درمان کمرویی و خجالت با تکنیک تحلیل خود

درمان کمرویی و خجالت
  • درمان کمرویی و خجالت با تکنیک تحلیل خود

     

    درمان کمرویی و خجالت– یکی از تکنیک های موثر در درمان کمرویی و خجالت، معرفی خودتان است. چطور؟ به روش زیر دقت کنید:

    در ۱۰ جمله ویژگی­ها و خصوصیات اصلی خود را معرفی کنید و بر حسب میزان اهمیت‌شان برای شما از ۱ تا ۱۰ نمره دهید و آنگاه آنها را در سه گروه مثبت (مثلاً آدم شادی هستم، زرنگ و باهوش هستم و …)

    حالا ویژگی­های منفی: (مثلاً چاقم، کم حوصله هستم و …) و خنثی (مثلاً دانشجو، ۲۳ ساله، مرد و …) طبقه‌بندی کنید.

    حالا برای درمان کمرویی و خجالت، مجموع نمرات در هر یک از دو گروه مثبت و منفی را حساب کنید. کدامیک برتری دارد؟ در مورد این ارزیابی نظر یکی دو دوست و اعضاء نزدیک خانواده، که شما را تقریباً به خوبی می‌شناسند، بپرسید. نظر آنها چقدر با نظر شما همخوانی دارد و در چه زمینه‌هایی اختلاف نظر وجود دارد؟

    قدم بعدی برای درمان کمرویی و خجالت بررسی زندگی خودتان است.

    بهترین وقایع زندگی‌تان کدامند؟ در زندگی همه افراد وقایعی وجود دارند که تأثیر زیادی در زندگی آنها گذاشته‌اند. در مورد شما چطور؟

    • پنج واقعه و اتفاق بسیار خوبی که در زندگی شما رخ داده‌اند را لیست و در مقابل هر یک عامل یا فرد دخیل در آن را بنویسید.
    • پنج واقعه و اتفاق بسیار بدی که در زندگی‌تان رخ داده‌اند را لیست کنید و در مقابل هر یک عامل یا فرد مسبب را یادداشت کنید.
    • در کدامیک از موارد فوق شما عامل و مسئول آن بوده‌اید.

    بررسی مدیریت زمان در درمان کمرویی و خجالت

    چگونه زمان و اوقات زندگی‌تان را اداره می‌کنید: یکی از شایعترین علل اضطراب و نگرانی، مدیریت نادرست زمان و نداشتن برنامه‌ریزی و جدول زمانبندی منطبق بر واقعیت است.

     

    • چقدر از وقت خود را در روز صرف کارها و وظایف اجباری که دوست ندارید، می‌کنید. آنها را لیست کنید و مدت هر یک را ثبت کنید.
    • چقدر از روز خود را صرف کارهایی می‌کنید که تمایل به انجام آنها را دارید. (مثلاً ورزش، غذا خوردن، بازی، دیدار دوستان، استراحت و …).
    • در رابطه با جدول زمانبندی روزانه، ایده‌آل‌تان چیست (دوست دارید برای هر یک از آنها چقدر زمان اختصاص دهید)؟ چه عواملی از رسیدن شما به ایده‌آل‌تان جلوگیری می‌کند؟ آیا راه‌حلی منطقی برای آن دارید؟

    نکته: یکی از کتاب های معروف و مفید در زمینه مدیریت زمان، کتاب برایان تریسی با همین عنوان مدیریت زمان است که مورد تایید انجمن مدیریت آمریکا هم می باشد و نکات مفید و کاربردی برای تقسیم بندی و مدیریت زمان در آن متذکر شده است.

     

    نقش اهداف در درمان کمرویی و خجالت

    • چه اهدافی برای ۵ و ۱۰ سال آینده‌تان دارید و دقیقاً چه برنامه عملی برای رسیدن به آنها دارید؟ سه هدف اصلی‌تان در سال آینده چیست؟ در حال حاضر برای رسیدن به اهدافتان مشغول چه چیزی هستید یا قصد دارید در همین یکی دو ماه آینده شروع کنید؟

     

    نقش احساسات در درمان کمرویی و خجالت

    با احساسات خود آشنا شوید: وقتی به رنج و ناراحتی، یأس و از دست دادن عزیزی فکر می‌کنید دچار غم و اندوه می‌شوید یا خشمگین و عصبانی؟ اگر غمگین می‌شوید، آیا دوست دارید گریه کنید؟ آیا می‌توانید همین الان گریه کنید؟ اگر عصبانی می‌شوید، دوست دارید داد بکشید؟ آیا می‌توانید همین الان داد بکشید و خشم خود را تخلیه کنید؟

    در مورد اوقات و خاطرات خوب و خوش و موفقیت‌هایتان چگونه احساس خود را نشان می‌دهید؟ آیا هیچ احساس می‌کنید که لیاقت یا شایستگی آنها را نداشته باشید؟ با خود چه می‌گویید؟

     

    ارزش های شما و نقش آن در درمان کمرویی و خجالت

    ارزشهای خانوادگی خود را مشخص کنید: ده قاعده، ارزش و تابوی اصلی خانوادگی خود را لیست کنید و برای هر یک استدلال‌های خود را برای قبول یا رد آنها شرح دهید.

    • چه داستانها و جوک‌هایی به کرات به شما گفته شده‌اند؟ آنها را بنویسید.
    • آیا پیامهای ضد و نقیضی (گفتار و رفتار) از والدین خود دریافت کرده‌اید و بخاطر دارید؟ آنها را شرح دهید.
    • آیا در خانواده شما مقررات سفت و سخت وجود داشته است یا سیستم لیبرالی و دموکراسی حاکم بوده است؟ چه کسی نقش رئیس یا زندانیان و چه کسی فرمانبردار یا زندانی بوده است؟ آیا در زندگی کنونی‌تان چنین جوّ و فضایی نیز وجود دارد؟

    شاید تا به حال اینگونه دقیق به زندگی خود نگاه نکرده بودید، ولی بدانید برای درمان کمرویی و خجالت، تحلیل باورها و زندگی شخصی، بسیار اهمیت دارد. پس خواهشا در این مورد کوتاهی و کم حوصلگی نکنید.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا