چگونه میتوانیم بر خود مسلط شویم؟

چگونه میتوانیم بر خود مسلط شویم؟
  • چگونه میتوانیم بر خود مسلط شویم؟

    مسلط شدن بر خود، یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که در زندگی افراد موفق تأثیرگذار است. این مهارت به شما اجازه می‌دهد تا بهترین وجه‌های خود را بیان کنید، رفتارهای مناسبی داشته باشید و با موفقیت‌های بیشتری مواجه شوید. در این مقاله به بررسی اصول و روش‌هایی برای برخورداری از این مهارت خواهیم پرداخت.

    ۱. آگاهی از خود: برای مسلط شدن بر خود، شما نیاز دارید تا با خودتان آشنا شوید. بهترین روش برای این کار، مطالعه و تحلیل رفتارهای خود و همچنین تأمل در روابط و ارتباطاتتان است. این کار به شما کمک می‌کند تا موانعی را که در راه رسیدن به اهدافتان قرار دارند، شناسایی کنید و بر آن‌ها غلبه کنید.

    ۲. پذیرش احساسات: همه ما در زندگی احساساتی داریم. اگرچه بعضی از احساسات مثبت هستند، اما بسیاری از آن‌ها منفی هستند. برای مثال، شاید شما احساس ترس، ناراحتی یا نگرانی کنید. بهترین راه برای مسلط شدن بر خود، پذیرش این احساسات است و به دنبال راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها بگردید.

    ۳. تحلیل فکر: یکی از مهمترین مهارت‌هایی که برای مسلط شدن بر خود نیاز دارید، تحلیل فکر است. برای این کار، باید بتوانید از فکر خود جدا شوید و آن را بررسی کنید. در این راه، می‌توانید از سوالاتی مانند «چرا»، «چگونه» و «چه کاری می‌توانم انجام دهم» استفاده کنید.

    ۴. توجه به فعالیتهای جسمانی: فعالیتهای جسمانی ورزشی نه تنها به بهبود سلامتی و رفع استرس کمک می‌کنند، بلکه به تقویت اعتماد به نفس و برخورداری از مهارت‌های برخورد با افراد دیگر نیز کمک می‌کنند.

    ۵. تمرین مداوم: برای مسلط شدن بر خود، نیاز دارید تا تمریناتی را برای کسب اعتماد به نفس و بهبود روابط خود با دیگران انجام دهید. بهترین روش برای این کار، تمرین مداوم است. با تمرین و تکرار، شما بهترین راه را برای برخورد با موقعیت‌های مختلف پیدا می‌کنید و می‌توانید از مهارت‌های خود در زندگی روزمره بهره‌مند شوید.

    در نهایت، برای مسلط شدن بر خود، شما باید به همه این موارد توجه کنید و با تمرین مداوم و پیوسته، بهبودی را در مهارت‌های خود تجربه کنید. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در هر شرایطی بهترین نسخه خود را نشان دهید و با موفقیت‌های بیشتری مواجه شوید.

    مطالعه این نوشتار حداکثر ۱۰ دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت اما با موانعی که باعث می‌شوند نتوانید بر خود مسلط باشید آشنا خواهید گردید
    در مقاله قبلی ضرورت و دلایل مسلط بودن به خود را برای بانوان ذکر کردیم. اکنون قصد داریم به روش‌های مسلط بودن بر خود بپردازیم.

    همانطور که در مقاله قبلی ذکر شد متوجه شدیم که تمایلات بشر وی را به سوی راحت طلبی و عدم تسلط به خودمان سوق می‌دهد. اکنون ما باید سعی کنیم با این راحت طلبی‌ها و دلایل دیگر که مانع حاکمیت ما بر خودمان می‌شود مبارزه کنیم. واضح است که این اتفاق در یک یا دو روز نخواهد افتاد و باید تلاش و پشتکار مستمر داشته باشید تا پس از مدتی تغییرات ناشی از مسلط شدن به خود را در زندگی و شخصیت خود مشاهده کنید.
    اکنون برخی از مهمترین عیب‌ها و دلایلی که باعث می‌شوند تسلط برخود را از دست بدهیم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چگونه می‌توانیم با آنها مبارزه کنیم:

    ۱- سستی و تنبلی: در اینجا منظور از تنبلی جسمی و بی خیالی روحی می‌باشد. معمولا افرادی که از لحاظ جسمی کم تحرک تر هستند از لحاظ روحی نیز بی خیال تر خواهند بود و مسلم است که چنین افرادی حتی به ظاهر خود نیز اهمیت نمی‌دهند.
    کسی که بر خود مسلط است هرگز وقت خود را برای فکر کردن به افکار بیهوده و موهوم تلف نمی‌کند بلکه با انجام یک سری فعالیت‌ها وقت خود را می‌گذراند و اجازه نمی‌دهد حتی کمترین زمان وی به کارهایی مانند نشستن و تنبلی سپری شود، به علاوه همیشه منظم و مرتب می‌باشد که این خود دلیلی است برای عدم بی خیالی و تنبلی.
    بنابراین برای بی خیال نبودن ابتدا باید با تنبلی جسمی مبارزه کرد. باید پر تحرک شد به تنبلی غلبه کرد تا بتوانید مشکل بی خیالی را برطرف کنید که این نیز باعث می‌شود برای انجام کارهایی که در ذهن دارید سستی نخواهید کرد.

    راه حل‌های پیشنهادی:
    • هرگز در جایی برای مدت بیش از ۵ دقیقه بدون انجام دادن هیچ کاری ننشینید.
    • هرگز اجازه ندهید افکار موهومی و بی ثمر فکر شما را مشغول کند. اگر دیدید این چنین افکاری دارند به سراغ شما می‌آیند سریعا از جا برخیزید و به قدم زدن مشغول شوید، به بیرون از خانه بروید برای پیاده روی یا به دوستتان تلفن کنید و مدتی را با او مشغول صحبت شوید.
    • ورزش کنید. به یک باشگاه ورزشی بروید. به کوه نوردی بروید
    • اگر وزنتان زیاد است سعی کنید وزن خود را کم کنید.

    ۲- پیروی از هوس‌ها: اگر نتوانید بر هوس‌های زود گذر غلبه کنید هر ساعت و هر لحظه تان ممکن است برای پیروی از این هوس‌های زود گذر صرف شود و یا مهمترین کارهایتان را مجبور شوید به خاطر این هوس‌ها رها کنید. کسانی که بر خود مسلط هستند معمولا این هوس‌ها را نادیده میگیرند و انجام نمی‌دهند.
    برای مثال در ساده‌ترین حالت فرض کنید در حال درست کردن یک گلدان تزئینی برای خانه تان هستید و ناگهان هوس می‌کنید به خیابان بروید و یک نوشیدنی میل کنید. کسی که به خود مسلط باشد اجازه نمی‌دهد این هوس‌های زودگذر بیش از حد مانع کارهای اصلی وی بشود.
    البته منظور این نیست که همه تفریحات و هوس‌ها را کنار بگذارید بلکه منظور این است که از زیاده ری بپرهیزید و آنهایی که واقعا هیچ منفعتی برای شما ندارند را به مرور ترک کنید مانند کشیدن سیگار.
    رهایی از هوس‌های زودگذر کار راحتی نیست و نیاز به تمرین و زمان دارد اما اگر موفق شدید بر این هوس‌ها پیروز شوید یک قدم بسیار بزرگی را برداشته‌اید زیرا که این هوس‌ها با اینکه کوچک هستند و به چشم نمی‌آیند اما تاثیر بسیار زیادی در تمام کردن کارها و اهداف شما دارند. در واقع اینها قبلا مزاحمی بوده‌اند برای به سر انجام رسانیدن اهدافتان.
    راه حل‌های پیشنهادی:
    • فرض کنید در حال انجام شستن ظروف آشپزخانه هستید و ناگهان هوس می‌کنید به سراغ تلویزیون بروید. زمانی که این فکر در ذهنتان ایجاد شد سریعا دست از ظرف شستن نکشید، حدود ۵ دقیقه صبر کنید و سپس به سراغ تلویزیون و برنامه مورد علاقه تان بروید. این تاخیر ۵ دقیقه ای به مرور تاثیر خودش را نشان خواهد داد
    • هوس‌هایی که ناگهان به ذهنتان می‌آیند را سریعا انجام ندهید سعی کنید کمی با تاخیر به سراغ انجام آنها بروید. با انجام این تمرین‌های کوچک و ساده به مرور توانایی نه گفتن به این نوع هوس‌ها را پیدا خواهید کرد.

    ۳- بیکاری: حتی کارهایی که با میلی انجام می‌دهید مثلا مشاهده یک فیلم از روی بی میلی نیز جزء زمان‌های بیکاری محاسبه می‌شود و باید از آنها جلوگیری کنید. هر کاری که انجام می‌دهید باید به آن علاقه مند باشید اگر گله می‌کنید که کاری نیست که انجام دهید باید بگویم بهتر است کمی بیشتر تلاش کنید زیرا شک نکنید در دنیا میلیون‌ها فعالیت هست که می‌توانید با انجام آنها لذت ببرید و وقت خود را به خوبی بگذرانید.
    کسی که به خود مسلط است حتی اجازه نمی‌دهد ۱۰ دقیقه از وقت وی نیز به بطالت بگذرد. زیرا میداند که اگر زمانی را به بیکاری سپری کرد به مرور این زمان‌ها زیاد شده و کم کم ممکن است وی به بیکاری و تنبلی عادت کند تا جایی که تبدیل به یک شخص بی اراده و بی خیال گردد.
    راه حل‌های پیشنهادی:
    • فقط زمان‌هایی را که برای استراحت تعیین کرده این بیکار باشید و در زمان‌های دیگر حتما یک کاری را انجام دهید اگر نمی‌دانید چه کاری سعی کنید زودتر آن را پیدا کنید. مثلا درست کردن یک گلدان گل و ساختن یک شمع تزئینی و یا نوشتن یک کتاب و غیره…
    • اگر تصمیم به انجام کاری گرفتید نباید بگذارید چیزهای دیگر شما را از کارتان باز دارند و حواستان را پرت کنند. سعی کنید تا آن کار را انجام نداده‌اید هیچ کار دیگری نکنید.
    • به مرور سعی کنید به انجام دادن کار عادت کنید.

    ۴- پذیرفتن همه چیز بدون تفکر: اگر در تلویزیون یا روزنامه تبلیغ یک صندلی را زیاد دیده باشید و همچنین در خیابان نیز در بیلبورد‌های کنار خیابان تبلیغ این صندلی را دیده باشید آیا برای خرید آن درنگ نمی‌کنید؟ کسی که به خود مسلط نباشید زود فریب رسانه‌های تبلیغاتی را می‌خورد و اقدام به خریداری این صندلی می‌کند. چرا که زود تحت تاثیر قرار گرفته است و این یک عیب است. نباید زود تحت تاثیر قرار بگیرید، نباید فریب رسانه‌ها را بدون تحقیق و بررسی خورد.
    برای مسلط شدن بر خود باید در برابر پیشنهادات و حرف‌های دیگران مقاومت کنید و به زودی آنها نپذیرید بلکه ابتدا تحقیق، بررسی و اندیشه کنید.
    راه حل‌های پیشنهادی:
    • به تصمیمات و نظرات شخصی خود احترام بگذارید و اجازه ندهید به راحتی کسی آن را تغییر دهد.
    • اگر تبلیغ زیادی از یک جنس می‌بینید فورا اقدام به خرید نکنید زیرا اجناس خوب احتیاج به تبلبغات ندارند.
    • برای خرید یک وسیله فریب نظرات غیر واقعی را نخورید بلکه خودتان آن جنس را مورد ارزیابی قرار دهید البته ممکن است چند بار دچار اشتباه شوید ولی به مرور در این زمینه حرفه ای خواهید شد.
    • برای حرف‌هایی که دیگران می‌زنند همیشه از آنها دلیل و مدرک بخواهید هیچ حرفی را زود باور نکنید.

    ۵- نداشتن تمرکز: حواس پرتی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که مانعی بزرگ در کسب موفقیت‌های بزرگ و همچنین مسلط بودن بر خود می‌باشد. حواس پرتی باعث می‌شود نتوانید حتی یک تصمیم کوچک نیز بگیرید زیرا مانع از این می‌شود که همه جوانب را بررسی کنید برای اینکه فکر شما مدام به جاهای دیگر سر می‌کشد.
    کسی که بر خود مسلط باشد همیشه هنگام انجام یک کار و یا یک تصمیم گیری به خوبی روی آن موضوع تمرکز می‌کند و اجازه نمی‌دهد فکر وی به همه جار برود و نتواند تمرکز کند.

    راه حل‌هایی جهت افزایش تمرکز:
    • یک زمان مشخص مثلا هر شب ساعت ۱۱ را برای فکر کردن به یک موضوع ویژه اختصاص دهید. مثلا اگر در فکر ادامه تحصیل هستید شب‌ها ساعت ۱۱ را برای فکر کردن به این موضوع اختصاص دهید و به مدت یک ماه این کار را تکرار کنید و در ساعات معین شده فقط به این موضع فکر کنید.
    • وقتی به چیزی فکر می‌کنید اما موضوع دیگری فکر شما را عوض کنید سعی کنید سریعا به موضوع قبلی برگردید. به مرور این تمرین را انجام دهید.
    • سعی کنید شخص با هدفی باشید و برای همه کارهایتان هدف تعیین کنید تا برای فکر کردن انگیزه بیشتری داشته باشید و با میل و رغبت بیشتری درباره آن موضوع فکر کنید.
    • افکار خود را یادداشت کنید. سعی کنید همیشه یک کاغذ و قلم نزدیک تان باشد تا افکارتان را بتوانید بنویسید این روش به شما کمک می‌کند افکار خود را سر و سامان بدهید.
    • از شر افکار مزاحم خلاص شوید. اگر چیزی در ذهن شما است که فکرتان را آزاد نمی‌گذارد سعی کنید آن مشکل را با خودتان حل کنید و دیگر درباره آن فکر نکنید. فکر شما مهمتر از آن است که آن را برای افکار بیهوده تلف کنید.

    ۶- خودنمایی: خودنمایی و تکبر باعث می‌شود ما سعی کنیم خودمان را بهتر از آنچه هستیم جلوه دهیم و همچنین این موضوع باعث می‌شود در روابطمان با دیگران وابسته آنها شویم به عبارتی نظر و دیدگاه آنان نسبت به ما برایمان مهم می‌شود که این یک عیب بزرگ است چون وابستگی ما به دیگران را آشکار می‌کند پس همانطور که می‌دانید وابستگی به دیگران یک مانع برای مسلط بودن به خود می‌باشد.
    بنابراین اگر دچار این عیب هستید باید سعی کنید آن را از بین ببرید.

     ۷- حسادت و تمایلات بی جا: اگر شخصی زندگی خوبی دارد شما باید وی را به عنوان الگو قرار داده و راه‌هایی که وی رفته است را طی کنید تا مانند او شوید نه که با حسادت افکار منفی را به ذهن خود راه دهید. همان طور که می‌دانید حسادت دلیلی است بر وابستگی شما به دیگران زیرا اگر وابسته نبودید حس حسادت در شما ایجاد نمی‌شد و این وابستگی مانعی است برای مسلط بودن به خود (منظور از وابستگی وابستگی به شوهر یا نامزد نیست بلکه منظور وابستگی به انسان‌های از نظر مهم بودن چیزهای بی ارزش می‌باشد. برای مثال اگر برایمان مهم است که یک نفر فلان خودرو یا خانه را خریده و حسادت کنید این خود یک نوع وابستگی می‌باشد)

     ۸- متنفر بودن از دیگران: متنفر بودن از دیگران هیچ سود و نکته مثبتی برای شما نخواهد داشت به جز اینکه افکار منفی را در سرتان رشد می‌دهید و وابسته به دیگران می‌شوید. حس تنفر و کینه ورزی به یک نفر به این معنی است که شما وابسته به آن شخص هستید و استقلال ندارید. اگر وابسته نبودید اجازه نمی‌دادید از وی متنفر باشید به عبارتی او برایتان مهم نبود که وابسته باشید.

    باز هم ذکر می‌کنیم که وابستگی به دیگران یکی از موانع مسلط بودن بر خود است (به هیچ وجه منظور وابستگی به شوهر و یا فرزندان نیست)

    ۹- کنجکاوی در زندگی دیگران: کنجکاوی در زندگی دیگران یعنی وی برای شما مهم است و بروز تغییرات چه خوب و چه بد می‌تواند شما را نیز خوشحال یا ناراحت کند که واضح است این موضوع یعنی وابستگی شما به دیگران.
    اگر توانستید این وابستگی را تمام کنید آنگاه به خود امیدوار باشید که دارید به خود مسلط می‌شوید.

    در این مقاله برخی از عیب‌هایی که مانعی برای حاکم بودن ما به خودمان بودند را بررسی کردیم.پیشنهاد می کنیم مقاله تمرین هایی جهت تقویت قدرت تسلط بر خویشتن در زنان را نیز مطالعه بفرمائید

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا