آیا شما از مرگ عزیزتان دچار اندوه شده‌اید یا افسردگی گرفته‌اید؟

افسردگی بعد از دست دادن عزیزان
  • آیا شما از مرگ عزیزتان دچار اندوه شده‌اید یا افسردگی گرفته‌اید؟

    آیا شما به علت از دست دادن عزیزتان دچار اندوه شده‌اید و به دلیل تلخی این اتفاق، احساس افسردگی کرده‌اید؟ آیا این احساسات سنگین شما را از انجام کارهای روزمره بازداشته است و باعث شده تا برای شما سخت باشد که زندگی را ادامه دهید؟ خدمات روانشناختی می‌تواند به شما کمک کند تا این احساسات را مدیریت کنید و برای شروع دوباره زندگی، ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید.

    افسردگی بعد از دست دادن عزیزان : یکایک ما، از مرد و زن و کودک، از مرگ می‌ترسیم. این ترس گاه به صورت غیر مستقیم و بیقراری بروز می‌کند؛ و گاه این نگرانی‌ها را به شکل رشته نگرانی‌های آگاهانه و آشکار درباره مرگ خود و نزدیکان‌مان نشان می‌دهیم. وقتی به یک‌باره متوجه مرگ یکی از عزیزان خود می‌شوید؛ به احتمال زیاد واکنش‌های مختلفی را تجربه خواهید کرد و نگرانی و ترس در کنار غم از دست دادن عزیزان تشدید می‌شود. این فرایند در مورد هر شخص متفاوت خواهد بود؛ این احساسات همراه با غم و اندوه شدیدی است که بر روی سلامت جسم و روح افراد تاثیر خواهد داشت.

    بسیاری از افراد معتقدند انسان‌ها همان‌طور که از مرگ خود به دلایل مختلف از جمله این‌که بعد از مرگ سرنوشت آن‌ها چه خواهد شد، جسم‌شان در یک قبر کوچک دچار چه سرنوشتی خواهد شد و … می‌ترسند. به همین دلیل است که این ترس به اضطراب‌ و ناراحتی‌های بسیار عمیقی تبدیل می‌شود.

    البته غم و اندوه با افسردگی متفاوت است. شاید پذیرش مرگ اطرافیان برای شما دشوار باشد و شرایط سختی را پشت سر بگذارید. اما غم و اندوه متفاوت با شرایطی است که شما با خود تصور می‌کنید بهتر است از گرسنگی بمیرید و از خود مراقبت نکنید؛ این مشخصات از علائم غم و اندوه شدید و یا اضطراب مرگ می‌باشد.

    در نهایت طولانی شدن این غم و اندوه و تشدید آن باعث  افسردگی و در نهایت منزوی شدن فرد در اجتماع می‌گردد.

    علائم افسردگی بعد از دست دادن عزیزان

    در بین افرادی که دچار غم شدیدی هستند؛ افرادی که سابقه افسردگی داشته و یا سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر دارند؛ یا افرادی که از حمایت برخوردار نمی‌باشند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

    برخی از علائم افسردگی به طوری است که ممکن است فرد از لحاظ احساسی و فیزیکی دچار دگرگونی شدیدی شود برای مثال، کاهش اشتها و در پی آن کاهش وزن شدید، نارضایتی در محل کار، انزوا، مشکلات خواب،  و …. می‌باشند.

    بخشی از علائم افسردگی واکنش طبیعی در برابر از دست دادن و احساسات انسان‌هاست؛ اما ادامه داشتن این وضعیت سبب افسردگی بیشتر و بروز مشکلات زیادی خواهد بود که زندگی سالم شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    در حالت کلی مراحل ناراحتی افراد ۵ مرحله انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش را شامل می‌شود.

    راهکارهایی برای از بین بردن افسردگی بعد از دست دادن عزیزان

    مقابله با ادامه غم از دست دادن یکی از عزیزان برای سلامتی جسم و روح شما ضروری است؛ برای این منظور راه‌های موثری وجود دارند.

     ورزش کنید

    ورزش منظم، مانند راه رفتن، دوچرخه سواری، کوه‌نوردی به استمرار سلامت شما کمک زیادی می‌کند. ورزش می‌تواند حال شما را بهتر کرده و به شما نشان دهد که زندگی بدون هیچ وقفه‌ای در حال جریان است و اگر لحظه‌ای غم انگیز باشید، تنها چیزی که نصیب‌تان می‌شود، از دست دادن آن لحظه است.

    خواب مناسب

    هر شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت خوب بخوابید. خواب بد منشا بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است. اجازه دهید خستگی و بی‌خوابی بر روند زندگی شما تاثیر بگذارد.

    یادگیری

    کشف یک مهارت جدید، مانند رفتن به یک کلاس آشپزی، پیوستن به یک باشگاه کتاب، سعی کنید در یکی از سمینارها یا در جلسات محلی خود ثبت‌نام و شرکت کنید. آشنایی با افراد جدید و شروع کردن روابط با افرادی که قبل از این نمیشناختید بر روی ذهن شما و شروعی جدید برای شما بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

    صحبت کردن

    اجازه دهید احساسات شما آزادنه ابراز شوند، به گروه افرادی که پشتیبان شما هستند بپیوندید، برای مثال بیشتر وقت خود را با خانواده و یا دوستانتان سپری کنید و کمتر تنها باشید. با دوستان و خانواده خود خاطرات مرحوم را به اشترک بگذارید و در مقابل احساساتتان صبور باشید، احساسات خود را قضاوت نکنید و خود را تحت فشار قرار ندهید؛ هر فردی احساسات متفاوتی دارد و دوره درمانی متفاوت، در صورت نیاز حتی دوره‌ای را با یک مشاور بگذرانید.

    تقسیم مسئولیت‌ها

    از دست دادن یک نفر از اعضا خانواده به این معنی است که نقش خانواده تغییر خواهد کرد. اعضای خانواده باید درباره تاثیر این تغییرات صحبت کنند و تغییر در مسئولیت ها را انجام دهند. این زمان تغییر برای همه استرس آور است.

    گاه مرگ عزیزی که شاید همسر یا پدر شما به عنوان منبع اصلی درآمد خانواده باشد نه تنها سبب ناراحتی شماست؛ بلکه از جنبه مالی خانواده را تحت فشار قرار می‌دهد. این مواقع در حین عزاداری و ناراحتی باید به دنبال کار و پوشش بخش خالی ایجاد شده باشید. همچنین باید فرزندان و دیگر افراد نزدیک به خود را دلداری بدهید.

    آزادانه عمل کنید

    به همراه دوستان به دیدن فیلمی بروید یا غذای مورد علاقه‌تان را بخورید. کتاب بخوانید، یا به نگهدای از گل‌ها بپردازید؛ در واقع سعی کنید بیشتر باعث حواس‌پرتی خودتان شوید و کمتر بر روی غم خود تمرکز کنید.

    سالگرد

    زمانی به سالروز مرگ عزیزانتان نزدیک می‌شوید؛ مهم نیست تظاهر کنید تاریخ را گم یا فراموش کرده‌اید؛ از یادآوری خاطرات طفره نروید، پذیرش این موضوع و مقابله با آن به شکل معقول‌تر، خود به نوعی باعث یادآوری و جایگزینی احساسات بهتری در شما می‌باشد.

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا