تیپ شخصیتی حامی (ISFJ): ویژگی‌های شخصیت، نقاط ضعف، قوت، روابط

تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)
  • تیپ شخصیتی حامی (ISFJ): ویژگی‌های شخصیت، نقاط ضعف، قوت، روابط

    تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی مطرح در روش MBTI است. افرادی با این تیپ شخصیتی، بسیار مراقبت‌کننده و وفادار هستند و به شدت به خانواده و دوستانشان اهمیت می‌دهند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های شخصیتی، نقاط ضعف و قوت، و روابط افراد با تیپ شخصیتی حامی (ISFJ) پرداخته می‌شود.

    ویژگی‌های شخصیتی تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)

    افراد با تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، معمولاً خیلی دقیق و مرتب هستند. آن‌ها به شدت به مسئولیت‌پذیری و وفاداری اهمیت می‌دهند و در تلاشند تا به بهترین شکل ممکن از دوستان و خانواده‌شان مراقبت کنند. این افراد، معمولاً به خوبی از احساسات دیگران آگاهی دارند و به شدت به ایجاد هماهنگی و همدلی در روابط اهمیت می‌دهند.

    نقاط ضعف تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)

    یکی از نقاط ضعف تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، عدم توانایی در خودآگاهی است. این افراد ممکن است برای مدت طولانی به دنبال رضایت دیگران باشند و از خود غافل شوند. همچنین، آن‌ها معمولاً کمتر به تجربه‌های جدید مشتاق هستند و از راه‌های قدیمی و آشنا برای حل مسائل استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود که برای آن‌ها سخت شود به چالش‌های جدید و بیشتری برخورد کنند.

    قوت‌های تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)

    یکی از قوت‌های تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، توانایی بهبود ارتباطات و ایجاد هماهنگی است. این افراد، به خوبی از احساسات دیگران آگاهی دارند و می‌توانند به راحتی با دیگران هماهنگ شوند. همچنین، آن‌ها معمولاً خیلی مرتب و سازمان‌یافته هستند و به خوبی می‌دانند چه کاری باید انجام شود تا به هدف خود برسند.

    روابط با تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)

    افراد با تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، به شدت به روابط با دوستان و خانواده‌شان اهمیت می‌دهند. آن‌ها معمولاً بسیار مراقبت‌کننده و وفادار هستند و تلاش می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن از دوستان و خانواده‌شان مراقبت کنند. به عنوان یک دوست، افراد با تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، بسیار حمایت‌کننده و دلسوز هستند و به شدت به ایجاد هماهنگی و همدلی در روابط اهمیت می‌دهند.

    در نتیجه، تیپ شخصیتی حامی (ISFJ)، افرادی با ویژگی‌های مراقبت‌کننده و وفادار هستند که به شدت به خانواده و دوستانشان اهمیت می‌دهند. با این حال، برای آن‌ها سخت شود به چالش‌های جدید و بیشتری برخورد کنند و به علت عدم خودآگاهی، ممکن است برای مدت طولانی به دنبال رضایت دیگران باشند.

     

    همانطور که در مقاله تست تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه بریگز مایرز اشاره شد، حروف مخفف تیپ شخصیتی حامی یا مدافع (ISFJ) به معنی درون‌گرا (I)، واقع‌بین (S)، احساسی (F)، برنامه‌ریز (J) هستند.

    برایان تریسی به عنوان یک حامی – مدافع (ISFJ) می‌گوید:

    «عشقی وقتی شکوفا می‌شود که آن را ببخشی. تنها با بخشایش عشق به دیگری است که می‌توان از آن بهره بیشتری برد.»

    خصوصیات فردی تیپ شخصیتی حامی ISFJ

    افراد با تیپ شخصیتی مدافع – حامی ویژگی‌های خاصی دارند، چراکه بسیار از خصوصیاتی که دارند در تقابل با آن چیزی است از شخصیت آن‌ها انتظار می‌رود. افراد مدافع اگرچه حساس هستند اما ذهن تحلیل‌گر قدرتمندی دارند؛ اگرچه محتاط هستند ولی مهارت‌های فردی و اجتماعی قابل اتکایی دارند و اگرچه به‌طور کل محافظه‌کار هستند ولی پذیرای تغییرات و ایده‌های نوین هستند.

    مدافعان و حامیان نوع‌دوستانی حقیقی هستند و محبت را با محبت بسیار بیشتر پاسخ می‌دهند و با شور و شوق و گشاده‌دستی سرگرم کار و تعامل با افرادی می‌شوند که بدان‌ها ایمان دارند.

    تیپ شخصیتی مدافع یا حامی با حدود ۱۳٪ بیشترین جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. روحیه حامیان به‌گونه‌ای است که در کنار پایبندی به سنت به دلیل داشتن انگیزه خیر‌خواهانه، خود را وقف شغل‌هایی مثل پزشکی، کارهای آکادمیک و فعالیت در خیریه‌ها می‌کنند.

    افراد دارای شخصیت پیشتیبان، اغلب بسیار نکته‌سنج و ایده‌آل‌نگر هستند و اگرچه گاهی انجام کارها را به تعویق می‌اندازند اما همواره می‌توان روی اینکه کاری را سر موقع انجام بدهند، حساب کرد. مدافعان به‌شخصه مسئولیت وظایف خود را بر عهده می‌گیرند و همواره وظایف خود را در سطحی فراتر از انتظار انجام می‌دهند و در خانه یا محل کار دیگران را خوشحال می‌کنند.

    لزوم دیده شدن برای ایمان داشتن به خود

    حامیان باید اطمینان حاصل کنند که تلاش‌هایشان دیده می‌شود. آن‌ها موفقیت‌های خود را دست‌کم می‌گیرند و اگرچه اغلب افراد قدر مهربانی آن‌ها را می‌دانند اما ممکن است افراد بدگمان و خودخواهی هم پیدا شوند که با محول کردن وظایف خود به آن‌ها و در ادامه به نام خود زدن اعتبار انجام کارها، بخواهند از فداکاری و فروتنی مدافعان سوءاستفاده کنند. افراد با تیپ شخصیتی مدافع باید یاد بگیرند که چه زمانی به درخواست دیگران نه بگویند و اگر خواهان محافظت از اعتماد و جدیت خود باشند، باید از حق خود دفاع کنند.

    اگرچه افراد با تیپ شخصیتی حامی اصولا درون‌گرایند ولی به شکل ذاتی انسان‌های اجتماعی هستند. مدافعان حافظه بسیار خوبی در به یادآوری افراد و جزئیات زندگی‌شان دارند. هیچ‌کسی در هدیه دادن رقیب حامیان نمی‌شود و آن‌ها ابتکار و حساسیت ذاتی خود را برای ابراز سخاوت خود به نحوی به کار می‌برند که قلب فرد دریافت‌کننده هدیه را تحت تاثیر قرار بدهند. به‌واسطه مهر و محبت شخصیت حامی، همکاران آن‌ها را همچون دوستان خود تلقی می‌کنند و در محیط خانه و خانواده است که مهربانی آن‌ها به به‌طور کامل شکوفا می‌شود.

    اگر در توانم باشد از تو محافظت خواهم کرد

    مدافعان شخصیتی شگفت‌انگیز دارند و تا زمانی که حس کنند کار مهمی برای انجام دادن وجود دارد به استراحت نمی‌پردازند. در میان دیگر شخصیت‌هایی که درون‌گرا هستند هیچ گروه دیگری تا این حد توانایی تعامل و صمیمیت با دیگران را ندارد و آن‌ها از طریق چنین توانمندی می‌توانند لذت داشتن خانواده‌ای شاد و حامی را با همه اعضای خانواده سهیم شوند. آن‌ها شاید هیچ‌گاه از قرار گرفتن از کانون توجه احساس راحتی واقعی نداشته باشند و از اینکه تلاش یک گروه به‌پای آن‌ها نوشته شود احساس گناه کنند اما اگر اطمینان حاصل کنند که تلاش‌هایشان دیده شده است چنان سطحی از احساس رضایتی به آن‌ها دست می‌دهد که دیگر تیپ‌های شخصیتی فقط آرزویش را می‌توانند بکنند.

     

    ویژگی‌های مثبت تیپ شخصیتی مدافع – حامی (ISFJ): نقاط قوت

    پشتیبانی از دیگران

    مدافعان یاوران جهانی هستند که دانش، تجربه، زمان و انرژی خود را با هرکسی که به آن‌ها نیاز داشته باشد و به‌صورت بسیار بیشتر در اختیار دوستان و خانواده خود می‌گذارند. افراد با این تیپ شخصیتی تلاش می‌کنند موقعیتی برد-برد ایجاد کنند و سعی‌شان بر این است که به‌جای قضاوت با افراد همدلی کنند.

    صبور و قابل‌اتکا

    به‌جای انجام کارهای شتاب‌زده و انجام کارهای نصفه‌نیمه، حامیان با نکته‌سنجی و دقت با اتخاذ رویکردی ثابت سعی می‌کنند به‌اندازه‌ای در موقعیت‌های مختلف انعطاف نشان دهند که بتوانند به اهداف نهایی خود نائل شوند. مدافعان نه‌تنها کارها را بالاترین در سطح استاندارد به انجام می‌رسانند که در اغلب موارد اقداماتشان فراتر از آن چیزی است که ضرورت دارد.

    مشتاق

    هنگامی‌که هدف صحیحی پیش روی خود متصور شده باشند مدافعان تمام نقاط قوت خود را از پشتیبانی و قابلیت اتکا و خیال‌پردازی به کار می‌گیرند تا با تمام قوا به انجام کاری بپردازند که باور دارند روی زندگی مردم تاثیر گذار است. این کار می‌تواند مبارزه با فقر جهانی باشد یا صرفا کمک به برگزاری مراسم عروسی دوست صمیمی‌شان.

    وفادار و سخت‌کوشی

    در طول زمان ویژگی اشتیاقی که این افراد دارند مبدل به احساس وفاداری می‌شود. شخصیت مدافع اغلب از نظر عاطفی به ایده‌ها یا سازمانی که خود را وقف آن‌ها کرده است احساس تعلق‌خاطر می‌کند. هر چیزی که از سطح استاندارد و سخت‌کوشی آن‌ها پایین‌تر باشد، برایشان قابل‌قبول نیست.

    دارای مهارت‌های کاربردی

    بهترین چیزی که در مورد حامیان وجود دارد این است که آن‌ها با استفاده از مهارت عملی می‌توانند نوع‌دوستی خود را به‌صورت واقعی عملی کند. مدافعان کارهای روزمره را نیز به زیبایی و هارمونی هر چه تمام انجام می‌دهند چراکه می‌دانند با این کار به دوستان، خانواده یا هرکسی که نیازمند آن کار است دارند کمک می‌کنند.

     

    ویژگی‌های منفی تیپ شخصیتی حامی – پشتیبان (ISFJ): نقاط ضعف

    فروتن و خجالتی

    اگرچه حق افراد نجیب این است که صاحبان این کره خاکی باشند اما اگر فرصت دیده شدن نداشت باشند چنین اتفاقی نخواهد افتاد. خجالتی و فروتنی احتمالا بزرگ‌ترین مشکل مدافعان است، زیرا آن‌ها آن‌قدر درگیر احساس دیگران می‌شوند که از ابراز عقیده خویش خودداری می‌کنند و یا اعتبار لازم برای مشارکتی که در کارهای داشته‌اند را به دست نمی‌آورند. سطح استاندارد عملکرد مدافعان آن‌قدری بالا هست که اگر متوجه شوند امکان انجام گوشه‌ای از کار به شکلی بهتر وجود داشت، به‌طورکلی موفقیت خود را دست‌کم می‌گیرند.

    مسائل را بیش‌ازحد شخصی می‌کنند

    حامیان در تفکیک مسائل شخصی از غیرشخصی دچار مشکل می‌شوند و ازآنجایی‌که اصولا هر مسئله‌ای مربوط به تعامل بین دو نفر است، هرگونه ارتباط منفی از تعارض تا انتقاد می‌تواند از حوزه شغلی وارد زندگی شخصی‌شان شود و برعکس.

    سرکوب احساسات

    افراد با شخصیت پشتیبان بسیار حساس‌اند و مسائل زندگی خصوصی خود را علنی نمی‌کنند و ابراز نکردن احساسات خود مسئله بزرگی برایشان محسوب می‌شود. به همان اندازه‌ای که مدافعان مراقب احساسات دیگران هستند، باید از احساسات خود نیز محافظت کنند. این عدم ابراز سالم احساسات می‌تواند استرس و ناامیدی زیادی به همراه داشته باشد.

    تحت‌فشار گذاشتن خود

    احساس وظیفه جدی و ایده‌آل گرایی به همراه بیزاری از تعارض عاطفی منتهی به ایجاد شرایطی می‌شود که افراد با تیپ شخصیتی مدافع در سکوت خود را برای برآورده کردن انتظارات دیگران و بخصوص خود بیش‌ازحد تحت‌فشار می‌گذارند – یا توسط دیگران تحت‌فشار گذاشته می‌شوند.

    بی‌میلی نسبت به تغییر

    چالش‌های پیش روی یک فرد با شخصیت مدافع از آنجایی دشوار می‌شود که سنت‌ها و رسوم در تصمیم‌گیری آن‌ها ارزش فراوانی دارند. برخی اوقات قبل از اینکه شخصیت مدافع برحسب شرایط موجود یا حرف یک عزیز دست به تغییر مسیر بزند، آن‌قدر معطل می‌کند که به مسئله به موضوع بحرانی مبدل می‌شود.

    نوع‌دوستی بیش‌ازحد

    ازآنجایی‌که حامیان افرادی خونگرم و خوش‌طینت هستند با خوش‌بینی نسبت به بهتر شدن اوضاع و نپذیرفتن کمک دیگران برای به دردسر نیانداختن آن‌ها باعث می‌شوند که اوضاع از کنترل خارج شود.

    افراد مشهور با تیپ شخصیتی حامی – پشتیبان (ISFJ)

    کدام یک از شخصیت‌های معروف حامی – پشتیبان (ISFJ) زیر را می‌شناسید؟

    برایان تریسی، بیانسه، ملکه الیزابت، وین دیزل، سلنا گومز و …

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا