جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » اشتباهات رایج دوران جمع بندی

اشتباهات رایج دوران جمع بندی

در ایام نزدیک به کنکور یکی از مهمترین کارهایی که باید دانش آموزان و کنکوری ها انجام دهند جمع بندی دروس است که در این بین کنکوری های زیادی دچار اشتباه می شوند و همین اشتباهات در جمع بندی رتبه آنان را به شدت کاهش می دهد؛ در این مقاله می خواهیم اشتباهات متداول دوران جمع بندی دروس را برای شما بیان کنیم.

 


روش های کار در دوران جمع بندی:

– روش آزمون های سه روز یکبار:

ابتدا یک مجموعه سوال از کتاب زرد اختصاصی گروه آزمایشی خود انتخاب نمایید و شزایط کنکور را برای خود شبیه سازی کنید و موارد زیر را نیز رعایت نمایید:
۱- با همان پوششی که قرار است سر جلسه کنکور حاضر شوید، بر روی صندلی بنشینید و تا ۴ ساعت از جای خود بلند نشوید و به تست زدن بپردازید.
۲- مدیریت زمان داشته باشید: ابتدا سوالات عمومی را در ۷۵ دقیقه و سپس سوالات اختصاصی را همانند کنکور واقعی پاسخ دهید. شروع آزمون شبیه ساز هم ساعت ۸ صبح باشد.
۳- از روش (-،×) و تکنیک زمان های نقصانی استفاده نمایید: یعنی تست هایی که جوابشان را می دانید بلافاصله در برگه پاسخنامه وارد نمایید. تست هایی که جوابشان را می دانید ولی وقت گیر هستند را کنارشان یک علامت × بزنید و تست هایی که می دانید به جواب درستی برای آنها نمی رسید، در کنار سوالشان علامت – قرار دهید. و در نهایت در وقت اضافی به سراغ تست هایی بروید که در کناران علامت × بزنید. شما باید تست های عمومی و حفظی را در ۴۵ ثانیه و تست های فرمولی را در ۷۵ ثانیه حل نمایید.
۴- عادت کنید که شانسی به سوالات پاسخ ندهید: صورت سوالات و گزینه ها را دقیق بخوانید، اگر در برگ پاسخنامه شما جواب سوالی سفید باشد بهتر از این است سوالی را اشتباه بزنید و نمره منفی بگیرید.
۵- به توان جسمی تان در آزمون ها توجه نمایید: اول از همه به خواب و تغذیه خود برسید تا در زمان کنکور و ۴ ساعت تست زدن انرژیتان کم نشود و حالت خواب آلودگی پیدا نکنید هر چند دیقه سرتان را از برگه بردارید و بالا را نگاه کنید و چند نفس عمیق بکشید.

– روش درصدگیری

درصدها را در بالای پاسخ برگ بنویسید و پاسخ برگ هر آزمون نزد خودتان باشد.
پس از درصدگیری باید برای دو روز و نیم باقی مانده برنامه ریزی کنید.
ابتدا سوالاتی که صحیح جواب داده اید را بررسی نمایید تا به توانایی تان ایمان بیاورید و سپس اشتباهات خود را مشخص نمایید و به رفع اشکال آن بپردازید.

حتما بخوانید
انتخاب رشته کنکور 1403 | بهترین دانشگاه های ایران

برخی از اشتباهات متداول دوران جمع بندی دروس

۱- داشتن اضطراب، استرس و ترس از شکست در کنکور: اگر روزهای مطالعه خود را با اضطراب و ترس شروع کنید، مطمئناً رتبه مناسب را از دست خواهید داد.
۲- در جمع بندی عجله نداشته باشید: مشاهده شده است که در روز آزمون های آزمایشی، عجله داشتن باعث محاسبات عددی اشتباه، جابه‌جایی در ورود اطلاعات، اشتباهی خواندن سوال و… و در نتیجه کاهش تراز آزمون ها شده است.
۳- تمرکز بر روی مباحث جدید: در زمان جمع بندی به هیچ عنوان روی مباحث جدید تمرکز نکنید، در دروس عمومی می توانید مباحث حفظی را مطالعه نمایید اما به هیچ عنوان روی مبحثی که زمان بر و دشوار است، کار نکنید.
۴- برنامه تست زنی نامناسب: برنامه تست زنی نامناسب دوره جمع بندی شما را بی نتیجه می گذارد؛ توصیه می شود حداقل یکبار به تست هایی که در طی ماه های اخیر اشتباه پاسخ داده اید یا اصلاً پاسخ نداده اید، سری بزنید و آن ها را حل نمایید. این تست ها ارزشمندترین سوالات شماست و نقاط ضعف شما را نمایان کرده است، پس راه حل درست آن را فرا بگیرید.
۵- مرور کردن و بعد تست زدن اشتباه است: منتظر مرور کامل دروس و سپس تست زنی نباشید، چرا که هیچگاه وقت مرور و هیچگاه وقت تست زنی فرا نمی رسد. شما هر مطلبی را که دوره کنید، مطلب دیگری نیز وقت شما را خواهد گرفت؛ پس در یکی دو ماه مانده به زمان کنکور به تست زنی بیشتر اهمیت دهید.
۶- نداشتن سرعت عمل در مرور یادداشت برداری ها و خلاصه نویسی ها: در یک هفته تا سه روز به کنکور مانده است باید به حافظه بینایی خود اعتماد و تکیه کنید تا با مرور سریع نکات و یادداشت برداری ها حافظه شما بتواند مانند یک دوربین عکاسی عمل کند.
۷- مرور، دوباره خوانی نیست: بسیاری از داوطلبان کنکور مرور را با دوباره خوانی اشتباه می گیرند، در صورتیکه این طور نیست. باید توسط نکات، حاشیه نویسی ها، یادداشت ها و خلاصه نویسی ها مطالب اصلی به ذهنتان بیاید.

۸- جمع بندی مربوط به زمان خاصی نیست: برخی داوطلبان فکر می کنند جمع بندی فقط مربوط به ماه های نزدیک کنکور است؛ این یک تصور اشتباه است، در اصل جمع بندی یک آرامش ذهنی و اطمینان به خود است که در هر آزمون آزمایشی بتوانید خود را محک بزنید.

حتما بخوانید
روش های رفع خواب آلودگی در هنگام مطالعه و درس خواندن

۹- جمع بندی فقط مطالعه نکات و یادداشت ها نیست: این مورد هم اشتباه است، شما باید از روز ابتدای شروع مطالعه برای کنکور برای جمع بندی خود نیز برنامه زمانبندی شده داشته باشید؛ باید از روش های سه روز یکبار و دیگر روش ها استفاده کنید. اینکه برای جمع بندی فقط به دو ماه آخر فکر کنید و زمان جمع بندی را به آن زمان بگذارید اشتباه است. اگر درسی را مطالعه می کنید در آخر آن را جمع بندی کنید تا در دو ماه آخر فقط با دیدن نکات و یادداشت ها مباحث به یادتان بیاید.

۱۰- جمع بندی فقط آزمون دادن نیست: برخی از داوطلبان می گویند که ما با آزمون دادن و حل دفترچه ها مطالب را مرور می کنیم اما این مورد کاملاً اشتباه است و نمی توانید با این روش جمع بندی خوبی داشته باشید.

۱۱- در جمع بندی برخی درس ها را حذف می کنید: این کار کاملاً اشتباه است برای مثال اگر همه درس های ادبیات و زبان فارسی را مطالعه کرده اید ولی فقط آرایه ها را مطالعه نکرده اید، نگویید نیازی به مطالعه آن نیست، شما هنوز فرصت دارید و می توانید در یک هفته به آن مبحث را نیز مسلط شوید.

۱۲- دچار وسواس فکری نشوید: به هیچ وجه در مطالعه کردن دچار وسواس فکری نشوید. برای مثال از یک درس دو کتاب را تهیه می کنید که یکی مطالب بیشتری نسبت به دیگری گفته که واقعاً نیاز نیستند و فقط جهت تولید محتوا و بالا بردن ارزش کتاب نوشته شده اند. پس نیازی به تهیه آن کتاب نیست و فقط کتاب درسی و کتاب راهنمای مناسب خود را مطالعه نمایید نه از هر درس چندین کتاب مختلف.

۱۳- مطالعه کتاب های متعدد: به هیچ عنوان در زمان جمع بندی از کتاب های متعدد استفاده نمایید مثلاً داوطلبی کتاب گاج را می خواند و جمع بندی می کند، قلم چی را می خواند و جمع بندی می کند و الی آخر! این کار کاملاً اشتباه است. یکی را انتخاب نمایید و همان را جمع بندی نمایید.

۱۴- در جمع بندی واژه نامه خوانی عربی را انجام می دهیم: این کار کاملاً اشتباه است به دلیل اینکه تعداد سوالات درس عربی که برای ترجمه می باشد ۸ سوال است و شما ۵۰ روز خود را برای ۸ سوال هدر می دهید؛ به جای اینکار مباحث دیگر درس عربی را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید
برنامه ریزی درسی پایه چهارم( مشاوره تخصصی پایه چهارم)

۱۵- در درس دین و زندگی فقط پیام آیه مطالعه نکنید: اکثر داوطلبان فقط به مطالعه پیام آیه می پردازند که این کار غلط است؛ همانطور که در کنکور سال ۹۶ درس دین و زندگی بسیاری مفهومی بود و کسی که متن درس را مطالعه نکرده بود، نمی توانست درصد بالایی را در این درس بزند. پس علاوه بر پیام آیه حتماً متن درس را نیز مطالعه نمایید.

۱۶- در درس زبان انگلیسی فقط به واژه نامه نپردازید: اگر در درس زبان انگلیسی علاوه بر واژه نامه به مطالب دیگر نیز بپردازید مطمئناً درصد بالایی را در این درس خواهید زد.

۱۷- فقط به خواندن فرمول ها بسنده نکنید: اکثر داوطلبان در طول جمع بندی دروس ریاضی و فیزیک که دارای فرمول های بسیاری هستند، فقط فرمول را مرور و مطالعه می کنند در صورتیکه باید این فرمول ها را در تست و آزمون ها پیدا کرد و آن ها را محک زد.

۱۸- خلاصه خوانی در زیست شناسی: این کار اصلاً درست نیست، کتاب هایی که به عنوان خلاصه زیست شناسی در بازار هستند هیچ کمکی به شما نخواهند کرد و حتی باعث پس رفت شما می شوند؛ پس در دوران جمع بندی متن کتاب زیست را مطالعه نمایید.

۱۹- برخی دروس نیاز به استاد ندارند: شما در بیشتر درس ها نیاز به همایش و استاد برای جمع بندی ندارید و می توانید روی خودآموز خودتان انرژی بگذارید. مثلا در درس عربی اگر استادی دو روز وقت شما را می گیرد که نکاتی را به عنوان جمع بندی به شما بگوید، اگر شما همان دو روز را خودتان درس عربی را مطالعه نمایید و تست بزنید مطمئناً نتیجه بهتری خواهید گرفت پس به هیچ عنوان به تبلیغات فریبنده آموزشگاه های کنکور و همایش های جمع بندی اعتماد نکنید!

در آخر اگر تمام شب را برای ندیدن خورشید اشک بریزید، لذت دیدن ستاره ها را از دست خواهید داد. به گذشته ها و اوقات از دست رفته فکر نکنید، چون آینده را از دست می دهید؛ از فرصت باقی مانده به طور مناسب استفاده کنید.
در این مقاله سعی کردیم برخی از اشتباهات متداول دوران جمع بندی دروس را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید از وقت و انرژی خود به نحو درست و اصولی بهره بگیرید.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “اشتباهات رایج دوران جمع بندی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا