اختلال ضعف اراده چیست؟ | عوامل موثر در ابتلا به ضعف اراده

اختلال ضعف اراده
  • اختلال ضعف اراده چیست؟ | عوامل موثر در ابتلا به ضعف اراده

    در این مطلب قصد داریم تا در خصوص اختلال ضعف اراده صحبت کنیم و به این سوال که اختلال ضعف اراده چیست؟ پاسخ دهیم و در ادامه مطلب نیز، شما عزیزان را با عوامل موثر در ابتلا به ضعف اراده آشنا کنیم.

    همانطور که می دانید، اراده یک احساس درونی قدرتمند برای آغاز، دنبال کردن و رسیدن به یک هدف می باشد. البته تعریف دیگری نیز می توان از قدرت اراده داشت و اینگونه گفت که، اراده نوعی قدرت غلبه بر نیروهای منفی است که فرد را از اقدام برای رسیدن به هدف اش باز می دارد.

    افراد موفق و نمونه، عمدتا از قدرت اراده بسیار بالایی برخوردار می باشند. اگر بارها تصمیم گرفته اید تا رژیم بگیرید اما هر بار در اجرای تصمیم تان شکست خورده اید و یا اگر تصمیم گرفته اید که کاری انجام دهید اما با تنبلی آنرا به زمان دیگری موکول می کنید، این نشان از ضعف اراده در شما دارد.

    در ادامه همراه ما باشید تا در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.

     

    اختلال ضعف اراده یا ابولیا:

    به طور کلی، اختلال رانی ضعف اراده یا ابولیا (aboulia) به عدم تمایل به فعالیت، نداشتن انگیزه کافی برای انجام کارها، مشکل در تصمیم گیری، مشکل در ارتباط با دیگران و برخی اختلالات اعصاب، گفته می شود.

    در اغلب موراد اختلال ضعف اراده، ارثی است و به همین دلیل، ممکن است در دوران کودکی فرد ظاهر شود.

    همانطور که مشخص است، افراد مبتلا به این اختلال روانی در تصمیم گیری ها و به خصوص عمل به تصمیمات شان دچار مشکل می باشند و عموما منفعل عمل می کنند.

    افراد با اراده، عزمی جدی برای مقابله با مشکلات، رفع نواقص و تحقق برنامه ریزی های شان دارند، و در نقطه مقابل افراد دارای ضعف اراده، معمولا منفعل عمل می کنند و تصمیم گیری هایشان فقط روی کاغذ می ماند و به مرحله اجرا نمی رسد و یا با کندی و تاخیر پیش خواهد رفت.

    ابولیا یا ضعف اراده، پیامد های مختلفی دارد که در ادامه به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

     

    نشانه های فرد مبتلا به ضعف اراده یا ابولیا:

    افراد مبتلا به این اختلال روانی، از نشانه هایی برخوردار می باشند که مهم ترین آنها عبارتند از:

    • بی انگیزگی در انجام کارها:
      افراد مبتلا به ابولیا، انگیزه ای برای عملی کردن تصمیمات شان نداشته و نسبت به انجام فعالیت های گروهی و انفرادی اشتیاقی ندارند و برای انجام مسئولیت های خود با سختی مواجهه می می شوند.

     

    • روحیه ضد اجتماعی:
      انزوا را نیز می توان از جمله نشانه های افراد مبلا به ابولا دانست.
      این افراد به ندرت به دیگران علاقه مند می شوند و عمدتا بی تفاوت هستند، از صمیمی شدن اجتناب می کنند و همان ارتباطات ضعیف شان نیز، با افراد محدودی برقرار است.

     

    • عدم علاقه به اظهار نظر:
      این دسته از افراد در موضوعات مختلف، علاقه ای به بیان نظرات و سلیقه شخصی شان ندارند.

     

    • اختلال در تصمیم گیری یا برنامه ریزی:
      افراد دارای ضعف اراده، در تصمیم گیری های خود دچار تردید می شوند و نمی توانند تصمیم مناسبی اتخاذ کنند و این موضوع در خصوص برنامه ریزی برای امور شخصی یا حرفه ای شان نیز صدق می کند.
      نهایتا اگر بتوانند تصمیم صحیحی بگیرند و برنامه ریزی مناسبی نیز داشته باشند، در خصوص اقدام به اجرایی کردن آنها دچار ضعف و دشواری می شوند.

    اختلالات خواب، بی اشتهایی، خستگی مزمن، حافظه ضعیف و ضعف در خلق و خو، از دیگر نشانه های ابتلا به ابولیا می باشد.

     

    عوامل موثر در ابتلا به ضعف اراده:

    در ابتلا فرد به اختلال روانی ضعف اراده، عوامل متعددی دخیل می باشد که تاثیرگذار ترین آنها عبارتند از:

    ۱) افسردگی:

    اولین عاملی که می تواند فردی را دچار ضعف در اراده کند، افسردگی است. افراد افسرده با توجه به شدت افسردگی شان، از بی انگیزگی رنج می برند و این موضوع باعث می شود تا اشتیاقی برای بهبود اوضاع کار و زندگی شان نداشته باشند.

    ۲) شکست و تجارت تلخ گذشته:

    دیگر عامل تاثیرگذار، تجارت تلخ از تلاش های گذشته و ناکامی ها در راه رسیدن به اهداف می باشد. به طر مثال، زمانی که فردی برای تولید محصولی، بارها تلاش می کند اما نتیجه ای حاصل نمی شود و شکست می خورد، ممکن است که در دفعات بعدی از عزم و اراده ضعیف تری برای تلاش کردن برخوردار باشند.

    ۳) خستگی مفرط:

    خستگی مفرط باعث می شود تا فرد توان انجام کارهای مورد نظر اش را نداشته باشد. افرادی که بر اثر بیماری های جسمی و روحی دچار خستگی مفرط می شوند، بنیه و توان انجام کارها و اجرایی کردن برنامه هایشان را ندارند.

    ۴) بی انگیزگی:

    انگیزه و اشتیاق، به عنوان یک عامل سوق دهنده برای رسیدن به اهداف شناخته می شود. افراد دارای ضعف در اراده، انگیزه ای برای انجام دادن کارها ندارند و این موضوع باعث می شود تا برای رسیدن به اهداف شان تلاشی نکنند.

     

    سکته مغزی، خونریزی مغزی، مسمومیت، کمبود اکسیژن در بافت های بدن، بیماری های عفونی، تومور مغزی، بیماری پارکینسون، بیماری هانتیگتون، سندورم اضطراب
    زوال مادرزادی، افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر، از دیگر دلایل ابتلا به اختلال روانی ضعف اراده به شمار می رود.

    درمان اختلال ضعف اراده:

    درمانگر برای درمان افراد مبتلا به این اختلال روانی، از دو روش روان درمانی و دارو درمانی استفاده می کند. زمانی که درمانگر علت ابتلا فرد به ابولیا را نوعی اختلال روانی تشخیص بدهد، از روش روان درمانی به صورت متمرکز تری استفاده می کند و در کنار آن استفاده از برخی داروها را نیز توصیه می کند.

    اما افراد مبتلا به اختلال ضعف اراده شدید، نیاز به مصرف داروهای تجویز شده در بلند مدت دارند.

    البته گاهی این اختلال کوتاه مدت بوده و به دلیل ابتلا به نوعی اختلال روانی کوتاه مدت مانند افسردگی فصلی، در فرد ایجاده شده و با رفع نشانه های آن، اختلال روانی ابولیا نیز به خودی خود رفع شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا