intp در یک نگاه

تیپ شخصیتی intp
  • تیپ شخصیتی intp

    تیپ شخصیتی INTP یکی از شخصیت‌هایی است که در دسته‌ی شخصیت‌های منطقی و تحلیلی قرار می‌گیرد. این شخصیت به خصوص در فرایند تصمیم‌گیری و حل مسئله بسیار قوی است و به دلیل برداشت منطقی و تجزیه‌طلبیش، به عنوان یک نوع معمار و یا مهندس شناخته می‌شود.

    افراد با شخصیت INTP عموماً دوست دارند تجربه‌های جدید و جذاب را تجربه کنند و اغلب به دنبال یافتن راه‌حل‌های نوین برای مسائل پیچیده هستند. آن‌ها دارای تفکری عمیق و دقیق هستند و به دنبال درک عمیق و جامع مسائل هستند.

    به دلیل اینکه درک عمیق و جامع مسائل برای آن‌ها بسیار مهم است، اغلب به عنوان خودآموز و پژوهشگر شناخته می‌شوند. آن‌ها به دنبال یافتن راه‌حل‌های نوین و خلاقانه هستند و اغلب به دنبال تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف هستند.

    شخصیت INTP بسیار احساساتی نیست و در تصمیم‌گیری‌های خود اغلب از منطق و تحلیل استفاده می‌کند. آن‌ها اغلب به دنبال حل مسائل و یافتن راه‌حل هستند و به دنبال یافتن چیزهایی هستند که قابلیت بهبود و بهینه‌سازی دارند.

    در محیط کاری، افراد با شخصیت INTP عموماً به عنوان مشاور و یا مهندس شناخته می‌شوند. آن‌ها قادر به تحلیل مسائل پیچیده و ارائه راه‌حل‌های نوین هستند و اغلب در بخش‌های تحقیق و توسعه، مهندسی و فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند.

    باوجود اینکه شخصیت INTP دارای قابلیت‌های فراوانی است، اما به دلیل نیازشان به تحلیل و بررسی دقیق، اغلب به عنوان افرادی که به تکرار کارها علاقه‌ای ندارند و به دنبال چالش‌های جدید هستند، شناخته می‌شوند.

    • به دنبال فهمیدن همه پدیده هایی که در مرکز توجه آنهاست
    • غرق در افکا و ایده ها شدن جز علائق آنها است
    • انسان هایی کنجکاو و تحلیل گر
    • به راحتی تغییر موضع نمیدهند و نمیشود آنها را به راحتی متقاعد کرد
    • آنها دیدی انتقادی و تحلیل گر به دور از احساسات دارند
    • سبک زندگی بسیار منعطف و آسان گیر
    • مبتکر، پیچیده و عاشق ایده های نو
    • به دنبال فهم جهان اطراف

    intp: درونگرا، شهودی، منطقی، ادراکی

    I: درونگرا، کسی که با وقت گذاشتن با خودش انرژی میگیرد

    N: شهودی، متمرکز بر ایده ها و تصاویر انتزاعی به جای حقایق و جزئیات

    T: منطقی، کسی که بر اساس منطق و دلایل تصمیم میگیرد

    P: ادراکی، کسی که انعطاف پذیر بودن را بر ساختار در دنیای بیرون ترجیح میدهد

     

    نگاهی دقیق به یک intp:

    سلام من یک intp هستم.  ما عاشق نوآوری هستیم و اگر چیزی باشد که بتواند مارا مسحور خود کند چیزی جز منطق و آنالیز کردن پدیده های دنیای بیرون از خودمان در درون ذهنمان نیست. ذهن ما فعال ترین بخش وجودی ما است از اینکه مشغول تئوری ها و پیدا کردن منطق ماورای قوانین جهانی به سبک خودمان بشویم لذت میبریم کنجکاوی از دیگر صفات ما میباشد، ما یادگیرندگانی برای همه مدت عمر هستیم و سعی میکنیم از هر چیزی که به آن علاقمند میشویم سر در بیاوریم

    پدر و مادرم در باره کودکی ام میگویند که وقتی بچه بودم آنها احساس میکردند من بزرگسالی هستم که در بدن یک بچه گیر کرده ام، تودار، آرام و با کوله باری از سؤالات عجیب و غریب!!

    بازی کردن با ایده ها و توجه به تئوری ها در ذهن ما خود به خودی است و برای این موضوع نیازی به فشار آوردن به ذهن خود نداریم. ما به شکل علت و معلولی فکر میکنیم یعنی برای هر پدیده ای باید علتی وجود داشته باشد ذهن ما به طور خودکار تنظیم شده که علت ها را پیدا کند

    ما در دنیای از احتمالات و تئوری های امکان پذیر زندگی میکنیم. نگاه ما (intp ها) به هر چیزی به این شکل است که چطور میتوانیم آن را بهبود بدهیم یا به چه چیزی میتواند تبدیل شود؟  ما غرق در افکار خود هستیم و توانایی بالایی در آنالیز و تحلیل مسائل سخت و پیچیده داریم، در واقع از این موضوع لذت میبریم و اگر چیزی ساده باشد برایمان لذتی ندارد.

    ما ( intp ها) آنقدر غرق در افکار خود هستیم که فراموش کاری کارهای روزانه و روتین ها جزئی از زندگی ما است،ما افرادی رویا پرداز و انتزاعی هستیم که به نظر میرسد در افکار خود گم شده ایم و از مردم فاصله گرفته ایم.

    “”اگر درون ذهن من بنشینید لحظه ای هم معنای سکوت را نخواهید دانست درون من با سکوت بیگانه است اما اگر از بیرون مرا ببینید معنای سکوت واقعی را خواهید دانست”” (از زبان یک  intp)

    هرچه به گستره توجه ما راه پیدا میکند درگیر آنالیز کردن آن میشویم. بیشتر وقتمان را در جهان درونیمان میگذرانیم جستجو در جهانی از سؤال ها، وصل کردن وقایع به هم، فهم معانی و منطق اتفاقات یا پدیده ها

    به دلیل اینکه علاقه شدیدی به ساخت و پیدا کردن سیستم ها و الگو هایی در جهان بیرون از خودمان داریم به ما (intp ها) لقب معمار رو دادند ما با زیر سؤال بردن و آنالیز کردن هر چیزی سعی بر شفافیت و تعیین درست و غلط ( منطقی ) بودن آن داریم. برای ما معمارها زندگی به معنای کنجکاوی و پرسش گری است و تمام پاسخ های پرسش هایمان را در ذهنمان جست و جو میکنیم.

    ما به آزادی عمل اهمیت میدهیم و می خواهیم تا ایده هایمان را به روش خودمان پیگیری کنیم همچنین شوقی بی پایان به اکتشافات مسائل جدید در ما وجود دارد، بنابراین در زندگی به دنبال تنوع و عدم وابستگی هستیم

    ما افرادی ساکت و در خود فرورفته هستیم، در همه چیز به دنبال الگویی معنا دار هستیم، هر چیزی را که بخواهیم بپذیریم باید از فیلتر منطق درونی ما عبور کند به همین دلیل همیشه هرچیزی را برای پذیرش باید آنالیز کنیم و خیلی از مواقع آنقدر درگیر ذهنیات خود میشویم که زحمت یک مکالمه کوتاه را هم به خود نمیدهیم اما به وقت مباحث علمی، یا بحثی که جز علائق ما باشد شوق و اشتیاق در چشمانمان نمایان میشود و میتوانیم ساعت ها مشغول بحث و گفت و گو شویم (ریاضی ، فیزیک، کامپیوتر، تئوری ها، مسائل جهانی و انسانی ) در واقع ما از بحث کردن با افرادی که مثل خودمان به ایده ها، موضوعات تئوری و انتزاعی علاقه شدیدی دارند لذت میبریم

    توجه کنید که:

    “درونگراهای تفکری (کارکرد غالب intpها ) منطق خاص خود را در تمام عمر میسازند آنها خیلی کاری به اینکه چه باورهای پذیرفته شده ای با چه منطقی در جهان بیرون وجود دارد ندارند! دید آنها نسبت به همه چیز مشکوک هستند، آنها درگیر رد کردن یا اثبات کردن قوانین و نظریاتی که قبل از آنها در جهان بیرون به اثبات رسیده است هستند. برای آنها همه چیز باید شفاف باشد و از فیلتر منطق آنها گذر کند. آنها میخواهند خودشان چیزی را بدانند و کشف کنند”

    “”مادرم تعریف میکرد وقتی بچه بودم علاقه داشتم که وقتی همه با وسایل اسباب بازیشان بازی میکردند من اسباب بازی ها را باز کنم و بخواهم از سازو کار آنها سر در بیاورم”” (از زبان یک intp)

    ما (intp ها) مشتاق به حل مسائل تئوری ای هستیم که بتوانیم همزمان هوش و منطق خودمان را در آن به کار بگیریم ما دوست داریم مسائل را به زبان منطق خود ترجمه و سپس آن را حل کنیم.

    ما از روتین های زندگی، کارهای تکراری یا روش هایی که قبلا جواب میداده است بیزاریم. ترجیح میدهیم که به راه حل های تئوری و نوین دست یابیم و مراحل اجرایی آن را به دیگران واگذار کنیم

    “تنها چیزی که بدتر از صحبت دوباره درباره یک موضوع است، فکر کردن به موضوعی است که قبلا درباره آن فکر کرده باشم” (از زبان یک intp)

     

    ما علاقه ای به اعمال قدرت یا رهبری کردن مردم نداریم. ما افرادی انعطاف پذیر و صبور همچنین ساکتی هستیم مگر انکه یکی از باورهای اساسی ما زیر سؤال برود یا فکر کنیم باورها و ارزش های ما به چالش کشیده میشود در موضع خود با قدرت ایستادگی میکنیم ( درمیان تیپ ها، درونگرای تفکری برای منطق های خاص خود بیشترین ایستادگی را دارد)

    برای ما مستقل بودن در زندگی مهم است ما زندگی ای به دور از سنت ها و عرف جامعه برای خودمان میسازیم.

    intp ها معمولا شخصیت های پیچیده و جالبی دارند آنها به دلیل فکر زیاد به ایده هایی که در سر میپرورانند، گرایش به ناآرامی فکری و دمدمی مزاجی در آنها زیاد دیده میشود”

    وقتی با افراد جدید ملاقات میکنیم از دید دیگران کمی خجالتی به نظر میرسیم (در واقع ساکت و کم حرف هستیم) اما از طرفی وقتی در مقابل اشخاصی که به خوبی میشناسیم قرار بگیریم یا وقتی در باره مسئله ای که از آن سر در میاوریم صحبت شود، بسیار با اعتماد به نفس و اجتماعی هستیم

    ما (Intpها)درک یا ارزش خاصی برای تصمیمات غیر منطقی که بر اساس احساسات شخصی گرفته میشود نداریم. ما مدام در حال تلاش کردن برای رسیدن به نتیجه ای منطقی برای مسائل خود هستیم و سعی میکنیم که احساسات خودمان را دخیل نکنیم. در باب تصمیماتمان و مسائلی که در زندگی با آن روبه رو میشویم برای ما منطق است و بس

    intp ها اگر نتوانند جایگاه مناسب خود را در جهان پیدا کنند تا بتوانند از توانایی های و استعداد های خود استفاده کنند ممکن است به افرادی همیشه انتقادگر تبدیل شوند آنها باید چیز را برای آنالیز کردن و نقد کردن پیدا کنند”

    ” همچنین اگر آنها کارکرد Si خود را (کارکرد سوم شان) نتوانند به طور موثری گسترش دهند، شاید با جهان بیرون قطع ارتباط کنند و آگاهی آنها از محیط اطراف کم شود (با جهان واقعی) و در جهانی از تئوری ها غرق شوند. ممکن است در کارهایی مثل لباس پوشیدن یا انجام کارهای عملی روزانه خود ضعف نشان دهند. انیشتین را به یاد بیاورید که او موهای خود را شونه نمیکرد زیرا آن را وقت تلف کنی میپنداشت او غرق در افکار خود بود”

    چون دارای ترجیح درونگرایی هستیم برای ما مهم است اگر بخواهیم حقایق یا ایده هایی را شرح دهیم دقیق، صحیح، صریح، کوتاه و مختصر بیان کنیم یا بیان شود

    اگر در باره موضوعی زیاد توضح دهید یعنی آن موضوع را خوب متوجه نشده اید (این جمله اولین بار توسط یک intp بیان شده است)

    بعضی مواقع با استعداد خوبی که در فهم مسائل پیچیده داریم وقتی مسئله و مفهوم پیچیده ای را میدانیم که به راحتی برای دیگران قابل درک نیست  زحمت اینکه بخواهیم به دیگران توضحی بدهیم و آن را ساده کنیم را به خود نمیدهیم و نیازی نمیبینیم که بخواهیم خودمان را به کسی اثبات کنیم. به محض فهمیدن منطق و الگوی پدیده ای که ذهنمان را به خود مشغول کرده بوده است، ذهن ما به دنبال ایده ها و پدیده های جدید دیگری میرود، از نظر ما معیارهای بیرونی ملاک نیستند ما دنبال فهمیدن هستیم و وقتی میدانیم باز هم میخواهیم بدانیم!

    یک Intp در ارتباطات خود چگونه عمل میکند؟

    ما (intp ها) انسان هایی مستقل و باهوش هستیم و از اینکه شریک زندگیمان مثل خودمان خردمندانه و با دیدی منتقدانه با ما درگیر مسائل پیچیده شود لذت میبریم

    ما معمولا به ایده ها و مفاهیم بیشتر از انسان ها علاقمند هستیم هرچند انسان نیز قطعا می تواند موضوعی برای تفکر و تحلیل ما باشد. پیامد این جهت گیر ی بدون احساس و تحلیل گرایانه این است که ممکن است ما از ظرافت روابط بین فردی غفلت کنیم و مسائل ظریف اجتماعی را محترم ندانیم و در نهایت به دردسر بیفتیم و این نقطه ضعف ما محسوب میشود

    ما نسبت به کسانی که برای ما مهم هستند وفادار و آسان گیر هستیم، ولی از صحبت های خودمانی و روزمرگی خیلی استقبال نمیکنیم

    برای ما گفتن حقیقت مهم است و وقتی میخواهیم حقیقتی را بگوییم اگر ببینیم احساست طرف مقابلمان درگیر است بازهم برایمان گفتن حقیقت اولویت است هر کسی باید با حقیقت رو به رو شود پس با صراحت و آرامش تمام حرف خود و نظر منطقی خود را به آنها انتقال میدهیم

    “برای یک intp احساسات (Fe) کارکرد آخر است که این یعنی در طول زندگی او احساسات کمترین رشد را داشته است به همین دلیل توجه به احساسات برای آنها سخت است و در بر طرف کردن نیاز های احساسی شریک زندگی خود به مسئله میخورند”

    ما هرچه بیشتر از احساست دور میشویم زبان ما کنایه دارتر و نیش دار تر میشود و از فرد مقابلمان راحت تر انتقاد میکنیم . باید سعی کنیم آگاهانه متوجه احساسات در دیگران باشیم و روی درک احساست دیگران کار کنیم

    ما (Intpها) در روابط خود علاقه ای به سنتهای قدیمی نداریم و در بسیاری از موارد نگرشی هماهنگ با کلیه مردم نداریم ما به ندرت به سنت ها و هر آنچه که عرف جامع است گرایش داریم و ترجیح میدهیم که زندگی را جوری طراحی کنیم که از نظر خود و همسرمان مناسب باشد هرچند که از نظر دیگران عجیب و دور از ذهن باشد

    Intp ها به هنگام حل تعارض های خود هم افرادی ساکت و تحلیل گر هستند. رویکرد آنها حل مسئله یک طرفه، در تنهایی و در ذهنشان است و در بسیاری از مواقع تعارضات را نادیده میگیرند و غرق افکار خود میشوند. و وقتهایی که میخواهند به شیوه مشارکتی تعارضی را حل کنند با دید انتقاد گونه و آنالیز های منطقی خود شریک احساسی خود را برآشفته میکنند

    در روابط خود آنها به فضای تنهایی زیادی نیاز دارند(تقریبا بیشتر از تمام تیپ های شخصیتی دیگر) تا بتوانند ایده ها و افکار خود را بررسی کنند.  آنها عاشق همسرانی میشوند که قدر دان توانایی آنها در اینکه خوش فکر و حلال مسائل هستند باشند و همچنین نیاز آنها را به استقلال و خود مختاری و تنها بودن به خوبی درک کند.

    ارزش های یک intp چیست؟

    خلاقیت، حل مسئله، تحلیل کردن وقایع و دانش برای یک Intp ارزش محسوب میشود

    همچنین علاوه بر خلاقیت و حل مسئله آنها به علم و خرد اهمیت زیادی میدهند بعید نیست که کتاب ها و ایده هایشان جز ارزش هایشان باشد

    به عنوان پدر و مادر یک intp چگونه عمل میکند؟

    ما (intp ها) مادران و پدرانی کنجکاو و صبور هستیم و از اینکه به اتفاق فرزندانمان در حال یادگیری باشیم لذت میبریم ما دوست داریم که فرزندانمان هم مستقل و منطقی باشند

    “در آشپزخانه مان یک دایره المعارف دارم اینگونه میتوانیم هنگام خوردن آشپزی هم مطالب مورد نظر خود را در آن بیابیم” (از زبان یک مادر intp )

    وقتی فرزندانمان از ما سؤالی میپرسد دوست داریم که جوابی کامل و منطقی به آنها بدهیم همچنین سؤالاتی که از ما میپرسند سر نخ های جالبی هستند از اینکه پشت سؤال آنها چه فکری نهفتست. از اینکه منطق آنها را بسنجیم لذت میبریم

    ما (Intpها) میخواهیم که فرزندانمان از قوه تفکر بالایی برخوردار باشند آرزو و رسالت ما وقتی که بچه دار میشویم این است که فرزندانمان هم به صورت مستقل و منطقی رشد کنند به شیوه ای که میخواهند.

    ما دوست داریم که به شیوه خاص خودمان برای فرزندانمان والدی کنیم و هیچ علاقه ای به این که عرف چیست یا جامعه چه میخواهد نداریم. ما از همان ابتدا به قوه تفکر فرزندانمان اهمیت میدهیم ما میخواهیم بدانیم فرزندمان چگونه فکر میکند و به نظرات و عقاید آنها احترام بگذاریم به آنها اجازه میدهیم که مستقل باشند و همیشه حرفی برای گفتن داشته باشند

    “Intpها اگر فرزندی برونگرا داشته باشند گوش دادن به فرزندانشان در تمام مدت برایشان سخت است و آرام آرام احساس خستگی میکنند و ممکن است عقب نشینی کنند”

    خصوصیات شغلی intp ها :

    intp ها خلاق و باهوش هستند افکاری نو و الگوهای تازه را در ذهن خود میپرورانند که به آنها اجازه میدهد ایده ها را از شیوه های جدید و نو آنالیز کنند کاملا واضح  است که پیشرفت های علمی و شکستن های حد و مرزهای علم ها را بسیاری از INTP ها انجام داده اند که بزرگترین آنها آلبرت انیشتین میتوان نام برد

    آنها از کودکی ذهنشان آماده هماهنگی با انواع سیستم های کامپیوتری بوده است. همچنین آنها به سمت تکنولوژی و علوم نوین گرایش دارند چرا که فرصت نو آوری همراه با دیدی تحلیل گر و منطقی به آنها اجازه میدهد که بیشترین هماهنگی را با شخصیت و عنصر وجودی خود داشته باشند

    همچنین می توانند برخی از رشته های مهندسی که بتوانند دید منطقی-تحلیلی خود را به همراه خلاقیت در آنها استفاده کنند لذت میبرند

    آنها با توجه به خلاقیت خود و دید تحلیلی خود میتوانند در نقش مشاور هم به خوبی عمل کنند

    ویژگی های شغلی که ما (intpها) در آن میتوانیم موفق شویم کاری است که:

    • بتوانیم ایده های جدید ارائه دهیم، آنها را نقد کنیم و فرصت طراحی مجدد را داشته باشیم
    • بتوانیم آزادانه خلاقیتمان را بروز دهیم و خیلی درگیر نتیجه کار نشویم
    • کار دارای چالش و پیچیدگی باشد تا بتوانیم راه حل های جدیدی را پیدا کنیم
    • مستقل و به تنهایی کار کنیم
    • استاندارد ها و معیار های خاص خودم را داشته باشیم
    • ساختار های بی مورد و قواعد بی مورد سد راهمان نشوند
    • وارد جزئیات نشویم و خیلی ریز نشویم بر روی مسائل جزئیات میتواند نقطه ضعف ما باشد
    • توجه مان به سمت آینده باشد نه گذشته
    • درگیر ایده های خودمان شویم

    مشاغلی که برای یک intp مفید است:

    • دانشمند
    • فیزیکدان، شیمیست
    • عکاس (خلاقیت)
    • برنامه ریز استراتژیک
    • ریاضی دان
    • استاد دانشگاه
    • برنامه نویس کامپیوتر
    • مهندس
    • وکیل
    • قاضی
    • داروساز
    • بیولوژی یا بیوفیزیک
    • طراح وب
    • روانشناس
    • مهندس مکانیک، هوا فضا،سخت افزار و رایانه و …

    نقاط ضعف و قوت یک Intp:

    نقاط ضعف :

    • به طور ذاتی رابطه خوبی با احساسات دیگران نمیتوانند برقرار کنند
    • در پاسخ گویی به احساسات دیگران خوب عمل نمیکنند همچنین در ابراز احساست خود هم به همین شکل
    • همواره علاقه به زیر سؤال بردن همه چیز دارند به همین دلیل گرایش به شک و بدبینی به دیگران در آنها زیاد است و به سختی اعتماد میکنند
    • در مورد روتین های زندگی و مسائل عملی به خوبی عمل نمیکنند، مثل مدیریت پول مگر اینکه کار آنها شامل برنامه ریزی پول و مدیریت مالی باشد
    • در کنار گذاشتن روابط بد مسئله دارند و برایشان سخت است
    • در تعارض ها رویکردی سیاه و سفید دارند، برایشان رنگ خاکستری وجود ندارد یا آن را نادیده میگیرند یا شمشیرشان را از رو میبندند
    • بیش از اندازه برخی مواقع انتقادی میشوند
    • بعضی مواقع پیچیده گی بیش از حدی در کلامشان دیده میشود
    • از دیگران تعریف و تمجید نمیکنند
    • امکان دارد از این شاخه به آن شاخه غیر عادی را تجربه کنند

    نقاط قوت:

    • به طور کلی چیزی آنها را نارحت نمیکند و نسبت به شریک زندگی خود آسان گیر هستند
    • هر آنچه که ایجاد شوق و انگیزه در آنها ایجاد کند به آن میچسبند
    • به شدت افرادی خلاق و رویا پرداز با قوه تخیل بالا هستند
    • در تعارضات و بخث ها چیزی را به خود نمیگیرند و به سختی ناراحت میشوند
    • رابطه خوبی با کارهای تکراری و روتین های روزانه ندارند و کسی را هم مجبور به انجام این کارها نمیکنند
    • به شدت مستقل هستند و میخواهند خودشان از پس کارهایشان بر بیایند
    • کنجکاو و به دنبال جوابها هستند و از اشتباه کردن بیمی ندارند

    شخصیت های مشهور:

     

    Intp ها همیشه پیشتاز و شکننده حد و مرزهای علم های گوناگون و سنت ها بوده اند. از دیگر افراد معروف میتوان به : فیلسوف، ریاضی دان، فیزیک دان رنه دکارت نام برد، می توان از چارلز داروین، آبراهام لینکولن نام برد

    نظر خودتون رو درباره Intp ها برامون بنویسید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا