دلایل زیادی برای نامهربانی ، بی عدالتی و ظلم کردن دیگران وجود دارد. اما وقتی کسی بی دلیل با شما بدجنسی می کند واقعا ناراحت کننده است. اگر میخواهید بدانید چرا کسی چنین رفتاری با شما دارد با هم نگاهی به راهکارهایی برای کنترل شرایط می اندازیم.

وقتی کسی بی دلیل با شما بدجنسی می کند دلیلش می تواند آن باشد که …

  • متوجه رفتارش نیست

نامهربانی های روزمره افراد ممکن است عمدی نباشد. ما همگی در مرکز دنیای خود قرار داریم و ممکن است توجه به احساسات افراد پیرامون مان را فراموش کنیم.

ممکن است دوستی نظری در مورد شما بدهد و عمیقا ناراحتتان کند اما شاید واقعا قصد ناراحت کردن شما را نداشته است.

  • میخواهند مورد قبول دیگران واقع شوند

این یک مفهوم چالش برانگیز است اما گاهی اوقات بدجنس بودن عمدی و انتخابی آگاهانه است و باعث ایجاد حس پذیرش اجتماعی در فرد می شود. مثلا کودکانی که به فردی بی خانمان می خندند یا جمعی که به فردی با ظاهری متفاوت خرده میگیرند فکر کنید. برخی افراد بی عاطفه اند زیرا فکر می کنند مسخره کردن دیگران باعث سرگرم شدن دوستان و پذیرش آنها در یک گروه اجتماعی می شود.

  • تزلزل درونی خود را مخفی می کنند

همه میدانیم که افراد زورگو برای پنهان کردن سرخوردگی ها یا پوشاندن نگرانی ها و تزلزلهای درونی شان به دیگران زور می گویند. این سناریو در شرایط مختلفی تکرار می شود.

فرض کنیم شخصی از جانب شما به خاطر آنکه رقیب قدرتمندتری در محیط کار هستید، موفق ترید یا لباس زیباتری در مهمانی پوشیده اید احساس ترس می کند. یک روش سریع برای مخفی کردن اضطراب، مسخره کردن یا تحقیر کردن شما در تلاش برای پنهان کردن آسیب پذیری خود است.

  • مهارتهای اجتماعی ندارند

نداشتن مهارتهای اجتماعی گاهی باعث می شود افراد بر خلاف آنچه در ذهن دارند بدجنس دیده شوند. افرادی که به خوبی نمیتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، ممکن است به ظاهر به شما بی محلی کنند. اما در واقع نمیتوانند آنچه در ذهن دارند را به شما بگویند  یا قادر به پیدا کردن لحن مناسب برای بیان کلماتشان نیستند.

در زیر به چند راهکار برای کنار آمدن با افرادی که بی دلیل بدجنسی می کنند اشاره می کنیم

حال میدانید که دلایل زیادی وجود دارد که افراد بی دلیل رفتاری نامهربانانه از خود نشان می دهند. ممکن است عمدا این کارها را انجام دهند، از رفتارشان بی خبر باشند یا به خوبی بلد نباشند با دیگران ارتباط برقرار کنند. واکنش و استراتژی های مقابله ای شما به شرایط و میزان رابطه شما با طرف مقابل بستگی دارد.

  • با رفتار مثبت پاسخ رفتار منفی را بدهید

در حرف نادیده گرفتن رفتار افراد بدجنس آسان است اما برای توجه نکردن به نظرات نامهربانانه دیگران و تاثیر نپذیرفتن از آنها باید به بلوغ عاطفی رسیده باشید.

با این حال وقتی کسی بی دلیل با شما بدجنسی می کند و نمیتوانید انگیزه رفتار او را پیدا کنید، ممکن است نیاز به کمی دیدگاه ذهنی مثبت داشته باشد. برای هر فردی سخت است که به طور مداوم در برابر کسی که حاضر به عقب نشینی از موضع خود نیست، پایین بیاید. اگر می توانید روی احساسات خوب و افکار مثبت خود تمرکز کنید، نشان دادن اینکه کلمات آنها تاثیری در شما ندارد (حداقل در ظاهر!)  راهی عالی برای ساکت کردن سریع آنهاست.

  • با آنها روبه رو شوید

یکی دیگر از راههای چالش برانگیز آن است که به فردی که از رفتارش آگاهی ندارد بگویید چرا و چگونه رفتارهایش موجب ناراحتی شما می شود. اگر لازم است با کسی در ارتباط باشید که به نظر می رسد از شما خوشش نمی آید، از او بپرسید آیا رفتاری کرده اید که او را ناراحت کرده است. شاید آنها هم ندانند که شما را با رفتارشان ناراحت کرده اند. در این صورت حداقل متوجه می شوید چه عاملی موجب ایجاد تنش بین شما شده یا تصمیم می گیرید که رابطه تان را دیگر ادامه ندهید

  • واکنشی نباشید

پرخاش کردن در ازای ناراحت شدن، روشی آسان است. اما با چنین رفتارهای واکنشی، چرخه بیمار تکرار شونده ای را ایجاد می کنید که بعید است خود به خود از بین برود. وقتی کسی بی دلیل با شما بدجنسی می کند، احتمالا مسائل و مشکلاتی دارد. سعی کنید به جای تمرکز بر گفته یا اعمال طرف مقابل بر روی خودتان متمرکز شوید.

  • از مکانیسمهای مقابله ای استفاده کنید

شما میتوانید از تکنیکهای زیادی برای از بین بردن شرایط پر تنش استفاده کنید. مثلا از طریق عوض کردن فضا یا حل و فصل کردن موضوع ناراحت کننده در ذهن خود بدون آنکه اجازه دهید کل روز فکر شما را مشغول کند . شما میتوانید :

  • به موضوع پیش آمده بخندید – سخنی تند و تیز ممکن است شما را ناراحت کند اما اگر بتوانید آن را تبدیل به موضوعی خنده دار کنید تنش به ناگهان از بین می رود.
  • نفس عمیق بکشید یا پیاده روی بروید تا خود را از شرایط دور کرده و واکنش نشان ندهید.
  • روی اعمال ، افکار، و کلمات خود تمرکز کنید تا از رودر رو شدن با چنین فردی خودداری کنید.
  • به صحبتهایش گوش دهید. فردی که رفتاری ناعادلانه دارد، ممکن است به دنبال جلب توجه باشد آنها اگر بتوانند موضوعی برای خالی کردن خود پیدا کنند، دادن چنین موضوعی به آنها مشکل را حل می کند
  • برای حد و مرزهای خود ارزش قائل باشید و از افراد و شرایطی که شما را تحقیر می کنند دوری کنید.

.وقتی کسی بی دلیل بدجنسی می کند این رفتار متوجه اوست نه شما. شما مسئول کارهای خودتان هستید. راههایی برای کنترل و مقابله با این شرایط پیدا کنید و اگر خواهان اصلاح رابطه تان هستید تصمیم بگیرید که به چه شیوه ای آن را مدیریت کنید. اگر کسی عمدا رفتاری نامهربان با شما دارد و نسبت به پیامدهای آن بی تفاوت است، شاید بهتر باشد راهتان را از او جدا کنید.