سوشال فوبیا و تفاوت آن با وحشت‌زدگی

سوشال فوبیا
  • سوشال فوبیا و تفاوت آن با وحشت‌زدگی

     

    سوشال فوبیا – همانطور که قبلاً ذکر شد، درصدی از افراد مبتلا به سوشال فوبیا در برخی از موقعیت‌های خاص و مشخص دچار حمله بسیار شدید اضطراب یا حمله وحشت زدکی (Panic Attack) می‌شوند که با مجموعه‌ای از علایم ذیل (حداقل ۴ مورد) مشخص می‌شود:

    • تنگی نفس یا احساس خفه شدن
    • تپش قلب شدید
    • لرزش اندام یا بدن
    • برافروختگی، تعریق، تهوع
    • دلشوره شدید، احساس جدا شدن از بدن (در شرف مُردن)
    • گزگز یا کرختی قسمتهایی از بدن
    • احساس سرگیجه یا عدم تعادل
    • درد قفسه سینه
    • ترس از مردن یا دیوانه شدن یا سکته

    طول مدت حمله وحشت‌زدگی می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. کسانی که برای اولین بار حمله وحشت‌زدگی را تجربه می‌کنند، احساس می‌کنند که در شرف مردن یا دیوانه شدن یا ابتلا به یک بیماری جدی (مثلاً سکته قلبی یا مغزی هستند و به همین دلیل همیشه کارشان به اورژانس می‌کشد و پس از معاینات و بررسی‌های لازم معلوم می‌شود که بیماری جسمی خاصی ندارند و دچار حمله وحشت‌زدگی شده‌اند. در واقع ۲۰ تا ۲۵ درصد افرادی که بدلیل درد قلبی به اورژانس مراجعه می‌کنند (در آمریکا) دچار حمله وحشت‌زدگی هستند و نه سکته قلبی.

     

    در حدود ۱ تا ۵ درصد افراد جامعه در مرحله‌ای از زندگی خود بدون وجود سوشال فوبیا، دچار حملات وحشت‌زدگی(چند بار در طول زندگی و گاهی تا هفته‌ای یکبار) می‌شوند که به آن اختلال وحشت‌زدگی (Panic disorder) گفته می‌شود و این افراد اغلب (و نه همیشه) ترس یا هراس از محل‌های باز و شلوغ (agoraphobia) نیز دارند. تفاوت حمله وحشت‌زدگی در سوشال فوبیا با اختلال وحشت زدگی در این است که در اضطراب اجتماعی فرد فقط در موقعیتهای خاص و شناخته شده دچار حمله وحشت‌زدگی می‌شود (یعنی پس از یکبار تجربه فرد می‌داند که در همان شرایط مجدداً دچار حمله خواهد شد) ولی در اختلال وحشت‌زدگی برای دریافت کمک غالباً با دیگران است و از تنهایی گریزان است ولی در وحشت‌زدگی در زمینه سوشال فوبیا فرد برای اینکه شرمنده و خجل نشود از دیگران گریزان است.

    نکته: در اختلال وحشت‌زدگی غالباً یک عامل برانگیزاننده حمله وجود دارد. مثلاً در یک خانم ممکن است رفتن همسرش به مسافرت موجب بروز حمله شود و یا در یک نفر دیگر موقع مشاجره و عصبانی شدن بروز کند. با این وجود عوامل برانگیزاننده معمولاً ثابت و مشخص نیستند و می‌تواند هر چیزی باشد.

    پس از این به بعد دقت روی تفاوت های وحشت زدگی و سوشال فوبیا داشته باشید.

    دوست داریم نظر و تجربه شما را در این زمینه بداینم.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا