چکیده مطلب

زندگی بهتر نیاز به رویکری آگاهانه و شناخت درستی از موقعیت خود دارد باید بدانید در کجا هستید، چه چیزهایی را می‌خواهید بدست آورید، زمان را در نظر بگیرید و بروی مسیر موفقیت و رضایت از زندگی خود تلاش کنید، زندگی بهتر جنبه‌های متفاوتی دارد که در این نوشته با آن‌ها آشنا خواهید شد. این نوشته را تا انتها بخوانید.

زندگی می‌تواند شکل بهتری داشته باشد و همه ما به آن امیدوار هستیم و البته باید بدانید که چنین چیزی امکان پذیر هست و باید بدانید که تغییرات مثبت بزرگ از تغییرات کوچک روزانه آغاز می‌شود. با مطالعه این مقاله چندین راهکار برای زندگی بهتر را بخوانید.

۱. زندگی بهتر را برای خودتان به شکلی واضح تعریف کنید

 

به این فکر کنید که چه چیزی از زندگی خود می‌خواهید. ارزش زندگی شما چیست؟ برای زندگی بهتر چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید؟ آیا می‌خواهید درآمد خود را افزایش دهید و یا مهارت خود را برای کسب شغلی جدید توسعه دهید؟ یک زندگی بهتر و ایده آل را برای خود باید بتوانید ترسیم کنید.


 

۲. به سازگاری با شرایط اطراف خود تمایل نشان دهید

بعضی وقت‌ها فرقی ندارد شما چیزی را چقدر می‌خواهید، زیرا برای شما دست نیافتنی هست. اگر زندگی بهتر می‌خواهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که شرایط را آنچنان که می‌تواند باشد برای خود در نظر بگیرید در این صورت شادی شما افزایش می‌یابد. هرچند نباید هر شرایطی را به سادگی پذیرفت اما باید به اندازه ای دست یافتنی و آسان باشد که احساس رضایت در زندگی را بتوانید براحتی بدست آورید.

۳. الگوهای زندگی خود را بیابید

 

بعد از اینکه لیستی از ارزش‌های خود در زندگی نوشتید، به دنبال الگوهای موفقی باشید که بتوانید با پیروی از آنها به موفقیت دست پیدا کنید. یک زندگی بهتر باید کاملا قابل تصور و در چشم انداز شما واضح باشد. مثلا اگر به دنبال بهبود روابط خود با دیگران هستید باید بتوانید الگوی موفقی را در این زمینه پیدا کنید و سعی کنید ارزش‌های مشابه ای را بیاموزید و تصور واضحی از آنچه می‌خواهید انجام دهید را بدست آورید.

۴. قدم‌های عملی برای تغییر بردارید

بعد از پیدا کردن الگوهای موفق زمان آن رسیده که دست به عمل بزنید و برای زندگی بهتر اقدام کنید. شاید این مرحله با دشواری‌هایی همراه باشد اما سعی کنید با قدم برداشتن از این سختی بکاهید و حتی راه حل‌های جدیدی را جایگزین کنید.

۵. اهداف واقعی داشته باشید

 

اهداف شما باید واقع گرایانه باشد، مثلا بسیاری از افراد انتظار دارند در سال اول اشتغال خود به یک اتومبیل گرانقیمت دست پیدا کنند، آیا این هدف براساس محاسبات درآمدی پیش بینی شده است و یا فقط یک آرزوی ذهنی افراد هست؟ آیا دیگران توانسته اند با چنین طرز فکری به موقعیت مشابهی دست پیدا کنند؟ واقع گرایانه بودن به این معنی هست که بتوانید با استدلال منطقی قدم‌های رسیدن به هدف خود را ترسیم کنید.

اهداف شما هرچقدر خاص تر باشند می‌توانید تصویر واضح تری نسبت به آنچه فکر می‌کنید بدست آورید. مثلا اگر با خود بگویید یک روزی دکتر می‌شوم این تصمیم به اندازه کافی واضح نیست. زیرا نامشخص هست. برای تصمیم گیری بهتر پیش زمینه‌های دکتر شدن را بنویسید و مشخص کنید که هر مرحله در چه بازه زمانی باید دست یافته شود. زندگی بهتر چیزی جز رسیدن آهسته و تدریجی به سمت اهداف نیست.

۶. ارزش‌های خود را دنبال کنید

بعد از نوشتن اهداف و زمان بندی آنها بهتر هست دائما مسیر خود را بررسی کنید. در طول زمان ارزش‌های ما تغییر می‌کنند و تجربیات جدیدی بدست می‌آورید. البته تغییر ارزش‌ها و مسیرها مشکلی ندارد و به معنی شکست نیست. یک زندگی بهتر اولویت‌ها و ارزش‌های خاص خود را دارد که باید دائما بررسی شوند.

۷. واقعا در جستجوی زندگی بهتر باشید و در لحظه زندگی کنید

 

این درست هست که می‌گویند همیشه آینده نگری داشته باشید و مثلا حساب پس انداز خود را بررسی کنید اما به همان اندازه باید از زندگی در لحظه هم لذت ببرید.

در طول روز سعی کنید لحظاتی را برای خودتان در نظر بگیرید و بروی نفس کشیدن خود تمرکز کنید و پنج نفس عمیق بکشید و آن را احساس کنید. سعی نکنید احساسات خود را تجزیه و تحلیل کنید فقط آزادانه و رها به لحظه زندگی خود فکر کنید و نه بیشتر.


 

۸. همیشه فعالیت‌های جدید و سرگرمی داشته باشید

سرگرمی‌ها به رشد ما کمک می‌کنند و به ذهن و جسم ما قدرت خلاقیت و به ما احساس زندگی بهتر را می‌بخشند. اگر می‌خواهید انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنید، سرگرمی‌ها بخش مهمی از این کار را برای شما انجام می‌دهند.

۹. درآمد خود را افزایش دهید

 

تحقیقات علمی نشان داده است که پول خوشبختی می‌آورد اما فقط تا زمانی که نیازهای اولیه شما را برطرف کند، به محض اینکه نیازهای ضروری خود را بدست آوردید دیگر پول برای شما بی اهمیت می‌شود.

برای توضیح بهتر مثلا فرض کنید شما درون یک اتاق سرد هستید، به مهم ترین چیزی که نیاز دارید یک منبع گرما مانند بخاری هست و آرزوی یک بخاری را دارید، بخاری آورده می‌شود و شما گرم می‌شوید و پس از آن دیگر به بخاری فکر نمی کنید و با وجود آن احساس خوشبختی نمی کنید و به چیزهای دیگری مشغول می‌شوید.

پول هم چنین خاصیتی دارد. اگر خوشبختی می‌خواهید بله تا حدی برای شما این احساس را بوجود خواهد آورد ولی بعد از آن به عهده خود شما هست که زندگی بهتر خود و رضایت بالاتر را چگونه ترسیم کنید و به آن دست پیدا کنید.

 

۱۰. افراد منفی را از زندگی خود حذف کنید

بعضی افراد دائما در حال پایین آوردن موقعیت دیگران هستند تا به رضایت درونی خود دست پیدا کنند که آنها هم موقعیت بدی ندارند. شما باید فورا از این افراد دوری کنید. اگر با وجود افرادی احساس شرمندگی نسبت به موقعیت خود دارید و یا افکار منفی دائما در ذهن شما مرور می‌شوند این گونه احساس زندگی بهتر را بدست نخواهید آورد.
شاید این افراد دوستان شما باشند اما در ظاهر دوست هستند و در جهت افزایش احساس خوشبختی شما تاثیرگذار نیستند و می‌توانند به احساسات منفی شما بیفزایند.


 

۱۱. خندیدن را فراموش نکنید

 

اگر توجه کرده باشید کودکان بیشتر می‌خندند، احساس آزادی و خوشحالی دارند. بزرگسال بودن به این معنی نیست که باید کاملا جدی باشید و همانند کودک آزاد و رها باشید. سعی کنید خنده را در زندگی خود جاری کنید. اگر نمی توانید براحتی بخندید با تماشای برنامه‌های کمدی و خنده دار شروع کنید، به جشنواره‌های کمدین‌ها بروید و یا فیلم‌های کمدی ببینید و سعی کنید بیاموزید که چگونه شاد باشید در این صورت احساس رضایت حاصل از یک زندگی بهتر را خواهید داشت.

۱۲. ورزش و فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید

فعالیت‌های فیزیکی اثر ضد افسردگی دارند و همچنین استرس را کاهش می‌دهند و کلید موفقیت در یک زندگی بهتر و شاد هستند. برای چندین ماه به ورزشی بپردازید و بعد از آن متوجه خواهید شد که چقدر می‌تواند روحیه، اعتماد به نفس و زندگی شما را دگرگون کند. در این مسیر بیاموزید که به اندازه بخوابید، غذاهای سالم بیشتری بخورید و هرآنچه نیاز هست تا سلامت جسمی بالاتری بدست آورید را تجربه کنید.