تیپ شخصیتی INTJ در یک نگاه

تیپ شخصیتی INTJ
  • تیپ شخصیتی INTJ

    تیپ شخصیتی INTJ یا (Introverted, Intuitive, Thinking, Judging) یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی مشخص شده است که براساس نظریه‌ی مایرز-بریگز (Myers-Briggs) تعریف شده است. افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند، به عنوان یکی از تیپ‌های شخصیتی منطق‌گرا و برنامه‌ریز هستند. آن‌ها به دنبال دانش و علم هستند و با استفاده از منطق و تحلیل، مسائل را حل می‌کنند.

    افراد INTJ اغلب درک عمیقی از مسائل دارند و با استفاده از این درک، راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای را به وجود می‌آورند. آن‌ها به دنبال رسیدن به هدف‌های بلندمدت هستند و از برنامه‌ریزی دقیق و سازماندهی برای رسیدن به آن‌ها استفاده می‌کنند.

    با وجود اینکه INTJ ها افرادی با فکر منطقی هستند، اما این به معنایی نیست که احساسات آن‌ها اهمیتی ندارد. آن‌ها ممکن است احساسات خود را نشان ندهند، اما با توجه به شخصیت منحصر به فردشان، قادر به تشخیص احساسات دیگران هستند و به این ترتیب آن‌ها را در مسیر رسیدن به هدف‌های خود هدایت می‌کنند.

    در کل، INTJ ها افرادی هستند که با دقت و تمرکز بالا، به دنبال رسیدن به هدف‌های خود هستند و از منطق و تحلیل در رسیدن به این هدف‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها به دنبال ایده‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای هستند و با استفاده از آن‌ها، به دنبال رسیدن به راه‌حل‌های بهتر و بهینه‌تر هستند.

    • متعهدانه و سخت کوشانه برای چشم اندازهایشان کار میکنند
    • آرام و در خود فرو رفته هستند
    • بصیرت و بینش فراوان و عاشق درک و دانش
    • مفهوم در ترکیبِ با منطق، در کنار شهود و آینده نگری
    • دیدی انتقادی و تحلیلی
    • قاطع، مستقل و مصمم
    • به دنبال شایستگی و ایجاد سیستم هایی برای دستیابی به چشم اندازها

    INTJ: درونگرا، شهودی، تفکری، قضاوتی

    I: درونگرا، کسی که با بودن در دنیای درون و خلوتش انرژی میگیرد

    N: مترکز بر ایده ها و تصاویر انتزاعی به جای حقایق و جزئیات

    T: منطقی، کسی که بر اساس منطق و بی طرفانه تصمیم میگیرد

    J: قضاوتی، کسی که ساختار و برنامه ریزی را بر انعطاف پذیری در دنیای بیرون ترجیح میدهد

     

    نگاهی دقیق به تیپ شخصیتی INTJ:

    سلام من یک intj هستم. از اینکه مسائل را با دیدی تحلیلی حل و بررسی کنیم لذت میبریم و دارای یک شوق درونی برای بهبود بخشیدن به سیستم ها و فرایندها با ایده های خلاقانه هستیم.  ما دارای یک استعداد ذاتی مبنی بر دیدن امکانات و موقعیت های جدید برای بهتر کردن هر چیزی هستیم مثل کار، مسائل خانه و یا حتی درونیاتمان. خلوت و قضای فکری ما بسیار برای ما مهم است نیاز به تنهایی زیادی داریم و دوست داریم مستقلانه عمل کنیم.

    اغلب با دیدی خردمندانه به جهان مینگریم، و از دلیل بافی های منطقی و حل مسائل پیچیده لذت زیادی میبریم.  دید ما نسبت به زندگی دیدی تحلیلی در باره تئوری ها و معانی موجود پشت هر چیزی است که در گستره دید ما وجود دارد. ما معمولا متمرکز بر درونیات و افکارمان، که ناشی از مطالعات و بررسی جهان اطرافمان است هستیم

    ما از صحبت های معمولی و روزانه ای که همه افراد انجام میدهند به شدت خسته میشویم علاقه ما به تنهایی و غرق در اندیشه هایمان شدن است به احساسات دیگران علاقه خاصی نشان نمیدهیم و به همین دلایل در ارتباطاتمان با دیگران دچار مسئله هستیم

    ما (تیپ شخصیتی injt ) بیشتر غرق در سیستم های منطقی میشویم و ازهمین طریق هم خودمان را بیان میکنیم تا بتوانیم بینش ها و ایده های سنگین درونمان را با دیگران در میان بگذاریم ما با طبیعت انسانها و احساسات که هردو غیر قابل پیش بینی هستند تعامل برایمان مشکل است.

    به استقلال و داشتن صلاحیت اهمیت فراوانی میدهیم و در روابطمان بسیار انتخابی عمل میکنیم در واقع ترجیح میدهیم که دورو برمان افرادی با صلاحیت، با هوش، با دانش و مهارت حضور داشته باشند و از بحث های پیچیده و سنگین و مفهومی لذت میبریم

    “کارکرد اول INTJ ها مانند INFJ ها، شهودی درون ریز (Ni) است و به همین دلیل، درونیات پیچیده و عمیقی دارند که وقتی درونیات خود را با دیگران در میان میگذارند معمولا درک نمیشوند و به دلیل کارکرد دومشان که تفکری برونریز است (Te) رویکردی منطقی و انتقادی به همه چیز دارند پس طبیعی است اگر کسی منظورشان را متوجه نشود از او انتقاد میکنند یا او را مقصر میدانند. این دید منطقی، تحلیل و انتقادی در دنیای بیرون به اضافه درون پیچیده، عمیق و معنا محور ارتباط گرفتن با این افراد را مشکل میکند و خودشان هم ارتباط گرفتن با دیگران را مسئله ای بزرگ میپندارند “

    ما در ذهنمان مدام در حال وصل کردن وقایع به هم و پیدا کردن الگوها هستیم و علاقه شدیدی به تئوری ها و ایده های انتزاعی داریم که نظراتمان را جلب میکند و کنجکاوی مارا بر می انگیزند، اما داستان اینجا تمام نمیشود ما از اینکه این ایده ها را به نحوی منطقی و سیستماتیک پردازش کنیم و بتوانیم آنها را به ثمر بنشانیم لذت مبیریم.

    ذهن ما پر از ایده هایی که در تنهایی مان به آنها میرسیم اما ممکن است که با هیچ کس با آنها صحبت نکنیم زیرا توضیح این ایده ها برایمان مشکل است. برخی از مواقع که شروع به توضیح ایده هایمان میکنیم اگر طرف مقابل نتواند منطورمان را به طور کامل بداند معمولا ما مسئله را از جانب او میدانیم نه از اینکه ما نتوانسته ایم ایده خود را به خوبی انتقال دهیم و دیگران ما را افرادی خودخواه میپندارند

    نگاه ما رو به آینده است و به خوبی میتوانیم تصویری که قرار است در آینده قرار بگیریم را ببینیم و با اعتماد به نفس بالا اهداف بلند مدتی را بر پایه منطق برنامه ریزی و سازماندهی میکنیم

    ما (تیپ شخصیتی INTJ ) دیدی واضح و درک خوبی از سیستم ها و استراتژی ها داریم. “”تصمیمات و حرکات این افراد حساب شده و با فکر در قالبی جدید و نو انجام میشود””

    ما میخواهیم بدانیم که سیستم ها چطور کار میکنند؟ اتفاق ها چگونه رخ میدهند؟ ذهن علت و معلولی که به دنبال علت ها میرود و همزمان تصاویر بزرگ را در نظر میگیرد…این رویکرد به ما کمک میکند که بخواهیم از دنیای اطرافمان سر در بیاوریم. همچنین توانایی پیش بینی نتایج منطقی را به خوبی دارا میباشیم. از اینکه به طور عمیقی تلاش و تمرکزمان را برروی ایده ها و پروژه هایی که در سر داریم بکنیم لذت میبریم.

    “ذهن INTJ ها همیشه به دنبال این است که چه کاری باید صورت گیرد چه سیستمی باید پیاده شود تا بتوانند کارایی و بهره وری بالاتری دست پیدا کنند؟ “

    ” INTJ ها معمولا دیده شده به کتاب ها و مقاله های علمی و اساتید دانشگاه برای یافت علت ها گرایش دارند تا بتوانند منطق خود را بسازند و آن را محکم تر کنند”

    ما عادت نداریم که فقط به یک هدف یا یک نقشه پایبند باشیم و معمولا چند هدف همزمان در ذهنمان میچرخد و هرلحظه آماده تغییر هستیم. برای ما به دست آوردن دستاورد های بزرگ کاری خوشایند است و از اینکه با چالش ها دست و پنجه نرم کنیم لذت میبریم کار های آسان و پیش پا افتاده برایمان کسل آور است مثلا کارهای خانه و روتین هایش!! دیگران علاوه بر اینکه ما را افرادی لج باز و خودسر میبینند، در کنارش ما را افرادی شایسته و با کفایت هم میدانند که همین گونه هم هستیم.

    دیگران مارا به داشتن زبان تند و رک متهم میکنند در واقع ما فقط از حقایق صحبت میکنیم از آنچه واقعا درک میکنیم و میبینیم بدون هیچ گونه طفره رفتنی

    ارزش های تیپ شخصیتی INTJ چیست؟

    ما به داشتن صلاحیت و دانش اهمیت زیادی میدهیم و در این راستا تلاش های زیادی را انجام میدهیم. معمولا هم دیدگاهی کمال گرایانه نسبت به همه چیز داریم که این نقطه ضعف ما محسوب میشود اما نیروی پیش برنده ما هم محسوب میشود به همین خاطر استاندارد های بالایی برای خودمان و اطرافیانمان در نظر میگیریم

    همچنین به پیشرفت و رشد شخصی خودمان اهمیت زیادی میدهیم و یادگیرندگانی مادام العمر هستیم و همیشه سعی میکنیم آگاهیمان و اطلاعاتمان را افزایش دهیم

    “INTJ ها به دنبال فهمیدن و توضیح جهان اطرافشان به وسیله منطق هستند حتی به قیمت نادیده گرفتن احساسات اطرافیانشان.  اگر که بخواهند بر خلاف منطق و حقیقت موجود تصمیم بگیرند به قیمت نادیده گرفتن خودشان است دیگران ممکن است آنها را به همین دلیل بی ملاحظه بنامند. از دیگر ارزش های این افراد بهره وری و داشتن مهارت میباشد البته این افراد صرفا به مهارت بسنده نمیکنند و میخواهند در هر زمینه ای به درجه استادی برسند.

    تیپ شخصیتی INJT در ارتباطات خود چگونه عمل میکند؟

    “اگر یک همسر INTJ دارید به او فضای فکری و استقلال فکری زیادی نیاز دارد این را برای او فراهم کنید”

    وفاداری همراه با استقلال، اگر یک همسر INTJ دارید بدانید که این افراد شدیدا به استقلال فکری نیاز دارند. همانطور که در همه چیز رویکردی منطقی و استراتژیک دارند بعید نیست که در انتخاب همسر خود هم رویکری علمی را در پیش بگیرند همچین همسرشان باید فیلتر لیست بلند بالایشان گذر کند. این افراد معمولا یک تصویر از همسر ایده آل خود دارند که به دنبال آن هستند و مصرانه آن تصویر را میجویند.

    ما ( تیپ شخصیتی INTJ ) به شدت به دنبال رشد شخصی خود هستیم و اهداف همسرمان را مهم میدانیم و او را تشویق میکنیم که با رویکردی خردمندانه اهدافش را دنبال کند. همچنین به همین صورت هم به دنبال رشد دادن رابطه مان هستیم

    اگر چه ممکن است عشق و علاقه مان را به صورت احساسی و عاطفی نشان ندهیم به همسرمان ولی دوست داریم از راه های دیگری قطعا فداکاری های ما دیده شود.

    اینطور فکر کنید که ما عشقمان را از طریق کار سخت و حل کردن هوشمندانه مسائل شریک زندگیمان به او نشان میدهیم به جای اینکه بخواهیم با توجه زیاد آن را نشان دهیم هرچند که حل کردن مسائل همسرمان هم خود نوعی توجه است!!

    “همسران INTJ ها معمولا از احساسات همسر خود مطمئن نیستند زیرا این افراد احساست خود را به راحتی نشان نمیدهند و به نظر میرسد افرادی تو دار هستند که درونیات خود را پنهان میکنند”

    برای ما فرایند بحث های احساسی که اتفاق می افتد گیچ کننده و غیر سازمان یافته است و نمیتوانیم آن را پیش بینی کنیم. ما ( تیپ شخصیتی INTJ ) از حل کردن مسائل سخت لذت میبریم اما وقتی که قضیه مربوط به مسائل شخصی (احساسی میشود قضیه) و غیر قابل پیش بینی میشود همه چیز از کنترلمان خارج میشود و ممکن است گیچ و تدافعی شویم

    کسی مناسب ما است که به ما فضای لازم فکری، استقلال و پیگیری سفت و سخت اهدافمان را بدهد و از این کارایی بالا، بینش و پیشنهاد های خلاقانه مان برای حل کردن مسائل قدردانی کند.

    به عنوان پدر و مادر تیپ شخصیتی INTJ چگونه عمل میکند؟

    به عنوان یک والد ما رفتاری حمایت گرانه داریم و در کنار این رفتار حمایت گرانه مان چارچوب هایی قاطعانه و محدود کننده را برای فرزندانمان قرار میدهیم اما این را در نظر میگیریم که در داخل همین چارچوب ها آزادی های زیادی را برای فرزندانمان قرار میدهیم که آنها بتوانند علایق و استعداد های خود را شکوفا کنند.

    ” INTJ ها در نقش پدر و مادر معمولا یک مشوق برای کنجکاوی های ذهنی فرزندانشان هستند و از اینکه با آنها علم و دانش را رد و بدل کنند یا از سطح دانش و نوع طرز فکر فرزندانشان آگاهی پیدا کنند لذت میبرند”

    ما از اینکه ذهن فرزندانمان را پرورش دهیم لذت میبریم و به حس رضایت خوبی دست پیدا میکنیم و قصد ما این است که فرزندانی مثل خودمان خود مختار و شایسته پرورش دهیم همچنین از اینکه با فرزندانمان بازی های هوشی یا متفکرانه ای مثل شطرنج انجام دهیم هم لذت میبریم.

    نقطه ضعف این افراد ممکن است در بازی کردن های فیزیکی و جسمی با فرزندانشان باشد مادری با تیپ شخصیتی INTJ میگوید: من وقتی به پارک میریم دست به تاب یا بازی هایی که کودکم انجام میدهد نمیزنم و بیشتر مشغول کتاب خواندن میشوم جالب اینجاست که ممکن است آن کتاب در باره نحوه بازی کردن با بچه ها باشد!!

    خصوصیات شغلی مناسب تیپ شخصیتی INTJ:

    • بتواندید شایستگی های خود را نشان دهید و ایده های خود را پیاده سازی کنید
    • بتوانید سیستم ها را بازسازی یا ایجاد کنید
    • متمرکز بر روی تصاویر بزرگ باشید و نگاهی بلند مدت و رو به جلو در کار خود داشته باشید
    • برروی دانش های پیچیده و نوین کار کنید و جای رشد و ترقی داشته باشد تا همواره بر صلاحیت خود بیافزایید
    • در تنهایی کارهای خود را پیش ببرید و روی پروژه های خود کار کنید
    • حالت تکراری نداشته باشد
    • بتوانید از راه حل های مبتکرانیه خود برای حل مسائل استفاده کنید

    شغل های مناسب:

    • محقق، پژوهشگر، دانشمند
    • برنامه ریز استراتژیک، مشاور مدیریت و سازمانی
    • برنامه نویس، تحلیل گر،متخصص وب و…
    • آموزش علوم نوین، فیزیک، ستاره شناسی، انسان شناسی و…
    • روان پزشک، روانشناس، علوم مغزی و اعصاب و….
    • وکیل، مدیر، قاضی و …

    نقاط ضعف و قوت یک INTJ :

    نقاط ضعف

    • عواطف دیگران را نادیده میگیرید و از بیان احساسات و آسیب پذیری هایتان در مقابل همسرتان دوری میکنید
    • وقتی مسئله شخصی میشود و قضیه احساسی نمیتوانید خوب عمل کنید
    • اگر کسی سراغتان آمد تا کمی با شما درد و دل کند سعی کنید گوش دهید و راه حل ندهید
    • حق به جانب نباشید و بدانید پذیرش اشتباه و مسئولیت خود نوعی رشد فردی محسوب میشود
    • کمی هم درباره مسائل روزمره با دیگران صحبت کنید
    • تعریف و تمجید را فراموش میکنید
    • از کنترل کردن همه چیز دست بردارید و کمی آزاد و رها باشید
    • از انجام کارهای روزانه غافل میشوید،

    نقاط قوت

    • از هر کاری که میکنید دوست دارید چیزی یاد بگیرید
    • اعتماد به نفس ستودنی ای دارید
    • انتقاد ها را شخصی نمیکنید
    • تعهد در روابط را جدی میگیرید
    • به شایستگی، هوش و صلاحیت اهیمیت زیادی میدهید
    • منظم و بینش عمیق همراه با آینده نگری
    • برنامه ریزان فوق العاده ای هستید و میدانید که چه میکنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا