افسردگی فصلی : با نور درمانی زمستان را پشت سر بگذاریم!

افسردگی فصلی
  • افسردگی فصلی :

افسردگی فصلی یک نوع اختلال روانی است که در فصل‌های خاص سال اتفاق می‌افتد. این اختلال در عمدهٔ کشورهای شمالی، در فصل زمستان شناخته شده است. این اختلال معمولاً در اوایل پاییز شروع می‌شود و در طول زمستان بدتر می‌شود، اما در بهار بهبود می‌یابد.

علایم افسردگی فصلی شامل افسردگی، اضطراب، کاهش انرژی، خستگی، بی‌خوابی، افزایش وزن، تغییر در روحیه، عدم تمرکز، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزانه و افکار منفی می‌باشد.

درمان افسردگی فصلی شامل مصرف داروهای ضد افسردگی، روش‌های درمانی مانند نوردرمانی، ماساژ، ورزش و موارد دیگر می‌باشد. همچنین، می‌توان با تغییر روش زندگی، مصرف غذاهای سالم و مراقبت از سلامت جسمانی و روانی، بهبود این اختلال را تسریع کرد.

با نور درمانی زمستان را پشت سر بگذاریم!

زندگی به صورت طبیعی در زمستان‌ها دلگیر می‌شود. روزها کوتاهتر می‌شوند، نور کم می‌شود و ما اغلب مقابل تلویزیونیم و یا زیر لحاف و فراری از سرما. اما چه زمانی یک فرد دچار افسردگی فصلی می‌شود و افسردگی او جدی است؟

افسردگی فصلی (SAD) یک نوع افسردگی است که در فصول خاص سال به وجود می‌آید. اکثر افراد علائم افسردگی فصلی را از پاییز مشاهده می‌کنند و تا پایان زمستان ادامه دارد. اما برخی نیز ممکن است دچار افسردگی فصلی بهار/تابستان شوند. بیایید نگاهی به برخی سوالات رایج درباره‌ی این افسردگی بیندازیم.

شایع‌ترین علائم افسردگی فصلی چیست؟

علائم افسردگی فصلی معمولا همان علائمی هستند که برای تشخیص افسردگی اصلی لازم است. این علائم ممکن است تغییر خلق و خو، احساس ناامیدی، فقدان انرژی، عدم تمرکز، تغییراتی در خواب و اشتها، از دست دادن لذت‌هایی که قبلا از انجام بعضی کارها می‌بردید و حتی فکر به مرگ و خودکشی باشد. افرادی که دارای افسردگی فصلی زمستانی هستند نیز ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

• سنگینی در بازوها و پاها
    • خواب بیش از حد
    • گرایش به کربوهیدرات و اضافه وزن
    • داشتن مشکلاتی در روابط

آیا افسردگی فصلی یک نسخه‌ی سبک‌تر از افسردگی اصلی است؟

نخیر، با وجود اینکه این تصور اشتباه بین مردم رایج است. افسردگی فصلی یک نوع خاصی از افسردگی اصلی است که فقط نام نسبتا فانتزی‌ای به خود گرفته است. افراد مبتلا به این نوع افسردگی معمولا علائم آن را در بازه‌ی زمانی خاصی از سال تجربه می‌کنند و با تغییر آن فصل افسردگی آن‌ها پایان می‌یابد. اگر طی دو سال متوالی این علائم را احساس کردید بهتر است که سریع‌تر با یک روانشناس در میان بگذارید.

چه چیزهایی منجر به افسردگی فصلی می‌شود؟

محققین هنوز علت خاصی برای این نوع افسردگی کشف نکرده‌اند. با اینحال می‌دانیم که چندین عامل در این افسردگی نقش دارند. کاهش نور خورشید در زمستان می‌تواند ساعت بیولوژیکی بدن را از تنظیم خارج کند و سطوح سروتونین (بخش شیمیایی مغز که خلق و خوی شما را تنظیم می‌کند) و ملاتونین (بخش شیمیایی که خواب و خلق و خو را تنظیم می‌کند) را کاهش می‌دهد.

اگر شما یک خانوم جوان هستید بسیار در معرض ابتلا به افسردگی فصلی خواهید بود. افرادی که دورتر از خط استوایی زندگی می‌کنند و یا سابقه‌ی افسردگی در خانواده‌ی خود دارند نیز در معرض این افسردگی هستند.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیریم؟

مطمئنا هرکسی روزهای زمستانی این احساس را داشته که این روزها چقدر کند و ناامید می‌گذرند. اما اگر این احساسات در شما شدت یابد و علائم شما باعث اختلال در زندگیتان شود، حتما با یک متخصص صحبت کنید. اگر این علائم روزانه و گاهی در زمان‌های مشخصی از روز در شما بروز می‌کنند، اگر تغییرات عمده‌ای در خواب و خوراک خود می‌بینید و سعی می‌کنید به دور از مردم باشید. اگر سعی می‌کنید با مصرف الکل این حس را از بین ببرید یا اینکه به خودکشی فکر می‌کنید، بهتر است هرچه زودتر با یک متخصص تماس بگیرید.

چگونه می‌توانم بهترین‌ مراقبت‌ها برای افسردگی فصلی داشته باشم؟

اگر علائم این افسردگی را در خود احساس می‌کنید، هیچوقت دیر نیست. دنبال کردن درمان به شما در جلوگیری از بدتر شدن آن کمک خواهد کرد. می‌توانید با یک روانشناس، روان‌پزشک و یا روان‌درمان در اینباره صحبت کنید.

برای داشتن بهترین سطح از مراقبت، بنشینید و سعی کنید قبل از ملاقات با دکتر ذهن خود را کند و کاو کنید. نقش یک کارآگاه را بازی کنید و تعدادی نت درباره‌ی علائم خود بردارید. درباره‌ی مشکلات دیگر روانی و جسمی خود نیز بنویسید و سعی کنید درباره‌ی کارهایی که می‌توانند حال شما را بهتر و یا بدتر کنند نیز بنوسید. همچنین اگر سوال خاصی دارید که میخواهید از پزشک بپرسید حتما یادداشت کنید. اینها ممکن است شامل موارد زیر شود:

• چه چیزی ممکن است موجب افسردگی من شده باشد؟
    • چه درمان‌هایی بر روی بیماران شما تاثیرگذار بوده است؟
    • آیا تغییر رفتار خاصی می‌تواند به من در بهبود حالم کمک کند؟
    • آیا منبعی در این زمینه وجود دارد که به من پیشنهاد کنید؟

هنگامی که نزد پزشک رفتید او ممکن است یک سری آزمایش‌های فیزیکی بر روی شما انجام دهد تا اگر عامل فیزیکی‌ای نیز در افسردگیتان موثر است بیابد.

چه درمان‌هایی ممکن است برای من کارساز باشد؟

دارو: داروهای ضدافسردگی بر افسردگی فصلی نیز تاثیرگذار هستند، مخصوصا برای افرادی که علائم شدیدی دارند. دارو به صبر نیاز دارد، زیرا ممکن است چند هفته تا درمان کامل طول بکشد. همچنین باید توجه کنید که هرگاه احساس بهتری داشتید مصرف دارو را قطع نکنید. قبل ازینکه دوز خود را تغییر دهید حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر داروها عوارض جانبی‌ای داشتند حتما پزشک را در جریان بگذارید.

روان‌درمانی: بحث روان‌درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی فصلی می‌تواند یک گزینه‌ی ارزشمند باشد. یک روان‌درمانگر می‌تواند شما را در شناسایی الگوی تفکر و رفتارهای منفی‌تان که افسردگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، راهنمایی کند. روش‌های مثبتی برای مقابله با علائم به شما خواهد آموخت و به شما در بازسازی انرژی از دست رفته‌تان کمک خواهد کرد.

نور درمانی: فتوتراپی شامل قرار گرفتن در معرض نور از طریق جعبه‌ی مخصوص و یا لامپ است. این دستگاه اثراتی مشابه نور طبیعی دارد. باعث می‌شود که مواد شیمیایی در مغز شما به تنظیم خلق و خویتان کمک کنند. این درمان بخصوص برای افرادی که دچار افسردگی زمستانی هستند مناسب است. حتما قبل از خرید این دستگاه یا استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

نور درمانی برای درمان افسردگی فصلی بخصوص در زمستان موثر است.

امروز چه کار کنم؟

علاوه‌براین که توصیه‌های پزشک خود را دنبال می‌کنید، تغییراتی در شیوه‌ی زندگی خود به وجود آورید. سعی کنید بیشتر از خانه بیرون روید، نور خورشید بگیرید، ورزش کنید و از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. سعی کنید برخی تمرینات آرامبخش را بیاموزید و آن‌ها را در طول روز انجام دهید.

برای تشخیص افسردگی می توانید از آزمون نشانه های افسردگی استفاده نمایید: