آشنایی با تیپ شخصیتی (ESFP) سرگرم‌کننده – شومن: نقاط ضعف و قوت

تیپ شخصیتی (ESFP)
  • آشنایی با تیپ شخصیتی (ESFP) سرگرم‌کننده – شومن: نقاط ضعف و قوت

    تیپ شخصیتی ESFP یکی از تیپ های مهم در شاخه‌ی تحلیل تیپ شخصیتی مایرز-بریگز است که بر اساس رفتارها، تمایلات و نیازهای شخصیتی افراد، آن‌ها را در ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف تقسیم می‌کند. ESFP که مخفف عبارت Extraverted, Sensing, Feeling, Perceiving است، به معنی شخصیتی است که بیشتر به محیط خارجی توجه می‌کند، از حواس بیشتری برخوردار است، احساساتش بر اساس تجربه‌های حسیش شکل می‌گیرد و از دیدگاه زمانی به مسائل نگریستن، در مورد مسائل به طور آزادانه و بدون قید و شرط فکر می‌کند.

    ESFP ها شخصیتی با روحیه‌ی سرگرم‌کننده، دوستانه، فعال و پویایی دارند. آن‌ها عاشق به برقراری ارتباط با دیگران هستند و به سرعت محبوبیت یافتند. آن‌ها همیشه به دنبال تجربیات جدید، هیجان‌انگیز و پر از احساس هستند و به سرعت خسته نمی‌شوند. آن‌ها عاشق شوخی، جشن، تفریح و تعاملات اجتماعی هستند.

    نقاط قوت ESFP ها:

    ۱. هنرمندانه‌ها: ESFP ها توانایی خلق و تولید هنر دارند و عاشق تفریحات هنری هستند. آن‌ها به طور خاص در زمینه‌ی موسیقی، رقص و تئاتر بسیار با استعداد هستند و برای ارائه کارهای هنری خود به دنبال فرصت‌هایی هستند.

    ۲. خلاق: ESFP ها از الهام‌گیری از محیط خود برای خلق ایده‌های خلاقانه بسیار استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور طبیعی خلاق، ابتکاری و نوآورانه هستند و همیشه به دنبال راه‌حل‌های بهتر و جالب‌تر هستند.

    ۳. روابط عمیق: ESFP ها مهارت زیادی در برقراری روابط عمیق و صمیمی با دیگران دارند. آن‌ها بسیار دوستانه هستند و برای ارتباط با دیگران از شخصیت خود به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند.

    نقاط ضعف ESFP ها:

    ۱. ناپایدار: ESFP ها بسیار حساس به تغییرات محیطی هستند و ممکن است به سرعت در برابر تغییرات ناخوشایند یا تحریکاتی ناگهانی فروپاشی کنند.

    ۲. کوتاه‌ترم‌اندیش: ESFP ها بیشتر به زمان فعلی توجه می‌کنند و به زمان آینده کمتر فکر می‌کنند. آن‌ها برای رسیدن به خوشبختی فوری، ممکن است تصمیماتی را که به آینده آن‌ها آسیب خواهد زد، بگیرند.

    ۳. عدم توجه به جزئیات: ESFP ها به طور عمده به جزئیات توجه نمی‌کنند و به طور کلی به مسائل نگریسته و سریع عمل می‌کنند. این ممکن است باعث شود که آن‌ها از نقاط ضعف و نقاط قوت مسائل غافل شوند.

    ESFP ها به دلیل شخصیت سرگرم‌کننده، مهارت‌های هنری و علاقه زیاد به روابط اجتماعی، جزء شخصیت‌های پرطرفدار و محبوب به شمار می‌روند. با این حال، برای رسیدن به موفقیت در زندگی، باید به نقاط ضعف و نیازهای خود اهمیت داده و سعی کرد تا از نقاط قوت خود بهترین استفاده را ببرند.

     

    همانطور که در مقاله تست تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه بریگز مایرز اشاره شد، حروف مخفف تیپ شخصیتی سرگرم‌کننده (ESFP) به معنی برون‌گرا (E)، واقع‌بین (S)، احساسی (F)، بداهه‌پرداز (J) هستند.

    مرلین مونرو به عنوان یک فرد با تیپ شخصیتی (ESFP):

    «من خودخواه و بی‌تاب هستم و شخصیت کمی ناامن دارم. مرتکب اشتباه می‌شوم، کنترل ناپذیر هستم و برخی مواقع کنار آمدن با من کار سختی است. اگر نتوانی وقتی حالم خوش نیست با من سر کنی، مطمئنا لیاقت با من بودن را هم نداری.»

    اگر تنها یک نفر در جمع باشد که با شروع شدن آهنگ بدون دعوت به پا برخیزد، برقصد و آواز بخواند، آن یک نفر حتما تیپ شخصیتی (ESFP) (سرگرم‌کننده/اجراکننده نمایش) دارد. افراد سرگرم‌کننده اغلب غرق در هیجانات لحظه‌ای می‌شوند و دلشان می‌خواهد بقیه هم این احساس را تجربه کنند. هیچ تیپ شخصیتی دیگری نمی‌توانند با گروه افراد سرگرم‌کننده در تشویق کردن دیگران و اختصاص وقت و انرژی خود برای بهتر شدن حال دیگران، رقابت کنند.

    ویژگی افراد با تیپ شخصیت سرگرم‌کننده (ESFP):

    عاشق نمایش دادن، زیبایی و مد

    افراد سرگرم‌کننده عاشق این هستند که در کانون توجه باشند. بسیاری از افراد مشهور که تیپ شخصیتی (ESFP) دارند بازیگر هستند. آن‌ها نه تنها به خاطر خودشان، بلکه به خاطر دوستانشان عاشق رفتن جلوی دوربین هستند تا بتوانند در طی فیلم‌برداری، علاوه بر جلب‌توجه با آن‌ها گپ و گفت کنند و تفریح‌های کوچک را مبدل به حس و حال یک مهمانی کنند. سرگرم‌کننده‌ها افراد بسیار اجتماعی هستند و از کوچکترین چیزها کیف می‌کنند و هیچ لذتی برای آن‌ها بالاتر از این نیست که با گروهی از دوستان خود، خوش بگذرانند.

    آن‌ها صرفا عاشق صحبت نیستند، بلکه حس زیبایی‌شناختی آن‌ها قوی‌تر از دیگر تیپ‌های شخصیتی است. افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) از آرایش و آراستگی گرفته تا چیدمان منزل، چشمشان دنبال مد است. آن‌ها لحظه‌ای که متوجه جذابیت چیزی بشنوند، برای تغییر اطراف و اعمال سلیقه شخصی خود تعلل نمی‌کنند. افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) ذاتا افراد کنجکاوی هستند و به سادگی متوجه سبک و استایل‌های جدید می‌شوند.

    بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد آن‌ها افرادی خودشیفته نیستند و حواس آن‌ها فقط به خودشان معطوف نیست. آن‌ها افراد هشیار و مشاهده‌گری هستند و نسبت به احساسات و عواطف دیگران بسیار حساس هستند. در اغلب مواقع، افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) اولین فردی هستند که فرد ناراحت را تشویق می‌کنند تا در مورد مشکلش حرف بزند و با اشتیاق و خوشحالی از آن فرد حمایت عاطفی می‌کنند و توصیه‌های کاربردی ارائه می‌دهند. اما اگر خودشان از کسی ناراحت باشند، احتمالا از درگیری و بحث اجتناب می‌کنند و از مطرح کردن آن صرف‌نظر می‌کنند. افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) اغلب از اینکه کمی فضا دراماتیک باشد و شور و شوق وجود داشته باشد لذت می‌برند اما حواسشان هست که افراط نکنند و مورد انتقاد قرار نگیرند.

    ما لیاقت درخشیدن را داریم

    بزرگترین چالش افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) این است که آن‌قدر سرگرم لذت‌های لحظه‌ای می‌شوند که از مسئولیت‌ها و وظایفی که آن سطح از رفاه و تجملات را برایشان فراهم کرده است، غافل می‌شوند. افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) نمی‌توانند به راحتی از پس کارهایی که نیازمند تجزیه‌وتحلیل پیچیده، ریاضی و آمار و وظایف تکراری است، بربیایند. در عوض آن‌ها به شانس تکیه می‌کنند و به جای تلاش و تمرکز بر روی چنین کارهایی، سریعا از دایره دوستان گسترده‌ای که دارند درخواست کمک می‌کنند. افراد سرگرم‌کننده باید تلاش کنند تا به خود فشار بیاورند و خودشان پیگیر موضوعات بلندمدتی مثل بازنشستگی و حق بیمه یا میزان قند و نمک مصرفی خود باشند، چرا که این‌ها مواردی نیستند که بتوان روی کمک دیگران حساب باز کرد و خود فرد باید مراقب وظایف خود باشد.

    افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) ارزش و کیفیت چیزها را به خوبی تشخیص می‌دهند که به تنهایی ویژگی خوبی محسوب می‌شود. اما اگر این خصوصیت را با ضعف در برنامه‌ریزی بلندمدت این افراد ترکیب کنیم، به این معنی است که دخل‌وخرج آن‌ها با هم نمی‌خواند و ممکن است بدهی کارت‌های اعتباری‌شان، آن‌ها را با دردسر مواجه کند. از آنجایی که تلاش افراد سرگرم‌کننده بیشتر بر استفاده از موقعیت‌های به وجود آمده است تا برنامه‌ریزی بلندمدت، در نتیجه ممکن است بی‌احتیاطی‌هایشان خارج از کنترل شود.

    هیچ‌چیز برای یک نفر با تیپ شخصیتی (ESFP) بدتر از این نیست که بفهمند در یک شرایط خاص گیر افتاده‌اند و نمی‌توانند کنار دوستانشان باشند.

    هر جا که حرف از بازی و تفریح، نیاز به خنده و دل‌خوشی و داوطلب شدن برای انجام کاری صرفا برای سرگرمی باشد، از افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) استقبال می‌شود. هیچ لذتی برای افراد سرگرم‌کننده بالاتر از این نیست که افراد دیگر را هم با خود همراه کنند. فارغ از اینکه موضوع اصلی دیدار چه باشد، آن‌ها قادرند برای ساعت‌ها و حول موضوعات مختلف گپ بزنند. فرقی نمی‌کند که حالشان خوب است یا بد، آن‌ها می‌توانند احساسات خود را به راحتی با عزیزانشان به اشتراک بگذارند. آن‌ها اگر بتوانند حواس خود را جمع کنند، می‌توانند از تمام موضوعات داغ و هیجان‌انگیزی که دنیا دارد لذت ببرد و با دوستان خود شریک شوند.

    نقاط ضعف و قوت افراد با تیپ شخصیتی (ESFP)

     

    نقاط قوت تیپ شخصیتی (ESFP)

    جسور

    سرگرم‌کننده‌ها چیزی در دلشان نگه نمی‌دارند. آن‌ها دوست دارند هر آنچه برایشان جذاب است را تجربه کنند. خارج شدن از منطقه آسایش فردی مشکلی برای افراد سرگرم‌کننده ایجاد نمی‌کند و خودشان به شکل داوطلبانه این کار را می‌کنند.

    خود واقعی‌شان هستند

    سنت‌ها و انتظارات دیگر اصولا برایشان خیلی مهم نیست و اگر باشد در درجه دوم اولویت‌هایشان قرار می‌گیرد. افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) دوست دارند سبک‌ها و مدهای جدیدی را امتحان کنند و مرتبا روش‌های تازه‌ای برای حضور در جمع پیدا می‌کنند.

    عمل‌گرا

    درک افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) از دنیای پیرامون حول احساس و تجربه می‌چرخد. واقعیت موجود در نظر آن‌ها شگفت‌انگیز‌تر از افسانه است و ترجیح می‌دهند یک چیز را ببیند و لمس کنند تا اینکه به شکل فلسفی به ابعاد ماجرایی فکر کنند که اتفاق نیفتاده است.

    مشاهده‌گر و ناظر

    افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) به خاطر تمرکز خوبی که بر لحظه اکنون، اینجا و آنچه انجام می‌دهند و اتفاق می‌افتد، دارند، می‌توانند به راحتی موضوعات و تغییرات واقعی و قابل ملموس را درک می‌کنند.

    مهارت بسیار بالا در تعامل با مردم

    آنچه بیش از هر چیز افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) عاشقش هستند این است که به افراد توجه کنند. آن‌ها پرحرف و شوخ‌طبع هستند و تقریبا هیچ‌وقتی نمی‌شود که چیزی که برای گفتن نداشته باشند. خوشحالی و رضایت خاطر این افراد وقتی حاصل می‌شود که دور برشان پر از افرادی باشد که دوستشان دارند.

     

    نقاط ضعف افراد با تیپ شخصیتی (ESFP)

    حساس

    سرگرم‌کننده‌ها به شدت احساساتی بوده و در برابر انتقاد آسیب‌پذیری بالایی دارند. احساسی که در این مواقع دارند این است که در گوشه‌ای گرفتار شده و به آن‌ها پشت شده است و ممکن است واکنش نامناسبی از خود نشان دهند. این ویژگی بدترین خصوصیت آن‌هاست و باعث می‌شود که به‌هیچ‌عنوان نشود نقطه‌ضعفی را به آن‌ها گوش زد کرد.

    متنفر از دعوا و تعارض

    گاهی اوقات افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) از هرگونه تعارض اجتناب می‌کنند و یا نادیده می‌گیرند. آن‌ها هر کاری می‌کنند تا از این موقعیت خلاص شوند و سریع سراغ موضوعات سرگرم‌کننده برگردند.

    سریع حوصله‌شان سر می‌رود

    آن‌ها نمی‌توانند بدون هیجان مداوم زندگی کنند و اگر چنین باشد دنبال راه‌حلی برای ایجادش می‌گردند. در چنین مواقعی شاید به رفتارهای مخاطره‌آمیز، زیاده‌روی و روی آوردن به خوشی‌های لحظه‌ای روی بیاورند و کارهایی از این دست را گاه‌وبیگاه در زندگی‌شان انجام دهند.

    نداشتن برنامه‌ریزی بلندمدت مناسب

    حقیقت این است که افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) به ندرت برنامه مناسبی برای آینده خود تدارک می‌بینند. فلسفه زندگی آن‌ها این است: هر چه پیش آید خوش آید! آن‌ها به خودشان زحمت نمی‌دهند که قدم بعدی را محاسبه کنند یا عواقب کار خود را بسنجند و باورشان بر این است که هر کاری را در لحظه می‌توان تغییر داد.

    عدم تمرکز

    هر کاری که نیازمند داشتن تمرکز و پشتکار بلندمدت باشد برای سرگرم‌کننده‌ها یک چالش محسوب می‌شود. مثلا برای در دانشگاه سراغ رشته ادبیات کلاسیک بروند که یک موضوع ثابت و تغییرناپذیر است دچار مشکل می‌شوند و بهتر است سراغ رشته‌های با پویایی و جذاب‌تری بروند که بتوانند در مورد آن با دیگران صحبت کنند، مثل روان‌شناسی. اگر افراد با تیپ شخصیتی (ESFP) بخواهند در اهداف بلندمدت خود موفق باشند باید هر روز موضوع جذابی برای لذت بردن از آن هدف پیدا کنند تا بتوانند از میزان خسته‌کننده بودن آن کم کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا