و شغل نیز می‌تواند به حفظ رابطه کمک کند.

    در نهایت، ارائه توجه و عشق به همدیگر، خودباوری و احترام به خود و همدیگر، و تلاش برای حل مشکلات با هم و به دست آوردن راه‌حل‌های مناسب نیز از دیگر روش‌های مهم در دستیابی و حفظ رابطه سالم و صمیمیت کامل است.

    رابطه سالم حاصل اهمیت دادن و پر‌ و ‌بال بخشیدن به یک رابطه است که فرآیندی کاملا دوطرفه می‌باشد. طرفین یک رابطه با آگاهی براین‌که در یک رابطه سالم، هردو طرف باید بهره‌مند شوند و این به معنای این است که سود رسانی و اهمیت بخشیدن یک‌ طرفه، در دراز مدت سبب دلسردی افراد می‌شود.

    باید آگاه باشیم که یک رابطه سالم به‌معنای رابطه‌ای بی‌عیب و نقص نیست و اینکه اگر اختلاف نظری دربین طرفین یک رابطه به‌وجود آید، نشانه ضعف در رابطه نیست. هر رابطه سالم، ویژگی هایی دارد که با دانستن و آشنایی با آن‌ها راحت‌تر می‌توان دراین مورد به‌پیش رفت. در ادامه به بررسی چند مورد از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

    وجود شادی و سرور در هر فردی باعث نشاط و خوشحالی آن فرد می‌شود.

    تاثیر شادی و حس شوخ‌طبعی در یک رابطه سالم

    شادی و سرزندگی برای هر موجود زنده‌ای از الزامات حیاتی می‌باشد که او را در طول زندگی کمک کرده و به منزله سوخت ماشین زندگی عمل می‌کند. هر فرد شاد، دارای بیولوژی سالم‌تری نسبت به افرادی است که بهره چندانی از شادی نبرده‌اند. بنابراین وجود شادی و سرور در هر فردی باعث نشاط و خوشحالی آن فرد می‌شود و افراد حاضر در یک رابطه عاطفی، کاری یا دوستانه نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

    زوج‌هایی که بیشتر با یکدیگر شاد هستند و می‌خندند، رابطه پایدارتری باهم دارند؛ به همین سادگی. اگر تعریف کردن یک لطیفه را در شان و شخصیت خود نمی‌بینید و یا ازاینکه دیگران از لطیفه شما خوششان نیاید و به آن نخندند، هیچ‌وقت لطیفه‌ای تعریف نمی‌کنید، دیر یا زود شاهد متزلزل شدن رابطه‌تان خواهید بود؛ چراکه یکی از اساسی‌ترین ارکان و ستون‌های یک رابطه‌سالم، شادی و نشاط است.

    البته باید متذکر شد که گاهی اوقات شوخی های بسیار ساده نیز سبب ازهم پاشیدن بعضی از روابط می‌شود؛ دراین رابطه بهتر است که، طرفین رابطه درمورد حدود شوخی ها باهم به توافق برسند و پس از آن و در محدوده آن توافق، آزادانه و شاد باهم در ارتباط باشند.

    شاید شما مسئول شوخ بودن طرف مقابلتان در یک رابطه نباشید، اما این مسلما وظیفه شماست که سهم خود را در شاد کردن فضای یک رابطه سالم ایفا کنید. این سهم می‌تواند یک لبخند یا خنده ساده باشد. یادتان باشد که گاهی یک لبخند ساده می‌تواند خستگی چندین ساعت کار طاقت‌فرسا را از تن فرد بیرون کند و حس آرامش خیال، شادی و امنیت را در او جایگزین کند. پس هیچ‌وقت لبخند، خنده، شادی و نشاط را از یک رابطه دور نکنید.

    صمیمیت فاکتوری است که یک رابطه معمولی را به یک رابطه گرم و دوستانه مبدل می‌کند.

    تاثیر ارتباط صمیمی در یک رابطه سالم

    صمیمیت فاکتوری است که یک رابطه معمولی را به یک رابطه گرم و دوستانه مبدل می‌کند؛ حتی شاید بتوان گفت که بدون صمیمیت یک رابطه سالم و پایدار شکل نمی‌گیرد. شاید بتوان صمیمیت را حاصل یک ارتباط بلند‌مدت و صداقت دانست که نهایتا منجر‌ به صمیمیت می‌شود.

    برای نشان دادن حس صمیمیت در یک رابطه حتما نیازی نیست که بطور مکرر و مداوم یک لطف خاص را تکرار کنید یا محبتی را ابراز کنید؛ این کارها بیشتر باعث دورشدن افراد از یکدیگر و بوجود‌آمدن حس سرخوردگی در رابطه می‌شود. ازجمله اقداماتی که می‌تواند بطور موثری صمیمیت شما را ابراز کند، تشخیص و سپری کردن اوقات مناسبی با دوست و همراهتان می‌باشد؛ که همین اقدام ساده به تحکیم و تداوم رابطه شما کمک شایانی می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن صمیمیت در رابطه، بخاطر سپردن تاریخ‌های مهم مثل تاریخ تولد است؛ با ترتیب دادن جشن تولدی مختصر و خودمانی، صمیمیت رابطه خود را دوچندان کنید. علاوه بر جشن‌هایی مثل جشن تولد که دارای مناسبتی خاص می‌باشند، بعضی وقت‌ها می‌توان بدون هیچ مناسبتی، مثل صرف یک شام لذیذ در رستورانی خوب، هرچه‌بیشتر از رابطه خود لذت برد.

    هرچه سالم‌تر و سرحال‌تر باشید، رابطه سالم‌تری خواهید داشت.

    تاثیر داشتن همدمی سالم و سرحال

    همانطورکه داشتن حس شوخ‌طبعی و صمیمیت برای دوام یک رابطه سالم مورد نیاز است، داشتن همدمی سالم و سرحال نیز از الزامات یک رابطه خوب است. این سلامت هم می‌تواند جسمی باشد و هم روحی و روانی. ناگفته نماند که دوام، پایداری و وفاداری در رابطه‌ای که در آن یکی از طرفین مشکلی از جهت جسمی یا روحی دارند، حتی می‌تواند باعث بوجود‌ آمدن صمیمیت بیشتر شود؛ اما در حالت کلی داشتن همدمی سالم و سرحال یکی از الزامات یک رابطه سالم می‌باشد.

    وقتی صحبت از سلامت جسمی یا روحی می‌شود، نباید حتما به مشکلات شدید فکر کرد؛ بعضی وقت‌ها عواملی مثل اندامی ناموزون که با ورزش می‌تواند شکل مناسب‌تری داشته باشد ولی اقدامی درجهت اصلاح آن صورت نمی‌گیرد، می‌تواند زمینه‌ساز دلسردی بین طرفین یک رابطه شود. درکل، هرچه سالم‌تر و سرحال‌تر باشید، رابطه سالم‌تری خواهید داشت.

    تاثیر احترام در یک رابطه سالم

    احترام رکن اساسی یک رابطه سالم می‌باشد که باعث استحکام آن درطول زمان می‌شود و خود احترام کم‌ کم، صمیمیت را بدنبال خواهد آورد. احترام مانند دیوار و حصار بین دو خانه است که در عین صمیمیت، حدود هردو خانه را نیز مشخص می‌کند. در روابط بین افراد هم، احترام در حکم دیوارهای بین خانه‌های مجاور است که در عین حفظ صمیمیت، هر کدام از افراد، حریم خصوصی خود را نیز دارد و مطمئن است که هیچ‌کسی ناقض این حریم نخواهد شد. چراکه هرفردی، گاهی اوقات نیاز به تنهایی و خلوت دارد تا از آرامش خود لذت ببرد.

    حتی اگر فردی نگران ناراحتی زوج خود باشد و به همین خاطر دائما پیگیر اعمال و کردار او باشد؛ ولی این روش اصلا برای یک رابطه صمیمی مناسب نیست و مسلما نتیجه عکس خواهد داشت. چراکه تجسس در افکار و احساسات فرد، موجب خشم و ناراحتی او می‌شود. در یک رابطه سالم، کسی نباید برای آرامش و خلوت و حریم خصوصی درخواست بکند و این شرایط راحت اصولا باید فراهم باشد. چراکه اگر عامل احترام در یک رابطه رعایت شود، دیگر نیازی به درخواست آرامش نخواهد بود. بهترین راه کسب احترام در یک رابطه سالم، پایبند ماندن به قول‌ها می‌باشد که با احترام طرف مقابلتان جبران خواهد شد.

    همین اقدامات به‌ظاهر کوچک و ساده، باعث استحکام روابط و داشتن رابطه‌ای سالم می‌شود.

    تاثیر کردار در یک رابطه سالم

    یک رابطه سالم با احترام، اعتماد و یا علاقه طرفین به‌هم، تثبیت نمی‌شود؛ بلکه با کرداری مناسب، که نتیجه و نشانگر حقیقی عشق، علاقه و احترام است، به طرفین رابطه ثابت می‌شود. به‌عبارتی دیگر، کردار نشان‌دهنده احساسات واقعی و درونی ماست که هیچ تظاهری در آن نیست (بطوریکه احتمال دارد در سخن چیزی بگوییم که چندان اعتقادی به آن نداریم؛ اما این قانون در عمل صادق نخواهد بود و در عمل نیت اصلی ما ظاهر خواهد شد).

    برای نشان دادن کردار نیک خود، حتما نیاز نیست که اعمالی خارق‌العاده‌ و متحیرالعقول انجام دهید؛ با درنظر گرفتن اصل صداقت و راستی، هر کلمه، حرف و حرکتی را که از روی صداقت انجام دهید، در حکم کرداری صادقانه در یاد همراه خود ثبت خواهد شد و همین اقدامات به‌ظاهر کوچک و ساده، باعث استحکام روابط و داشتن رابطه‌ای سالم می‌شود.

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا