آنیما و آنیموس چیست و تاثیرات آنها بر زندگی

آنیما و آنیموس
  • آنیما و آنیموس چیست و تاثیرات آنها بر زندگی

    آنیما و آنیموس بر اساس نظریه‌ی کارل یونگ، دو قسمت اصلی وجودی هستند که در هر فرد وجود دارند. آنیما بیان‌کننده‌ی جنسیت مخالف فرد است که درون هر فرد وجود دارد. به عنوان مثال، در مردان، آنیما بیان‌کننده‌ی جنسیت زن می‌باشد، و در زنان، آنیما بیان‌کننده‌ی جنسیت مرد است.

    آنیموس همانند آنیما، قسمتی از وجود هر فرد است که بیان‌کننده‌ی جنسیت مخالف فرد نیست، بلکه بیان‌کننده‌ی ویژگی‌هایی است که فرد در آن‌ها برجسته است. به عنوان مثال، یک مرد با آنیموس قوی، ممکن است خلاق، درونگرا و صبور باشد.

    تاثیرات آنیما و آنیموس بر زندگی فرد، بسیار زیاد است. هر کسی این دو قسمت درونی را دارد و به دلیل تفاوت‌های جنسی، هر فرد به آنیما و آنیموس خود نیاز دارد. یک فرد با آنیما ضعیف، ممکن است با مشکلات ارتباطی و اعتماد به نفس مواجه شود، و یک فرد با آنیموس ضعیف، ممکن است در عملکرد خود محدودیت داشته باشد.

    با توجه به اینکه آنیما و آنیموس درونی هستند، برای تقویت آن‌ها نیاز به کار بر روی خود داریم. این کار با مطالعه، تلاش برای بهبود ارتباطات، توسعه مهارت‌های جدید و پذیرش ویژگی‌های خود و دیگران انجام می‌شود. با تقویت آنیما و آنیموس خود، فرد می‌تواند به عملکرد بهتری در زندگی روزمره‌ی خود دست یابد و از زندگی بهتری برخوردار شود.

    نقش آنیما در تنوع طلبی جنسی

    آنیما و آنیموس در علم روانشناسی تحلیلی گوستاو (Carl Gustav Jung) به بخش ناهشیار یا خود درونی واقعی (راستین) هر فرد گفته می‌شود که در مقابل نقاب بیرونی شخصیت قرار می‌گیرد. آنیما در ضمیر ناهشیار مرد به شکل یک شخصیت درونی زنانه نمایش داده می‌شود و آنیموس در ضمیر ناهشیار زن به شکل یک شخصیت درونی مردانه پدیدار می‌شود.

    در روانشناسی کهن درون هر مرد یک آنیما (زن درون) هست، و درون هر زن یک آنیموس (مرد درون) که متاسفانه به دلیل آسیب‌های کودکی جنبه دوگانه پیدا می‌کند، در ادامه بیشتر با آن آشنا می‎شویم.

    آنیمای خوب و دوست داشتنی

    در این حالت اگر زنی در دنیای واقعی بیرون بر این جنبه آنیمای مرد منطبق شود، می‌تواند به عشق و یک رابطه جنسی عاشقانه منجر شود. در این حالت زندگی زناشویی در حالت ایده آل خود قرار خواهد گرفت. اگر علاقمند هستید تا در زمینه مدیریت روابط زناشویی اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله زندگی زناشویی و ترمیم روابط را مطالعه کنید.

    آنیمای بد و منفور

    در حالت دوم مرد در اعماق وجودش از این جنبه زنانه متنفر است و اگر یک زن در دنیای بیرون بر این جنبه زنانه او منطبق شود و به مرد احساس ناخوشایندی القا شود، این امکان وجود دارد که مرد با این زن، رابطه سادیست مازوخیست (خودآزاری و دیگرآزاری) برقرار کند (با درجات و شدت مختلف)، که این خطرناک بوده و حتما باید مورد درمان قرار گیرد.

     

    تقارن آنیما و آنیموس

    البته برخی اوقات یک مرد می‌تواند هر دو حالت بالا را با درجات مختلف، در یک زن داشته باشد. همچنین حالت مقابل دو مورد بالا که برای آقایان در مورد آنیما توضیح دادیم، آنیموس است که برای خانم‎ها کاربرد دارد. (در واقع آنیما برای مرد است و آنیموس برای زن)

    آنیما و آنیموس به زبان ساده

    وقتی شما به صورت مطلق زن باشید (زنی با آنیمای قدرتمند و آنیموس ضعیف) عاشق و دلباخته مردی کامل می‎شوید (مردی که آنیموس قدرتمند و آنیمایی ضعیف دارد) و این بخاطر این است که چون به اعتدال نیاز داریم و آن را در خود نمی‎یابیم، آن را در بقیه جستجو کرده و در حالت عشق و مکمل، به تکامل می‎رسیم.

    تحلیل نهایی و درمان آنیما و آنیموس

    در آخر خوب است بدانیم، برقراری رابطه جنسی که یک مرد با یک زن در نقش آنیمای بد خود برقرار می‌کند (یا برعکس)، فقط تخلیه خشم و عصبانیت و تنفرش بر روی آن زن است. اگر مرد بخواهد از شر این جنبه منفور زنانه خود آزاد شود، باید بتواند با این جنبه منفی زنانه خود آشتی کند و او را ببخشد و گذشته و خاطرات بد را فراموش کند.

    البته اگر مشکل حاد باشد باید سریعا به روانشناس مراجعه شود. اما شخص باید این امکان را بدست آورد تا به جای نگاهی از روی تخلیه خشم، نگاهی از روی محبت و انسان دوستی به درون خود داشته باشد.

    در اینسایت قصد داشتیم تا شما را با مبحث آنیما و آنیموس و تاثیرات آنها بر زندگی آشنا کنیم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا