نکات تغذیه ای برای داشتن پوست سالم و شاداب

نکات تغذیه ای برای داشتن پوست سالم و شاداب
  • نکات تغذیه ای برای داشتن پوست سالم و شاداب

    رعایت نکات تغذیه ای مناسب می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک کند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

    ۱. مصرف میوه‌ها و سبزیجات: مصرف میوه‌ها و سبزیجات باعث تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای پوست می‌شود. ویتامین‌های A، C و E به خصوص برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم هستند.

    ۲. مصرف آب: مصرف آب به میزان کافی برای حفظ رطوبت و جوانسازی پوست بسیار مهم است. همچنین، آب به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده نیز عمل می‌کند.

    ۳. مصرف مواد غذایی حاوی روغن‌های ضروری: مصرف مواد غذاییی حاوی روغن‌های ضروری مانند روغن زیتون و آووکادو به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

    ۴. محدود کردن مصرف غذاهای آماده و فرآورده‌های ناسالم: مصرف غذاهای آماده و فرآورده‌های ناسالم مانند چیپس و شکلات به حفظ سلامت پوست کمک نمی‌کند و برعکس در بلندمدت ممکن است به آسیب دادن به پوست منجر شود.

    ۵. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند توت فرنگی و بلوبری به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

    ۶. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین: مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. پروتئین‌ها به ساختار پوست کمک کرده و باعث جوانسازی و حفظ آن می‌شوند.

    با رعایت این نکات تغذیه ای می‌توانید به حفظ سلامت و شادابی پوست خود کمک کنید.

    پوست سالم و شفاف

    داشتن پوست سالم و شفاف امروزه جزو دغدقه های اکثریت اقشار مردم خصوصا خانم ها می باشد امروز در دایت پدیا به بررسی تغذیه با هدف سلامت و زیبایی پوست می پردازیم با ما همراه باشید

     

    پوست لایه محافظت کننده سطح بدن می باشد که خود از لایه های مختلف تشکیل شده است. در اصل در طبقه بندی بافت شناسی پوست بافت پوشاننده مطبق محسوب می گردد با توجه به اینکه هرکدام از این لایه های از سطوح سلولی تشکیل شده اند پس بنابراین شفایت و لطافت پوست بستگی به ترکیبات سلول های تشکیل دنده این لایه ها دارد.

    هر سلولی از دو لایه فسفولیپیدی یا به اصطلاح عامیانه چربی تشکیل شده است. ترکیبات چربی قرار گرفته در این لایه ها یکی از اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده در لطافت پوست می باشد. همچنین سایر فاکتورها مانند ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و … نیز موثر می باشند که به آنها خواهیم پرداخت.

    چربی ها:

    چربی ها از نظر تعداد پیوند دوگانه به سه دسته اشباع ، نمیه اشباع و غیر اشباع تقسیم می گردند. چربی های غیر اشباع فاقد رگونه پیوند وگانه می باشند.

    این نوع چربی ها به صورت جامد یافت می گردند و برای سلامت پوست بد ترین نوع چربی محسوب می گردند. از انواع این چربی ها می توان به روغن دنبه ، کره و سایر روغن های حیوانی اشاره کرد.

    دسته سوم چربی های غیر اشباع هستند که این چربی ها به علت داشتن پیوند های دو گانه دارای خم شدگی در ساختار خود می باشند به همین دلیل عمدتا به فرم مایع یافت می گردند.

    اما نکته مهم در مورد این چربی ها محل پیوند دوگانه است که خواص آنها را از یکدیگر متمایز می کند. به طور خلاصه این چربی ها به سه دسته امگا ۶ ، امگا ۹ و امگا ۳ تقسیم می گردند.

    روغن های مایعی مانند آتابگردان ، کلزا و … در گروه چربی های امگا ۶ قرار می گیرند این چربی ها به طور عادی در بدن نیز تولید می گردند و سیالیت متوسطی برای پوست ایجاد می کنند.

    نوع بعدی چربی های امگا ۹ هستند که مثال بارز آنها روغن زیتون می باشد. این نوع چربی دارای سیالیت نسبتا بیشتری برای پوست می باشند و همچنین حاوی مواد آنتی اکسیدانی و موثر بسیاری هستند که در ادامه به آنها پرداخته می شود

    نوع آخر چربی های امگا ۳ هستند که دارای بیشترین سیالیت بوده و بیشترین شفافیت را برای پوست به ارمغان می آورد منبع اصلی این نوع از چربی غذاهای با منشا دریایی ( ماهی ها و میگوی دریای آزاد نه پرورشی ) می باشد اما گردوی سبز و گیاه خرفه نیز تا حدودی از منابع آن می باشند.

    در مورد سلامت پوست و مصرف چربی ها باید توجه داشته که :

    • روغن زیتون حتما باید تصفیه نشده و بودار ، در ظرف با پوشش کدر یا مات و دور از دسترس خورشید خریداری گردد
    • روغن زیتون به حرارت حساس بوده و سرخ کردن نباید مصرف گردد.
    • سرخ کردن باعث اکسید شدن چربی ها شده و برای سلامت پوست این مواد اکسید شده و رادیکال های آزاد مضر می باشد.
    • روغن امگا ۳ موجود در غذا های دریای به حرارت حساس است و این نوع غذاها باید آب پز مصرف گردند
    • ماهی های دریای خزر و، رودخانه ای و پرورشی حاوی امگا ۳ نیستند تنها ناهی های دریای جنوب دارای امگا ۳ می باشند بنابراین مصرف مکمل های روزانه برای دریافت امگا ۳ مورد نیاز می تواند یکی از راه حل ها برای ایرانی ها باشد.

    اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها:

    مواد اکسیدان مواد هستند که دارای یک رادیکال آزاد بوده و توانایی آسیب و واکنش شیمیای با سایر مولکول های موجود در بدن می باشند.

    برای مثال روغنی که تحت حرارت دچار تغییر ساختار شیمیای شده و اکنون آماده اکسید کردن مولکول های چربی داخل بدن می باشد به این ماده اکسیدان تلقی می گردد و این ماده توانایی آسیب زدن به مناطق مختلفی از جمله DNA ، غشا پوشاننده و … را دارا می باشد.

    بنابراین برای سلامت پوست باید دریافت مواد اکسیدان تا حد امکان کاهش یابد. در زیر به چند نمونه از اکسیدان های زایج اشاره می کنیم :

    • سیگار ، تنباکو و سار فرآورده ها: یکی از رایج ترین منابع دریبافت مواد اکسیدان با غلظت بالا و مستقیم و با کمترین مقاومت استعمال مواد دخانی است. دود دست دوم حاصل از سوختن تنباکو و توتون نیز سرشار از مواد اکسیدان می باشد
    • مواد غذایی تهیا شده در حرارت بالا ( کباب شده یا سرخ شده)
    • آلودگی هوا
    • سیزیجات آلوده به کود های شیمیایی
    • مواد غذایی مصنوعی و دارای رنگ های غیر مجاز

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا