علت جذابیت مردان قدبلند برای زنان: پاسخ علمی به قد ایده‌آل برای انتخاب همسر / شوهر

جذابیت مردان قدبلند
  • علت جذابیت مردان قدبلند برای زنان: پاسخ علمی به قد ایده‌آل برای انتخاب همسر / شوهر

    قد ایده‌آل همواره یکی از ویژگی‌های مورد توجه در جستجوی همسر مناسب بوده است. برای بسیاری از زنان، مردان قدبلند به عنوان همسر ایده‌آل شناخته می‌شوند. اما آیا این فقط یک باور پرطرفدار است یا دلایل علمی وجود دارد؟ در این مقاله به بررسی علت جذابیت مردان قدبلند برای زنان می‌پردازیم.

    ۱. ارتباط با ژنتیک:

    در بسیاری از موارد، قد بلند به دلیل ژنتیکی است. برای زنان، این می‌تواند نشان دهنده قدرت و سلامت بدنی همسر آینده باشد. بر اساس یک مطالعه، زنان به طور طبیعی به مردانی که قد بلندی دارند جذب می‌شوند، زیرا این ویژگی نشان دهنده وجود ژن‌های سلامتی در بدن فرد است.

    ۲. تحمل بیشتر در برابر استرس:

    یک تحقیق نشان داد که مردان قدبلند توانایی تحمل بیشتری در برابر استرس را دارند. برای زنان، این ویژگی می‌تواند نشان دهنده روحیه قوی و پایداری در همسر آینده باشد. همچنین، زنان معمولاً به دنبال مردانی هستند که توانایی حمایت از خانواده و محافظت از آن‌ها را دارند، و این ویژگی در مردان قدبلند بیشتر به چشم می‌آید.

    ۳. اعتماد به نفس بیشتر:

    مردان قدبلند معمولاً اعتماد به نفس بیشتری دارند. این ویژگی می‌تواند برای زنان جذاب باشد، زیرا مردانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، معمولاً به عنوان رهبر خانواده و شخصیتی قوی تر شناخته می‌شوند.

    ۴. ارتباط با نوع تغذیه:

    تحقیقات نشان داده است که مردانی که در دوران کودکی تغذیه‌ی خوبی داشته‌اند، معمولاً قد بلندتری دارند. برای زنان، این می‌تواند نشان دهنده توانایی مالی و توانایی تامین نیازهای خانواده باشد.

    در نهایت، برای بسیاری از زنان، قد بلند به عنوان یک ویژگی جذاب در همسر آینده شناخته شده است. این ویژگی می‌تواند نشان دهنده سلامت جسمی و روحی، تحمل بیشتر در برابر استرس، اعتماد به نفس بیشتر و توانایی مالی باشد. به هر حال، برای انتخاب همسر مناسب، باید به ویژگی‌های دیگری همچون شخصیت، اهداف و مقادیر زندگی نیز توجه کرد.

     

    مردان قدبلند جذاب هستند. اگر ناپلئون را مستثنا کنیم، احتمال پیروزی و رای آوردن مردان قدبلند در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر است. علت پتانسیل بالای رهبر بودن مردان قدبلند این است که آن‌ها فارغ از اینکه لیاقتش را دارند یا نه، اعتماد‌به‌نفس بالاتری داشته، خوشحال‌ترند و احتمال اینکه نسبت به دیگر مردان احساس حسادت کنند، کمتر است. اما در مورد روابط دوستی و رمانتیک، مردان و زنان تمایل دارند تا با افراد هم قد خود ارتباط داشته باشند. با این حال به‌احتمال‌زیاد در بین زوجین، این زنان هستند که از همسرشان کوتاه‌ترند، حتی اگر به مقدار چند سانتی‌متر باشد.

    در تحقیق جالبی که در سال ۲۰۱۳ توسط دکتر روان‌شناس گرت استولپ و همکارانش انجام شد آن‌ها به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که چه چیزی مردان قدبلند را برای زنان جذاب می‌کند. همچنین محققین در پی یافتن جواب این پرسش بودند که افراد چرا و چگونه از قد خود احساس رضایت پیدا می‌کنند.

    نظر روان‌شناسی تکاملی در مورد مردان قدبلند

    بنا به ادعای برخی از روان‌شناسان تکاملی، زنان به این دلیل مردان قدبلند را ترجیح می‌دهند که این مردان قدرتمندتر بوده و به شکل بهتری می‌توانند با مخاطرات فیزیکی که خانواده‌شان را تهدید می‌کنند، مقابله کنند.

    اگر قدبلند بودن را مصداق قوی‌تر، سریع‌تر و باهوش‌تر بودن ندانیم، بلندقد بودن مزیت تکاملی خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

     

    چرا مردان قدبلند احساس برتری می‌کنند؟

    شاید به این دلیل مردان قدبلند در نظر ما قوی‌تر به نظر برسند که ما مفاهیم قد را با وزن و قدرت اشتباه می‌گیریم. اینکه افراد قدبلند می‌توانند از زاویه بالا به دیگران نگاه کنند، به شکل ناخودآگاه باعث می‌شود که احساس کنند از خصوصیات برتری نسبت به دیگران برخوردارند.

    معادل دانستن مرد قدبلند با مرد قدرتمند، شاید به این دلیل باشد که جزئی از دیدگاه اختلاف قدرت بین زن و مرد است. مطمئنا مردان به دلیل تاثیرات هورمونی قدبلندتر هستند. این مسئله ژنتیکی تبدیل به نگرش اجتماعی می‌شود.

    شرطی‌سازی اجتماعی که توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، باعث می‌شود که زنان و مردان با ظاهر خاصی برای ما جذاب باشند. به عبارت دیگر تبلیغات رسانه‌ای همواره از مردان قدبلند و خوش‌قیافه برای مقاصد تجاری استفاده می‌کنند و به مرور زمان این دیدگاه در نظر بیننده ایجاد می‌شود که مردان قد بلند جذاب و دلخواه‌تر از دیگر مردان هستند.

    آیا دستکاری قد فرزند برای پذیرش بهتر در جامعه صحیح است؟

    در مورد انگیزه تحقیق ترجیحات قد توسط دکتر استولپ و تیمش، یک دلیل بسیار کاربردی وجود دارد. تصور ما بر این است که قد ما که توسط ژنتیک و محیط تعیین می‌شود، سبب محدود شدن توانمندی‌هایمان می‌شود.

    اما برخی والدین در مرحله رشد فرزندشان دنبال راه‌کارهایی می‌گردند تا بتوانند فرزندان خیلی قدکوتاه یا خیلی قدبلند خود را درمان کنند. دلایلی که این والدین برای دستکاری در قد فرزند خود دارند، ممکن است متفاوت باشد اما انگیزه اصلی اغلبشان آن است که می‌خواهند به فرزندشان کمک کنند تا در جمع همسالانشان بهتر پذیرفته شده و در نهایت شانس بیشتری برای پیدا کردن دوست یا همسر خوب داشته باشند.

    چنین درمان‌هایی علاوه بر مخاطرات و هزینه‌ای که دارند، می‌توانند باعث نارضایتی فرزندی که قدش دچار تغییر شده، بشود. اگر درمان‌ها مزایای مد نظر والدین را فراهم نکنند، مشخصا والدین با احتمال کمتری به فکر انجام چنین مداخلات اساسی در روند رشد طبیعی فرزندشان می‌افتند.

    دکتر استولپ و همکارانش در پی یافتن پاسخ دو سوال بودند. اول اینکه چه قدی برای افراد جذاب است و دوم اینکه چه احساسی در مورد قد خود دارند. در این نظرسنجی ۶۵۰ دانشجوی روان‌شناسی شرکت کردند. آن‌ها قد خود را تخمین زده و جنسیت، قومیت (اغلب آلمانی و هلندی) و گرایش جنسی خود را ذکر کردند. سوالات این نظرسنجی شامل سوالات ساده‌ای از قبیل وضعیت رابطه (سینگل بودن یا در رابطه بودن)، قد پارتنر، میزان رضایت از قد خود و قد پارتنرشان بود.

     

    حساسیت بیشتر زنان نسبت به موضوع قد همسر

    نتایج به دست آمده نشانگر این موضوع بود که اگر فردی کوتاه‌قامت باشید، ترجیحات پارتنرتان کمی نگران کننده است.

    به طور کلی، در مقایسه با مردان، دیدگاه و ترجیح اغلب زنان داشتن رابطه با مردانی است که از خودشان قدبلندتر باشد و تمایلی به داشتن رابطه عاطفی با مردی که از خودشان کوتاه‌قامت‌تر باشد، ندارند.

    اگر چه مردان نیز دوست داشتند که قدشان بلندتر از همسرشان باشد، اما نه به اندازه‌ای که این موضوع برای زنان اهمیت دارد.

    افراد به دلیل پدیده‌ای به نام «جفت‌گیری هم تراز» تمایل به پیوند با افرادی دارند که هم قد خودشان باشد (کبوتر با کبوتر، باز با باز). با این وجود هیچ کسی به صورت ۱۰۰ درصد از قد واقعی شریک زندگی‌اش احساس رضایت خاطر کامل نمی‌کرد.

    قد ایده‌آل شوهر /همسر برای زنان /مردان چیست؟

    مردان در رابطه‌ای که زنان حدود ۱۰ سانتی‌متر از آن‌ها کوتاه‌تر بودند، بیشترین احساس رضایت را داشتند. اما زنان بیشترین رضایت را در رابطه‌ای داشتند که از همسرشان بسیار کوتاه‌قامت‌تر (در حدود ۲۰ سانتی‌متر) بودند.

    تمامی این تفاوت‌های بین زوجین چه ربطی به رضایت فردی دارد؟ یافته‌های مرتبط با ترجیحات زنان برای گزیش دوست پسر یا همسر بسیار شگفت‌آور بود. زنان قدبلند به نسبت زنان قدکوتاه از قامت خود رضایت بیشتری داشتند. نویسندگان این مقاله چنین استدلال می‌کنند که شاید دلیل این موضوع آن باشد که مردان قدبلند ترجیح می‌دهند با زنان قدبلند ارتباط داشته باشند. اما از نظر من از آنجایی که زنان قدبلند در جهان سلبیرتی‌ها از مدل‌ها گرفته تا بازیگران هالیوودی، به عنوان افراد بسیار جذاب و دلخواه به تصویر کشیده می‌شوند، این پنداشت تاثیر مثبتی بر روحیه زنان قدبلند می‌گذارد چرا که در غیر این صورت ممکن است چنین تصور کنند که برای رابطه با اکثریت مردها، قدبلندتر از حد لازم هستند.

    مشکلات مردان قد‌کوتاه در رابطه

    متاسفانه برای مردهای قدکوتاهی که ترجیحشان ارتباط با زنانی کوتاه‌قد‌تر از خودشان است، نتایج این تحقیق حاکی از خبرهای بدی در زمینه رضایت فردی است. یافته‌های این تحقیق با داده‌های مطالعات دیگر همخوانی داشته و نشان می‌دهد که مردان قدبلند از عزت‌نفس و احساس خوشبختی بیشتری برخوردارند. استدلال نویسندگان مقاله بر علت نارضایتی مردان کوتاه‌قد این است که ترجیح زنان، ارتباط با مردان قدبلند است.

    اما این احتمال نیز وجود دارد که ترجیحات همسر هیچ ارتباطی با عزت‌نفس مردان کوتاه‌قامت نداشته باشد و دلیل اعتماد‌به‌نفس پایین این افراد تبعیض‌هایی باشد که در جامعه با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. این احتمال در مورد زنان نیز صدق می‌کند و ممکن است زنان کوتاه‌قامت به دلیل تبعیضی که در جامعه می‌بینند، نسبت به بدن و جسم خود احساس نارضایتی داشته باشند.

     

    دو تفسیر بدبینانه از یافته‌های این تحقیق می‌توان داشت. یکی این که برخی از افراد هیچ‌گاه به شکل کامل نسبت به قد همسر و معشوق خود احساس رضایت و خوشحالی ندارند. با توجه به سن و سال داوطلبان شرکت‌کننده در این نظرسنجی می‌توان تا حدودی از این مورد چشم‌پوشی کرد. و امید داشت که افراد با افزایش سن و بلوغ فکری به تدریج به این نتیجه برسند که همسرشان را به خاطر چیزهایی ورای ویژگی‌های جسمی‌شان دوست بدارند و این دیدگاه را پس از عبور از مراحل اولیه آشنایی که به شدت همراه با تعصبات و پیش‌داوری‌ها در مورد زندگی و روابط است، کنار بگذارند. دیگری آن که هر دو گروه مردان و زنان کوتاه‌قد نسبت به قد و قامت خود ناراضی هستند و این موضوع در روحیه افراد جوان به نسبت افراد پخته‌تر تاثیر بیشتری دارد. اینجا نیز گذشت زمان و کسب تجارب بیشتر، می‌تواند به کمک این افراد بیاید.

    نسبی بودن قد و ترجیحات انتخاب همسر

    نویسندگان تحقیق چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که قسمت اعظمی از ادراک ما نسبت به قد و ترجیحات ما، نسبی است. نویسندگان با رد استدلال تفسیر روان‌شناسان تکاملی چنین اظهار می‌کنند که ترجیحات مرتبط با قد در سراسر جهان یک مسئله ثابت نیست و این تفاوت دیدگاه در مطالعات مرتبط با جوامع غیر غربی اثبات شده است. با توجه به تعصبی که مردم در جوامع غربی نسبت به قد و قامت دارند، محققان می‌دانند که ممکن است همه داوطلبان در نظرسنجی جواب‌های صادقانه‌ای نداده باشند. احیانا افرادی که رضایت فردی بیشتری دارند، خود را بلندقدتر تصور کنند و این تعصب و جهت‌گیری ذهنی ممکن است نتایج آماری را دستخوش تغییر کند.

    این مطالعه نشان می‌دهد که تعصبات پنهانی که ما نسبت به دیگر افراد داریم، شاید صرفا بر پایه ظاهر افراد باشد. فارغ از اینکه قد واقعی شما چقدر باشد، آن چیزی که شما با خود به یک رابطه می‌آورید، خصوصیات شخصیتی است که شما را با همسر ایده‌آلتان خود پیوند می‌دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا