برای درمان بدبینی و رهایی از مشکلات آن چه باید کرد؟

درمان بدبینی
  • برای درمان بدبینی و رهایی از مشکلات آن چه باید کرد؟

    برای درمان بدبینی و رهایی از مشکلات آن، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. ابتدا باید به دلایل بدبینی پی برد و سعی کرد آن‌ها را برطرف کنیم. بعضی از دلایل بدبینی ممکن است عدم اطمینان به خود، تجربه ناکامی‌های متعدد، فشارهای روانی، تغییرات در سطح هورمون‌ها و … باشد. برای رفع این دلایل، می‌توان از روش‌های ازمایشی، مانند «تجربه‌های جدید» استفاده کرد. به عنوان مثال، هر روز باید تلاش کنیم تا یک تجربه جدید داشته باشیم. این تجربه می‌تواند در قالب یک مهارت جدید، یک محیط جدید، یک ملاقات با شخص جدید و غیره باشد. این کار می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران کمک کند.

    همچنین، می‌توان از روش‌های مشاوره و درمانی نیز استفاده کرد. در این روش‌ها، با کمک یک روانشناس یا مشاور، با دلایل بدبینی و تجربیات ناامید کننده در گذشته مواجه شده و سعی بر آن است که با ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات، افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط با دیگران، بدبینی کاهش پیدا کند.

    در پایان، برای رهایی از مشکلات بدبینی، باید به خودمان و دیگران بیشتر اعتماد کنیم و به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف، به نقاط قوت خودمان و دیگران توجه کنیم. همچنین، باید به دنبال رسیدن به اهداف خود با انگیزه و انرژی بیشتری باشیم.

    در این مطلب، به راه‌های درمان بدبینی و مشکلات ناشی از آن می‌پردازیم. قبل از پرداختن به موضوع درمان بدبینی ، بهتر است اول کمی درمورد خود اختلال بدبینی جستجو کنیم:

    بسیاری از ما در طول زندگی مان با انسان هایی روبرو شده ایم که به همه چیز و همه کس بدبین وبدگمان‌اند، فکر می کنند که دیگران به دنبال آسیب رساندن به آنها هستند و اگر به کسی اعتماد کنند، عاقبت روزی از جانب همان فرد، صدمه‌ای متوجه آنان خواهند شد.

    اگر به این افراد به قدر کافی نزدیک شده و با آنها وارد گفتگو شوید برای شما مثال های متعددی از خیانت هایی که در طول زندگی تجربه کرده اند خواهند آورد و ممکن است حتی در وهله نخست موفق شوند شما را قانع کنند که تمامی اطرافیانشان بدذات بوده و مرتب در حال توطئه برعلیه شان هستند اما احتمالا بعد از گذشت مدت نه چندان زیادی پی خواهید برد که بسیاری از دلایلی که این افراد برای متهم ساختن اطرافیانشان ارائه می دهند غیرواقع بینانه است، و حتی ممکن است خود را نیز در مظان اتهام بیابید!

    در طول زندگی با انسان های بدبینی روبرو شده ایم که به همه چیز و همه کس بدبین و بدگمانند.

    اما نباید ناامید شد. همیشه راه‌هایی برای درمان اختلالات این چنینی وجود دارد و درمان بدبینی هم با کمک گرفتن از روان‌شناسان متخصص کاری کاملا ممکن و آسان است. در ادامه به بررسی تعدادی از راهکار‌های درمان بدبینی می‌پردازیم.

    هشت روش برای درمان بدبینی

    اساسا انسان‌های بدبین توانایی انجام کار‌های بزرگ ازجمله رهبری یک گروه بزرگ را ندارند و درهمین جهت جمله ای وجود دارد که می‌گوید: نقطه مقابل یک رهبر، یک پیرو نیست. نقطه مقابل رهبر، یک فرد بدبین است. همچنین جمله‌ی دیگری وجود دارد که می‌گوید: از انسان‌های بدبین دوری کنید؛ آن‌ها برای هر راه‌ حلی، یک مشکل پیدا می‌کنند.

    بدبینی از بین برنده امیدها و خوشی‌های زندگی است. اگر فردی بدبین باشد، حتی به آینده‌ای خوش امید هم ندارد، چه برسد به اینکه برای دستیابی به آن تلاش کند. او موانع متعددی را در مسیر زندگی خود می‌بیند و همانطور که گفته شد، امیدی هم به غلبه بر آنان ندارد. و در نهایت هم کاملا منفعلانه و

    بی‌اثر باقی می‌ماند. یک فرد بدبین با بدبینی خود می‌تواند سالها و حتی شاید تمام عمر خود را بخاطر این طرز تفکر اشتباه هدر کند.

    این بدبینی، همانطورکه در بیشتر افراد اطراف دیده می‌شود، می‌تواند خیلی زود، گریبان‌گیر ما هم بشود و ما را هم در دام خود گرفتار کند. پس بهتر است که، هرچه سریع‌تر خود را با فراگیری روش‌های درمان بدبینی ، درمقابل این مشکل شناختی محافظت کنیم.

    اینجا به بررسی هشت راهکار برای غلبه بر بدبینی و تبدیل شدن به فردی خوش‌بین را باهم بررسی می‌کنیم:

    ۱) یک باور عمیق قلبی را انتخاب کنید

    یک باور قلبی قوی و یک اشتیاق سوزانی در عمق قلب خود بیابید تاه کمک آن بر بدبینی خود غلبه کنید. یک باور عمیق مانند مشعلی سوزان است که مسیر دست‌یابی به هدف و خواسته را روشن و آشکار می‌کند. وقتی صحبت از باور عمیق می‌شود، منظور چیزی متفاوت از یک احساس زودگذر است که برای لحظه‌ای پدیدار می‌شود، اوج می‌گیرد و ازبین می‌رود. باور عمیق قلبی، بصورت پیوسته، مشعل راه و انرژی برای ادامه مسیر است.

    ۲) روی موارد ممکن متمرکز شوید، نه روی موارد غیر ممکن

    سیستم باور‌های انسان به‌گونه‌ای است که، روی هر موردی که متمرکز شویم، آن را برایمان بزرگ و پررنگ می‌کند و حقایق و وقایع بعدی را بر اساس آن پایه‌ریزی می‌کند. در هنگام چینش باورها، بسیار دقت کنید که موارد، افکار و باورهای مثبت و ممکن را در اولویت قرار دهید تا در مسیر مثبت و خوش‌بینی قرار بگیرید.
    از ویژگی‌های بارز افراد بدبین، همین تمرکز روی موارد غیرممکن است و با تمرکز بر روی این غیر ممکن‌ها، پیش روی خود فقط کوهی از مشکلات و سختی‌ها را می‌بینند. با این رویه، ذهن آن‌ها لبریز از ترس شکست و بدبینی نسبت به شرایط پیش رو می‌شود و دیگر توانایی دیدن موارد امیدوارکننده و مثبت را ندارند.

    ۳) داستان‌های انگیزشی را مطالعه کنید

    داستان‌های انگیزشی مانند زندگینامه افراد موفق نمونه‌ای عملی برای یک روش دست‌یابی به موفقیت می‌باشد. و همچنین در شکل‌گیری شخصیتی قوی، بسیار تاثیرگزار است. مطالعه این زندگینامه‌ها و سرگذشت‌ها، این امید را به ما می‌دهد تا بدانیم که، اگر افرادی قبل از ما مسیری را طی کرده‌اند، پس ما هم می‌توانیم این مسیر را طی کنیم.
    افرادیکه مشکلات را خسته کرده‌اند و موانع بسیار بزرگ و واقعی را از بین برده‌اند تا به موفقیت برسند. وقتی مسائل و مشکلات آن‌ها را با مشکلات خودمان مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که مشکلات ما در مقابل مشکلات و مسائل آن‌ها بسیار ناچیز است؛ پس براحتی می‌توان این مشکلات را از میان برداشت و مرتفع نمود.
    برای نمونه می‌توانید زندگینامه چند تن از بزرگان علم و ادبیات یا سیاست را مطالعه کنید: ویکتور هوگو، توماس ادیسون، ناپلئون بناپارت، سباستیان باخ و…

    در تیم‌ها مطمئنا افرادی هستند که شما را حمایت و تشویق کنند.

    ۴) عضوی از یک تیم شوید

    اگر به تنهایی بخواهید با مشکلات روبرو شوید، احتمال اینکه در بین راه نا امید شوید و یا از ادامه راه دلسرد شوید، بسیار زیاد است. چراکه افراد به تنهایی توانایی و کشش روانی تحمل مسئولیت‌های بسیار بزرگ را نمی‌توانند داشته باشند. بنابراین پیوستن به یک تیم، می‌تواند کمک شایانی در این مورد باشد.
    از اثرات ثابت شده کار تیمی، کمک به یکدیگر است و در تیم‌ها مطمئنا افرادی هستند که شما را حمایت و تشویق کنند تا در راه دست‌یابی به اهداف، پیش بروید و هرچه بیشتر از بدبینی و عوارش آن دور شوید.

    ۵) همیشه دلیل اصلی تلاش‌های خود را پیش روی خود داشته باشید

    گاهی وقت‌ها آنقدر درگیر مسائل موجود در راه می‌شویم که هدف اصلی و مقصد را فراموش می‌کنیم. بنابراین همیشه در طول روز، هفته یا ماه، زمانی را برای تمرکز و مرور اهداف نهایی خود داشته باشید. در غیر این‌صورت، بخاطر درگیری با مشکلات، امکان سوق یافتن به بدبینی و منفی‌نگری بسیار زیاد می‌شود.

    ۶) یک منبع انرژی قوی برای خود داشته باشید

    میزان انرژی و انگیزه ما محدود و کم می‌باشد و به همین جهت، نیاز به یک منبع قوی برای تجدید قوا و تقویت روحیه و انرژی خود داریم. به تبع تقویت این روحیه و انرژی، بدبینی ما هم از بین می‌رود و جای خود را به خوش‌بینی می‌دهد. در رابطه با منبع انرژی باید بدانید که، با اینکه دوستان و اطرافیانتان از جمله بهترین منابع انرژی شما می‌توانند باشند، اما قدرت معنویت را هم از یاد نبرید. بسیاری از افراد معتقدند که انرژی حاصل از معنویت، نیرومندترین منبع انرژی است.

    ۷) کلمات منفی را دور بریزید

    شاید یکی از نیرومندترین روش‌های درمان بدبینی ، دور ریختن کلمات منفی باشد. کلمات قدرتی ماورای تصور دارند و هم می‌توانند نیروی فوق‌العاده‌ای به شما ببخشد یا اینکه نیروی شما را بصورت کامل تخلیه کند. بنابراین، این کلمات را باید بطور کاملا سنجیده بررسی و انتخاب کنیم تا در مسیر دست‌یابی به اهدافمان موردی پیش نیاید.

    ۸) ذهن خود را برای راه‌های غیرمنتظره باز کنید

    یکی از دلایل بدبینی و منفی‌نگری، فکر کردن به راه‌های ممکن در ممکن ولی در قالب یک چهاچوب محدود و بسته است. افراد بدبین چون نمی‌توانند ورای این محدودیت‌ها را ببینند و یا تصور کنند، دچار ناامیدی می‌شوند.با ایمان به هدف و مسیر تلاش کنید و مطمئن باشید که راه‌هایی بسیار قدرتمند و سریع برای دست‌یابی به موفقیت برایتان آشکار خواهد شد.

    درمان بدبینی یا هر نوع اختلال دیگری، افزون بر راهکارها و توصیه‌های کلی، نیازمند مشاوره و کمک یک متخصص می‌باشد؛ پس بهترین نتیجه را می‌توانید با مراجعه و مشاوره گرفتن از یک روان‌شناس متخصص، دریافت کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا