شخصیت شناسی افراد از روی ترتیب تولد

  • شخصیت شناسی افراد از روی ترتیب تولد

    شخصیت شناسی افراد از روی ترتیب تولد

    ترتیب تولد یکی از عواملی است که ممکن است بر شخصیت فرد تأثیر بگذارد. به طور کلی، می‌توان گفت که افرادی که در خانواده‌ای با بیش از یک فرزند بزرگ شده‌اند، ممکن است به دلیل تفاوت در ترتیب تولد، شخصیت‌های متفاوتی داشته باشند.

    در این مقاله، به بررسی تأثیر ترتیب تولد بر شخصیت افراد پرداخته خواهد شد.

    ترتیب تولد و شخصیت

    ترتیب تولد ممکن است به دلیل تفاوت در تجربه‌ها و شرایطی که هر برادر و خواهر در خانواده خود تجربه کرده‌اند، بر شخصیت آنها تأثیر بگذارد. برای مثال، برادران و خواهران بزرگتر ممکن است به دلیل تجربه‌های بیشتر، پیشرفت تحصیلی و شغلی بیشتری داشته باشند، در حالی که برادران و خواهران کوچکتر ممکن است به دلیل برادران و خواهران بزرگتر، با شرایطی متفاوتی مواجه شوند و این ممکن است باعث شود که آنها شخصیت‌های متفاوتی داشته باشند.

    بررسی‌های روان‌شناسی نشان داده است که افرادی که در خانواده‌هایی با تعداد بیشتری فرزند بزرگ شده‌اند، ممکن است به دلیل تفاوت در ترتیب تولد، شخصیت‌های متفاوتی داشته باشند. برای مثال، فردی که بعنوان فرزند بزرگتر در خانواده خود تولد گرفته است، احتمالاً به دلیل مسئولیت بیشتری که به عهده دارد، شخصیتی مسئول‌پذیرتر و سرسخت‌تر دارد، در حالی که فردی که بعنوان فرزند کوچکتر در خانواده خود تولد گرفته است، احتمالاً به دلیل کمتر بودن مسئولیت‌ها، شخصیتی بازتر و انعطاف‌پذیرتر دارد.

    ترتیب تولد و رفتار

    ترتیب تولد ممکن است به دلیل تفاوت در تجربه‌های و روابطی که هر برادر و خواهر با خانواده خود دارد، بر رفتار آنها تأثیر بگذارد. برای مثال، برادران و خواهران بزرگتر ممکن است به دلیل پیشرفت تحصیلی و شغلی بیشتر، در خانواده خود محترم‌تر باشند و این ممکن است باعث شود که برادران و خواهران کوچکتر، به دلیل عدم توانایی در رقابت با آنها، احساس ناراحتی کنند و این ممکن است باعث شود که آنها رفتارهای مختلفی از جمله رفتارهای تعارضی نشان دهند.

    ترتیب تولد و روابط اجتماعی

    ترتیب تولد ممکن است به دلیل تفاوت در تجربه‌هایی که هر برادر و خواهر با دیگران دارد، بر روابط اجتماعی آنها تأثیر بگذارد. برای مثال، فردی که بعنوان فرزند بزرگتر، تجربه‌های بیشتری از روابط با دیگران داشته‌است، احتمالاً از نظر روابط اجتماعی موفق‌تر خواهد بود، در حالی که فردی که بعنوان فرزند کوچکتر، تجربه‌های کمتری از روابط با دیگران داشته‌است، احتمالاً از نظر روابط اجتماعی کمتر موفق خواهد بود.

    نتیجه‌گیری

    ترتیب تولد ممکن است به دلیل تفاوت در تجربه‌ها و شرایطی که هر برادر و خواهر در خانواده خود تجربه کرده‌اند، بر شخصیت، رفتار و روابط اجتماعی آنها تأثیر بگذارد. برای بررسی دقیق‌تر تأثیر ترتیب تولد بر شخصیت، نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

    در تحقیقی از دانشگاه پرینستون، اعلام شد :
    شما حتی اگر پدر و مادرتان را هم روز اول به دنیا آمدن تان ندیده باشید و هیچ تاثیر مستقیمی بر روی شکست یا موفقیت شما نداشته باشند، کاملا بر وضعیت زندگی فعلی شما تاثیر گذارند.

    به زبان ساده تر؛ فقط با دانستن این که شما در چه شرایطی به دنیا آمدید، میتوانید به احتمال بیش از ۶۰% حدس بزنید در آینده چه شرایطی در زندگی تان خواهید داشت.

    آیا شکست زیادی در زندگی خواهید خورد؟
    آیا همه به شما کمک میکنند موفقیت کسب کنید؟
    آیا با دیگران سر جنگ و بحث خواهید داشت؟
    آیا سلامتی تان در شرایطی خوب یا بدی قرار خواهد داشت؟

    تحقیقات نشان داده است به کمک دستآوردهای محققین میتوان آینده ۹۸% کودکان تازه به دنیا آمده را تا حدود زیادی پیش بینی کرد !

    بر اساس تحقیقاتی که روانشناسان موسسه رشد کودک آمریکا انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که شرایط تولد یک نوزاد، میتواند تاثیر قدرتمند و مستقیمی بر روی شخصیت، تحصیلات، سلامت و روابط او در بزرگ سالی داشته باشند.

    این تحقیق بزرگ که به کمک دانشگاه های معتبر دنیا از جمله کشورهای ژاپن، هند، آمریکا و آلمان انجام شده است با تحلیل زندگی افراد موفق و شکست خورده، افراد سالم از نظر جسمی پس از ۶۰ سال، افراد نخبه و تحصیل کرده و آن دسته از افراد با روابط اجتماعی قوی و ضعیف انجام گرفته تا الگویی بین رفتار آنها و شرایط تولد آنها پیدا شود.

    نتیجه این تحقیق شگفت انگیز باعث تعجب همگان شد.
    الگوی کشف شده نه تنها به درصد بالایی تخمین صحیحی را نشان داده بلکه در موارد گذشته نیز به احتمال ۹۸% تخمین های صحیح ثبت شده است.

    در این تحقیق انسان ها در ۴ دسته ی زیر بررسی شدند :

    اولین فرزند خانوداه
    دومین فرزند از سه فرزند خانوداده
    کوچکترین فرزند خانوده
    دوقولوها
    تک فرزندها

    هرکدام از این شرایط ناخودآگاه ویژگیها، نقاط قوت و ضعف ای در حوزه ها شخصیت، روابط اجتماعی، شغل، سلامت و تحصیلات هر کودک را در بزرگسالی شکل خواهد داد که به کمک این الگوی تازه کشف شده میتوان تخمین زده شود.

    ژنرال کالین پاول LQ

    در این مقاله میخواهیم هر مورد را از نظر ویژگی های شغلی،تحصیلی، اجتماعی، سلامت مورد بررسی قرار دهیم و نتیجه و الگوی کشف شده از این تحقیق جالب را بررسی کنیم.

    بنابراین اگر میخواهید بدانید وضعیت و شرایط فعلی تان چه ارتباطی با وضعیت تولدتان دارد و یا میخواهید رفتار و شخصیت فردی را از نظر وضعیت تولدش بررسی و تحلیل کنید و یا اصلا از شرایط زندگی فرزندتان را در آینده مطلع شوید، این مقاله به شدت توصیه میشود.

    به من بگویید در چه شرایطی به دنیا آمدید، به شما میگویم چند درصد احتمال دارد موفق شوید؟ :
    (بر اساس تحقیقات دانشگاه های برتر دنیا)

    الگوی بدست آمده از تحقیقات روانشناسان به صورت زیر است :

    فـــرزند اول خــانــــواده

    شخصیت : فرزندان اول خانواده علاقه زیادی دارند همیشه نفر اول شوند، منظم هستند و معمولا IQ بالایی دارند نسبت به برادران و خواهران کوچکترشان، دلیل آن هم سخت گیری بیشترِ والدینشان به انها نسبت به برادران و خواهران کوچکتر است.
    این سخت گیری ها معمولا باعث قوی تر شدن و یا به اصطلاح پوست کلفت شدن در زندگی واقعی تان میشود. خانم هایی که فرزند اول خانواده هستند ۱۳% بلند پروازتر از خانم های هم سن اما فرزند چندم خانواده، هستند.
    تحصیلات : بزرگترین فرزندان خانواده باید مدرسه را دوست داشته باشند. بر اساس تحقیقات دانشگاه Essex 16% از فرزندان اول خانواده مدارک بالاتری نسبت به برادران و خواهران خود گرفته اند.فرزندان بزرگتر علاقه دارند در کلاس هایی جهت متخصص شدن در حرفه خاصی و یا خودآموز شرکت کنند.
    حرفه : با توجه به تحصیلات فرزندان اول، این دسته از کودکان تمایل دارند در بزرگسالی وارد حرفه هایی شوند که نیاز به استفاده از تخصصشان در آنهاست، مانند دکتر، مهندس، پژوهشگر یا … است.
    همچنین بیش از ۳۹% از مدیران ارشد شرکت ها برتر دنیا فرزند اول خانواده هستند.
    سلامت : فرزندان اول خانواده معمولا به پاکیزگی اهمیت زیادی میدهند، اما این خبر زیاد خوبی نیست. بر اساس تحقیقات ژاپنی، فرزندان اول خانواده معمولا آلرژی های بیشتری هم دارند.
    دلیل پیشنهادی دانشمندان : دانشمندان معتقدند کودکانی که فرزند اول خانواده هستند معمولا در برابر میکرب ها و ویروس ها بدن های مقاوم تری دارند ، دلیل آن میتواند حس غریزی آنها از محافظت از خواهران یا برادران کوچکترشان باشد.
    روابط : فرزندان اول خانواده معمولا زودتر از برادران و خواهرانشان ازدواج میکنند و معمولا همسرشان از نظر سنی اختلاف خیلی کمی نسبت ب


    خیلی کمی نسبت به همسران برادران و خواهران کوچکترش دارند.

    فـــرزند میانی خــانــــواده

    شخصیت : فرزندان میانی خانواده معمولا راضی تر هستند، اجتماعی هستند و در فعالیت های گروهی بهتر عمل میکنند زیرا همیشه در میانه خانواده بودند. فرزندان میانی معمولا از طریق فعالیت کمتر در حاشیه شان نسبت به برادران بزرگتر و کوچکتر سعی در جلب توجه کردن می نمایند در خانواده و مشکلات به مراتب کمتری نسبت به برادر/خواهر بزرگتر و کوچکترشان در خانواده میسازند.
    تحصیلات : معمولا کارنامه خوب و قابل دارند. در کلاس های ترمیک و استاندارد شده بهتر عمل میکنند. اما در رقابت های مستقیم مانند ارائه ضعیف تر از فرزندان اول عمل میکنند.
    حرفه : معمولا شغل های زیادی را امتحان میکنند. فرزندان میانی دوست دارند شغل هایی را انتخاب کنند که با مهارت های درونی شان سازگار باشد تا تخصصشان. هم چنین مشاغل گروهی را بیشتر می پسندند.
    سلامت : از نظر سلامتی معمولا بدن شان ضعیف عمل میکند. اکثرا وزن مناسبی دارند و زودتر از دیگران خسته میشوند.
    روابط : روابط خوب و راضی کننده ای با همه برقرار میکنند. معمولا در مرکز توجه نیستند اما خونگرم هستند. کودکانِ میانی خانواده از روابطشان خوشحالند زیرا هیچ فشاری برای بهترین بودن در رابطه احساس نمیکنند بنابراین خود واقعی شان را به نمایش میگذارند.

    فـــرزنـد کــوچکتر خانواده

    شخصیت : زمانی که شما کوچکترین فرزند خانواده تان باشید، کاملا واضح و روشن خواهید دید چطور عمده بخش توجه خانواده بر روی فرزند بزرگتر معطوف شده است. معمولا در اکثر خانواده ها، فرزندان بزرگتر محبوب ترند نزد دوستانشان، تصدیق پذیرند و اغلب اوقات همدلی بیشتری با اهل خانواده دارند.
    در ضمن؛ به هر میزان فاصله سنی فرزندان بیشتر باشند، به طرز عجیبی فرزند بزرگتر محبوبیت بیشتری خواهد داشت.
    تحصیلات : فرزندان کوچکتر خانواده معمولا زمان سختی را در مدرسه سپری میکنند و البته سخت ترین تلاش ممکن را نیز در مدرسه فرزندان کوچکتر خانواده میکنند تا به همکلاسی هایشان برتری پیدا کنند – تا شاید از این طریق توجه والدین شان را جلب کنند (در تحقیقات نشان داده : به هر میزان کنترل و بررسی نمرات فرزندان جوان تر خانواده کمتر میشود از طرف والدین، به همان میزان کیفیت نمراتشان به مرور افت میکند)
    حرفه : معمولا کوچکترین فرزندان خانواده، کودک درون فعالی دارند. همیشه بدنبال جلب توجه هستند در محیط خارجی. به همین دلیل به سمت فعالیت های هنری، خلاق و نمایشی جذب میشوند.
    سلامت : تحقیقات نشان داد کوچکترین فرزندان خانواده کمترین درصد آلرژی ها را دارند، کمتر به دیابت دچار میشوند اما به طرز عجیبی به سمت استعمالات اعتیادآور مانند دارو، سیگار و … جذب میشوند.
    روابط : فرزندان جوان تر به دنبال روابطی هستند که از نظر عاطفی امنیت بالایی داشته باشد، این نتیجه تحقیقات دانشگاه بریگام یانگ است که نشان میدهد : آخرین فرزند خانواده، علاقه ای به ریسک بر روی دنیای عاطفی اش ندارد، بنابراین روابط محدود، کوتاه و سطحی را به روابط عمیق، ریسک پذیر و هیجان انگیز ترجیح میدهد. در روابطشان نیز معمولا نمیتوانند تمام آنچه را در ذهن دارند را بیان کنند (ترس از ترد شدن)

    تــــــــــــَـــک فـــرزندهــــا

    شخصیت : تک فرزندها علاقه ای به خودشیرینی، نمایش و تعریف کردن جـُک در جمع های را ندارند. معمولا مستقل هستند و علاقه زیادی به فعالیت های گروهی و وقت گذرانی با دوستان ندارند.
    تحصیلات : در خانواده های تک فرزندان، معمولا دستآوردهای بزرگ زیادی دیده میشود. تک فرزندان معمولا جاه طلب هستند و گرایش زیادی به پیشرفت دارند.
    حرفــــــه : مشابه فرزندان ارشد خانواده، تک فرزندان دوست دارند شوی نمایشی در کسب و کارشان داشته باشند زیرا آنها همانند دورانی که نزد خانواده شان میخواستند برتری شان را نشان دهند، در محیط کسب و کار نیز دوست دارند نسبت به دیگران خودشان را برتر نشان دهند. بنابراین بیشتر به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی پیشروی میکنند.
    سلامت : در حالی که وضعیت سلامت جسمانی تک فرزندان به نسبت خوب و قوی است؛ اما به وفور کمبود برادر و خواهر در خانواده آنها باعث ایجاد کمبودهای روحی در این افراد میشود. دلیل قدرت و تحمل جسمانی بالای تک فرزندان مراقبت از خانواده و حس پشتیبانی از آنها گزارش شده.
    روابط : همانطور که از وضعیت سلامت نتیجه میشود، تک فرزندان روابط خوب و زیادی با دیگران برقرار میکنند تا کمبودهای عاطفی نبود خواهر و برادرشان را بکاهند. اما از طرفی به علت حس رقابت و جاه طلبی تک فرزندان، معمولا روابط سطحی دارند و وارد روابط عمیق نمیشوند.

    دوقـــُـولوهـــا

    شخصیت : دوقولوها در طول زندگیشان بهترین رازدار همدیگر هستند و نسبت به همدیگر ارتباط نزدیک زیادی دارند که هم جنبه مثبت دارد و هم منفی؛
    جنبه مثبت : مرزهای قوی و قدرتمند عاطفی ایجاد میکنند و نیازی به پشتیبانی خارجی از سوی دیگران ندارند / جنبه مفی : در آینده ممکن است با وضعیت دشوارِ عدم استقلال و اعتماد به دیگران مواجه شوند.
    تحصیلات : تحقیقات دانشگاه تایوان نشان میدهد تحصیلات برای دوقولوها معنا و مفهومی عمیق ندارد. اما آنها معمولا دستآوردهای مساوی دارند که به مراتب برایشان مهم تر است از کیفیت نمرات تحصیلی.
    حرفه : دوقولوها در کار و حرفه بهترین شریک، یار و یاور همدیگر هستند. ارتباط قوی و نفوذناپذیری دارند و نیازی به رقابت با یکدیگر ندارند، بنابراین ترجیح میدهند زمان زیادی را با همدیگر سپری کنند.
    حوزه کارآفرینی بهترین جا برای موفقیت دوقولوها است.
    سلامت : از نظر سلامتی دوقولوها در بالاترین درجه قرار دارند. اغلب بیماریها کوتاه مدت و سطحی هستند که میتوانند در بدن آنها نفوذ کنند. از طرفی دیگر مادرانی که فرزندان دوقولو دارند نسبت به مادران دیگر دارای سلامتی بهتری هستند.
    روابط : دوقولوهایی که تمایل دارند رابطه ای بلند مدت با برادر یا خواهرشان داشته باشند، علاقه زیادی دارند تا همراهِ زندگی ای داشته باشند که دقیقا روحیات هماهنگ و مشابه برادر یا خواهرشان داشته باشد. این گرایشِ عاطفی دوقولوها اگر کنترل نشود در بلند مدت باعث افزایش فشار روحی همراه زندگی آنها خواهد شد.

    منابع :

    تحقیق دانیل اکیشتن، جان مکدانلد،ویکتور ون ویزنر – مروری بر شرایط تولد و تاثیر آن بر روی سبک زندگی ۲۰۰ شخصیت
    تحقیقات جفرسون ات آل
    تحقیقات دانشگاه اِسـِکس
    تحقیقات ژاپن در زمینه اثر شرایط تولد بر زندگی فردی
    تحقیقات سازمان خدمات اجتماعی آمریکا
    تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی یوتا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا