راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس
  • راهکارهای افزایش اعتماد به نفس (اعتماد به نفس)

    اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و رضایت در زندگی است. این احساس به شخص اجازه می‌دهد تا خود را بهتر بشناسد، از توانایی‌های خود مطلع شود و به سمت اهداف خود حرکت کند. اما چگونه می‌توان اعتماد به نفس را افزایش داد؟ در این مقاله به بررسی راهکارهای مختلف برای افزایش اعتماد به نفس خواهیم پرداخت.

    ۱. مشاهده از طریق یک نگاه مثبت

    یکی از راه‌هایی که می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند، مشاهده از طریق یک نگاه مثبت است. به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف خود، بهتر است که به نقاط قوت خود توجه کنید. برای این کار می‌توانید با خود در مورد انجام دادن کارهایی که به خوبی آن‌ها را می‌دانید، صحبت کنید و به خودتان اعتماد کنید.

    ۲. تمرینات بدنی

    تمرینات بدنی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. پس از هر تمرین، احساسی از قدرت و توانایی به شما دست می‌دهد. بنابراین، تمریناتی مانند ورزش، پیاده‌روی و یوگا می‌توانند به افزایش اعتماد به نفس کمک کنند.

    ۳. انجام کارهای جدید

    انجام کارهای جدید و یادگیری مهارت‌های جدید می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. هر گاه شما یک مهارت جدید یاد می‌گیرید، احساسی از خودکنترل و توانایی به شما دست می‌دهد. همچنین، انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید، می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کنند.

    ۴. روابط مثبت

    روابط مثبت می‌توانند به افزایش اعتماد به نفس کمک کنند. احساس داشتن از پشتیبانی دوستان و خانواده، می‌تواند به شما احساس امنیت و خودمطمئنی بدهد. همچنین، ارتباط برقرار کردن با افراد موفق و مثبت می‌تواند نیز به افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

    ۵. خودمراقبتی

    خودمراقبتی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. این شامل مراقبت از خود شما، خواب کافی، تغذیه بهینه و روش‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن می‌شود. این کارها به شما کمک می‌کنند تا بهترین نسخه از خودتان را به نمایش بگذارید و احساس خودمطمئنی بیشتری داشته باشید.

    ۶. ارائه به دیگران

    ارائه به دیگران می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. این شامل ارائه در محیط‌های مختلف مانند دانشگاه یا محل کار است. هربار که شما به دیگران ارائه می‌دهید، احساسی از ثقت به خود و توانایی به شما دست می‌دهد.

    در نهایت، افزایش اعتماد به نفس نیازمند زمان، تمرین و پشتیبانی همسالان و خانواده است. با انجام تمرینات بدنی، یادگیری مهارت‌های جدید، روابط مثبت و خودمراقبتی، می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و بهترین نسخه از خودتان را به نمایش بگذارید.

     

    راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

    راهکارهای افزایش اعتماد به نفس– قدم دیگر در غلبه بر خجالت و اضطراب اجتماعی یاد گرفتن  راهکارهای افزایش اعتماد به نفس می باشد. اگر به دنبال تقلب و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس زود گذر باشید، فایده ای ندارد. در واقع، کسب هر نوع مهارت و تسلط بر کاری اعتماد به نفس ما را در آن حوزه به مقدار زیادی افزایش می‌دهد. مهمترین مهارتهای اجتماعی عبارتند از: (۱) فن برقراری رابطه و گفتگو؛ (۲) جسارت و ابراز نظر و وجود؛ (۳) فن سخنرانی و نمایش و اجرای برنامه در برابر دیگران

     

    راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

    فن برقراری رابطه و گفتگو:

     یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس فن برقراری رابطه و گفتگو است.

    قسمت اعظم زندگی انسان در اجتماعی بودن و تعامل و روابطش با یکدیگر معنی‌دار و خلاصه میشود. اگر شما در مواجهه با افراد جدید نمی‌دانید چگونه سر صحبت را باز کنید؛ اگر در گفتگو و برخورد با دیگران پیامی که آنها از شما می‌گیرند متفاوت از آن چیزی است که شما قصد آن را داشتید، اگر در جمع‌ها بیشتر تنها هستید، اگر حالت و رفتارتان باعث می‌شود تا دیگران از شما فاصله بگیرند، اگر در همراهی با فردی زود صحبت و گفتکوی‌تان پایان می‌یابد، اگر در گفتگو با دیگران غالباً به شما گفته می‌شود که منظورشان را نگرفته‌اید، اگر دیگران تصور می‌کنند که شما خودتان را می‌گیرید و کمی مغرور و متکبر هستید به احتمال قوی شما بایستی فن برقراری رابطه و گفتگو را فرا بگیرید.

     

    زبان بدن (Body language):

    یکی دیگر از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس اصلاح زبان بدن (Body language) می باشد.

    در برخوردهای اجتماعی و فردی اولین چیزی که بر روی دیگران اثر می‌گذارد، حالت چهره و بدن هستند که می‌توانند دربرگیرنده پیامهای مثبت و منفی باشند. مطالاعات دکتر آلبرت مهرابیان در دانشگاه UCLA (1970 میلادی) نشان داده است که زبان بدن مسئول ۵۵% پیامی است که افراد در گفتگو و تعامل به دیگران انتقال می‌دهند.(البته منظور از درصدهایی که ذکر می شود، اثر گذاری پیام است)

     

    راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

    لبخند: لبخند بر چهره نه تنها باعث زیبایی و جذابیت می‌شود بلکه پیام‌رسان صلح، آرامش و محبت است. بی شک یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس داشتن لبخند است.  با تمرین می‌توان تقریباً همیشه چهره خندان داشت. روزی سه بار هر بار بمدت ۵ دقیقه جلوی آینه بنشیندی و با یادآوری موردی خنده‌دار، نظاره‌گرد چهره خود شوید و در طول روز سعی کنید آن حالت را حفظ کنید. البته شکی نیست که بر حسب شرایط و موقعیت ممکن است نیازی به گرفتن قیافه‌ای جدی، مصمم و قاطع و یا ناراحت و خشمگین داشت. ولی در برخوردهای معمولی داشتن لبخند را بایستی یک امتیاز تلقی نمود.

     

    نگاه: در جوامع و فرهنگ­های مختلف و نیز برحسب جنسیت طرفین، چشم در چشم انداختن معانی متفاوت و مختلفی دارد. در میان حیوانات گوشت­خوار و درنده در تقابل و مواجهه دو حیوان غریبه با هم، حیوان ضعیف‌تر برای پذیرش ضعف خود در برابر طرف مقابل و نشان دادن عدم قصد جنگ، سر خود را به پایین انداخته و از خیره شدن به حیوان قوی‌تر خودداری می‌کند. این پدیده نیز در میان انسانهای نخستین وجود داشته اما بتدریج این رفتار رنگ و بوی احترام و ادب گرفته است، بطوریکه در اکثر جوامع شرقی سر به زیر انداختن و نگاه نکردن به صورت فرد بزرگتر یا صاحب مقام و منصب (و از جمله پدر) به عنوان تواضع و ادب تلقی می‌شود، در حالیکه چیزی جز خواری و خدشه دار شدن منزلت انسانی نبوده و در واقع بقایای همان فرهنگ پوسیده ((دور شوید! کور شوید! که سلطان وارد می شود…!)) است.

     

    راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

    نگاه مختصر به چشم طرف مقابل نشانگر توجه و اهمیت دادن به طرف مقابل است. چنین نگاهی بایستی بسیار کوتاه مدت باشد بطوریکه فقط بتوان رنگ و چشم طرف مقابل را تشخیص داد (یعنی حدود ۱ تا ۲ ثانیه) و آنگاه توجه خود را به سایر قسمتهای صورت فرد معطوف نمود و هرازگاهی باز هم برای یکی دو ثانیه به چشم‌های طرف مقابل نگاه کرد والی آخر.

    خیره شدن و زل زدن به چشمها (و اصولاً به هر قسمت دیگری از بدن) در میان دو همجنس به عنوان تهدید و در دو غیر همجنس بوی تمایل و کشش (معمولاً جن.سی می‌دهد) و بایستی در برخوردهای اجتماعی از این حرکت جداً خودداری نمود (مگر اینکه طرف مقابل همسر و محبوب خود باشد).

     

    حال و احوالپرسی کردن: یکی دیگر از نشانه های اعتماد به نفس، احوال پرسی درست است. انسان شکارچی همواره مورد تهدید حیوانات و همنوع‌های خود بوده است و به همین دلیل همیشه مسلّح و آماده بوده است. اما از زمانی که تصمیم به زندگی اجتماعی گرفت و دایره آن از خانواده به قبیله و قوم تبدیل گردید، بدنبال راه حلی رفت تا در روبرو شدن با دیگر افراد هم قبیله و غیر دشمن نشان دهد که مسلح نبوده و قصد جنگ ندارد و بدین ترتیب حال و احوال­پرسی به مرور زمان شکل گرفت و امروزه در جوامع مختلف شکل و زنگ‌های مختلفی دارد (سلام گفتن، دست دادن، خم‌شدن، روبروسی و…).

    در جوامعی که دست دادن رایج است بایستی دست یکدیگر را کمی فشرد و یکی دو بار حرکت داد و آنگاه رها کرد. در مورد دست دادن زن و مرد اگر منع مذهبی یا فرهنگی وجود نداشته باشد بهتر است فرد حالت تمایل به دست دادن را برای یک لحظه به خود بگیرد (کمی خم و تمایل شدن به جلو و بردن دست کمی به جلو نه زیاد) و سلام بگوید. اگر طرف مقابل نیز تمایل به دست دادن را نیز نشان داد آنگاه می‌توان دست را جلوتر برد و دست داد، در غیر اینصورت فرد بدون

    اینکه احساس بد و دفع شدن نماید می‌تواند حالت معمولی به خود بگیرد و گفتگو را شروع کند.

     

    حالت دستها: اگرچه حالت دسته به سینه بودن در برخی فرهنگها به منزله احترام گذاشتن به فرد مقابل تفسیر می‌شود ولی از نظر روانی در فرد مقابل بیشتر نمایانگر بسته بودن و تدافعی را می‌رساند و توصیه می‌شود از این وضعیت خودداری شود. همچنین گذاشتن دستها در پس سر در زمان گفتگوی فرد مقابل معمولاً پیام رسان قضاوت و زیر ذربین بردن طرف مقابل است. وَررفتن با صورت یا موها (ویا آدامس جویدن) یا بازی کردن با انگشتان همگی نمایانگر اضطراب و نگرانی هستند.

     

    وضعیت تنه و نشستن: بهترین وضعیت نشستن بر روی صندلی، نه حالت سینه سپر کردن و نه خم و شل بودن بلکه حالت راحت و بینابینی است. در زمان گفتار طرف مقابل کمی خم شدن به جلو بیانگر توجه و علاقه به گقتار فرد مقابل خواهد بود. بهتر است در ملاقات‌های رسمی از روی هم انداختن پاها (حالت ضربدری) خودداری شود (همانند دست به سینه بودن مفهوم تدافعی و بسته بودن را می‌رساند). همچنین بایستی از وول خوردن و حرکت دائم بدن یا پاها خودداری نمود (نمایانگر بی‌قراری و اضطراب).

     

    راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

    حفظ فاصلههمه افرارد دارای یک حریم خصوصی در اطراف خود هستند و ورود به آن محدوده در روابط بین فردی می‌تواند نوعی تهدید تلقی شود. این حد و مرز در افراد مختلف کمی متفاوت است ولی در کل بهتر است کمتر از نیم‌ متر به دیگری نزدیک نشد(البته این مسئله در مورد موقعیت‌های اجتماعی خاص که گریز و اختیاری وجود ندارد صدق نمی‌کند مثلا داخل آسانسور).

    در درس های آینده راهکارهای افزایش اعتماد به نفس” را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا