چرا نوزادم شیر بالا می آورد؟

چرا نوزادم شیر بالا می آورد؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به دغدغه والدی درباره شیر بالا آوردن نوزادش پس از تغذیه شدن پاسخ می دهیم.

با سلام

من مادر نوزادی 2 ماهه هستم. فرزندم پس از شیر خوردن، مقداری از شیری را که خورده است بالا می آورد. آیا این اتفاق طبیعی است و راه های پیشگیری از بالا آوردن شیر چیست؟

با سلام خدمت شما مادر گرامی

تقریباً نیمی از نوزادان به طور منظم شیر بالا می آورند. حداکثر سن برای بالا آوردن 4 ماهگی است. زمانی که نوزادتان همراه با شیر مادر یا شیر خشک هوا را فرو می دهد، هوا در مایع به دام می افتد. هوا مجبور است خارج شود و زمانی که این اتفاق می افتد، مقداری از مایع نیز به همراه هوا از دهان نوزاد خارج می شود. نوزادان نسبت به اندازه شان، بسیار تغذیه می شوند و برخی از آن ها واقعاً خوردن را دوست دارند. بنابراین، گاهی اوقات آن ها بیش از حد پُر می شوند و لذا شیر از دهانشان سرریز می شود.

سیستم گوارش یک نوزاد تازه متولد شده، کاملاً توسعه نیافته است. ماهیچه های انتهای مری نوزادتان که کنترل می کند، آیا غذا در حال پایین رفتن و بالا آمدن غذا را کنترل می کند، هنوز کاملاً توسعه نیافته است و بنابراین ممکن  است مقداری از شیر خورده شده از دهان خارج شود.

آیا می توان برای جلوگیری از بالا آوردن شیر کاری انجام داد؟

راهکارهایی برای ماندن و هضم شدن غذا در معده و بالا نیامدن آن وجود دارد که در ادامه بدان ها اشاره می کنیم.

  • هنگامی که نوزادتان را تغذیه می کنید، او را عمودی نگه دارید. هنگامی که او نشسته یا در آغوشتان است، وی را تغذیه کنید و هنگامی که روی شکم خوابیده است، او را تغذیه نکنید.
  • هنگام تغذیه محیط را آرام نگه دارید و صدا و سایر و عوامل مزاحم و حواس پرتی را به حداقل برسانید. هرگز اجازه ندهید، پیش از شروع تغذیه نوزادتان خیلی گرسنه بماند. اگر نوزادتان به هنگام تغذیه آشفته و پریشان باشد، به احتمال زیاد هوا را همراه شیر فرو می دهد.
  • اگر نوزادتان شیر خشک یا شیر دوشیده شده را از طریق شیشه شیر می خورد، مطمئن شوید که سوراخ سر شیشه خیلی کوچک نیست که او را از خوردن شیر ناامید کند و هوا فرو دهد. از طرف دیگر، اگر سوراخ سر شیشه خیلی بزرگ باشد، مقدار زیادی شیر را فرو خواهد داد، زیرا مایع به سرعت به دهان او وارد می شود.
  • پس از هر بار تغذیه، آروغ نوزادتان را بگیرید. در واقع، اگر نوزادتان در هنگام تغذیه مکثی طبیعی داشته باشد، فرصتی فراهم می شود تا پیش از دریافت غذای بیشتر، آروغ بزند. بدین نحو، اگر هوایی در معده نوزادتان وجود داشته باشد، پیش از دریافت غذای بیشتر، آن را خارج می کند. اگر پس از چند دقیقه نتوانستید آروغ نوزادتان را بگیرید، نگران نباشید، او احتمالاً نیازی به آروغ زدن نداشته است.
  • فشار را از روی شکم نوزادتان بردارید. مطمئن شوید که لباس ها و پوشک نوزادتان خیلی تنگ نیستند و شکم وی را هنگامی که آروغش را می گیرید، روی شانه تان قرار ندهید. از سفرهای ماشینی پس از تغذیه شدن اجتناب کنید، زیرا خم شدن روی صندلی ماشین می تواند به شکم نوزادتان فشار بیاورد.
  • پس از تغذیه نوزادتان را خیلی تکان ندهید و او را برای 30 دقیقه یا 1 ساعت عمودی نگه دارید.
  • بیش از حد او را تغذیه نکنید. اگر نوزادتان پس از هر بار تغذیه کمی بالا می آورد، ممکن است نشانه این باشد که او بیش از حد تغذیه می شود.
  • اگر شما نوزادتان را با شیر مادر تغذیه می کنید، می توانید از پزشکتان بپرسید که آیا در رژیم غذاییتان چیزی است که باعث بالا آوردن نوزادتان شود. (گاهی اوقات شیر گاو باعث بالا آوردن نوزادان می شود.)
  • اگر نوزادتان در خواب بالا می اورد، سر او را بالا ببرید.

نوزادان چه زمانی بالا آوردن را متوقف می کنند؟

زمانی که ماهیچه های نوزادتان توسعه می یابد و قوی تر می شود، وی قادر خواهد بود که غذا را در شکمش نگه دارد. اکثر نوزادان بالا آوردن را حدود 6 یا 7 ماهگی یا هنگامی که یاد بگیرند، خودشان بنشینند، متوقف می کنند، اما برخی از نوزادان تا یک سالگی بالا آوردن را ادامه می دهند.

چگونه می توانید متوجه شوید که نوزادتان شیر بالا آورده است یا استفراغ کرده است؟

استفراغ معمولاً به نسبت بالا آوردن شیر، قوی تر و با حجم بیشتری از مواد خورده شده همراه است. اگر نوزادتان پریشان به نظر می رسد، احتمالاً استفراغ کرده است. بالا آوردن اکثر نوزادان را پریشان نمی کند.

آیا بالا آوردن نشانه ای از مشکلی جدی است؟

بالا آوردن معمولاً چیزی است که والدین انتظارش را دارند، اما اگر نوزادتان به اندازه ای که باید، وزن به دست نمی آورد، به پزشک مراجعه کنید. نوزادانی که زیاد بالا می آورند و وزن کسب نمی کنند و یا در تنفس دچار مشکل هستند، ممکن است مبتلا به بیماری رفلاکس معده به مری باشند.

اگر نوزادتان استفراغ پرتابی کرد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. استفراغ پرتابی زمانی رخ می دهد که استفراغ به شدت از دهان نوزاد خارج شود. این وضعیت می تواند نشانه بیماری تنگی پیلور باشد. در این بیماری ماهیچه های انتهای معده ضخیم می شوند و از ورود غذا به روده کوچک جلوگیری می کنند. این بیماری معمولاً در یک ماهگی اتفاق می افتد.

در صورتی که ماده سبزی در استفراغ نوزادتان مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این ماده می تواند نشانه انسداد روده ها باشد و ممکن است نیاز به جراحی اضطراری باشد.

images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد