جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مشاوره » روانشناسی تربیتی چیست؟کاربرد روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی چیست؟

در واقع روانشناسی تربیتی یکی از شاخه های روانشناسی در زمینه تعلیم به افراد جامعه است. این شاخه روانشناسی وابسته به بقیه علوم روانشناسی است. کاربرد بسیاری در جامعه، زندگی شخصی و بخصوص سیستم آموزش دارد.

یک فرد در جامعه وقتی موفق می شود و در همه ارکان زندگی خوشحال است که از ابتدا تعلیم درستی ببیند. این تعلیم درست و نهادینه کردن آن در جامعه تنها از راه سیستم آموزشی امکان پذیر است.

از این رو روانشناسان وجود شاخه روانشناسی تربیتی را در آموزش و پرورش الزامی دانستند.

روانشناسی تربیتی کلیه امور مربوط به تعلیم معلمان و دانش آموزان را پوشش می دهد. با این روش می تواند از ابتدا راه را هموار کند.

روانشناسی تربیتی حتی می تواند در روابط زناشویی در دوران بارداری و همچین بر وظیفه زن در شب اول عروسی تاثیرات مفید و مثبتی بگذارد.

روانشناسی تربیتی پایدار بر چهار اصل است.

وجود روانشناسی تربیتی از چند دیدگاه به جامعه کمک خواهد کرد.

 

۱. تربیت افراد ماهر و کار بلد

جامعه به داشتن افراد با انواع مختلفی از مهارت ها نیاز دارد. یک جامعه باید از همه جهات خودکفا شده و نیاز دیگران را هم پاسخ گو باشد. بسیاری از افراد هستند که هیچ گونه مهارتی نداشته و توانایی موفقیت در کاری را ندارند. این افراد علاوه بر ضررهایی که به خود می زنند متحمل ضررهایی هم برای جامعه هستند. سیستم روانشناسی تربیتی در چنین مواقعی از هر راه ممکن به کمک افراد آمده و به آنها مهارت های لازم را از همان ابتدا آموزش می دهد.

 

۲. ارائه آموزش با شناسایی همه جزئیات

اگر قرار باشد آموزشی درباره هر مساله به افراد داده شود، باید کلیه جزئیات کار مهم تلقی شوند. مثلا برای حفظ سلامتی یک فرد، هدف باید اصلاح و آموزش کلیه مسائل جسمی و روحی باشد نه این که فقط روی برخی از مسائل تمرکز شود.

حتما بخوانید
مشاوره‌ی جنسی : مهم ترین وظایف یک مشاور جنسی چیست؟

 

۳. انتخاب بهترین روش آموزشی در روانشناسی تربیتی

شاید انتخاب راه از سوی افراد بسته به تجربیات متفاوت باشد. مثلا یک کلاس درس را تصور کنید با شرایط یکسان، در این شرایط شاید دو معلم واکنش متفاوتی از یک دیگر نشان دهند.

این واکنش ها و انتخاب روش تربیتی بسته به بسیاری عوامل مثل تجربه متفاوت است. اما نکته اصلی رعایت چهار چوب اصول تربیتی است که روانشناسان تربیتی به معلمان آموزش صحیح را ارائه می دهند. مهم نتیجه کار با یک سری قواعد خاص است.

 

۴. ارزیابی و کمک به افرادی که قرار است کار ارزیابی را انجام دهند.

این کار باعث می شود نقاط ضعف و قوت افراد مشخص شود. روی هر کدام به طور جداگانه کار شود تا در مراحل بعد اولی نابود و دومی ارتقاء پیدا کند. با این کار میزان موفقیت، هدف ها و مهارت ها اندازه گیری می شود و فرد از خود یا محیط اطراف شناخت بیشتری پیدا می کند. همچنین در ارتقای اهداف بعدی مصمم تر راه خود را پیش می گیرد.

 

کاربرد روانشناسی تربیتی در آموزش

روانشناسی تربیتی دارای فنون و شگردهایی است که اگر درست وارد سیستم آموزشی شود حتما خواهد توانست سیستم را تغییر دهد. سیستم آموزشی جامعه بر اساس یک سری امار از ورود و خروج نخبگان و فرهیختگان از آموزش و پرورش اندازه گیری می شود.

چنانچه خروجی افراد کم سواد و بی سواد در جامعه کم شود یعنی امور تربیتی کار خود را به نحو احسن انجام داده اند.

 

اما چگونه این سیستم وارد آموزش و پرورش می شود؟

اولین گام آموزش دادن یک سری مهارت ها و توانایی های لازم به تألیف کنندگان یعنی معلمان است.

حتما بخوانید
چگونه یک مشاور ازدواج خوب در اصفهان پیدا کنیم؟

روانشناسان با کلاس های فوق العاده خود به این عزیزان آموزش خواهند داد. سپس گام بعدی توسط معلمان به دانش اموزان ارائه خواهد شد.

شاید از خود بپرسید اصلا این اصول تربیتی چه چیز هایی هستند و به چه درد بقیه می خورند؟

برخی از این فنون و قواعد تربیتی که معلمان در فراگیری و اعمال آن باید آگاه باشند به شرح زیر است:

 

  • صبر و حوصله یکی از مهمترین و شاید سخت ترین فن تربیتی باشد.

با وجود صبوری معلم به خصوص در مقاطع پایین تر نسبت به بازیگوشی یا شیطنت های دانش آموزان فضای سنگین کلاس از بین رفته و اعتماد دانش آموز به معلم بیشتر خواهد شد.

 

  • معلم باید همه افکار دانش آموز را به سمت آموزش هدایت کند.

باید بتواند با شناخت کافی از موقعیت کلاس درس را با آمادگی کامل خود و بقیه شروع کند. به این صورت آموزش مفاهیم از سوی دانش اندوز راحت تر پذیرفته می شود.

معلم باید با شناخت کامل از دانش آموز کلیه نیاز های او را شناسایی و بر طرف کند و سپس به سراغ نیاز های بعدی برود.

معلم باید با توجه به توان ذهنی هر دانش آموز به آن ها آموزش دهد.

معلم باید به کلیه سوالات هر چند تکراری پاسخ دهد.

معلم باید علایق هر فرد را شناسایی و با توجه به آنها آموزش خود را ارائه دهد.

 

کاربرد روانشناسی تربیتی و اعمال آن به دانش آموزان

اما فایده این اعمال اطلاعات از معلم به دانش آموز و کاربرد این علم در سیستم آموزش شاید هنوز برایتان کاملا قابل قبول نباشد.

حتما بخوانید
مشاوره گروهی روانشناسی اداری☎️

باید بگوئیم که به وجود آمدن و فراهم کردن سیستم تربیتی بیشترین فواید را برای نسل های بعد دارد. این فواید تا زندگی شخصی و آینده دانش آموزان هم تاثیر گذار است.

تکامل و رشد فکری و روانی افراد از همان ابتدا باعث ایجاد شخصیتی درست و پایبند در آینده می شود.

بسیاری از حرکات و کار هایی هستند که در افراد از همان کودکی نهادینه می شوند، اصول تربیتی درست در آموزش می تواند از بروز همین ناهنجاری ها و واکنش های غیر معمول در آینده جلوگیری کند.

با وجود این که باید سیستم آموزشی تربیتی در جامعه رواج پیدا کند نباید فقط متکی به سیستم آموزش و پرورش شد بلکه باید با مراجعه به روانشناس تربیتی بسیاری از خلقیات غلط را هم اصلاح کرد.

این کار در هر شرایط، سنی و موقعیتی امکان پذیر است به شرط مراجعه به افراد درست و کار بلد!

وبسایت مشاوره روانشناسی آنلاین شیک اندیش ارائه دهنده خدماتی چون افسردگی مهاجرت و زوج درمانی با داشتن افرادی خبره در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

و در پایان این که اهمیت وجود روانشناسی تربیتی در جامعه اگر از سیستم آموزشی وارد زندگی کودکان شود حتما زندگی شخصی آینده آنان را هم تضمین می کند.‌

یک جامعه بر اساس اصول تربیتی و اعمال آن در سیستم آموزش ارزیابی می شود. باید به نتیجه ارز یابی اهمیت داد و برای بهترین شدن تلاش کرد.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روانشناسی تربیتی چیست؟کاربرد روانشناسی تربیتی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا