ترس از نزدیکی به خانم‌ها یا اضطراب رویکردی چیست؟

ترس از نزدیکی به خانم‌ها یا اضطراب رویکردی چیست؟
  • ترس از نزدیکی به خانم‌ها یا اضطراب رویکردی چیست؟

    ترس از نزدیکی به خانم‌ها یا اضطراب رویکردی، یکی از اختلالات روانی است که برای بسیاری از مردان وجود دارد. این اضطراب می‌تواند توانایی افراد را در برقراری روابط و تعاملات اجتماعی مختل کند و به طور مستمر به آن‌ها مشکلات ایجاد کند.

    علل این اضطراب ممکن است متفاوت باشد و شامل تجربیات ناخوشایند در گذشته، نگرانی‌های مربوط به عملکرد جنسی، افسردگی و اضطراب عمومی و حتی تغییرات هورمونی در بدن مردان باشد. همچنین، ممکن است این اضطراب به دلیل کمبود اعتماد به نفس و ترس از رد شدن در روابط عاطفی باشد.

    درمان این اختلال می‌تواند شامل رویکردهای شناختی-رفتاری، مشاوره و درمان دارویی باشد. رویکردهای شناختی-رفتاری شامل تغییر رفتارهای شخصی، آموزش مهارت‌های ارتباطی و مدیریت اضطراب است. مشاوره نیز می‌تواند کمک کند تا فرد بتواند با تجربیات ناخوشایند گذشته خود کنار بیاید و روابط را با اطمینان بیشتر برقرار کند. در صورت لزوم، درمان دارویی با داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

    در کل، ترس از نزدیکی به خانم‌ها یا اضطراب رویکردی یک اختلال قابل درمان است که با ترکیب رویکردهای مختلف درمانی می‌توان آن را کنترل کرد و به روابط عاطفی سالم‌تر و موفق‌تر دست یافت.

    کابوسی که بیشتر پسرها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اضطراب رویکردی یا ترس از نزدیک شدن به خانم‌هاست. این ترس در طولانی‌مدت باعث می‌شود که مردان با کاهش شدید اعتمادبه‌نفس و افسردگی روبه‌رو شوند.

    اضطراب رویکردی یا AA

    جالب است بدانید که اضطراب رویکردی یا به‌اختصار AA هیچ ربطی به جذابیت فرد ندارد و مستقیماً از روان نشئت می‌گیرد. متأسفانه اضطراب رویکردی در گذر زمان درمان نمی‌شود، چراکه افرادی هستند در دهه چهل زندگی خود همچنان از این مشکل رنج می‌برند.

    بعضی‌ها فکر می‌کنند که این مشکل ریشه در کودکی فرد دارد و به‌سادگی قابل‌رفع کردن نیست. خب ازیک‌طرف درست و از سوی دیگر این نظریه نادرست است. اضطراب رویکردی بزرگ‌ترین و البته مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود شما با خانمی مکالمه‌ای شروع نکنید.

    من در این مقاله سعی می‌کنم نگاهی کاملاً روان‌شناسانه به این مسئله داشته باشم و از نقل و قول‌هایی استفاده می‌کنم تا شما بهتر آن را درک کنید. طبق تحقیقاتی از سایت روان‌شناسی به نام psychcentral منتشر شده بود نشان می‌داد ۷۵ درصد از مردان با مشکل اضطراب رویکردی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

    منشأ اضطراب رویکردی

    ترس از حرف زدن با خانم‌ها منشأ تکاملی دارد. بدن ما تکامل پیدا کرده است درحالی‌که ذهنیت ما هنوز در صدها سال قبل گیرکرده است. زمانی که اگر شما اشتباهی به همسر یا دختر رئیس قبیله نزدیک می‌شدید گردن شما را می‌زدند.

    در کشور ما که ایران تا همین چند سال پیش خواستگاری در محیط‌های عمومی تابو محسوب می‌شد یا به قولی موجب ابرو ریزی بود. ازاین‌رو ذهنیت ما هنوز آن ترس را دارد و برای ما بسیار سخت است که بتوانیم با یک خانم به‌صورت بسیار عادی صحبت کنیم.

     

    عوارض اضطراب رویکردی در طولانی‌مدت

    روان‌شناسان اندوه را به پنج مرحله تقسیم می‌کنند:

    1. انکار
    2. خشم
    3. چانه‌زنی
    4. افسردگی
    5. پذیرش

    حالا این چه ربطی به بحث ما داشت؟ ربطش در اینجاست که اضطراب رویکردی در طولانی‌مدت باعث شروع اندوه و غم می‌شود. شما مجبور می‌شود تمام پنج مراحل بالا را بگذرانید. البته به اینجا ختم نمی‌شود، اضطراب رویکردی علاوه بر این موارد یک مورد ششم هم به وجود میاورد:

    مرحله ششم: انتقام

    اینجاست که مشکل در جامعه شروع می‌شود. در مرحله ششم فرد خود را تنها و بدون روابط با کیفیت می‌بیند. پس سعی می‌کند روابط دیگران را هم نابود کند. ابتدا سعی می‌کند کسانی که در حال ایجاد روابط هستند را سرکوب کند. نمونه‌اش افرادی که در خیابان‌ها کافه‌ها یا پارک‌ها دختر و پسری را باهم می‌بیند سعی مکنند با آن پسر درگیر شوند.

    یا خانم‌هایی که اضطراب رویکردی باعث تشدید حس حسادت در آنها شده است. به روابط دیگران حسودی می‌کنند و سعی می‌کنند با غیبت و بدگویی روابط بقیه را خراب کنند.

    هنوز ازدواج سنتی در کشور رونق دارد پس این آدم‌ها به‌صورت سنتی ازدواج می‌کنند (که در اکثر مواقع موجب طلاق می‌شود) و این طرز فکر را به بچه‌های خود انتقال می‌دهند. بیشتر این افراد فکر مکنند با بچه‌دار شدن روابطشان بهتر خواهد شد به همین علت است که ما هیچ نمی‌بینیم تعداد افراد پرخاشگر یا عصبانی کم شده باشد.

    همیشه افرادی را مبینیم که در کوچه و خیابان‌ها با چاقو و چوب به جان هم افتاده‌اند. این افراد حاصل ازدواج دو فرد با اضطراب رویکردی شدید است.

    چگونه بر اضطراب رویکردی غلبه کنیم؟

    یک جمله روان‌شناسی بسیار معروف است که می‌گوید:

    اگر درمورد چیزی زیاد فکر کنید، مغز شما مجاب می‌شود که آن کار را انجام ندهد.

    چقدر من این جمله را دوست دارم، برای اینکه به اضطراب رویکردی غلبه کنید باید به طور پیوسته با آن روبه‌رو شوید. در اینجا چند نکته به شما می‌گویم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تاحدامکان اضطراب رویکردی خود را کاهش دهید:

    ۱ . از اضطراب خود متنفر نباشید، آن را دوست داشته باشید.

    اضطراب رویکردی علاوه بر تمام مشکلاتی که برای فرد ایجاد می‌کند، منبع بزرگی از انرژی است. بله درست خواندید، منبع بزرگی از انرژی. اگر بدانید چطوری از این انرژی استفاده کنید، می‌تواند مثل یک خدمتکار برای شما کار کند.

    اضطراب رویکردی یک قابلیت عجب دارد، هرچقدر بخواهید آن را سرکوب کنید بیشتر خود را نشان می‌دهد. پس سعی کنید این جمله را روزانه به خود بگوید:

    من با وجود داشتن اضطراب در مقابل خانم‌ها بازهم خودم را دوست دارم و سعی می‌کنم با این اضطراب کنار بیایم.

     

    ۲ . دوش سردوگرم

    یک روش خوب برای آماده‌سازی جسمی در مقابل اضطراب رویکردی. دوش آبگرم بگیرید سپس آب را سرد کنید. فکر می‌کنم متوجه منظورم می‌شوید. این روش شما را در مقابل تنش‌های پیشرفته هم آماده می‌کند. اضطراب رویکردی یک نوع تنش قوی است.

    سرد کردن آب باعث نفس کشیدن سنگین و تند شما می‌شود. این نوع نفس کشیدن برای رفع ترس از حرف زدن با خانم‌ها بسیار عالی است. سعی کنید دو روز یکبار این کار را انجام دهید. علاوه بر اینها، سیستم ایمنی بدن شما را هم قوی‌تر می‌کند.

    ۳ . به خانم‌ها اجازه دهید به شما جواب “نه” بدهند

    این مهم‌ترین نکته مهم این مقاله است. علت اصلی و ۹۹ درصدی اضطراب رویکردی نیاز شما به شنیدن جواب مثبت از یک دختر است. چند تا مثال برای شما بیاورم که فرد در مراسم خواستگاری جواب “نه” شنیده و از آن روزبه بعد همه خواستگارهای دختر را به قمه فراری داده.

    مطمئنم شما هم از این مثال‌ها در دور و اطراف خود شنیده یا دیده‌اید. فردی بعد از شنیدن جواب “نه” از یک دختر به او حمله‌ور شده یا ازاین‌قبیل اتفاقات.

    بهترین تمرین برای شما این است که بیرون بروید و از هرچند خانم که می‌توانید نه بشنوید. برای شما که اولین‌بار است این کار را می‌خواهید انجام دهید سخت خواهد بود. شما می‌توانید این کار را انجام دهید و آن‌قدرها که فکر می‌کنید سخت نیست. به این قضیه به‌عنوان یک سرگرمی نگاه کنید اصلاً مهم نباشید جواب خانم مثبت است یا منفی ولی چه‌بهتر که جواب منفی بشنوید.

    نتیجه نهایی

    بازهم بنا به دلایلی نمی‌توان همه حرف‌ها را در یک مقاله رایگان به اشتراک گذاشت. ولی تا جایی که توانستم این بحث را باز کردم. ترس از حرف زدن با خانم‌ها موردی بسیار مهم در سطح جامعه است. بیشتر درگیری‌ها سر همین اضطراب رویکردی است. ترس از حرف‌زدن با خانم‌ها نه‌تنها به نفع مردان نیست بلکه برای زنان هم موجب دردسر شده است.

    این ترس باعث افزایش تجاوزهای جنسی در سطح جامعه نیست می‌شود. به دلیل نبود آموزش‌های این‌چنینی برای مردان و حتی خانم‌ها باعث افزایش تعداد طلاق‌ها در کشور شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید در سال ۹۹ تعداد ۱۲۷ هزار طلاق ثبت شده است و من مطمئنم ۹۹ درصد این طلاق ها به علت اضطراب رویکردی افراد در دوران مجردی بوده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا