عادتی که ممکن است منجر به بیماری HPV یا زگیل تناسلی شود

زگیل تناسلی
  • عادتی که ممکن است منجر به بیماری HPV یا زگیل تناسلی شود

همه‌ی انسان‌ها برای حفاظت از سلامت خود باید از عادت‌های نامطلوب خود دوری کنند. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که بسیاری از مردم در سراسر جهان با آن مواجه شده‌اند، بیماری HPV یا زگیل تناسلی است. این بیماری می‌تواند در اثر تماس جنسی با یک شخص آلوده به ویروس HPV منتقل شود. اگرچه واکسن‌ها موجود است که می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند، اما هنوز هم بسیاری از افراد دچار این بیماری می‌شوند.

عادت‌هایی که می‌توانند باعث ابتلا به HPV شوند، شامل تماس جنسی بدون استفاده از وسایل محافظتی، استفاده از وسایل جنسی غیر بهداشتی، استفاده از سیگار و همچنین تغییراتی در نظام ایمنی بدن مانند بیماری‌های ضعیف، بارداری و یا استفاده از داروهای ضد سرطان و ایمنی‌ساز می‌شود.

برای پیشگیری از بیماری HPV، باید از عادت‌های نامطلوب خود دوری کنید و همچنین به واکسیناسیون اولیه پایبند باشید. باید توجه داشت که واکسن‌های HPV بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری هستند و باید حتما به دوره‌ی واکسیناسیون پایبند باشید.

بعضی از علائم زگیل تناسلی شامل زخم‌ها و یا کوچک شدن نواحی بدنی هستند. اگرچه این علائم ممکن است برای برخی از افراد ناشی از عوامل دیگری باشد، اما در صورت بروز آن، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که شما و یا همسرتان علائمی از بیماری HPV دارید، باید به دنبال درمان شروع کنید و همچنین در نظر داشته باشید که باید از تماس جنسی بدون وسایل محافظتی خودداری کنید تا جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران شود.

به طور کلی، اگر به سلامت جنسی خود اهمیت می‌دهید، باید از عادت‌های نامطلوب خود دوری کنید و همچنین به واکسیناسیون مناسب پایبند باشید. اگرچه بیماری HPV ممکن است برای برخی از افراد بسیار نگران‌کننده باشد، اما با پیشگیری و درمان مناسب، می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد و به سلامت خود اهتمام کافی نشان داد.

آیا در برابر این ویروس خطرناک آسیب پذیر هستید؟

در پژوهشی جدید از مرکز سرطانی مافیت، مردانی که بیشترین میزان الکل را مصرف می کنند – بیش از دو و نیم نوشیدنی در روز– ۱۳ درصد بیشتر از افرادی که کمتر الکل مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به انواع ویروس پاپیلوم انسانی هستندخطر ابتلا به گونه های سرطانی خاص نیز در افراد دائم الخمر حدود ۳۵ درصد بیشتر است.

بله، اولین فکری که به ذهنتان می رسد درست استدر این پژوهش افرادی که بیشترین میزان الکل را مصرف می کنند تمایل به رابطه جنسی با زنان بیشتری دارنداما نتایج این بررسی حتی پس از تعدیل اطلاعات در مورد رفتار مخاطره آمیز، پا برجاست.

hpv1

دکتر ماتیو شابت، مولف این پژوهش می گوید اگرچه این پژوهش علت و معلول را نشان نمی دهد اما یافته ها حاکی از آن است که میان مصرف بیش از حد الکل و ایمنی کمتر در برابر HPV ارتباط وجود داردحتی مصرف میزان اندک الکل می تواند ایمنی شما در برابر اثرات آنی عفونت تحت تاثیر قرار دهد و مانع توانایی شما در ایجاد ایمنی می شوداین مسئله شما را در برابر میکروب هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، و حتی HPV آسیب پذیر می سازد.

بیشتر افراد در طول زندگی خود دچار HPV می شوندبر اساس تحقیقی در هفته نامه پزشکی ۵۰ درصد مردانی که حدود ۲ سال تحت بررسی و آزمایش بودند از انواعی از HPV رنج می بردند.

معمولا افراد حتی نمی دانند که بیماری های مقاربتی دارنداما برخی انواع ویروس ها موجب زگیل تناسلی می شوند و برخی ممکن است خطر ابتلا به سرطان های مقعد، آلت، دهان و گلو را افزایش دهندبعلاوه، عفونت را به همسرتان انتقال می دهید.

از آنجا که HPV از طریق ارتباط پوستی منتقل می شود، استفاده از کاندوم خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد اما به طور کامل از آن جلوگیری نمی کندبه همین دلیل است که باید واکسن HPV، که از شما در برابر عفونت های آتی محافظت می کند، را مد نظر باشید.

مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها یا CDC به افرادی که ۲۱ سالشان تمام شده است و مردانی که روابط جنسی داشته و ۲۶ سالشان است، واکسیناسیون را توصیه می کند.

_ _ _

یادداشتخطر بالایی که در بررسی نشان داده شد بر اساس محاسباتی به نام نسبت شیوع استاین نسبت احتمال وقوع چیزی در گروه آزمایشی در این مورد افرای هستند که زیاد الکل مصرف می کنندرا در مقایسه با گروه گواه آنانی که کمتر الکل مصرف می کنندبررسی می کندبرای مثال، ۳۵ درصد مردانی که بیشتر الکل مصرف می کردند مبتلا به گونه های سرطان زا HPV بودند و در مقابل ۲۳ درصد از آنانی که الکل کمتری مصرف می کردند به این بیماری دچار بودنداین مسئله پس از تعدیل آماری عواملی چون سن، مصرف دخانیات و دفعات رابطه جنسی، افزایش ۳۵ درصدی خطر ابتلا را تعدیل می‌کند.