چکیده مطلب

دوستی قبل ازدواج و رابطه‌ی بین دختر و پسر موضوع بحث برانگیزی است که در سال‌های اخیر نیز خیلی از پژوهش‌ها و سمینار‌های مختلف محوریت خود را بر این موضوع و پیامد‌ها و آسیب‌های آن بنا کرده‌اند و آن را مورد بررسی قرار داده‌اند و همچنین دیدگاه‌های مختلفی مانند دیدگاه‌های افراطی ( نبود حد و مرز برای این رابطه‌ها و نبود مانع در این راه) و همچنین دید‌گاه‌های تفریطی و اعتدالی در این زمینه وجود دارند که هر کدام  طرفداران خاص خود را دارند؛ به عبارتی کلی‌تر می‌توان گفت که نظر هر کدام از افراد مختلف جامعه درباره این مسئله (دوستی قبل ازدواج) می‌تواند متفاوت باشد و هر کدام یه سمت یکی از دیدگاه‌های ذکر شده سمت و سو پیدا کند.

دوستی قبل ازدواج معمولا با اهداف مختلفی از قبیل ازدواج، خوش گذرانی، رقابت، کنجکاوی، ارضای شهوات و غیره بین دختران و پسران جوان صورت می‌گیرد و پیامد‌های مختلفی برای هر دو طرف و بر روی زندگی آن‌ها دارد. در این مقاله سعی می‌کنیم تا با استفاده از نظرات و ایده‌های روانشناسی برتر و با استناد به پژوهش‌ها ی صورت گرفته در این زمینه، مسائلی مانند روانشناسی رابطه دوستی قبل ازدواج و مزایا و معایب آن را مورد بحث قرار دهیم و به افرادی که در این زمینه دچار سردرگمی هستند و از داشتن یا نداشتن این رابطه‌ها دچار شک و تردید می‌شوند کمک کنیم.

داشتن یا نداشتن رابطه دوستی قبل ازدواج

همان طورکه ذکر کردیم تیپ‌های مختلف افراد و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام با توجه به موقعیت، عقیده و دیدگاه خود توجیهات مناسبی برای داشتن یا نداشتن رابطه دوستی قبل ازدواج دارند اما در عین حال خیلی از افراد نیز وجود دارند که در این زمینه به نظر قاطعی نرسیده‌اند و مدام از خود می‌پرسند که آیا قبل از ازدواج رابطه دوستی برقرار کنند و طرف مقابل خود را بیشتر بشناسند یا اینکه ازدواجی بدون رابطه دوستی قبلی را برای خود انتخاب کنند

همچنین این افراد در مورد خوب یا بد بودن و تاثیر این رابطه‌ها بر زندگی آینده خود بسیار کنجکاو هستند و دائم از دیگران به خصوص روانشناسان و مشاوران می‌پرسند که بالاخره باید قبل از ازدواج رابطه دوستی داشته باشند یا نه؟

خطاب به این افراد باید گفت که اولا باید مزایا و معایب این را بطه را به دقت برای موقعیت خود در نظر بگیریند و آن را بسنجند و با بررسی تاثیرات آن بر زندگی آینده خود، تصمیم مناسبی برای خودشان اتخاذ کنند.

مزایا و فواید رابطه دوستی قبل ازدواج

طبق اکثریت پژوهش‌ها و با توجه به آمارهای نشان داده شده دوستی‌ قبل ازدواج و رابطه میان دختر و سر به طورکلی مزایای خیلی کمی دارد و حتی به گفته بعضی از آنها فایده خاصی ندارد اما به گفته بعضی روانشناسان اگر رابطه‌ای سالم ایجاد شود و در این رابطه به حریم‌ها تجاوز نشود؛ می‌توان آن را رابطه‌ای سازنده به حساب آورد و در اینجا به چند مورد از مزایای ذکر شده اشاره ی‌کنیم

– شناخت تفاوت‌ها در دوستی قبل ازدواج

همه افراد تفاوت‌های آشکار و پنهانی از نظر رفتاری، احساسی، اخلاقی و غیره دارند که در دوران دوستی این تفاوت‌ها تا حدی برای طرف مقابل روشن می‌شود بنابراین این دوستی‌ها به فرد کمک می‌کند که تا تفاو‌ت‌ها را از نزدیک ببیند و با آنها آشنا شود و با توجه به آنها تصمیم مناسب را برای ازدواج اتخاذ کند.

– شناخت بهتر از خود

 

ارتباط با افراد مختلف و تعامل با آنها به فرد کمک می‌کند که خودش را بهتر بشناسد چون از طریق همین ارتباطات و با توجه به نگرش‌ها و افکار متفاوت دیگران بخصوص جنس مخالف و مقایسه با رفتار‌های خود، شناخت بهتری نسبت به خودش، موقعیتش و آنچه که هست داشته باشد.


 

– شناخت بهتر علایق و خصوصیات فرد مقابل

زمانی که با فردی از جنس مخالف رابطه دوستی برقرار می‌کنیم با انجام بعضی کار‌های او خوشحال و با انجام بعضی دیگر ناراحت خواهیم شد و در این زمان است که پی می‌بریم بیشتر به چه چیزی علاقمندیم و از چه کارها و رفتار‌هایی خوشمان می‌آید و باعث شادی ما می‌شود و یا چه کاری باعث ناراحتی و نگرانی ما می‌شود و این شناخت است که در تصمیم گیری آینده برای ازدواج به ما کمک می‌کند.

– یادگیری مهارت‌های ارتباطی

 

زمانی که قبل از ازدواج با جنس مخالف رابطه برقرار می‌کنیم؛ در واقع فرصتی برای گرفتن تصمیمات مهم در این ارتباط را پیدا می‌کنیم و از طریق آن با افراد ارتباط برقرار می‌کنیم و پیامدهای ارتباط و تصمیمات خود را مشاهده می‌کنیم.

معایب دوستی قبل ازدواج

طبق بررسی‌ها صورت گرفته دوستی‌ قبل ازدواج در عین اینکه با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد؛ می‌تواند باعث آسیب‌ها و مشکلات زیادی علی الخصوص برای دختران باشد که اکثر این آسیب‌ها جبران پذیر نیستند که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

– انکار اشتباهات و مشکلات طرف مقابل

معمولا در زمان دوستی قبل ازدواج به دلیل حاکم شدن جو عاطفی و احساسی بیش از حد خیلی از مشکلات و اشتباهاتی که واضح و آشکارا در مقابل چشم فرد صورت می‌گیرد برای او کوچک جلوه می‌کند و در واقع فرد سعی می‌کند این اشتباهات را یا به نحوی توجیه کند و یا با انکارکردن آنها از هدف اصلی خود یعنی ازدواج دور نشود. بعدا در زمان ازدواج این مشکلات با چهره‌ای بزرگتر خود را نمایان می‌کنند وزندگی را به ویرانه تبدیل می‌کنند.

– ایجاد بدبینی در زندگی مشترک

 

در رابطه‌های دوستی که بعدا به ازدواج ختم می‌شوند اکثرا مشاهده شده و خود افراد نیز یه این وضعیت اقرار می‌کنند که جو بدبینی در زندگیشان حاکم شده است به طوری که هر کدام از دو طرف با خود فکر می‌کنند؛ فردی که با آنها ازدواج کرده قبلا درگیر رابطه دوستی بوده است و از کجا معلوم که دوباره درگیر این رابطه با شخصی دیگر نشود و همین شک و بدبینی‌ها به عامل تزلزل بزرگی برای خراب کردن زندگی مشترک تبدیل خواهد شد.

– تصمیمات اشتباه در رابطه دوستی قبل ازدواج

همانگونه که ذکر شد در زمان دوستی قبل ازدواج، دو نفر در اوج احساسات نسبت به همدیگر هستند و قطعا این احساسات شدید زمانی که هیچ آمیختگی با منطق و عقل ندارد برای اتخاذ تصمیم مناسب دچار اشتباه می‌شود. موقعی که دو نفر با هم رابطه دوستی دارند و قصد دارند ازدواج کنند به طور واقع بینانه و با شناخت کافی جلو نمی‌روند چون احساسات و عواطف از این کار پیشگیری می‌کند و پیامد این تصمیم که با عدم شناخت و آکنده از عاطفه است؛ تلخ شدن زندگی مشترک در آینده است.

– اضطراب و نگرانی

 

زمانی که فرد رابطه‌ای دوستی را به طور پنهانی با جنس مخالف برقرار می‌کند اکثرا در تشویش و نگرانی به سر می‌برد که مبادا والدین و افراد نزدیکش از این رابطه مطلع شود و یا اینکه کسی قصد کند آن را فاش کند و از طرفی از دست دادن فرد مقابل نیز برای آنها بسیار ناخوشایند است بنابراین تشویش و نگرانی‌های حاصل از این افکار زندگی را تا حدودی برای فرد به خصوص دختران سخت می‌کند و گاها باعث افسردگی و آسیب‌های روانی جدی در دوران دوستی قبل ازدواج می‌شود.

آشنایی قبل از ازدواج

دوران دوستی قبل ازدواج دوره‌ای است که اگر به صورت صحیح و اصولی طی شود تا حد زیادی می‌تواند تصویری واقعی از زندگی مشترک آینده را برای افراد نمایان کند. دوران آشنایی باید دورانی باشد همانگونه که از اسم آن نیز مشخص است با هدف آشنا شدن با اخلاقیات، روحیه، رفتار و در کل سنجش موقعیت فرد و کار‌های اوست که باید بدون هیچ گونه دروغگویی و با حفظ و رعایت حریم‌ها و قبول اشتباهات طرف مقابل انجام شود و فرد سعی کند برای تصمیم گیری درست در این دوران هرگز دچار و درگیر عواطف و احساسات نشود و واقع بینانه رفتار کند.

دوران دوستی قبل ازدواج ضوابط و باید و نباید‌های مربوط به خود را دارد که در صورت رعایت کردن آنها قطعا ازدواجی موفق‌تر رقم خواهد خورد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم

– آشنایی باید با اطلاع و زیر نظر والدین باشد

طبق نظر اکثر روانشناسان در آشنایی‌هایی که فقط خود دو طرف در آن حضور دارند و بدون اطلاع و پنهانی انجام می‌شود اکثر هدف خوش گذرانی، سرگرمی و رابطه‌ای بدون تعهد و همراه با شکست رقم خورده است و آنها تاکید می‌کنند آشنایی‌ها باید بعد از انجام مراسم خواستگاری و طبق شناختی اصولی و متعهدانه انجام شود .

– دوران رابطه دوستی قبل ازدواج طولانی نشود

دوران آشنایی قبل از ازدواج معمولا با هدف شناختی سطحی و در طول سه الی چهار جلسه با اطلاع والدین و نزدیکان و در چهار چوب اصولی خاصی باید انجام گیرد و چون این دوران قبل از نامزدی انجام می‌گیرد و در واقع نوعی مقدمه برای رابطه‌ای جدی‌تر است بنابراین طول دادن آن خیلی مناسب نیست.

– در رابطه دوستی قبل ازدواج سوالات کافی بپرسید

 

بسیاری از افراد از زمان طلایی که در دوران آشنایی برای تصمیم مهم و حیاتی ازدواج در اختیارشان قرار می‌گیرد به خوبی استفاده نمی‌کنند و به دلایل مختلفی از قبیل مواجه شدن ارتباط عاشقانه با مشکل، ترس از جواب سوال‌ها و شنیدن پرسش‌های مشابه از طرف مقابل، سوال نمی‌کنند و خیلی از افراد نیز چون هنوز تصور درستی از ازدواج و اهمیت آن ندارند و شاید به بلوغ فکری و پختگی نرسیده‌اند پس سوالی ندارند که در دوران دوستی قبل ازدواج از طرف خود بپرسند.

به طور کلی هر چقدر اطلاعاتی که سوال پرسیدن نیز یکی از روش‌های بدست آوردن آن است؛ جامع‌تر و بیشتر باشد قطعا به تصمیمی بهتر در مورد آینده و ازدواج می‌رسید.

روابط دختر و پسر از دیدگاه روانشناسی

با توجه به اینکه نسل جدید و امروزی نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر و به دلایل مختلف دچار بلوغ فکری و جسمی زودرس شده‌اند و خیلی سریع‌تر انواع مسائل و رابطه‌های دوستی و حتی رابطه‌های جنسی با دوست مخالف را درک می‌کنند بنابراین لازم است که روانشناسان و مشاوران نیز برنامه‌ها و راهکار‌هایی مناسب و درخور با نیاز این نسل و راهبردی برای آنان ارائه دهند که در این روابط دچار کمترین آسیب شوند.

با توجه به اینکه در بالا معایب و مزایای رابطه دوستی قبل ازدواج ذکر شد و بیان کردیم که در واقع رابطه‌ی دوستی چه به ازدواج ختم شود و یا به ازدواج نرسد مشکلات و معایبی بیشتر نسبت به مزایای آن دارد.

به طور کلی و طبق نظر روانشناسان و مشاوران رابطه دوستی بین دختر و پسر برای ازدواج هیچ الزامی ندارد و حتما برای ازدواج لازم نیست که دوستی‌های بی اساس شکل بگیرد و در این میان افرادی را که رابطه دوستی برقرار می‌کنند به دو دسته تقسیم کرده‌اند؛ افرادی که هدفشان ازدواج است و افرادی که بیشتر دنبال خوش گذرانی و سرگرمی و عواطف زودگذر هستند و در هر دو حالت افراد دچار آسیب می‌شوند.

طبق نظر روانشناسان در رابطه‌های دوستی بین دختر و پسر هیچ کدام از طرفین مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرند و این رابطه‌ها بر اساس معیار‌های نادرست شکل می‌گیرد و از طرفی افراد دچار وابستگی‌های عاطفی می‌شوند و حاضر نیستند از هم جدا شوند و اگر این اتفاق بیفتد بعدا مشکلات روحی زیادی به همراه دارد.

– روانشناسی رابطه دوستی قبل ازدواج

 

در حال حاضر و در جامعه ما با توجه با اینکه سن ازدواج نیز بالا رفته است؛ بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که قبل از ازدواج روابطی را تجربه کنند؛ البته این روابط و حد و مرز‌های آن بسته به هر فرد و عقاید و نحوه نگرش او می‌تواند متفاوت باشد و رفتار هر فرد نیز در این رابطه‌ها با هم فرق می‌کند و در عین حال واکنش‌ها و پیامد‌های بعدی افراد نیز در ارتباط با این مسئله فرق می‌کند.

از دید روانشناسان دوستی قبل ازدواج تاثیراتی با خود به دنبال دارد که برای افراد مختلف متفاوت است مثلا در افرادی که رابطه داشته‌اند و بنابر دلایلی با فرد معشوقه یا مورد نظر خود ازدواج نکرد‌ه‌اند چند حالت پیش می‌آید: بعضی از آنان بعد از ازدواج این رابطه را به کلی فراموش می‌کنند و زندگی عاشقانه‌ای شروع می‌کنند ، بعضی دیگر به وصلت نمی‌رسند و اگر هم با کسی دیگر ازدواج کنند باز رابطه‌ای پنهانی شکل می‌دهند و این مورد هم آثار زیان‌بار مربوط به خود را دارد که وصف آن در این مقاله نمی‌گنجد و دسته‌ی بعدی نیز بعد از ازدواج همیشه همسرشان را در جای فردی که با او رابطه داشته‌اند و با او لحظات خوبی داشتند قرار می‌دهند.