قبل ازدواج چه باید کرد؟ ( مهارت های لازم و جامع که باید قبل از ازدواج فرا بگیرید)

قبل ازدواج
  • مهارت های لازم و جامع که باید قبل از ازدواج فرا بگیرید

    ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی است و برای آن نیازمند مهارت‌هایی هستیم که به ما کمک می‌کنند تا در طول زندگی مشترک با همسرمان، بهترین نتیجه را بگیریم. برخی از مهارت‌هایی که قبل از ازدواج باید فرا بگیرید عبارتند از:

    ۱- مهارت‌های ارتباطی: باید بتوانید با همسرتان به خوبی ارتباط برقرار کنید. باید بتوانید به درستی گفتگو کرده و به او با دقت گوش کنید.

    ۲- مهارت‌های تفکر انتقادی: باید بتوانید به خوبی مسائل را تحلیل کرده و تصمیم‌گیری کنید. باید بتوانید در مواقع سخت تصمیم‌های درستی بگیرید.

    ۳- مهارت‌های حل مسئله: باید بتوانید در مواقع بحرانی به خوبی مشکلات را حل کنید. باید بتوانید به درستی تحلیل کنید و راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کنید.

    ۴- مهارت‌های اجتماعی: باید بتوانید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید و از رفتارهایی که می‌تواند به شما مشکل ایجاد کند، خودداری کنید.

    ۵- مهارت‌های همکاری: در زندگی مشترک باید با همسرتان همکاری کنید و به دیگران کمک کنید. باید بتوانید به خوبی تعامل کنید و در کنار هم به بهبود زندگی خود و دیگران کمک کنید.

    به طور کلی، برای زندگی مشترک موفق، باید مهارت‌های ارتباطی، تفکر انتقادی، حل مسئله، اجتماعی و همکاری را فرا گرفت. با یادگیری این مهارت‌ها، می‌توانید ارتباط خوبی با همسرتان برقرار کرده و زندگی مشترک خوبی داشته باشید.

    قبل از ازدواج کارهای زیادی است که باید انجام داد، اما ما در این مقاله به شما مهارت های لازم قبل ازدواج را معرفی میکنیم تا شما چشم انداز خوبی از اینکه کدام مهارت ها به کار شما می آید داشته باشید.

     

    قبل ازدواج چه باید کرد؟

    واقعا قبل ازدواج چه باید کرد؟ خیلی از افراد معمولا در همان چند سال اول زندگی متوجه میشوند که ازدواج چقدر کار مسئله سازی است و چقدر نیاز به مهارت هایی دارد که باید آنها را یاد بگیرند.البته اگر متوجه باشند که نیاز به مهارت دارند!!! زیرا بسیاری از افراد متوجه نیستند بسیاری از مسائلی که دارند به دلیل نداشتن مهارت است.

     

    به این نکته توجه کنید که ازدواج فقط احساس خوبی نیست که به هم میدهیم فقط نیازهای جنسی و سر کار رفتن و آمدن خانه یا مرتب کردن خانه نیست. ازدواج بستری برای رشد کردن ما انسان ها است. ازدواج خوب میتواند به شما احساسی از آرامش و آسایش بدهد و باعث رشد شما در زندگی شود و ازدواجی که بد باشد میتواند آرامش و آسایش را از شما بگیرد اجازه شکوفایی و دگرگونی مثبت را در زندگی به شما ندهد.

     

    شما برای یک ازدواج خوب نیاز است که آماده شده باشید و این آماده سازی با یادگیری مهارت های لازم صورت میگیرد. ما به شما پیشنهاد میدهیم قبل ازدواج خود را در سه جنبه قوی کنید: شناخت، مهارت های ضروری و دانش لازم ازدواج. دراین مقالع جامع ما اول به سراغ شناخت قبل ازدواج میرویم و در باره آن آموزش هایی میدهیم. سپس به سراغ مهارت های ضروری قبل ازدواج میرویم و بعد به سراغ دانش لازم میرویم. پس در اولین قسمت یعنی شناخت با من همراه باشید

     

    شناخت قبل ازدواج-شخصیت شناسی و خودشناسی:

     

     

    در قسمت شناخت قبل ازدواج، اولین مهارتی که باید یاد بگیرید مهارت شخصیت خوانی یا شخصیت شناسی است. در دنیا سیستم های شخصیت شناسی زیادی وجود دارد که به شما شناخت خوبی میدهند. من در این سایت به شما یکی از دقیق ترین و بهترین سیستم های شخصیت شناسی دنیا را پیشنهاد میدهم. یعنی شخصیت شناسی MBTI. این سیستم شخصیت شناسی بسیار بسیار کاربردی برای روابط بین فردی است. شما با شناخت خودتان و فرد مقابلتان قطعا میتواند رابطه بهتری را بسازید. این سیستم شخصیت شناسی از چهار رکن:

     

    درونگرا – برونگرا

    حسی (جز نگر) – شهودی (کل نگر)

    منطقی – احساسی

    قضاوتی (با برنامه) – ادراکی (منعطف)

     

    تشکسیل شده است. بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت یکدیگر شروع به زدن برچسب هایی میکنند که باعث میشود از یکدیگر دور و دورتر شوند. بسیاری از افراد وقتی که در کلاس های شخصیت شناسی MBTI حضور پیدا میکنند به این موضوع اشاره میکنند که : “کاش این را قبل ازدواجم یاد گرفته بودم در این صورت میتوانستم فرد مقابلم را بهتر درک کنم” یا حتی بعضی ها اقرار میکنند که: “ممکن بود کارشان به جدایی کشیده نمیشد”

     

    وقتی که سیستم شخصیت شناسی را فرا بگیرید میتوانید شخصیت دیگران را تشخیص دهید، دلیل بسیاری از رفتارهای آنها را بدانید، و راحت تر دیگران را درک کنید. همچنین توانایی این را دارید که آگاهانه تر انتخاب میکنید. این سیستم میتواند تا آخرعمرحتی برای فرزندان خود هم به کار بگیرید.

     

    پس از شخصیت شناسی نیاز است که مقداری پا را فراتر از شخصیت خود و زیربنای خود گذاشته و به علایق، نقطه ضعف ها، نقطه قوت ها، کی عصبانی میشوید؟ کیا نگران میشوید؟ و…. بپردازید تا به یک خودشناسی کامل از خود دست یابید.

     

    شناخت – ادراک:

     

     

    حق با کیه؟ این سؤالیست که همیشه میتوانید سر آن بحث کنید. مهارت ادراک میتواند به شما کمک کند قبل ازدواج در آرامش بیشتری مسائلتان را حل کنید. ادراک آن دُر مایه ای است که به شما کمک میکند بتوانید خیلی سریع تر شرایط و فرد مقابلتان را درک کنید. وقتی که به درد و دل های زن و شوهرها گوش میدهید متوجه میشوید که چه جالب هر دوی آن ها درست میگویند!!

     

    این نشان میدهد که هر کسی تا حدود زیادی از دید خود درست میگوید. فقط باید یاد بگیرید که در جای دیگری بنشینید و دنیا را از چشم او ببینید دراین صورت است که میتوانید او را درک کنید. در غیر این صورت این موضوع برایتان میتواند مسئله ساز باشد.

     

    ادراک را میتوان دیدن دنیا از چشم دیگری توصیف کرد. بعضی ها معتقدند ادراک مهارت نیست، بلکه یک بینش است، درست است اما ما آن را به شکل یک مهارت در آورده ایم و به شما این مهارت را آموزش میدهیم تا اینکه قبل ازادواج خود توانمندتر آماده زندگی مشترک خود شوید و تعارضات خود را تا پائیین ترین حد ممکن برسانید.

     

    شناخت-دنیای مطلوب یکدیگر قبل ازدواج:

     

     

    از مهمترین مهارت هایی که باید قبل ازدواج خود آن را فرا بگیرید، شناخت دنیای مطلوب است این مهارتی است که اگر آن را یاد نگیرید شانس نابودی روابط تان زیاد میشود و اگر آن را یاد بگیرید  پایداری و دوام روابطتان بسیار بسیار بالاتر میرود. اما دنیای مطلوب چیست؟

     

    به طور بسیار خلاصه ای افراد از وقتی که به دنیای می آیند تا لحظه ای که از این دنیا میروند در حال ساخت این دنیا هستند. این دنیا در ذهن من و شما قرار دارد. در این دنیا علایق، اهداف، انسان های عزیزمان، معنویت، و…. وجود دارد. دو نکته ی بسیار مهم وجود دارد که باید به آن ها توجه نشان دهیم:

     

    یک: ما میتوانیم این دنیا را دستکاری کنیم چرا که دنیای مورد علاقه و مطلوب خودمان است.

    دو: اگر کسی به دنیای مطلوب ما احترام بگذارد و به آن ارزش بدهد او هم وارد دنیای مطلوب ما میشود. اما وقتی کسی به این دنیا به صورت مداوم شروع به بی احترامی کند یا دنیای مطلوب ما را به رسمیت نشناسد او را از این دنیا خط میزنیم.

     

    بسیاری از خانواده ها و مرد و زن ها هستند به دلیل اینکه مدام به دنیای مطلوب یکدیگر تعارض کرده اند از دنیای مطلوب یکدیگر خط خورده اند (میشود گفت به نوعی طلاق عاطفی).فرض کنید مردی عاشق روزمانه خواندن است و زنش هرروز روزنامه خواندن او را بهانه دعوا و بحث میکند، و بحث اینجا تمام نمیشود مرد عاشق کارش است، اما زن دوباره کار او را هم بهانه ی دعوا و بحث میکند. در واقع هر بار که به دنیای مطلوب مرد خرده میگیرد یک قدم به خط خوردن نزدیک تر میشود.

     

    حالا فرض کنید زنی مادرش در دنیای مطلوب او است (پدر و مادر و خانواده جز اولین ها و با دوام ترین ها در دنیای مطلوب هر کسی هستند هرگز به آن ها بی احترامی نکنید) ولی شوهر مدام بهانه میگیرد که چرا مادرت فلان رفتار را انجام میدهد؟ این دو در حال حاضر دارند به دنیای مطلوب یکدیگر بی احترامی میکنند و به طور واضحی باعث میشوند که هر دو از دنیای مطلوب یکدیگر خط بخورند. فکر میکنید در آینده چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

     

    شناخت – تفاوت های ژنتیکی – مغزی زن و مرد:

     

     

    قبل ازدواج خوب است که به این شناخت برسید. جالب است بدانید که مردان و زنان بسیار کم از لحاظ بیولوژیکی و ژنتیکی با هم تفتاوت دارند اما همین درصد ناچیز تفاوت های زیادی را رقم میزند. اگر این تفاوت ها را بشناسید قطعا میتواند رابطه بهتری را با شخصی که میخواهید ازدواج کنید بسازید.

     

    برای مثال باید بدانید که مردها آمیگدال (مرکز احساسات و ترس) بزرگتری دارند ولی زنها احساسات قوی تری دارند. آمیگدال ما انسان ها مسئول احساسات و ترس ها در مغز ما است. جالب است که مردان قسمت احساسات مغزشان بزرگتر است اما احساسات را کم تر نشان میدهند! این نشان میدهد مرد ها درون ریزی بیشتری دارند. زن ها همه چیز را به احساسات ربط میدهند و کلا با احساسی که در یک لحظه ی خاص داشتند خاطرات را به یاد می آورند. این قبیل تفاوت ها درک خوبی از یکدیگر به شما میدهد.

     

    شناخت زبان عشق یکدیگر قبل ازدواج:

     

     

    این هم یکی دیگر از مسائل شناخت قبل ازدواج است، شما هم باید زبان عشق خود و هم زبان عشق فرد مقابلتان را بدانید. زبان عشق یعنی هرکسی چطور نیاز احساسی و عشقی اش ارضا میشود؟ اجازه دهید یک بررسی کوتاه داشته باشیم:

     

    یکی با گرفتن هدیه های ملموس خوشحال میشود: هدیه دادن از نماد های فیزیکی و دیداری عشق است. شما متیوانید اگر فرد مقابلتان زبان عشقش به این شکل است همیشه با خریدن هدایا او را خوشحال کنید (از یک شاخه گل گرفته تا هر چه که خوشش بیاید)

     

    دیگری با گذراندن ساعات لذت بخش و با کیفیتی که با شما میگذراند خوشحال مشود: این موضوعی بسیار مهم است، خیلی ها فراموش کرده اند که باید با هم ارتباط داشته باشند و کنار هم مینشینند ولی حواسشان جای دیگری است(البته اگر بنشینند) ارتباط چشمی ای برقرار نمیکنند، به یکدیگر گوش نمیدهند و…. این موضوع به کسی که زبان عشقش زمان با کیفیت است ضربه ی شدیدی وارد میکند.

     

    یکی دیگر از زبان های عشق، لمس کردن است: برای بعضی از افردا هیچ چیز مهمتر از اینکه آنها را به آغوش بکشید و لمس کنید نیست. آنها واقعا لمس شدن را دوست دارند و عمق وجود آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.

     

    برای برخی زبان عشقشان، کلمات تایید آمیز است: به! چه لباس قشنگی امروز پوشیدی، ممنون که ظرفها را هرروز میشویی، ممنون که اینقدر کار میکنی که ما در امنیت باشیم. ممنون که به خانواده ات اهمیت میدهی و…..

     

    خدمت عاشقانه: از اسمش کاملا پیداست، زندگی یک کار تیمی است که با همکاریِ هم و خدمت به یکدیگر پیش میرود. هیچ اجباری برای کاری وجود ندارد ما فقط به یکدیگر خدمت میکنیم. مرد میتواند ظرف بشورد و جارو بکشد زند میتواند بیرون از خانه کارها را انجام دهد. این یعنی هر دو به یکدیگر بدون اجبرا کم میکنیم تا زندگی را پیش ببریم.

     

    اگر تا اینجا واقعا این علم و آگاهی را کسب کنید توانسته اید شناخت خوبی از طرف مقابلتان پیدا کنید و این در زندگی به شما کمک زیادی خواهد کرد. بسیار خوب در جواب قبل ازدواج چه باید کرد، از شناخت شروع کردیم و حالا به قسمت بعدی میرویم:

    یعنی مهارت های ضروری ای که باید قبل ازدواج یاد بگیریم. این مهارت ها بسیار مهم هستند، تقریبا میشه گفت ما هیچ جایی این مهارت های ضروری را یاد نگرفته ایم:

     

    مهارت ضروریِ تصمیم گیری:

     

    شما در هر لحظه از زندگی خود در حال گرفتن تصمیماتی هستید. در این بین برخی از تصمیمات خیلی ساده هستند مثل وقتیکه تشنه هستید و میخواهید لیوان آبی را بخورید. شما این تصمیم را به صورت اتوماتیک وار انجام میدهید. دلیلش این است که مغز شما میخواهد انرژی خود را ذخیره کند، در واقع میخواهد کم مصرف باقی بماند. پس یک سری از تصمیمات را به صورت اتوماتیک انجام میدهد و نیازی نمیبیند که بخواهد به آنها فکر کند و انرژی زیادی را مصرف کند.

     

    اما برخی دیاگر از تصمیمات ما نیاز به صرف انرژی دارند، همین الان که تصمیم به خواندن مقاله قبل ازدواج چه باید کرد گرفته اید، یک تصمیم است که ممکن است کمی انرژی مصرف کرده باشید (بخونم یا نخونم؟ ارزشش داره یا نداره؟) حالا فرض کنید میخواهید تصمیمات بزرگتری را بگیرید مثل :

    اگر بخواهید کار خود را تغییر دهید چطور؟ به مسافرت بروید؟ در چه موقع از سال بهتر است؟ اگر تصمیمات پیچیده تری مثل ازدواج کردن بر سر راه شما قرار بگیرد چطور؟ اگر بچه دار شدن یا نشدن سر راه شما قرار بگیرد چطور؟

     

    همه ی این تصمیم ها وقتی که مهارتی نداشته باشید میتواند برای شما عذاب آور باشد و باعث شود به رابطه خودتان ضربه بزنید. دلیلش این است که هر تصمیمی مقداری انرژی از مغز شما میگیرد. حال فرض کنید مهارت تصمیم گیری را نداشته باشید و همیشه برای تصمیماتتان بخواهید ساعت ها فکر کنید و بعد هم به جایی نرسید و بی نتیجه رها کنید این چه حسی را در شما بوجود می آورد؟

     

    وقتی نتوانید درست تصمیم بگیرید انرژی مغزی بسیار زیادی را از شما میگیرد. جالب است بدایند که میزان بی حوصلگیِ شما رابطه مستقیمی با انرژی مغزی شما دارد. اگر مهارت تصمیم گیری را قبل ازدواج فرا بگیرید به راحتی میتوانید از پس تصمیمات سنگین زندگی بر بیایید و انرژی مغزی خود را ذخیره کنید، در این صورت میتوایند با حوصله تر و در آرامش بیشتری زندگی مشترکتان را پیش ببرید.

     

    مهارت ضروری -حل مسئله و حل تعارض :

     

    حل مسئله و حل تعارض مهارتی است که هیچ جایی ما آن را فرا نگرفته ایم، برخی از افراد سریع به موقع حل تعارضات خود دست خود را به کمر میزنند و حس ریاست و حق به جانبی میگیرند و سعی میکنند بگویند حق با من است و تمام. فکر میکنند زمین مسابقه است که باید پیروز شوند!! حل مسئله و حل تعارض مهارتی است اگر آن را فرا نگرفته باشید قطعا به ضررتان تمام میشود.

     

    طبق تحقیقاتی که انجام شده است زوج هایی که هردو مهارت حل مسئله و حل تعارض را بلد بوده اند شانس دوام زندگی مشترکشان بسیار بالاتر بوده است. فرض کنید این مهارت را قبل ازدواج یاد بگیرید و سپس وارد زندگی مشترک شوید……فرض کنید بتوانید به راحتی مسائل خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنید تعارضات را به سرعت حل کنید…..لذت بخش است نه؟ بله و قطعا در زندگی تان احساس توانمندی و آرامش بیشتری را خواهید داشت.

     

    خود آگاهی مهارتی ضروری برای ازدواج:

     

     

    یکی از شیرین ترین و هم زمان مهمترین و سخت ترین مهارت هایی است که باید قبل ازدواج آن را آموزش ببینید و تمرین زیادی در این باره انجام دهید. این مهارت به تنهایی زندگی شما را تغییر میدهد. خود آگاهی در ارتباطات یعنی هر لحظه از درونیاتان (در درون شما چه میگذرد؟ به حل مسئله ام کمکی میکند؟)، احساساتتان (من الان چه احساسی دارم؟)، افکارتان (افکار من مفید و سودرسان هستند؟) و از فیزیولوژی (دارم جوش میارم؟ حواسم هست؟) خود آگاه باشید.

     

    مخصوصا لحظاتی که به بحث کردن میپردازید بسیار مهم است که آگاهی زیادی داشته باشید و خود را به دست غریزه نسپارید. اگر خود را به غریزه خود بدهید نتایج معملولا پشیمان کننده خواهد بود. قسمتی دیگر از خودآگاهی به شناخت و نحوه کارکردن مغز تمام انسان ها چه زن و چه مرد میپردازد. ما چطور فکر میکنیم؟ چطور دیگران را قضاوت میکنیم؟ آیا نحوه قضاوت کردن ما صحیح است؟ میدانیم چه موقع مغز ما دارد قضاوت میکند و روابط مان را دود میکند میبرد هوا؟

     

    مهارت ضروری قبل ازدواج -مدیریت استرس، نگرانی و خشم:

     

     

    بسیاری از بیماریها، بسیاری از جدا شدن ها، بسیاری از روابط بدی که امروزه وجود دارد ریشه در خشم و استرس دارد. اگر این مهارت ضروری را قبل ازدواج تان یاد نگریید برای یادگیری اش درون رابطه باید بهای سنگینی را بپردازید.

     

    عجیب است که بسیاری از افراد فکر میکنند روابطشان استرس و مسئله دار است اما ذره ای به یادگیری مدیریت استرس نیمپردازند. میبینند که زود خشمگین میشوند اما به دنبال راه چاره ای برای این خشم نیستند و به دنبال کسب این مهارت ضروری نمیروند.

     

    خشم، نگرانی، اضطراب و استرس در دوران ازدواج میتواند موجب شود شما از یکدیگر فاصله بگیرید، میتواند باعث شود شما هرروزه دچار تنش شوید. این مهارت را جدی بگیرید و برای رابطه خود قدمی بردارید.

     

    مهارت ضروری قبل ازدواج – ارزش گذاری و هدف گذاری:

     

     

    این سؤالی است که معمولا من از خودم میپرسم: چرا تمام افراد فقط برای کسب و کار خو اهداف تعیین میکنند؟ چرا همیشه ارزش هایی مبنی بر کسب و کار قرار میدهند؟ چرا هیچ کس به آنها نمیگوید که باید برای روابط خود هم هدف بگذارید. به نظر میرسد هنوز این موضوع برای بعضی ها جا نیافتاده است که اگر انسانی هدفی نداشته باشد مثل کشتی ای میشود که در دریایی گم شده است و بادبانش هم باز است، هر طرفی که باد بوزد میرود، هر کسی هر کاری بگوید آن را انجام میدهد و ممکن است راهنمایش هر کسی باشد که از راه میرسد.

     

    در مورد روابط مان هم به هممین شکل است اگر هدفی نگذاریم، اگر ارزشی نداشته باشیم که بر مبنای زندگی مشترکمان باشد قطعا در دریای زندگی گم میشویم و با هر بادی به یک سمت میرویم. یکی از هدف هایی که میتوانید داشته باشید این است که چطور به مهارت های مفیدی که قبل ازدواج باید یاد میگرفتید (اما یاد نگرفتید) مسلط شوید. یا تفریحات و خلاقیت هایی برای زندگی خود در نظر بگیرید که بتوانید زندگی خود را از یکنواختی خارج کنید. یا برای سرزندگی و پرانرژی و با نشاط بودن روابطمان چه کاری را انجام دهیم؟ دقیقا همان قوانین هدف گذاری هم اینجا صادق هستند.

     

    ارتباط مؤثر برای ازدواج:

     

     

    چطور از یکدیگر انتقاد کنید؟چه زمانی انتقاد میکنید؟ اصلا نقد یا انتقاد؟ چطور از یکدیگر تشکر کنید؟ چطور به یکدیگر گوش دهید؟ گوش دادن را بلدید؟ چطور به یکدیگر توجه نشان دهید؟ چطور مسئولیت پذیر باشید؟ تمام این مهارت ها و بسیاری از مهارت های ارتباطی دیگر میتواند زندگی شما را نجات دهد.

     

    توجه کنید که ازدواج یک ارتباط است این موضوع را هیچ موقع فراموش نکنید. برای زنده نگه داشتن یک ازدواج باید بتوانید به خوبی ارتباط برقرارکنید. لطفا مهارت های ارتباطی را دست کم نگیرید.واضح است اگر بتوانید خودتان و فرد مقابلتان تا قبل ازدواج یک سری مهارت های ضروری ارتباطی مسلط شده باشید میتوانید توانمند تر در زندگی زناشویی خود ظاهر شوید.

     

    خوب تا اینجا با بحث های شناخت و مهارت های ضروری آشنا شدیم. در جواب قبل ازدواج چه باید کرد؟ به قسمت سوم یعنی دانش ضروری میرسیم. در این قسمت به برخی از دانش های لازم قبل ازدواج میپردازیم چرا که اگر این دانش ها را نداشته باشید قطعا به دردسر بزرگی افتاده اید.

     

    طرز فکر صحیح برای ازدواج:

     

     

    طرزفکر صحیح برای رابطه، یکی از مهم ترین دانش هایی است که باید آن را قبل ازدواجتان در خود نهادینه کنید. به این دو جمله دقت کنید و بگویید کدام را درست میدانید:

     

    یک: ما میتوانیم رشد کنیم، رابطه خوب ساختنیست، هر تعارضی میتواند سکوی پرتابی برای شناخت یکیدگر باشد فقط باید آن را تحلیل کنیم.

    دو: هر تعارضی که بوجود می آید سریعا این حقیقت را نشان میدهد که ما چقدر شبیه هم نیستیم و اختلاف نظر داریم ما برای هم ساخته نشدیم….

     

    شما کدام جمله را درست میپندارید؟ اگر جمله ی اول را صحیح میدانید، طرز فکر رشد دارید و اگر جمله ی دوم را مد نظر دارید طرز فکر شما ایستاست. طرزِ فکر رشد،  فکر میکند رابطه خوب ساختنیست و طرز فکر ایستا فکر میکند رابطه خوب از همان ابتدا وجود دارد وممکن است همه عمرش را در پی همچین رابطه ای بگردد!

     

    اگر طرز فکرتان ایستاست نگران نباشید شما میتوانید طرز فکر خود را از حالت ایستا به رشد تغییر داده و زندگی خود را بسازید. اگر باور و طرز فکر رشد را قبل ازدواج در خود نهادینه کنید قطعا میتوانید زندگی بهتری بسازید در واقع اهل ساختن میشوید به جای اینکه به دنبال یک رابطه آماده باشید تصمیم میگیرید رابطه خود را رشد دهید، پس تصمیم میگیرید روی خودتان کار کنید و با قابلیت های زیادی وارد زندگی مشترک خود شوید.

     

    چه سؤالاتی را از خود میپرسید در ازدواج؟:

     

     

    یکی از دانش هایی که لازم است قبل از ازدواج داشته باشید این است که باید بدانید مغز شما به وسیله سؤالاتی که از خودتان میپرسید به جلو میرود. قبل از ازدواجتان چه سؤالاتی از خودتان میپرسید؟ در زندگی زناشویی چه سؤالاتی باید از یکدیگر بپرسید تا بتوانید زندگی خود را پیش ببرید؟

     

    موقع تعارضات چه سؤالاتی را میپرسید؟ سؤالاتی که در دسته قضاوت کننده هستند؟ مثل تقصیر کیست؟ یا سؤالاتی که در دسته رشد دهنده قرار میگرند؟ مثل اینکه الان چه کاری میتوانیم انجام دهیم که شرایطمان بهتر شود؟ سؤالات شما زندگی شما را تعیین میکنند. این دانش نه فقط برای قبل ازدواج بلکه برای کل زندگی شما ضروری است لطفا آن را دست کم نگیرید.

     

    دانش قبل ازدواج-کنترل گری:

     

    باید این دانش مهم را برای قبل ازدواج به دست آورید که: هرچه بیشتر تلاش کنید فرد مقابلتان را تغییر دهید، هرچه بیشتر تلاش کنید او را کنترل کنید و به سمت عملی که خواست واقعی اش نیست به زور هل دهید به مرور رنجش بیشتری را برای خود میسازید.

     

    شما نمیتوانید کسی را کنترل کنید، شاید هم بتوانید اما در نهایت او به خاطر این اعمال فشار از جانب شما، از شما فاصله خواهد گرفت. شما کسی را نمیتوانید باب میلتان تغییر دهید، تنها کسی که میتواند تغییر کند خود شما هستید. بعضی ها قبل ازدواج خود فکر میکنند که عشقشان میتواند فرد مقابلشان را تغییر دهد! خیر هر کسی اگر تغییری هم داشته باشد به میل خودش است نه به اجبار و زور و فشار شما.

     

    اگر به اجبار باشد قطعا پس از مدتی به حالت ابتدایی بازمیگردد ولی اگر با میل خود باشد این تغییر میتواند پایدار باشد. به این موضوع دقت کنید: “همه میدانند که فرد مقابلشان برای داشتن یک زندگی زناشویی بهتر باید چه کاری انجام دهد اما هیچ کسی نمیداند خودش باید چه کاری انجام دهد!” چقدر این جمله تامل برانگیزد. من شما را با این جمله تنها میگذارم و به قسمت بعد میروم. کمی بهش فکر کنید

     

    قبل ازدواج بدانید عشق یک عمل است یا یک احساس؟

     

     

    این دانش، دانشی ضروری است بسیاری از افراد فکر میکنند احساسِ عشقِ قبل ازدواج پایدار است و باید ماندگار بماند، خیال این را دارند که آنها همیشه پر از عشق اولیه خواهند ماند اما باید بدانیم این تصویری غلط است. بهتر است با یک تصویر واقعی وارد یک رابطه ازدواج شوید. چه بخواهید چه نخواهید آن احساس اولیه از میان خواهد رفت. اما اگر احساس نمیماند پس چه چیزی میتواند روابط ما را به پیش ببرد؟

     

    جواب ساده است، عملی که بر پایه عشق باشد. احساس می آید و میرود شما نمیتوانید همیشه احساس را مهار کنید. به نظر میرسد از دستتان فرار میکند. یک روز عاشقید یک روز احساسی ندارید. شما تنها میتوانید بر روی عمل خود متمرکز باشید. وقتی عملی عاشقانه انجام دهید احساس شما هم ممکن است تغییر کند.

     

    فرض کنید دو نفر بحثشان شده است، یک بحث داغ و تعارضی آتشین، هر دو احساساتی مثل خشم یا حتی نفرت را برای لحظاتی تجربه میکنند، این بسیار طبیعی است چرا که احساس کنترلش دست ما نیست. اما قطعا کنترل و مدیریت رفتارِ ما در دستان ما قرار دارد. باید توجه کنیم که این عملی عاشقانه است که همه چیز را تعیین میکند.

     

    فرض کنید حالاچند دقیقه ای است که از آن بحث داغ گذشته است و یکی از طرفین میگوید “میتوانم تو را بغل کنم؟” دقت کنید شخصی که این جمله را میگوید لزوما احساس عشق یا حتی احساس خوبی هم ندارد فقط میداند این عمل است که باعث تداوم عشق میشود نه احساسی زودگذر.

     

    درست است که احساس عشقی آتشین وسط نیست اما همین عمل عاشقانه آنها را میتواند به یکدیگر نزدیک تر کند و افکار آزار دهنده را کم کنند. این از جمله دانش هایی است که همه باید قبل ازدواج شان آن را فرا بگیرند

     

    ساخت عادت های مناسب برای ازدواج:

     

     

    فرض کنید که تمام مهارت های بالا را قبل ازدواج خود آموخته اید، اما ما انسان ها همیشه یک مسئله بزرگ داریم و آن هم این است که به رفتار های قبلی خود عادت کرده ایم. ما انسان ها بیشتر کارهایی که انجام میدهیم طبق عادت هایمان است. چرا که عادت باعث میشود مغز ما انرژی کمتری مصرف کند.

     

    در نتیجه در روزهای ابتدایی قطعا مغز ما راضی به انجام این کار ها نیست و دوست دارد همان راه و روش قبلی را پیش بگیرد. همان راه و روشی را که از کودکی پیش گرفته است و با آن بزرگ شده است. درنتیجه همه ی آن چه که جدید است را پس میزند و میخواهد به رفتارها و عادات قبلی خود برگردد.

     

    برای اینکه بر بهانه های مغز خودتان غلبه کنید من برای شما راهکاری عالی را پیش نهاد میدهم: شما باید یاد بگیرید چطور یک عادت خوب را بسیازید یعنی چطور مهارت های جدید را با رفتارهای قدیم خود جایگزین کنید.

     

    طبق آخرین دانش ضروری ای که به شما گفتم، عشق یک عمل است. در نتیجه برای اینکه همیشه عملی عاشقانه داشته باشید نیاز است که عادتی عاشقانه بسازید. لازم است تمام مهارت های قبلی خود را با عادت هایی که الان دارید جایگزین کنید در این صورت میتوایند واقعا یک فرد توانمند در زندگی مشترک خود باشید و زندگی عاشقانه ای داشته باشید.

     

    قطعا اگر تا الان به یک سبک زندگی غیر از موارد بالا عادت داشته اید قطعا نمیتوانید تمام تغییرات بالا را به یک باره پس از آموزش دیدن مو مو به مو اجرا کنید. همانطور که گفتم شما باید عادات جدیدی را بسازید. و باید توجه داشته باشید که ساخت عادت نیاز به زمان دارد.

     

    اگر باخود میگویید چطور من این مهارت ها را یاد بگیرم، اصلا نگران نباشید شما میتوانید تک تک این مهارت ها را آموزش ببینید. هم میتوانید در دوره های این سایت شرکت کنید و هم میتوانید از محصولات و مقالات این سایت استفاده کنید. شما میتوانید توانمند تر از آنچه که فکر میکنید وارد یک زندگی مشترک شوید و زندگی که همیشه تصورش را داشته اید را بسازید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا