روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که نیاز به احساس و محبت از نیازهای عاطفی اصلی انسان است. به خاطر عشق ما از کوه ها بالا می روییم ، از دریا ها عبور می کنیم ، از شن های بیابان گذر می کنیم و سختی های بسیاری را تحمل می کنیم. بدون عشق ، کوه ها غیر قابل صعود ، دریا ها غیر قابل عبور ، بیابان ها غیر قابل تحمل و مشکلات در زندگی بسیار می شوند .اگر ما می توانیم بپذیریم که واژه عشق در همه جوانب جامعه بشری نفوذ کرده است – هم به لحاظ تاریخی و هم در حال حاضر- پس باید این موضوع را هم بپذیریم که واژه عشق یکی از گیج کننده ترین واژه هاست.

پر نگه داشتن مخزن عشق در ازدواج همان قدر مهم است که توجه به سطح روغن در ماشین مهم است. پیش بردن ازدواجتان با ” مخزن عشق ” خالی شاید حتی بیشتر از رانندگی با اتومبیل بی روغن ، برایتان هزینه داشته باشد . اگر پنج زبان عشق را درک کنید و بیاموزید که به زبان عشق همسرتان صحبت کنید ، شاید اساسا رفتار همسرتان را تحت تاثیر قرار دهید ، زیرا مردم وقتی مخزن عشقشان پر است طوری دیگر رفتار میکنند.

زبان اول عشق : کلام تایید آمیز

یکی از راه های ابراز عشق عاطفی استفاده از کلمات تشویق آمیز و تحسین کننده است . تعریف های شفاهی یا قدردانی با کلمات ، ابزارهای قدرتمند عشق هستند . بهتر است آنها را با جملات ساده و صادقانه تاییدی بیان کنیم مانند : ” چقدر با این کت و شلوار شیک شدی ”  – ” وای!چقدر تو این لباس فوق العاده شدی”

زبان دوم عشق : وقت گذاشتن برای یکدیگر

منظور از “وقت گذاشتن برای یکدیگر” یعنی توجه کامل به دیگری، منظور این نیست که کنار هم روی مبل بنشینید و با هم تلویزیون تماشا کنید . وقتی به این روش با یکدیگر وقت میگذرانید ، توجه شما به برنامه های تلویزیون است نه به همسرتان . منظور این است که تلویزیون را خاموش کنید و کنار هم روی مبل بنشینید و به همدیگر نگاه کنید و صحبت کنید در این صورت توجه کامل به یکدیگر دارید . این بدان معنی است که دو تایی با هم قدم بزنید یا به رستوران بروید و به یکدیگر نگاه کنید و صحبت کنید.

زبان سوم عشق : دریافت هدایا

هدیه چیزی است که شما می توانید در دستانتان بگیرید و بگویید ” نگاه کن ، او به فکر من بود” یا ” او به یادم بود” شما به کسی که هدیه می دهید فکر کرده اید و خود هدیه نماد آن فکر است . مهم نیست که قیمتش چقدر است . مهم این است که شما به فکر او بوده اید.

زبان چهارم عشق : خدمت به یکدیگر

شما با خدمت کردن به همسرتان به دنبال خشنودی او هستید و با انجام آن کارها می خواهید عشقتان را به او ابراز کنید.فعالیت هایی مثل غذا پختن ، میز چیدن، خالی کردن ماشین ظرفشویی، جارو کردن، خریدن نسخه دارو ، هرس کردن بوته ها و… همه این موارد خدمت به یکدیگر محسوب می شوند.

زبان پنجم عشق : تماس فیزیکی

دست همدیگر را گرفتن ، بوسیدن ، در آغوش گرفتن و رابطه جنسی ، همگی روش های ابراز عشق عاطفی به همسرتان هستند .

توجه داشته باشید که زبان عشق یک نفر لزوما زبان عشق فرد دیگری نیست . اگر می خواهید مخزن عشق همسرتان را پر نگه دارید ، کشف زبان اصلی عشق همسرتان ضروری است . برای کشف زبان اصلی عشق همسرتان از خودتان بپرسید در گذشته چه چیزی باعث شده که او احساس کند که شما بیشتر دوستش دارید؟  یا از خودتان بپرسید او چه چیزی را بیشتر از همه دوست دارد؟ یا به گذشته برگردید و نگاهی به زندگی زناشویی خود بیاندازید و بپرسید ” او اغلب چه چیزی را بیش از همه از من درخواست کرده ؟

منبع : کتاب پنج زبان عشق

بازگشت عشق