هیپنوتیزم درمانی، خوابی در اعماق هشیاری

• شاید اولین چیزی که بعد از دیدن و یا شنیدن واژه هیپنوتیزم به ذهنتان خطور کند، تصور مردی قد بلند با یک ساعت زنجیری در دست و چشمانی رمز آلود باشد که هدفش خواندن ذهن شما و افشای ناخودآگاهتان باشد. اولین حس به همچین انسانی حس ترس و دلهره است، حس پی بردن به اعماق ذهن و دانستن نادانستنی ها.

اما هیپنوتیزم واقعا آن چیزی است که ما تصورش را می کنیم؟ آیا هیپنوتیزم درمانی امروزه کاربرد دارد؟ آیا با این روش می شود اختلالات روانی را درمان کرد؟ چقدر این روش در روانشناسی موثر بوده است؟

این ها تماما سوالاتی است که می توانید با خواندن این مقاله به آن پاسخ دهید.

هیپنوتیزم درمانی چیست؟

هیپنوتیزم را از علوم روانشناسی اقتباس کرده اند، که فرد با  استفاده از این روش درمانی به اعماق خوابی هشیار خواهد رفت. می پرسید چطور؟ برایتان خواهیم گفت:

فروید پدر روان درمانی است، او ساحت ذهن انسانی رابه سه بخش: اید، ایگو و سوپر ایگو تقسیم کرده است. این سه بخش را می توان به ناهشیار هشیار و نیمه هشیار نیز نام نهاد، که  این تغییر نام نیز بی علت نبوده، اما پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد.

ناهشیار بخشی از ذهن ما است که ما با دین پیرامون خود اطلاعاتی را بدون اینکه از آنها با خبر  باشیم به قسمت ناهوشیارذهنمان می سپاریم و قسمت هشیار ذهن همان قسمتی است که در واقع با دنیای حقیقت و واقعیت در ارتباط است. فروید بر این باور بود که اختلالات درمانی نتیجه تعارض بین هشیار و ناهشیار است. قسمتی که در پی تحقق امیال است و قسمتی که با آنالیز واقعیت از تحقق برخی امیال جلوگیری می کند. در بخ شهشیار ذهن ما مسئول کنترل خواسته های ناهشیار است.

حال هیپنوتیزم در کجای این چرخه قرا خواهد گرفت؟ وقتی می گوییم هیپنوتیزم خوابی در اعماق هشیاری است، به این معنا است که وقتی روانشناس و یا روانپزشک اقدام به هیپنوتیزم درمانی می کند در واقع با ورود به ناهشار شما می خواهد علت برخی تعارضات رفتاری را بیابد، این در حالی صورت می گرد که از لحاظ زیستی گویی خواب هستید، اما به علت دسترسی داشتن به ناهشیار شما نمی توانید آن را خواب واقعی بدانید.

چطور هیپنوتیزم می شویم؟

در هیپنوتیزم درمانی به علت توجه بیمار به نقطه ای و تمرکز در آن میزان تلقین پذیری بالا می رود . این باور غلط که افراد ساده راحت هیپنوتیزم می شوند صحت علمی نداشته، چرا که ابر خلاف این باور، فراد باهوش در این زمینه ازافراد ساده راحت تر مورد هیپنوتیزم قرار می گرند .

با ور غلط دیگر در این درمان استفاده از شیء آویزان به مانند ساعت زنجیری و یا چیزی شیبه به آن است. شاید بهتر باشد همین جا این تفکر غالب را  از بین برد. در واقع دراین روش درمانی هیپنوتیست( درمانگر ) می تواند از پرتوی نور و یا دادن جسمی به بیمار و نگه داشتن آن در مشت را جریان هیپنوتیزم را آغاز کند. بعد از این مرحله و زمانی که بیمار متمرکز شد، خلسه های القایی شروع می شود، که شل کردن عضلات و ریلکس شدن را در پی خواهد داشت. در ادامه با توجه به روش های که درمانگران به آن قائل هستند شروع به صحبت با بیمار و تلقین کرده تا به علت ناراحتی و یا اختلالات بیمار پی ببرد.

کاربردهای هیپنوتیزم درمانی

از هیپنوتیزم درمانی می توان در مورد درمان عادات و اختلالات متفاوت بهره برد که در ادامه به آن می پردازیم:

• در درمان بیماری های روان تنی یا سایکوسوماتیک ( بیماری های  جسمی با زمینه روانی )
    • در درمان فوبی ها ( ترس از ارتفاع، ترس از هواپیما و …)
    • در درمان بی خوابی ، آسم  و سردرد
    • در درمان اختلالات افسردگی و اضطرابی و اختلالات جنسی
    • در درمان عادت های نامناسب (سیگار، جویدن ناخون و مو کنی )
    • و حتی برای تقویت عزت نفس، پیشرفت های تحصیلی و کاری

نتیجه دهی هیپنوتیزم

اینکه چه مقدار این روش درمانی نتیجه بخش است، به میزان زیادی به بیمار بستگی دارد. اگر فرد دارای گارد و واکنش های منفی و نامناسب نسبت به این درمان باشد، قطعا نتیجه مطلوبی را دریافت نخواهد کرد.