تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ): ویژگی‌های شخصیت، نقاط ضعف، قوت، روابط

تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ)
  • تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ): ویژگی‌های شخصیت، نقاط ضعف، قوت، روابط

    تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ) یکی از شش تیپ شخصیتی مختلف در مدل شخصیت‌شناسی MBTI است. این تیپ شخصیتی از نظر تعدادی از ویژگی‌های خود، شامل اجتماعی، مهربان، خیرخواه و خوش‌رو است. افرادی که به این تیپ شخصیتی تعلق دارند، عموماً به عنوان مربیان، مشاوران، معلمان و یا کارکنان در حوزه خدمات اجتماعی شناخته می‌شوند.

    ویژگی‌های شخصیتی:

    افرادی که به تیپ شخصیتی مشاور تعلق دارند، از نظر ویژگی‌های شخصیتی، به شدت خیرخواه، مهربان، اجتماعی و با احساسات هستند. آن‌ها به شدت به دنبال رفاه و راحتی دیگران هستند و می‌خواهند محیطی را به وجود آورند که همه اعضای آن در آرامش و صلح با یکدیگر زندگی کنند. آن‌ها عموماً خیلی خوش‌رو و با انرژی هستند و می‌توانند با دیگران در ارتباطات شبکه‌ای خوبی برقرار کنند.

    نقاط ضعف:

    افرادی که به تیپ شخصیتی مشاور تعلق دارند، ممکن است در ارتباط با دیگران به شدت وابسته شوند و به دنبال تأیید و تأیید دیگران باشند. آن‌ها در زمان‌های تنش آسان‌تر به شدت اضطراب و تنش پیدا می‌کنند و ممکن است به دنبال فرار از مسئولیت‌هایشان باشند. همچنین، این تیپ شخصیتی ممکن است در برابر تغییرات و تحولات سختگیری کنند و به دنبال حفظ وضعیت قبلی باشند.

    قوت:

    افرادی که به تیپ شخصیتی مشاور تعلق دارند، به دلیل ویژگی‌های خود، می‌توانند در شغل‌هایی که نیاز به ارتباطات خوب با دیگران دارند، مانند مشاور، مربی، معلم، کارکنان خدمات اجتماعی و … موفق باشند. آن‌ها با احساسات دیگران همدردی کرده و به دنبال کمک به آن‌ها هستند. همچنین، آن‌ها به شدت از محیطی خوشایند و صمیمی برای زندگی کردن لذت می‌برند و می‌توانند با دیگران در ارتباطات شبکه‌ای خوبی برقرار کنند.

    روابط:

    افرادی که به تیپ شخصیتی مشاور تعلق دارند، در روابط جدی و پایدار علاقمند هستند. آن‌ها عموماً به دنبال یک رابطه صمیمی و پایدار هستند و به دنبال ایجاد یک خانواده محکم هستند. به دلیل این ویژگی‌ها، آن‌ها ممکن است در روابط عاطفی موفق باشند. اما در مقابل، این تیپ شخصیتی ممکن است در روابط که نیاز به تغییر و تحول دارند، سختگیری کند و به دنبال حفظ وضعیت قبلی باشند.

    در نهایت، باید گفت که هر تیپ شخصیتی دارای ویژگی‌های خوب و بدی است و هدف باید این باشد که با شناخت دقیق از تیپ شخصیتی خود، بتوانیم از قوت‌های خود بهره‌مند شویم و نقاط ضعف خود را کاهش دهیم.

     

    همانطور که در مقاله تست تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه بریگز مایرز اشاره شد، حروف مخفف تیپ شخصیتی مشاور یا تامین کننده (ESFJ) به معنی برون‌گرا (E)، واقع‌بین (S)، احساسی (F)، برنامه‌ریز (J) هستند.

    دبورا دی به عنوان یک مشاور یا تامین کننده (ESFJ) می‌گوید:

    به همدیگر دلگرمی دهید، یکدیگر را یاری کنید و دست هم را بگیرید. حتی اگر بتوانید به یک نفر انرژی مثبت بدهید، آن انرژی خوب توسط دیگران نیز احساس می‌شود.

    خصوصیات فردی تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ)

    افراد با تیپ شخصیتی مشاور با داشتن رتبه دوم فراوانی در میان جمعیت جهان با ۱۲ درصد، اصولا افرادی محبوب هستند.

    مشاوران، لیدر تیم‌های ورزشی و هافبک‌های بازی‌ساز در فوتبال از جمله افرادی هستند که با هماهنگ کردن آهنگ تیمی همچون نور چراغ، گروه خود را به سمت موفقیت و آوازه رهنمون می‌شوند. مشاوران در زندگی شخصیشان از دوستان و عزیزان خود حمایت کرده و از این کار لذت می‌برند. آن‌ها به مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سر و سامان داده و هر کاری از دستشان برآید انجام می‌دهند تا به همه افراد حاضر در جمع احساس رضایت و خوشحالی دست دهد.

     

    مشاوران ذاتا افرادی اجتماعی بود و از باخبر شدن از آخرین احوال دوستانشان لذت می‌برند. بحث‌های سیاسی و گفتگو در مورد نظریه‌های علمی چیزی نیست که به صورت دائمی موردعلاقه شخصیت مشاور باشد. طرز رفتار، پوشش و موقعیت اجتماعی خود و دیگر افراد، چیزی است که برای مشاوران اهمیت دارد. اگرچه موضوعات کاربردی و شایعات خوراکشان است، اما آن‌ها از توانمندی‌های خود در جهت کارهای مثبت استفاده می‌کنند.

    نوع‌دوست و سنتی بودن ESFJ

    تیپ شخصیتی مشاور ESFJ ذاتا افرادی نوع‌دوست بوده و واقعا خود را مسئول کمک کردن به دیگران و انجام کارهای درست می‌داند. برعکس نزدیک‌ترین تیپ شخصیتی به آن‌ها یعنی تیپ دیپلمات که اصول اخلاقی‌شان از فلسفه و حکمت تبعیت می‌کند، قواعد اخلاقی افراد با تیپ شخصیتی مشاور ESFJ بر پایه سنت‌ها و قوانین بنا شده است. مشاوران باید این نکته را به یاد داشته باشند که افراد، گذشته و دیدگاه‌های خاص خود را دارند و آنچه در نظر آن‌ها امر صحیح تلقی می‌شود، ممکن است یک حقیقت جهان‌شمول نباشد.

    ESFJ عاشق خدمت است

    مشاوران عاشق این هستند که به دیگران خدمت کنند و تا وقتی‌که احساس قدردانی از طرف دیگران را داشته باشند از پذیرش هر نقشی که به آن‌ها اجازه دهد در کار دیگران سهیم شوند، لذت می‌برند. این موضوع به خصوص در محیط خانه مشهود است، زیرا افراد با تیپ شخصیتی مشاور ESFJ همسر / شوهر و پدر و مادرهایی وفادار و متعهدند. سلسله‌مراتب و رعایت آن از نظر شخصیت مشاور اهمیت داشته و آن‌ها بیشترین تلاش خود را می‌کنند تا در منزل و محل کار جایگاه و منزلتی برای خود دست‌وپا کرده و بتوانند به شفاف‌سازی و سامان‌دهی امور که به نفع همه است بپردازند.

    ESFJ اهل تفریح است

    ازآنجایی‌که افراد مشاور از دیگران حمایت کرده و اهل گشت‌وگذار هستند، در اغلب مهمانی‌ها حضور داشته و همیشه فرصتی برای گپ و گفت و خندیدن با هر کسی که در اطرافشان است را پیدا می‌کنند. اما آن‌ها این رفتار را صرفا برای سرگرمی انجام نمی‌دهند بلکه به نوعی خود را متعهد به چنین رفتاری می‌دانند. مشاوران حقیقتا از شنیدن مسائل مرتبط با روابط عاشقانه و مسائل کاری دوستانشان لذت برده و با به یاد‌سپاری کوچک‌ترین جزئیات، همواره آماده گفتگوهای صمیمی و دلسوزانه هستند. چنان‌که در شرایط خاصی اوضاع خوب پیش نرود و در میان جمع تنشی به وجود آید، فرد مشاور با واکنشی که نسبت به مسئله نشان می‌دهد، سعی می‌کند توازن و ثبات را مجددا در جمع برقرار کند.

    ESFJ از تنش اجتناب می‌کند

    ازآنجایی‌که مشاوران به‌طورکلی از تضاد و تنش گریزان هستند، انرژی زیادی را صرف برقرار ساختن نظم جمعی می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که به جای داشتن دورهمی‌های ناگهانی و فعالیت‌های بدون برنامه و بی‌هدف، از قبل برای هر رویدادی برنامه‌ریزی داشته و به آن‌ها سر و سامان ببخشند. آن‌ها برای سر و سامان دادن به مهمانی‌ها و جمع‌ها انرژی زیادی صرف می‌کنند و اگر نظراتشان مورد توجه و پذیرش دیگران قرار نگیرد، بسیار ناراحت می‌شوند. اینجا نیز باید به مشاوران یادآور شد که افراد دیدگاه خاص خود را در مورد موضوعات مختلف داشته و در فرهنگ‌های متفاوتی پرورش یافته‌اند و بی‌علاقگی آن‌ها نسبت به سلیقه شما به معنی انتقاد در مورد شخصیتشان یا تدارکی که برای آن رویداد دیده‌اید نیست و صرفا علاقه‌مند به آن نوع از دورهمی نیستند.

    بزرگترین چالش تیپ شخصیتی مشاور ESFJ حساس بودن است

    کنار آمدن با حساسیت ذاتی خود، بزرگ‌ترین چالش روبروی تیپ شخصیتی مشاور ESFJ است و باید بپذیرند که قرار نیست دیگران همیشه با آن‌ها موافقت کنند و انتقاد دردناک نیز جزوی از واقعیت زندگی است. مشاوران کاری را باید بکنند که در انجام دادنش خبره هستند: با بر عهده گرفتن نقش یک الگو با هر آنچه در توان دارند از دیگران مراقبت کرده و از اینکه افراد زیادی قدر زحمات آن‌ها را می‌دانند لذت ببرند.

     

    ویژگی‌های مثبت تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ): نقاط قوت

    تیپ شخصیتی مشاور مهارت‌های کاربردی دارد

    مشاوران به خوبی از پس مدیریت وظایف روزمره از قبیل نگهداری و تعمیرات روزانه برمی‌آیند و اطمینان حاصل کردن از اینکه قادر به مراقبت از سلامتی نزدیکان و عزیزانشان هستند برایشان لذت‌بخش است.

    تیپ شخصیتی ESFJ احساس وظیفه‌شناسی زیادی دارد

    افراد تیپ شخصیتی مشاور حس مسئولیت‌پذیری بالایی دارند که آن‌ها را ملزم به انجام وظایف خود می‌کند. چنین حسی گاها ممکن است ناشی از توقعات سایرین و جامعه باشد تا یک انگیزه درونی و ذاتی.

    ESFJ‌ها بسیار وفادار هستند

    ازآنجایی‌که ثبات و امنیت ارزش بسیار بالایی در نظر مشاوران دارد، آن‌ها مشتاقند تا شرایط موجود را حفظ کنند. این خصیصه باعث می‌شود آن‌ها کارمندان و همسران بسیار وفادار و قابل‌اعتمادی باشند. مشاوران همانند ستون‌های اصلی یک گروه هستند و خواه این جمع از نوع خانواده و دوستان باشد یا گروهی اجتماعی، این افراد همواره قابل‌اعتماد و اتکا هستند.

    تیپ شخصیتی ESFJ حساس و صمیمی است

    تیپ شخصیتی مشاور برای اینکه از وجود امنیت اطمینان حاصل کند، در جستجوی برقراری هماهنگی بین افراد بوده و عمیقا به احساسات دیگران بها می‌دهد و همواره مراقب است تا مبادا به کسی توهین کند یا آسیبی برساند. مشاوران افرادی با روحیه تیمی هستند و همواره دنبال موقعیت‌های برد-برد هستند تا بر لب همگان خنده بنشانند.

    تیپ شخصیتی مشاور بادیگران ارتباط موثر برقرار می‌کند

    همه موارد فوق دست در دست هم باعث می‌شوند تا مشاوران افرادی اجتماعی، راحت و دوست‌داشتنی جلوه کنند. تیپ شخصیتی مشاور ESFJ نیازی ضروری به تعلق دارد و هر چه باشد از یک گپ و گفت کوتاه گرفته تا حتی چشمک زدنی که باعث شود آن‌ها نقشی را در گروه خود ایفا کنند، برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

     

    ویژگی‌های منفی تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ): نقاط ضعف

    تیپ شخصیتی مشاور ESFJ در مورد جایگاه اجتماعی خود نگران است

    ذهن افراد با تیپ شخصیتی مشاور ESFJ بیش‌ازحد به موقعیت اجتماعی و اعتبار خود مشغول است که بر روند تصمیم‌گیری آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و به طور بالقوه باعث کاهش خلاقیت و باز بودن ذهن آن‌ها می‌شود.

    ESFJها انعطاف‌پذیر نیستند

    مقبولیت اجتماعی برای تیپ شخصیتی مشاور ESFJ از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین جهت می‌توانند بسیار محتاط بوده و نسبت به هر چیز غیرمتعارف و یا خارج از عرف نگاهی منتقدانه داشته باشند. افراد دارای شخصیت مشاور گاها برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشانند به دیگران فشار زیادی وارد می‌کنند.

    ESFJها تمایلی به ابتکار یا بداهه‌پردازی ندارند

    مشاوران همان‌گونه که از رفتار غیرمتعارف دیگران انتقاد می‌کنند، خود نیز تمایلی برای خروج از منطقه امن و آسایششان نداشته و معمولا از اینکه متفاوت از دیگران باشند، می‌ترسند.

    ESFJها نسبت به انتقاد حساس‌اند

    ازآنجایی‌که تیپ شخصیتی مشاور ESFJ به شدت از تضاد و مبارزه گریزان است نسبت به تغییر گرایش‌های ذهنی مقاومت می‌کند. اگر فردی نزدیک به آن‌ها، نسبت به عادت‌ها، عقاید و سنت‌هایشان انتقاد کند، حالت تدافعی شدید به خود گرفته و بسیار آزرده می‌شوند.

    ESFJها گاها بسیار وابسته و نیازمند به دیگران

    مشاوران نیازمند دیدن و شنیدن مداوم قدردانی‌های دیگران از خود هستند. اگر تلاش‌های آن‌ها نادیده گرفته شود، افراد با تیپ شخصیتی مشاور ESFJ سعی می‌کنند تا به هر نحوی تحسین دیگران را جلب کنند تا مطمئن شوند که دیگران به آن‌ها ارزش لازم را می‌دهند.

    از خود گذشتگی افراطی ESFJها می‌تواند نقطه ضعف‌شان شود

    گاهی اوقات افراد مشاور برای نشان دادن ارزش‌های خود از طریق توجه و عشق ورزیدن به کسانی که واقعا به چنین محبتی از سوی آن‌ها نیاز ندارند، در نهایت باعث به وجود آمدن حسی ناخوشایند در آن افراد می‌شوند. در این فرآیند گاها تیپ شخصیت مشاور نیازهای خود را نادیده می‌گیرد.

    افراد مشهور تیپ شخصیتی مشاور (ESFJ)

    کدام یک از شخصیت‌های معروف مشاور (ESFJ) زیر را می‌شناسید؟ تیلور سوییفت، بیل کلینتون، استیو هاروی، جنیفر لوپز، جنیفر گارنر و …

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا