اگر روزی متوجه شوید که از خانواده تان متنفرید چه کار می کنید؟ برخی اکنون نیز این حس را دارند که قطعا حسی ناسالم است.

اگر به کسی بگویید از خانواده خود متنفرید فکر می کند شما انسان بدی هستید. همه ما افکار تاریک و منفی داریم و گاهی از خود سوال میکنیم این افکار از کجا آمده اند. چرا نسبت به عزیزان خود چنین تنفری داریم؟

چرا از خانواده ام متنفرم؟

دلایل زیادی برای تنفر فرد از خانواده اش وجود دارد و بله « تنفر» واژه قدرتمندی است. ممکن است حتی از خانواده همسرتان نیز متنفر باشید. آنها حتی خانواده نسبی شما نیستند اما تنفرتان نسبت به آنها قوی است. شما چطور به اینجا رسیده اید؟

  • سوء استفاده

مورد سوء استفاده شدن یکی از دلایل تنفر از خانواده است. اگر در گذشته از نظر جسمی یا جنسی مورد سوء استفاده قرار گرفته باشید، ناراحتی عمیقی درون شما ریشه کرده است. گاهی اوقات والدین یا سایر اعضای خانواده هیچ گاه از شما درخواست بخشش نمی کنند و همین عامل تنفر شما را شدیدتر می کند.

  • بی اعتنایی

اگر در کودکی مورد بی اعتنایی والدین بوده اید، حتی اگر اکنون آنها بخواهند به شما نزدیک شوند، ممکن است هنوز هم از آنها متنفر باشید. بی اعتنایی ای که شما تجربه کرده اید، همانند سوء استفاده جنسی، تاثیر شدیدی بر روی زندگی شما در بزرگسالی دارد. ضربه ای که در کودکی خورده اید بر روی زندگی کاری و اجتماعی شما تاثیر زیادی گذاشته است. شما دیگر به کسی اعتماد ندارید تا از شما حمایت کند.

  • سرزنش

اگر از خانواده همسر خود متنفرید دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد. خانواده همسر شما هر چقدر هم که سعی کنند بی طرف باشند اما شما را برای مشکلات سرزنش می کنند. برخی از خانواده های دو به هم زن سعی می کنند رابطه بین شما و همسرتان را خراب کنند.این موضوع باعث ایجاد خشم بیشتر می شود.

  • مشکلات ازدواجی والدین

شاید چون والدینتان از هم جدا شده و دوباره ازدواج کرده اند باعث شده  از خانواده تان متنفر شده باشید. این اتفاق بسیار رایج است. با آنکه بار اولی که به هم رجوع کرده اند برایتان فوق العاده بوده است اما بار دوم و سوم باعث شده تا از آنها به دلیل سردرگم کردن شما و به هم ریختن زندگی تان متنفر شده باشید.

  • کنترل ناسالم

گاهی اوقات خانواده شما اجازه نمیدهد که مستقل شوید. آنها همیشه سعی می کنند زندگی شما را کنترل کنند. هر چقدر هم که به آنها گفته باشید تنهایی مشکلی ندارید آنها فکر می کنند نسبت به شما نظرات بهتری برای اداره زندگی تان دارند. در نهایت دیگر آنها را دوست نخواهید داشت.

در صورت تنفر از خانواده چه باید کرد؟

تنفر واژه ای است که به نظر می رسد نمیتوانید کاری برای آن بکنید. اما میتوانید. لازم نیست تا ابد از خانواده تان متنفر باشید. ممکن است آنها زخمهای عمیقی در روح شما به جای گذاشته باشند  و همچنان روان شما را به هم بریزند، یا حتی شما را نادیده بگیرند. واقعیت آن است که شما میتوانید واکنش خود را نسبت به این موضوع کنترل کنید. بخشش کار زیبایی است. در زیر به چند روش برای جلوگیری از بروز تنفر نسبت به خانواده ارائه شده است تا در نهایت با آنها به صلح و آشتی برسید

  • با خانواده تان صحبت کنید

هیچ چیز تا زمانی که با خانواده خود صحبت نکنید و احساساتان را به آنها نگویید تغییر نمیکند. نباید از واژه تنفر استفاده کنید اما میتوانید منظورتان را برسانید. افکار خود را عمیقا بازبینی کنید و از خود بپرسید : چرا از خانواده ام متنفرم؟ پاسخ را پیدا میکنید و میتوانید آنها را نسبت به احساس خود آگاه کنید. اگر خانواده تان حقیقتا شما را دوست داشته باشند، به شما گوش می دهند. ممکن است عصبانی یا ناراحت شوند اما باید آرامش را برقرار کنید و لازمه آن ایجاد ارتباط است. وقتی با خانواده تان صحبت می کنید تنها مقدار کمی از احساسات خود را برایشان بگویید، سپس برای اندکی عقب بکشید. وقتی این کار را انجام میدهید، آنها میتوانند این اطلاعات را که شاید برایشان شوکه کننده باشد هضم کنند . اما در عوض در آینده بهتر احساسات شما را درک می کنند.

  • با دیگران صحبت کنید

اگر کاملا آمادگی صحبت با خانواده تان را ندارید یا بسیار عصبانی هستید، با فرد دیگری صحبت کنید. دوست نزدیکی که به او اعتماد دارید به شما در پیدا کردن دلایل تنفرتان کمک می کند. شاید تنفر شما از یک عامل ناشی نشده باشد. شاید تنفر شما دلایل مختلفی داشته باشد. یک گوش شنوا میتواند این دلایل را کنار هم بگذارد و به شما نشان دهد.

  • کنار آمدن با خانواده همسر

وقتی نوبت به خانواده همسرتان می رسد، کنار آمدن با تنفر متفاوت است. حتی با آنکه ممکن است اعتراف نکنند اما خانواده همسرتان دختر یا پسرانشان را عاری از هر گونه اشتباه می دانند. اگر همسرتان شما را آزار می دهد و آنها کاری برای کمک کردن انجام نمی دهند از آنها متنفر می شوید. کنار آمدن با این موضوع دشوار است. کاری که میتوانید انجام دهید آن است که از کنار اظهارات و تعصبات ناشیانه آنها بگذرید.خانواده همسر عادت دارند به هنگام خراب شدن رابطه نقاط ضعف شما را  دستاویز قرار دهند. انرژی زیادی صرف تنفر از چنین افرادی صرف نکنید.

  • مراقب سلامت روانی خود باشید

گاهی اوقات استرس باعث ایجاد تنفر از خانواده تان می شود. در شرایط طبیعی، کارهای آنها ممکن است چندان برایتان آزاردهنده نباشد. اگر متوجه شده اید که کنار خانواده تان دچار استرس می شوید، کمی از آنها دور شوید. این فاصله باعث می شود با احساسات مثبت بیشتری پیش آنها برگردید. آنگاه می فهمید که با حس تنفر خود بیگانه اید.

  • زندگی تان را بدون آنها تصور کنید

آیا خانواده شما به قدری بد هستند که بدون آنها راحتترید؟ اگر خانواده تان در قید حیات هستند به تنفر خود به چشم دشمنتان نگاه کنید. این خشم مانع از گذراندن وقت با آنها می شود. تضمینی نیست که آینده را ببینید بنابراین سعی کنید تنفر را کنار بگذارید و با آنها آشتی کنید. زیرا وقتی آنها از دنیا بروند دیگر امکان این کار نیست.

  • زوایای دید مختلف را در نظر بگیرید

اگر دلیل تنفر خود از خانواده تان را فهمیده اید، گام بعدی تلاش برای تغییر دادن زاویه دید نسبت به شرایط موجود است. دلیل آن هر چه که باشد، آیا سعی کرده اید اوضاع را از زاویه دید آنها نگاه کنید؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا دست به چنین کارهایی می زنند؟ شاید روزی شما نیز کارهای آنها را انجام دهید. بنابراین هیچ کس را قضاوت نکنید

  • به درون خود نگاه کنید

اگر در قلب خود نسبت به خانواده تان تنفر حس می کنید بلافاصله آنها را سرزنش نکنید . هر انسانی در روی زمین باید خودکاوی کند. اگر از خانواده تان متنفرید، شاید فقط آنها مقصر نباشند. شاید شما نیز در خراب پیش رفتن اوضاع نقشی داشته باشید.  در مورد سوء استفاده جنسی مشخص است که شما مقصر نیستید اما در مورد درگیری های کوچک ممکن است هر دو یا فقط شما مقصر باشید. ممکن است شما از فرد دیگری به خاطر کاری که خود کرده اید، متنفر باشید.

عشق ورزی به جای تنفر

گفتن این جمله که « من از خانواده ام متنفرم» اعتراف بزرگی است اما بسیاری به این موضوع معترفند. صادق بودن نسبت به تنفر ایرادی ندارد اما دامن زدن به آن کار صحیحی نیست. ما باید یاد بگیریم چگونه دست از تنفر نسبت به هم برداریم و این موضوع از خانواده های ما شروع می شود.