چرا شکست می خوریم؟

چرا شکست می‌خوریم
  •  

    چکیده مطلب

    شکست خوردن تجربه مشترک تمام انسان‌ها است. اما به چه عللی شکست می‌خوریم؟ این سوالی است که سعی کرده‌ایم در ادامه پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنیم.

    اگر از هر فرد موفقی بپرسید اذعان می‌کند که در زندگی شکست هم خورده است. این اتفاقی است که همه آن را تجربه‌ کرده‌ایم. اما هر شکستی دو درس با ارزش به ما خواهد آموخت. یکی اینکه حتماً دلیلی برای این شکست وجود داشته است و دوم اینکه می‌توانیم دوباره سر پای خود بایستیم.

    بنابراین چرا شکست می‌خوریم و چطور می‌توانیم آن را برطرف کنیم؟

    بنا به گفته‌های نویسنده کتاب «شما می‌توانید برنده بشوید»، شکست به ۷ دلیل رخ می‌دهد. هاروی مک‌کی نویسنده مشهور می‌گوید:

    هر شکست می‌تواند درس با ارزشی به ما بدهد و به ما نشان بدهد که دوباره گرفتار همان شکست نشویم.

    دلایل اصلی شکست خوردن

    ۱. مقاومت نداشتن

    اغلب افراد به دلیل کمبود دانش یا استعداد شکست نمی‌خورند بلکه آنها تسلیم می‌شوند. ۲ کلمه را به یاد بسپارید:

    سماجت و مقاومت

    سماجت برای کارهایی که باید صورت بگیرند و مقاومت در برابر کارهایی که نباید صورت بگیرند.

    مقالات مرتبط:  ترس از شکست | چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟

    سماجت مهم است اما تکرار دوباره و دوباره عملی به این امید که در آینده موفق می‌شوید، شما را به جایی نخواهد رساند.

    به تجربه شکست قبلی خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی باید تغییر کند. مرتب این تغییرات را اعمال کنید و از تجربیات خود به عنوان راهنمای زندگی بهره بگیرید.

    ۲. باور نداشتن

    افرادی که باوری ندارند در میانه راه، تسلیم می‌شوند. در میانه راه چه اتفاقی می‌افتد؟

    افرادی که باور ندارند به خاطر نداشتن اعتماد به نفس و شجاعت، برای اینکه آسیب نبینند تسلیم می‌شوند. آنها خود را همرنگ جماعت می‌کنند تا پذیرفته شوند. حتی اگر بدانند که کار غلطی انجام می‌دهند.

    تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است. اگر انجام کاری درست است ارزش آن را خواهد داشت تا کار درست را انجام بدهید. اجازه بدهید تا اشتیاق شما در امور روزمره خود را نشان بدهد. شراکت و همکاری برای موفقیت قابل قبول است اما هرگز بر سر ارزش‌های خود معامله نکنید.

    ۳. توجیه کردن

    افراد موفق شکست‌ها را تحلیل می‌کنند اما هرگز آنها را توجیه نمی‌کنند. بازنده‌ها کارشان توجیه کردن شکست‌ها است.

    آنها کوهی از بهانه به همراه خود دارند تا بگویند چرا موفق نشده‌اند.


     

    نقطه دید افکار خود را تغییر بدهید. به همه تلاش‌های شکست خوره خود به عنوان عدم موفقیت نگاه نکنید. افراد اندکی توانسته‌اند در اولین تلاش خود موفق شوند. اغلب افراد در صورت تکرار کردن تلاش‌ها است که به اهداف خود می‌رسند.

    تمام کوشش خود را بکنید تا بدانید شکست چطور و چرا رخ داده است.

    ۴. بی‌توجهی به اشتباهات

    بعضی‌ها زندگی می‌کنند و یاد می‌گیرند و بعضی دیگر فقط زندگی می‌کنند.

    اگر طرز فکر مناسبی داشته باشید، شکست معلم ما خواهد بود. افراد عاقل از اشتباهات خود یاد می‌گیرند. آنها به شکست‌ها، تجربه می‌گویند.

    مسئله مورد نظر را بهتر تعریف کنید. موقعیت پیش آمده را تحلیل کنید. چه چیزی می‌خواهید بدست آورید؟ استراتژی شما چیست؟ چرا تلاش قبلی شما جواب نداد؟ آیا مسئله را به درستی بررسی می‌کنید؟

    به عنوان مثال اگر نیاز به پول بیشتر دارید، می‌توانید به جای افزایش درآمد روی کاهش هزینه‌ها تمرکز کنید. در مورد کاری که می‌خواهید انجام بدهید، به خوبی فکر کنید.

    ۵. نداشتن انضباط

    بدون وجود انضباط هیچ کس به موقعیت ارزشمندی دست نیافته است. انضباط نیازمند کنترل بر روی خود، فداکاری و توجه نکردن به وسوسه‌ها است. انضباط به معنای متمرکز ماندن است.

    کما‌ل‌گرا نباشید. شاید تصویر ایده‌آلی از موفقیت در ذهن خود ترسیم کرده باشید. هر چند این کار می‌تواند سبب ایجاد انگیزه شود اما واقع‌ بینانه نیست. رسیدن به یک هدف، تمام مسائل شما را حل نمی‌کند. در مورد کلیات رسیدن به اهداف خود کاملاً شفاف عمل کنید اما در مورد جزئیات ظاهری حساسیت به خرج ندهید.

    ۶. عزت نفس پایین

    عزت نفس پایین نتیجه احترام نگذاشتن و ارزش قائل نشدن برای خود است. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند به جای اینکه روی ساختن شخصی که می‌خواهند باشند تمرکز کنند، دائماً در تلاش برای سر پا نگه داشتن خود هستند.


     

    روی خود برچسب نگذارید. شاید شکست خورده باشید اما تا زمانی که تسلیم نشده‌اید، شکست معنی ندارد. اگر همچنان خود را در حال حرکت به سوی هدف، تصور کنید قادر خواهید بود به صبر و استقامت لازم برای طی کردن این مسیر طولانی دست پیدا کنید.

    ۷. معتقد به جبری بودن اتفاقات

    اگر به جبر اعتقاد داشته باشید از قبول مسئولیت در زندگی شانه خالی می‌کنید. این نوع نگاه، شکست و موفقیت را به شانس و اقبال ربط می‌دهد. این افراد بدون توجه به تلاش‌‌ها، خود را تسلیم سرنوشت می‌کنند و معتقدند اتفاقی که قرار است بیافتد، حتماً رخ خواهد داد.

    هر روز به آینه نگاه کنید و بگویید که من مسئول هستم. شاید شما روی تمام جنبه‌های زندگی کنترل نداشته باشید اما کنترل شما بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید و شما مسئول خوشبختی و موفقیت خود هستید. نگرش شما میزان پیشرفت‌تان را تعیین می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا