جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ | بهترین دانشگاه های ایران

 انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ | بهترین دانشگاه های ایران

شما دانش آموزان عزیز باید در زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ یک سری نکات را برای انتخاب دانشگاه خوب برای تحصیل مدنظر قرار دهید تا متناسب با رتبه قبولی تان بتوانید در دانشگاهی معتبر و با کیفیت و در رشته دلخواه تان تحصیل کنید. خیلی از دانش آموزانی که موفق به مجاز شدن در انتخاب رشته دانشگاهی شده اند، ممکن است از رتبه بندی و رنکینگ دانشگاه ها اطلاعات کافی نداشته باشند و ندانند که کدام رشته را باید در کدام دانشگاه تحصیل کنند.

 

ما در اینجا برای شما چند نکته مهم و اساسی را که باید در هنگام انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ درنظر بگیرید را بیان می کنیم:

رتبه بندی دانشگاه

ما در ایران دانشگاه های مختلف با رده بندی و طبقه بندی های متفاوت داریم. در کنار رتبه بندی کلی دانشگاه ها، می توان هر دانشگاه را در زیر مجموعه مربوط به خود هم رتبه بندی کرد. در یک دسته بندی کلی می توان دانشگاه های ایران را به مجموعه دانشگاه های روزانه، شبانه، پردیس، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور تقسیم بندی کرد که به ترتیب از بالاترین کیفیت تا پایین ترین کیفیت مشخص شده اند.

 

یعنی دانشگاه های روزانه جزو برترین و با کیفیت ترین دانشگاه ها از نظر علمی و یا امکاناتی و خدماتی هستند و در رتبه بعدی، دانشگاه های شبانه قرار می گیرند که امکانات و اعتبار علمی مشابه دانشگاه های روزانه دارند چون رشته های شبانه با رشته های روزانه ادغام شده اند. کلاس های رشته های شبانه به طور مشترک با رشته های روزانه برگزار می شوند و تفاوت های رشته های شبانه با روزانه در هزینه های تحصیلی است.

حتما بخوانید
مهندسی معکوس در کنکور

رشته های روزانه عمدتا بورسیه تحصیلی هستند و درنتیجه هزینه تحصیل در این رشته ها عمدتا رایگان است و تنها هزینه های جانبی کمی بر عهده دانشجو است اما در رشته های شبانه هزینه پرداخت شهریه دانشگاه کاملا به عهده دانشجو است و بسیاری از امکاناتی که در رشته های روزانه رایگان هستند، برای دانشجویان رشته های شبانه هزینه بر هستند مانند خوابگاه دانشجویی.

چگونه دانشگاه انتخاب کنیم

دانشگاه های پردیس در رتبه بعدی رده بندی کیفی دانشگاه ها قرار دارند. تفاوت دانشگاه های پردیس با دانشگاه های روزانه در هزینه تحصیلی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار بالاتر از هزینه تحصیل در دانشگاه های شبانه است و از هیچ نوع امکانات رایگانی برخوردار نیستند. در اکثر دانشگاه های پردیس کیفیت علمی و امکانات مشابه دانشگاه های روزانه است و دانشجویان فارغ التحصیل در این دانشگاه ها مدرک معتبر دانشگاه روزانه را دریافت می کنند.

یعنی اگر کسی در پردیس دانشگاه تهران تحصیل کند و از این دانشگاه فارغ التحصیل شود، مدرک معتبر روزانه دانشگاه تهران را دریافت می کند. مزیت دیگر تحصیل در دانشگاه پردیس معافیت از گذراندن طرح های اجبار ی رشته های خاصی مانند پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، دامپزشکی و غیره است چون هزینه تحصیل پرداختی در این دانشگاه ها به طور شخصی انجام می شود.

در رتبه های بعدی طبقه بندی دانشگاهی، دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی را داریم که این دو مجموعه دانشگاه ها تقریبا شرایط مشابهی دارند. البته نمی توان نظری کلی و قاطع درباره تمام واحدهای دانشگاه های آزاد یا غیرانتفاعی داد چون میزان سطح علمی در تمامی واحدها یکنواخت و یکسان نیست و گاهی تفاوت های فاحشی مشاهده می شود.

حتما بخوانید
راز یادگیری قرابت معنایی ادبیات

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مثلا واحدهای تهران مرکز، علوم و تحقیقات، تهران جنوب، واحد کرج، قزوین، نجف آباد و برخی واحدهای دیگر دانشگاه آزاد از سطح علمی و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر واحدها برخوردار هستند یا مثلا دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ سطح بسیار بالاتری نسبت به مجموعه دانشگاه های غیرانتفاعی دارند. تعیین اولویت دانشگاه های انتخابی آزاد و غیرانتفاعی شما کاری کارشناسی است و باید به مشاور واگذار شود.

آخرین رتبه بندی در تمامی دانشگاه ها مربوط به دانشگاه های پیام نور است. اگرچه بسیاری از دانشگاه های پیام نور ممکن است سطح علمی بالاتری نسبت به دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی داشته باشند اما از نظر سطح امکانات و کیفیت آموزشی بسیار پایین تر هستند.

سعی کنید در زمان انتخاب رشته کنکور ۹۸ به رتبه بندی کلی دانشگاه ها در ایران و حتی جهان دقت کنید. رتبه بندی های مختلفی بر اساس معیارهای متفاوت مانند سطح علمی اساتید، میزان مقالات منتشرشده، میزان پذیرش دانشجوهای خارجی و غیره وجود دارد که با جستجو در اینترنت به راحتی می توانید با درنظر گرفتن معیار شخصی تان آنها را با هم مقایسه کنید.

تحلیل بنیاد علمی در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

نکته بعدی در زمان انتخاب رشته دانشگاهی توجه به سطح و کیفیت علمی دانشگاه است. به عبارتی باید به مجموعه رشته های مکمل و یا هم رده رشته مورد نظرتان دقت کنید. دانشگاهی که دارای دانشکده های مختلفی مانند دانشکده های فنی، علوم پایه، ادبیات و… باشد، نشان دهنده جامع و کامل بودن و اعتبار آن دانشگاه است و احتمالا امکان ادامه تحصیل در این دانشگاه برای شما فراهم است.

حتما بخوانید
ترجمه عربی را ۱۰۰% بزنید

اما اگر دانشگاهی دارای پراکندگی زیادی در رشته های ارائه شده باشد، ضمانتی برای کیفیت علمی رشته های تکی و غیر مرتبط وجود ندارد. بنابراین در زمان انتخاب رشته کنکور ۹۸ فنی مثل مهندسی صنایع از حضور سایر رشته های فنی مثل عمران، برق ، مکانیک، معماری و غیره و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مطمئن شوید.

هیات علمی

هرم هیات علمی در یک دانشگاه می تواند دلیل محکمی بر کیفیت آن دانشگاه باشد. هرم هیات علمی همان رتبه بندی مربی، استادیار، دانشیار، استاد و استاد تمام است که برای اساتید دانشگاه درنظر گرفته می شود. دانشگاهی با در اختیار داشتن یک هرم کامل هیات علمی نوید دهنده سطح علمی بالا و همچنین پیشرفت علمی در همان دانشگاه و یا دانشگاه های با رتبه های بالاتر ایرانی و یا خارجی است. اکثر دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور فاقد هیات علمی هستند چون اساتید شاغل در آنها به صورت حق التدریسی هستند.

سخن آخر در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

البته دقت کنید که لزومی ندارد دانشگاه انتخابی شما در تمامی رشته های پایه هیات علمی قوی داشته باشد بلکه تنها در رشته مدنظر شما و رشته های هم مجموعه آن کفایت می کند. بنابراین در زمان انتخاب رشته دانشگاهی خود به تمام موارد بالا دقت کنید تا در بهترین دانشگاه متناسب با رتبه قبولی تان تحصیل کنید. قطعا زمانی موفق به انتخاب درستی می شوید که در دانشگاه انتخابی خود با رتبه های بهتر و پایین تر از خود هم کلاس شوید.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ | بهترین دانشگاه های ایران” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا