راهکارای مقابله با آثار تجاوز (بهبودی بعد از تجاوز و ضربه‌های روحی ناشی از آن)

مقابله با آثار تجاوز
  • راهکارای مقابله با آثار تجاوز جنسی

    تجاوز جنسی یکی از جرایمی است که باعث آسیب‌های جسمی و روانی بسیاری برای قربانی می‌شود و به‌طور مستقیم به سلامتی و روانی او آسیب می‌زند. برای مقابله با آثار تجاوز جنسی، راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها توجه کرد:

    ۱. درمان فیزیکی: در صورتی که قربانی به طور فیزیکی آسیب دیده باشد، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و درمان لازم را انجام دهد.

    ۲. پشتیبانی روانی: تجربه تجاوز جنسی باعث سوءتأثیر زیادی بر روی سلامت روانی قربانی می‌شود، بنابراین بهترین راه برای مقابله با آثار روانی تجاوز، پشتیبانی روانی است. این شامل مشاوره فردی، گروهی یا خانوادگی می‌شود.

    ۳. حمایت اجتماعی: حمایت از قربانی تجاوز جنسی، به معنای پذیرش او و اظهار همدردی با او است. این حمایت می‌تواند شامل حضور در کنار قربانی، دادن اطمینان به او و ایجاد فضای امن برای او باشد.

    ۴. آموزش: آموزش در مورد تجاوز جنسی و روش‌های پیشگیری از آن اهمیت زیادی دارد. به خصوص برای کودکان و نوجوانان که در معرض خطر هستند، باید آموزش داده شود.

    ۵. تشدید قوانین: تشدید قوانین و مجازات‌های مرتبط با تجاوز جنسی، می‌تواند به عنوان راهکار دیگری در مقابله با این جرم مطرح شود.

    به طور کلی، برای مقابله با آثار تجاوز جنسی، باید به طور جدی به آن پاسخ داد و راهکارهای مناسبی را برای مقابله با آن اتخاذ کرد. این راهکارها باید شامل پشتیبانی روانی، درمان فیزیکی، حمایت اجتماعی، آموزش و تشدید قوانین باشند.

     


    ####بهبودی بعد از تجاوز و ضربه‌های روحی ناشی از آن

    آسیب‌های جنسی ناشی از تجاوز یا آزار و اذیت‌های جنسی می‌تونه ویرانگر باشه، احساسِ ترس، شرمندگی، تنهایی، کابوس‌های شبانه و سایر خاطرات ناخوشایند فقط بخشی از این آسیب‌ها به شمار میان. اما شمایی که این اتفاق برات افتاده باید بدونین، احساس فعلی شما اهمیتی نداره بلکه مهم اینه که به یاد داشته باشین برای اتفاقی که افتاده خودتون رو سرزنش نکنین و بدونین که باز هم میتونین احساس امنیت و اعتماد رو تو خودتون زنده کنین. بهبود آسیب‌های ناشی از تجاوز جنسی زمان‌بر بوده و می‌تونه دردناک باشه. ولی با یه استراتژی درست، شما به راحتی میتونین از پس این آسیب‌ها بربیایین، احساس کنترل و با ارزش بودن خودتون رو دوباره به دست بیارین و حتی قوی‌تر از قبل بشین.

    ####عواقب تجاوز و آزار و اذیت‌های جنسی
    آمار خشونت جنسی در جوامع ما تکان دهنده به حساب میاد. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، در جامعه امریکا از هر ۵زن، ۱زن توسط کسایی که آشنایی قبلی با اونا داشتن یا بهشون اعتماد داشتن، مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفتن.
    تاثیرات خشونت های جنسی به مراتب بیشتر از عوارض جسمی اون هستش چرا که وقتی شما مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرین، دنیا دیگه مکان امنی برای شما به شمار نمی‌آد، دیگه به کسی اعتماد ندارین، حتی خودتون رو هم دیگه باور ندارین، ممکنه عقل و احساس خودتون رو هم مورد قضاوت قرار بدین. شاید خودتون رو به خاطر موضوع پیش اومده سرزنش کنین و یا خودتون رو یه چیز کثیف یا ناقص تلقی کنین. از این به بعد هستش که دیگه تو رابطه‌هاتون با جنس مخالف احساس امنیت نمی‌کنین، صمیمیت براتون نقش می‌بازه و یا ممکنه مثل بسیاری از بازمانده‌های تجاوز با استرس، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم کنین.
    ولی با همه این اوصاف باید به خاطر داشته باشین که اون چیزی که الان دارین تجربه می‌کنین، یه پاسخ طبیعی به آسیب‌های روحی هستش که پشت سر گذاشتین. احساس بی کفایتی، شرم، ناتوانی و تنفر از خودتون همگی فقط چنتا عارضه هستن که واقعیت ندارن. باید بدونین که افشای این تجاوز جنسی میتونه در بهبود شما نقش مهمی داشته باشه.

    باور های درست و غلط در مورد تجاوز جنسی

    باور غلط: شما میتونین یه فرد متجاوز رو از نحوه نگاه کردن یا کاراش تشخیص بدین.
    حقیقت: هیچ راه و روشی برای شناسایی افراد متجاوز وجود نداره، بسیاری از این افراد کاملا طبیعی، دوستانه، جذاب و بی‌آزار هستن.

    باور غلط: اگر شما برای جلوگیری از این کار مبارزه نکردین، پس همه چیز تقصیر شما بوده.
    حقیقت: وقتی که فردی مورد تجاوز جنسی قرار میگیره، بسیار متداول هستش که نتونه عکس العمل مناسبی از خودش بروز بده چراکه مغز و بدن شما در شوک قرار داره و در نتیجه، حرکات، صحبت و تفکر شما مختل میشه.

    باور غلط: تجاوز به زنان، نتیجه ای از نحوه لباس پوشیدن یا رفتارهای همین زنان هستش.
    حقیقت: تجاوز جنسی یک جرم تصادفی به حساب میاد و تحقیقات اخیر نشون دادن که متجاوزان معمولا طعمه‌های خودشون رو از روی علایق شخصی انتخاب می‌کنن و ظاهر یا رفتارهای سکسی در این میان نقشی ندارن.

    باور غلط: تجاوز در روز قرار معمولا به عنوان سوءتفاهم یاد میشه.
    حقیقت: افرادی که در روز قرار اقدام به تجاوز جنسی میکنن معمولا اعلام میکنن در اون روز مست بودن، اشتباه شده یا سوءتفاهم پیش اومده. ولی تحقیقات نشون میدن که این افراد معمولا این کار رو به کرات انجام میدن. این افراد معمولا سوژه‌های خودشون رو از قبل انتخاب میکنن و معمولا در روز قرار اون‌ها رو به وسیله مشروبات الکلی مست می‌کنن تا بتونن به اهداف شوم خودشون دست پیدا کنن.

    باور غلط: اگه شما قبلا با یه نفر سکس داشتین، الان تجاوز محسوب نمیشه
    حقیقت: اینکه قبلا به فردی اجازه دادین که با شما سکس کنه به این معنی نیست که اون فرد میتونه هر موقع خواست با شما سکس کنه. اگه همسر، دوست پسر یا کسی که عاشق شما هستش، شما رو مجبور به سکس کنه، این کار تجاوز محسوب میشه.

    ##فرایند بهبودی بعد از تجاوز
    ####مرحله اول: بررسی چیزی که براتون اتفاق افتاده
    اقرار به تجاوز ممکنه خیلی دشوار باشه، از طرفی قبول ننگ اون هم، کار را سخت‌تر میکنه و ممکنه باعث بشه تا احساس پست بودن به شما دست بده. شاید هم از این می‌ترسین که مورد قضاوت دیگران قرار بگیرین یا بقیه با یک حس متفاوت به شما نگاه کنن. به همین دلیل شاید این طور به نظرتون برسه که مخفی کردن این مسئله خیلی راحت‌تر از ابراز اون هستش ولی باید بدونین که با این کار دارین راه‌های کمک را به روی خودتون میبندین و فرد متجاوز را قوی‌تر نشون میدین.
    کسی رو پیدا کنین که بهش اعتماد دارین
    برخی افراد وقتی ماجرای تجاوز رو مخفی نگه میدارن، این طور فکر میکنن که اصلا اتفاق نیفتاده. ولی باید بدونین که تا زمانی که دارین سر خودتون کلاه می‌زارین نمی‌توین بهبود پیدا کنین و مخفی کردن این امر فقط احساس خجالت شما رو بیشتر می‌کنه. هر چند که اعتراف کردن به این تجاوز بسیار ترسناک جلوه می‌کند، ولی باید بدونین که موجب احساس آزادی در شما میشه. ولی باید درمورد کسی که انتخاب میکنین تا ماجرا رو باهاش در میون بذارین، بخصوص نفر اول، بسیار وسواس به خرج بدین. بهترین انتخاب کسی هستش که آرام، دلسوز و حامی باشه. اگرچنین فردی را نمیشناسین بهتره از یه مددکار اجتماعی یا از گروه های اجتماعی کمک بگیرین.
    احساس بی کفایتی و تنهایی خودتون رو به چالش بکشین
    آسیب‌های روانی ناشی از تجاوز باعث میشه که احساس ناتوانی و درماندگی کنین ولی باید به خودتون یادآوری کنین که شما نقاط قوت و مهارت‌هایی دارین که تو این راه می‌تونن کمکتون کنن. یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود اعتماد به نفس خودتون داوطلب شدن برای کمک به دیگران هستش، خون بدین، به دوستاتون تو کاراشون کمک کنین و به سازمان‌های خیریه کمک کنین. همچنین میتونین در گروه‌های اجتماعی که در این گروه‌ها همه اعضا مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتن عضو بشین. عضویت در این گروه‌ها باعث میشه که حس تنهایی و انزوای کمتری داشته باشین. همچنین تو این گروه‌ها یاد میگیرین که چطوری با احساسات منفی خودتون مقابله کنین. اگه در محل زندگی شما چنین گروه‌هایی وجود نداره می‌تونین از نوع اینترنتی این گروه‌ها استفاده کنین.
    مسئولیت این کار رو بر گردن کسی بگذارین که تجاوز کرده
    حتی اگه شما به لحاظ فکری متوجه بشین که نباید بخاطر تجاوز، خجالت بکشین، با این حال ممکنه همچنان حس گناه داشته باشین. ولی همونطور که خودتونم میدونین شما مسئول این کار نیستین. شما باعث نشدین که مورد تجاوز قرار بگیرین و به همین دلیل چیزی هم برای خجالت کشیدن وجود نداره.

    اگه همچنان احساس گناه و شرمساری میکنین: • معتقدین که مانع از وقوع تجاوز نشدین: بعد اینکه چیزی اتفاق میفته خیلی راحته که بشینیم و در مورد کارایی که باید و یا نباید انجام می‌دادیم قضاوت کنیم. ولی وقتی وسط تجاوز قرار دارین، به دلیل اینکه جسم و مغز شما در شوک قرار داره، شما نمی‌تونین به درستی فکر کنین و خیلی از مردم اقرار می‌کنن که وقتی بهشون تجاوز می‌شد، انگار که منجمد شده باشن، کاری نمی‌تونستن بکنن. نباید خودتون رو به خاطر این وضعیت طبیعی سرزنش کنین و مطمئن باشین که اگه می‌تونستین، حتماً جلوی این تجاوز رو می‌گرفتین. • حس میکنین که به کسی که نباید اعتماد می‌کردین، اعتماد کردین. یکی از سخت‌ترین چیزا برای این که بتونین باهاش کنار بیاین این هستش که کسی که بهش اعتماد داشتین، از اعتماد شما سوءاستفاده کرده. اینجاس که بطور طبیعی در مورد نشانه‌های این کار از خودتون سوال میکنین و متعجب میشین که چرا متوجه این نشانه‌ها نشدین. ولی باید بدونین تنها کسی که باید خودش رو سرزنش کنه و خجالت بکشه، فرد متجاوز هستش نه شما. با این فرض که متجاوز گناهی نداره، خودتون رو سرزنش نکنین. متجاوز تنها کسی هستش که باید احساس گناه کنه و خجالت بکشه. • شما مست بودین یا نوع خاصی لباس پوشیده بودین: شاید حس کنین که به این دلیل مورد تجاوز قرار گرفتین که لباس های نامناسب پوشیده بودین یا مست بودین و حواستون به خودتون نبوده؛ ولی باید بدونین که فارغ از همه این مسائل، کسی که مسئولیت این کار رو برعهده داره، متجاوزین هستن نه شما. شما از اونها نخواستین که این کار رو با شما بکنن و سزاوار این همه سرزنش نیستین.

    ####مرحله دوم: برای خاطرات بد و ناراحت کننده آماده باشین
    هنگامی که ما از یک ماجرای استرس‌زا عبور میکنیم، بدن ما به یک فاز “جنگ یا آرامش” وارد میشه. وقتی که آب‌ها از آسیاب میفته، بدن ما هم شروع به آروم شدن می‌کنه. ولی آسیب‌هایی مثل تجاوز باعث میشن که ذهن ما همیشه در حالت جنگ و آماده باش باقی بمونه و باعث میشه که ما به کوچکترین مسائل هم عکس‌العمل نشون بدیم و این چیزی هستش که در بیشتر افرادی که مورد تجاوز قرار گرفتن دیده میشه. خاطرات مزاحم و کابوس‌های شبانه چیزهایی هستن که معمولا در ماه‌های اول بعد از واقعه به وفور اتفاق میفتن. حتی برای کسانی که دچار اختلالات استرس بعد از یک حادثه میشن (PTSD) این مدت میتونه طولانی تر هم باشه.

    برای پیشگیری از استرس‌های ناشی از خاطرات بد و ناخوشایند:

    سعی کنین چیزهایی رو که موجب چکاندن این خاطرات میشن رو پیش‌بینی و مدیریت کنین، این خاطرات میتونه سالگرد حادثه، افراد، مکان‌ها، نشانه‌ها، صداها یا حتی بوهایی باشه که با تجاوز در ارتباط هستن. اگه در مورد چیزهایی که ممکنه باعث یادآوری این خاطرات بشن، ترس دارین، سعی کنین تا خودتون رو تو این موقعیت قرار بدین و احساسات خودتون رو کنترل کنین. به سیگنال هایی که بدنتون میفرسته دقت کنین چرا که میتونن نشانه شروع استرس و احساس ناامنی باشن. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستش: احساس تنش، نفس نفس زدن، یادآوری خاطرات، تنگی نفس، چشمک زدن، سرگیجه و حالت تهوع.
    در چنین شرایطی پیش از هر چیز لازمه تا به احساسات خودتون کنترل پیدا کنین و سریع ترین روشی که در این راه میتوانه به شما کمک کنه این هستش که نفس عمیق بکشین و تنفس خودتون رو آروم کنین.

    با تمرینات ساده تنفسی میتونین اظطراب خودتون رو کاهش بدین • در حالت نشسته یا ایستاده، کمر خودتون رو صاف نگه دارین، حالا یکی از دستاتون رو، روی شکم و دست دیگه تون رو بر روی سینه بزارین. • از راه بینی یک نفس عمیق بکشین و تا چهار بشمارین، دستی که روش شکمتون قرار داره حالا باید بالا اومده باشه و دست روی سینه تون هم کمی جابجا شده باشه. • تا ۷ بشمارید و نفس خود رو حبس کنین. • همزمان با اینکه تا ۸ میشمارین، نفس خودتون رو از راه دهان خارج کنین و سعی کنین با انقباض عضلات شکمی کل هوا را از ریه ها خارج کنین. حالا دستی که روی شکم قرار داشت، باید کمی داخل رفته باشه. • این مراحل رو اونقدر تکرار کنید تا به آرامش برسین.

    ####نکاتی برای مقابله با خاطرات بد
    همیشه امکان پیشگیری از به یاد آوردن خاطرات بد وجود داره، ولی اگه گاهی کنترل زمان حالتون رو از دست می‌دین و این حس بهتون دست میده که این خاطرات بد مدام در حال تکرار هستن، هنوز هم روش‌هایی وجود داره:
    • باید به خودتون بفهمونین که همه اینا فقط خاطره هستش و واقعیت ندارن. باید به خودتون بگین که همه این آزار و اذیت ها تموم شدن و شما جون سالم به در بردین. در چنین مواقعی میتونین چنین چیز هایی رو به خودتون بگین: “من به این دلیل احساس (ناامیدی، ترس، جنگ و غیره) میکنم که برخی (خاطرات بد رو) به یاد میارم، ولی وقتی الان به دور و بر خودم نگاه میکنم، میبینم که (این خاطرات بد) در حال حاضر در حال اتفاق افتادن نیستن و منم الان تو خطر نیستم.”
    • به یاد بیارین که در زمان حال هستین نه گذشته، این روش به شما کمک میکنه تا از خاطرات گذشته دور بشین و به زندگی فعلی برگردین. برای مثال میتونین به دست یا بازوتون ضربه بزنین یا لمسش کنین، یا چیز هایی رو که اطراف خودتون میبینین توصیف کنین ( مثلا اسم جایی که الان توش هستین رو بگین و تاریخ امروز رو بگین و ۳ تا چیز که اطرافتون میبینین رو نام ببرین).

    ####مرحله سوم: به جسم و روح خودتون برگردین
    به دلیل اینکه سیستم عصبی بدن شما بعد از حوادثی نظیر تجاوز بسیار حساس میشه، ممکنه تصمیم بگیرین که کمی از خود بی خود بشین یا از هر چیزی که با تجاوز در ارتباط بوده و هست دوری کنین. ولی واقعیت اینکه این کار عملا غیر ممکن هستش، وقتی شما احساسات ناخوشایند خودتون رو خاموش میکنین، همراه باهاش احساسات خوب و لذت بخش رو هم از بین میبرین. شاید بتونین از احساس و جسم خودتون دوری کنین ولی زندگی همچنان با همه حقایق در جریان هستش.

    نشانه هایی که نشون میدن در مسیر اشتباه دارین حرکت میکنین:
    • احساس میکنین که از لحاظ جسمی تعطیل شدین و این باعث میشه که احساساتی که قبلا تو بدنتون داشتین رو دیگه نداشته باشین و حتی گاهی نمیتونین تفاوت بین درد یا لذت رو متجه بشین.
    • گاهی احساس میکنین که از خودتون و اطرافتون جدا شدین و بدون اینکه دخالتی داشته باشین دارین خودتون رو از دور نگاه میکنین.
    • در تمرکز یا به یاد آوردن مسائل به مشکل خوردین.
    • گاهی برای اینکه به خودتون نشون بدین که زنده هستین کارهای خطرناکی میکنین یا از دردهای جسمانی استفاده میکنین تا خلاء احساسی درونتون رو پر کنین.
    • احساس میکنین که مجبورین از الکل یا مواد مخدر استفاده کنین.
    • از فانتزی هاتون، خواب های روزانه، تلویزیون و حتی بازی های کامپیوتری دوری میکنین.
    • احساس میکنین که از کل دنیا، اطرافیانتون و چیز هایی که بهشون عشق میورزیدین جدا شدین.

    برای اینکه بتونین از تجاوز عبور کنین، باید بتونین به جسم و روح و احساسات خودتون برگردین.
    بعد از تجاوز یا آزار و اذیت های جنسی اینکه بتونین زندگی عادی خودتون رو داشته باشین، بتونین بدن خودتون رو دوباره لمس کنین و به احساسات خودتون برگردین، کار راحتی نیست و ترسناک به نظر میرسه. تجاوز موجب میشه که بدنتون رو دشمن خودتون قلمداد کنین، حس میکنین بدن تون به چیزی ناقص و آلوده تبدیل شده، چیزی که ازش نفرت دارین. حتی مواجه شدن با حس تجاوز هم وحشتناک هستش. این روند بهبودی شاید ترسناک جلوه کنه ولی خطرناک نیست. این احساسات در عین حال که قدرتمند بنظر میان ولی واقعی نیستن. نمیتونن به شما آسیب بزنن یا شما رو دیوونه کنن. تنها چیزی که برای سلامت روحی و جسمی شما میتونه خطرناک باشه، دوری از اون هاست. هر وقت که بتونین با جسم و روح خودتون ارتباط برقرار کنین اون موقع هستش که میتونین دوباره احساس امنیت کنین، اعتماد به نفس خودتون رو بدست بیارین و باز قدرتمند باشین.
    در اینجا میخواییم براتون از روش هایی بگیم که میتونن تو این راه کمک تون کنن:

    حرکات ریتمیک
    این کار خاصیت درمانی بسیارگسترده ای داشته و به ما کمک میکنه تا آروم باشیم و بتونیم رفتار های بدنی خودمون رو کنترل کنیم. هر چیزی که آمیخته با حرکات موزون باشه میتونه تو این راه کمک تون کنه مثل رقص، رژه و حتی نوازش درام. حتی میتونین این حرکات موزون رو وارد دویدن ها و پیاده روی های روزانه بکنین مثلا حرکات دست و پا رو هم وقتی دارین میدویین اضافه کنین.

    مدیتیشن
    مدیتیشن ذهنی رو در هر جایی میتونین تمرین کنین، حتی وقتی راه میرین یا غذا میخورین. فقط کافیه به کاری که در حال حاضر دارین انجام میدین تمرکز کنین که میتونه شامل احساسات جسمی و احساسی هم بشه. هدف این تمرکز این هستش که بدون قضاوت، فقط مشاهده کنین.

    یوگا و تایچی و کویی گانگ
    این برنامه ها حرکات بدنی رو با آرامش ذهنی ترکیب میکنن و در نتیجه میتونن میزان PTSD و آسیب های اون رو کاهش بدن.

    ماساژ
    بعد از تجاوز، حس خوبی نسبت به اینکه کس دیگه ای به شما دست بزنه، نخواهین داشت ولی به وسیله ماساژ میتونین دوباره احساسات خوبتون رو بیدار کنین و از طریق ماساژ درمانی میتونین دوباره با مردم در ارتباط باشی.

    ####مرحله چهارم: ارتباطات و ویژگی های خودتون رو گسترش بدین
    فرایند بهبودی بعد از تجاوز و آزار و اذیت های جنسی یک روند تدریجی و مداوم هستش که یک شبه اتفاق نمی‌افته و حتی گاهی خاطرات مربوط به این آسیب‌های روحی بطور کامل از بین نمی‌رن و این مسئله سبب میشه که زندگی مشکل‌تر به نظر بیاد. ولی روش های زیادی وجود داره که میشه بوسیله اونا با آثار سوء این مسئله نظیر اضطراب و ترس کنار اومد.

    با خانواده و دوستاتون در ارتباط باشین. یکی از عواقب تجاوز جنسی، قطع ارتباط با خانواده و دوستان هستش. بعد از چنین حوادثی ممکنه وسوسه بشین که از عزیزانتون و فعالیت های اجتماعی قطع ارتباط کنین ولی خیلی مهمه که بتونین همچنان با زندگی و کسایی که بهتون اهمیت میدن در ارتباط باشین. پشتیبانی این افراد از شما در طول فرایند بهبودی، امری ضروری به حساب میاد. اما بدونین که این پشتی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا