نقش همسان گزینی در موفق بودن ازدواج

نقش همسان گزینی در موفق بودن ازدواج
  • نقش همسان گزینی در موفق بودن ازدواج

    همیشه یک سوال مهم و اساسی از گذشته تا به امروز مطرح بوده و هست که چگونه دختر و پسری که اختلاف و تضادهایی با هم دارند ازدواج می کنند ممکن است بعد از ازدواج به تفاهم برسند؟ مقوله همسان گزینی در موفق بودن یک ازدواج نقش بسزایی دارد. در ازدواج قرار نیست دختر و پسر دقیقاً مثل هم باشند و قرار هم نیست آن قدر تفاوت داشته باشند که در نقطه مقابل هم قرار گیرند بهترین حالت در انتخاب همسر همسان گزینی است.

    همسان گزینی

    البته دقیق نمی توان گفت که اگر دختر و پسر در برخی زمینه ها با هم تفاوت داشته باشند، حتماً زندگی شان ناموفق است زیرا همیشه استثناء وجود دارد و زوج هایی هستند که علی‌ رغم تفاوت در برخی زمینه ‌ها، ازدواج موفقی داشته ‌اند. ولی به طور کلی هر چه در انتخاب همسر به همسان گزینی توجه بیشتری شود و مشترکات بیشتر باشد زندگی زناشویی راحت تر و آسانتر خواهد بود.

     

    در مورد همسان گزینی دختر و پسر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    همسانی از لحاظ مکانی و جغرافیایی

    معمولاً دختر و پسری که از لحاظ مکانی متعلق به یک شهر یا کشور هستند ازدواج مطمئن تری دارند. البته اگر دو نفر اهل یک شهر نباشند حداقل باید در سایر زمینه ها و آداب و رسوم ها نزدیک به هم باشند تا مشکلات خاصی بر اثر متفاوت بودن فرهنگ و آداب و رسوم ها پیش نیاید. مثلاً دختری متعلق به یک شهر و پسر متعلق به شهر دیگری است.

    در هنگام عقد ممکن است حنا بندان، شیر بها و … جزء آداب و رسوم خانواده دختر باشد ولی خانواده آقا پسر که در شهر دیگری زندگی می کنند چنین رسم هایی نداشته باشند و برای همین به آن اهمیت ندهند ولی خانواده دختر فکر کنند که پسر و خانواده اش از همین اول کار می خواهد از زیر کارها در بروند و مراسم را درست برگزار نکنند. پس این دو خانواده باید قبل از ازدواج در مورد آداب و رسومشان توافق کنند و حرف بزنند تا بعداً مشکلی پیش نیاید.

    یا مثلاً دختری یا پسری با فردی از کشوری دیگر ازدواج کند پس از چند سال به دلایل مختلف از جمله دوری از خانواده، تفاوت در آداب، سنت ها و فرهنگ دچار ناسازگاری می شوند. برای همین همیشه می تاکید می کنم خانواده ها باید از نظر فرهنگی و سنت های رایج نزدیک به هم باشند.

     

    همسانی از لحاظ ظاهری و قیافه

    یکی از عواملی که هر دختر و پسر بدان توجه خاص دارند قیافه و ظاهر است. دختر و پسر باید از لحاظ جسمانی، شکل قیافه و اندام به هم نزدیک باشند تا حدی که تفاوت های موجود خیلی چشمگیر نباشد. البته زیبایی و زشتی دختر و پسر مقوله ای است که باید به طرف مقابلش بنشیند ولی بهتر اینست که دختر و پسر از لحاظ ظاهری شبیه هم باشند. میزان قد و وزن دختر و پسر خوب است متناسب و تا حدودی نزدیک به هم باشد. مرد باید یک مقدار بلندتر از زن باشند، فاصله بین قد و وزن اگر زیاد باشد درست نیست، در ظاهر جسمانی نیز طوری باشند که به اصطلاح به هم بخورند.

     

    همسانی سطح تحصیلات

    از نظر میزان تحصیلات تفاوت فاحشی نداشته باشند میزان تحصیلات یکی از عواملی است که می تواند بر شخصیت افراد تاثیر بگذارد و از لحاظ اجتماعی دارای وجهه ای شود. گاهی دیده می شود که مرد درجه تحصیلی همسرش بالاتر است، به عنوان مثال مرد لیسانس و زن دکترا دارد و آن موقع ممکن است زن مدرک تحصیلی شوهرش را به تمسخر بگیرد.

    همسانی سن و سال

    دختر و پسر از نظر سن و سال باید متناسب باشند و به اصطلاح عامه بهم بیایند. حداقل تفاوت سنی ۳ سال و حداکثر ۷ سال. مرد بزرگتر از زن باشد. آنان که با تفاوت سنی بالائی ازدواج می کنند ممکن است بعداً به مشکلات ناشی از این تفاوت سنی دچار شوند.

    همسانی مالی

    تا سر حد امکان تمکن مالی دو خانواده متناسب با یکدیگر باشد یعنی خانواده دختر و پسر از نظر مالی تفاوت زیادی با هم نداشته باشند مثلا هر دو تقریبا از طبقه متوسط جامعه باشند اینگونه نباشد که دختر از طبقه ثروتمند ولی پسر از طبقه پایین باشد زیرا در زندگی ممکن است پسر نتواند خواسته ها و نیازهای مادی دختر را آن طور که پدرش برآورده می کرده برآورده کند و همین باعث مشکلات و اختلافات شود.

     

    همسانی مذهبی

    از نظر تفکرات مذهبی در دو قطب مخالف هم نباشند و دیدگاه های آنان نزدیک به هم باشد در غیر این صورت این مورد بسیار مسئله ساز است. بسیاری از باورها، رفتارها و اعتقادات ما متاثر از عقاید دینی است . حتی اگر به آن سنت ها و دین خیلی پایبند نباشیم به هر حال در وجود ما رخنه کرده و در زندگی ما خود را نمایان می سازند. اگر شخصی با یک فردی ازدواج کند که مذهب و اعتقاداتش متفاوت باشد احتمال اینکه در آینده مشکل داشته باشند زیاد است پس سعی کنید با کسی ازدواج کنید که هم دین و هم کیش هستید.

    همسانی تفکر

    از نظر تفکر و اندیشه اجتماعی به هم نزدیک باشند.

    همسانی ذهنی و هوشی

    تا آنجا که مقدور است بهره هوشی آنها نزدیک به هم باشد. زنی که بهره هوشی او بیشتر از شوهرش است ممکن است نسبت به زنی که از لحاظ هوشی هم سطح با شوهرش است احساس خوشبختی کمتری کند و از این مسئله ناراحت باشد.

     

    به عنوان نکته آخر برای کسانی که ازدواج کرده اند و احتمالاً تضادهایی دارند توصیه ای به عنوان یک مشاور خانواده دارم و آن این است که شما به خاطر همین تضادها و تفاوت ها به سمت یکدیگر کشیده شده اید پس چرا دست از سر هم بر نمی دارید و همسرتان را قبول نمی کنید چون او عضو تکمیل کننده شماست.

    باید با بعضی اختلافات زن و شوهر کنار آمد. زن یا شوهر را نمی توان تغییر داد بزرگترین احترامی که زن و شوهر می توانند به هم بگذارند این است که شرایط همدیگر را همان طوری که هست درک کنند، بپذیرند و به رفتارهای یکدیگر احترام بگذارند و دائماً در فکر تغییر هم نباشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا