تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ): ویژگی‌های شخصیت، نقاط ضعف، قوت، روابط

تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ)
  • تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ): ویژگی‌های شخصیت، نقاط ضعف، قوت، روابط

    تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ) یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی مطرح در جامعه است. این تیپ شخصیتی با ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند در سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی در زندگی شخصی، به عنوان یک رهبر قوی و مؤثر عمل کند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های شخصیتی، نقاط ضعف و قوت، و روابط تیپ شخصیتی فرمانده پرداخته می‌شود.

    ویژگی‌های شخصیتی فرمانده

    فرمانده‌ها افرادی با هوشمندی و انرژی بالا هستند که با استفاده از دیدگاه‌های قوی خود، می‌توانند در موقعیت‌های دشوار و پیچیده، تصمیمات سختی بگیرند. این افراد بهترین زمان را برای کار کردن و موفقیت‌آمیز بودن می‌شناسند و هیچگاه از راه‌های کوتاه برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمی‌کنند.

    فرمانده‌ها علاقه زیادی به رهبری و مدیریت دارند. آن‌ها معمولاً در سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان مدیران برجسته شناخته می‌شوند. این افراد همچنین دارای شخصیتی قاطع و قطعی هستند و در موقعیت‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری سریع و قاطع دارد، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند.

    نقاط ضعف و قوت فرمانده

    نقاط قوت فرمانده‌ها شامل هوشمندی، انرژی، قاطعیت، قدرت تصمیم‌گیری، و مهارت‌های رهبری می‌شود. این افراد از برنامه‌ریزی و مدیریت کار به خوبی آگاهی دارند و می‌توانند به راحتی به اهداف خود برسند. همچنین این افراد مهارت بسیار خوبی در برقراری روابط اجتماعی دارند و می‌توانند با افراد مختلف و در موقعیت‌های مختلف، به صورت سازنده ارتباط برقرار کنند.

    اما نقاط ضعف فرمانده‌ها نیز وجود دارد که می‌تواند در برخی موارد باعث مشکلاتی برای آن‌ها شود. این افراد ممکن است در ارتباط با دیگران، بی‌توجهی نشان دهند و به‌راحتی توانایی برقراری روابط صمیمی با دیگران را نداشته باشند. همچنین این افراد ممکن است به‌خاطر قطعیت و قاطعیت‌شان، برخی مسائل را نادیده بگیرند و نتوانند به مسائل با دیدگاه متفاوت نگاه کنند.

    روابط فرمانده با دیگران

    فرمانده‌ها به دلیل شخصیت قاطع و قطعی‌شان، ممکن است در برقراری روابط با دیگران دشواری داشته باشند. اما با وجود این، این افراد می‌توانند با استفاده از مهارت‌های رهبری خود و ارتباط برقرار کردن با دیگران، به عنوان یک رهبر، مؤثر عمل کنند. همچنین فرمانده‌ها در ارتباط با دیگران، عموماً به صورت صریح و واضح بیان نظرات خود هستند که می‌تواند برای دیگران کمی دشوار باشد.

    نتیجه‌گیری

    تیپ شخصیتی فرمانده با ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند در سازمان‌ها و شرکت‌ها، به عنوان یک رهبر قوی و مؤثر عمل کند. این افراد با هوشمندی و انرژی بالا، می‌توانند در موقعیت‌های دشوار و پیچیده، تصمیمات سختی بگیرند. اما نقاط ضعف این تیپ شخصیتی نیز وجود دارد که می‌تواند در برخی موارد باعث مشکلاتی برای آن‌ها شود. در نهایت، با استفاده از مهارت‌های رهبری خود، فرمانده‌ها می‌توانند به عنوان یک رهبر، در موقعیت‌های مختلف مؤثر عمل کنند.

     

    همانطور که در مقاله تست تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه بریگز مایرز اشاره شد، حروف مخفف تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ) به معنی برون‌گرا (E)، رویا‌پرداز (N)، منطقی (T)، برنامه‌ریز (J) هستند.

    استیو جابز به عنوان یک رهبر با شخصیت (ENTJ) می‌گوید:

    «عمر سرمایه‌ای محدود و گران‌بها است؛ بنابراین نباید وقت خود را با زیستن آرزوها و اهداف دیگری هدر دهید و در دام تعصباتی بیافتید که زاییده افکار دیگران است. اجازه ندهید های و هوی افراد دیگر سبب خاموش شدن ندای درونی شما شود. مهم‌ترین نکته این است که دل و جرات پیروی از قلب و شم درونی خود را داشته باشید. پیروی از قلب و الهامات درونی شما را به آن چیزی می‌رساند که واقعا می‌خواهید. همه مسائل دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند.»

    فرماندهان، رهبرانی بالفطره هستند. چنین شخصیت‌هایی تجسم عینی کاریزما و اعتماد‌به‌نفس هستند. آن‌ها می‌توانند با نشان دادن توانایی‌ها و قدرت رهبری خود، افراد دیگر را برای رسیدن به هدفی مشترک متحد کنند. یکی از ویژگی‌های فرماندهان این است که اغلب زیاده از حد عقلانی هستند و از ذهن چالاک، اراده و انگیزه‌ای که دارند برای رسیدن به هر آنچه به‌عنوان هدف خود تعیین کرده‌اند استفاده می‌کنند.

    شاید باید خدا رو شکر کنیم که این افراد تنها ۳ درصد از جمعیت انسان‌ها را تشکیل می‌دهند؛ چراکه در غیر این صورت حق بیشتر افراد که شخصیتی حساس و یا خجالتی دارند را زیر پا می‌گذاشتند. البته باید به یاد داشته باشیم که موفقیت کسب‌وکارها و موسسه‌های بزرگ فراوانی در سایه وجود فرماندهان بوده و وجودشان برای همه ما مغتنم است.

     

    تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ) دنبال چیست؟

    فرماندهان فقط عاشق این هستند که با چالشی خوب مواجه شوند و ایمان دارند که در صورت وجود زمان و منابع کافی، قادر به دستیابی به هر هدفی هستند. داشتن چنین دیدگاهی باعث می‌شود آن‌ها به کارآفرینانی موفق بدل شوند. اراده، دقیق بودن، توانمندی تفکر استراتژیک و حفظ تمرکز طولانی‌مدت در هر قدم از پروژه باعث می‌شود چنین افرادی رهبرانی مقتدر برای کسب‌وکارها باشند. اراده‌ و ایمانی که به خود دارند سبب می‌شود که در جایی که دیگران سست می‌شوند و پا پس می‌کشند همچنان به راه خود ادامه دهند. ذات برون‌گرای این افراد سبب همراهی دیگران با آن‌ها می‌شود و زمینه‌ساز رسیدن به اهداف بزرگ می‌گردد.

    فرماندهان چه در محیط کار و در حین مذاکره، چه هنگام خرید ماشین لباسشویی، هیچ اغماضی ندارند و بسیار مصمم هستند. علت چنین رفتاری آن نیست که ذاتا افرادی بی‌عاطفه یا بد‌طینت هستند، بلکه باید موضوع را از این نظر دید که آن‌ها واقعا از چالش و رقابت خوششان می‌آید و به همین دلیل است که این‌قدر حاضرجواب‌اند و اگر مخاطب نتواند همپای آن‌ها مباحثه کند، مسلما یک فرمانده پیروزی را از آن خود خواهد کرد.

    فکری که در پس ذهن یک فرد فرمانده می‌گذرد شاید این باشد: تا زمانی که راندمان و عملکردم عالی باشد هیچ اهمیتی نمی‌دهم که در نظر دیگران یک آدم عوضی سنگدل به نظر بیایم.

    ازنظر فرمانده تنها کسانی قابل‌احترام‌اند که عملکردشان بالا و دقیق و در سطح خود او باشد. فرماندهان مهارت خاصی در کشف استعداد افراد دارند و همین باعث می‌شود بتوانند یک تیم تشکیل دهند و از غرور بی‌جا در روند رهبری پرهیز کنند. از سوی دیگر فرماندهان این توانمندی‌های خاص را دارند که عدم موفقیت دیگران را با صراحت هر چه تمام زیر سوال ببرند و خود را به دردسر بیاندازند!

    روابط انسانی تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ)

    ابزار احساسات جزو نقاط قوت گروهی که دارای تیپ شخصیتی تفکری (T) باشند نیست. اما ازآنجاکه فرماندهان با تعداد بیشتری از افراد در ارتباط هستند این نقطه‌ضعف بیشتر به چشم می‌آید. فرماندهان در محیط کاری هیچ توجهی به حساسیت‌های افرادی که در نظر آن‌ها تنبل، بی‌کفایت یا ناکارآمد باشند نمی‌کنند. ازنظر یک فرمانده ابزار احساسات نشانه ضعف است و اگر عواطف خود را بیان کنید برای خود دشمن تراشیده‌اید! فرماندهان به‌خوبی به این نکته واقف هستند که نه‌تنها برای رسیدن به اهداف که برای کسب اعتبار و دریافت بازخورد به داشتن تیمی کارآمد کاملا متکی و وابسته هستند. فرماندهان در مورد این تیم بسیار مراقب و حساس هستند.

    فرماندهان به‌راستی افرادی الهام بخشند که اغلب در تلاش برای نشان دادن تصویری بزرگ‌تر از زندگی هستند. فرماندهان نباید از این نکته غافل باشند که جایگاهی که دارند را مدیون تلاشی تیمی بوده و باید قدردان مشارکت و استعداد گروه باشند و توجه ویژه‌ای به احساسات اعضا داشته باشند. حتی اگر واقعا در ابتدا عواطف دیگران برایشان از اهمیت بالایی برخوردار نباشد باید به شکل ظاهری این کار را انجام دهند تا به نقطه‌ای برسند که بتوانند واقعا به عواطف دیگران اهیمت دهند. اگر فرماندهان بتوانند در کنار دیگر نقاط قوت خود، به عواطف خود و دیگران بهای بیشتری بدهند مسلما روابط عمیق‌تر و خوشنودتری خواهند داشت و موفقیت‌های بیشتر در مواجهه با چالش‌ها کسب ‌خواهند کرد.

    ویژگی‌های مثبت تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ): نقاط قوت

     

    راندمان و کارآمدی

    ازنظر فرماندهان، ناکارآمدی چیزی فراتر از یک مشکل است و باعث می‌شود زمان و انرژی که صرف رسیدن به اهداف آینده‌شان کرده‌اند از بین برود. در حقیقت در نگاه آن‌ها بی‌کفایتی و ناکارآمدی ترکیبی از بی‌عقلی و تنبلی است. افراد با تیپ شخصیت فرمانده هرجایی که می‌روند، چنین رفتاری را از خود بروز می‌دهند.

    پرانرژی

    فرماندهان به‌جای اینکه از رهبری کردن یک گروه خسته شوند، از هدایت تیمی که آن‌ها را در اجرای برنامه‌ها و اهداف خود کمک کند، واقعا لذت می‌برند و انرژی می‌گیرند.

    اعتماد‌به‌نفس

    فرماندهان اگر دچار بلای شک و تردید می‌شدند هرگز قادر به ابراز عقاید خود نبودند و نمی‌توانستند بر توانایی‌ها و ظرفیت خود به‌عنوان یک رهبر باور داشته باشند.

    اراده قوی

    هیچ مانعی نمی‌تواند آن‌ها را از حرکت بازدارد و وادار به تسلیم کند. افراد با تیپ شخصیتی فرمانده برای رسیدن به اهداف خود کوشش می‌کنند. برای آن‌ها چیزی رضایت‌بخش‌تر از حل چالش‌ها و مرتفع کردن موانعی که در مسیر رسیدن به هدف نهایی وجود دارد، نیست.

    متفکران استراتژیک

    فرماندهان مدیریت لحظه‌ای بحران، دور زدن موانع و دوراندیشی برای برداشتن قدمی بزرگ را درک می‌کنند. آنان ازاین‌جهت مشهور هستند که می‌توانند مسئله را نه به‌صورت موقت که از تمامی زوایا بررسی کنند و تمام پروژه را با راه‌حلی که ارائه می‌دهند، پیش ببرند.

    کاریزماتیک و الهام‌بخش

    ترکیب این دو خصیصه برای ایجاد شخصیتی که بتواند الهام‌بخش دیگران باشد و به آن‌ها قوت قلب بدهد لازم است؛ شخصیتی که دیگران واقعا دلشان بخواهد تحت رهبری او باشند و همین خصوصیات هستند که به فرمانده کمک می‌کند تا اهداف غالبا بلندپروازانه خود را که هرگز نمی‌تواند به‌تنهایی به آن برسد، تحقق بخشد.

    ویژگی‌های منفی تیپ شخصیتی فرمانده (ENTJ): نقاط ضعف

     

    سرسخت و سلطه‌طلب

    بعضی‌اوقات فرماندهان به‌واسطه اعتمادبه‌نفس و اراده قوی که دارند دچار افراط می‌شوند و همگی قابلیت تبدیل‌شدن به افرادی یک‌دنده را دارند که سعی می‌کنند در هر بحثی پیروز شده و صرفا حرف خود را به کرسی بنشانند.

    متعصب

    «مرغ یک پا دارد!» – افراد با تیپ شخصیتی فرمانده به‌صورت آشکارا با هر ایده و نظری که با اهداف اصلی آن‌ها همخوانی نداشته باشد مخالفت می‌کنند. این مساله در مورد ملاحظات عاطفی نیز صادق است. فرماندهان حتا لحظه‌ای هم برای ابراز مخالفت و عدم‌حمایت با نظراتی که با خواسته‌های آن‌ها مغایر است، تعلل نمی‌کنند.

    ناشکیبا و بی‌تاب

    تاخیری که برخی افراد برای تصمیم‌گیری داشته و به زمان بیشتری برای تفکر نیاز دارند، ازنظر فرماندهان که سریع فکر می‌کنند، غیرقابل‌تحمل است. تعجیل و شتابی که دارند ممکن است سبب سوءبرداشت از رفتار دیگران شود و دیگران را احمق یا بی‌علاقه فرض کند. مسلما چنین رفتاری برای یک رهبر می‌تواند یک اشتباه بزرگ و وحشتناک محسوب شود.

    مغرور

    افراد با شخصیت فرمانده به افکار سریع و اعتقادات راسخ و ویژگی‌هایی که دارند می‌بالند و نگاهی از بالا به پایین به افرادی دارند که فاقد چنین خصوصیاتی باشند. داشتن تعامل با چنین شخصیت‌هایی برای دیگر تیپ‌های شخصیتی که احتمالا در گرفتن حق خود خجالتی نیستند چالش‌برانگیز است چراکه احتمالا فرماندهان می‌توانند ازخودراضی و غالب بوده و درنتیجه رابطه به ضرر آن‌ها تمام شود.

    مدیریت ضعیف عواطف

    همه این نقاط قوت و ضعف در کنار پیش‌فرض عقلانیت قوی باعث می‌شود که فرماندهان از بیان عواطف خود اجتناب کنند و برخی اوقات حرف‌های بی‌پرده و رک آن‌ها شکلی اهانت‌آمیز داشته باشد. افراد با چنین تیپ شخصیتی غالبا احساسات و عواطف دیگران را له می‌کنند و ناخواسته و بخصوص در موقعیت‌های احساسی به عواطف همسر یا دوستان خود آسیب می‌زنند.

    سرد و بی‌رحم

    وسواسی که در مورد کارآمدی داشته و اعتقاد راسخی که بر عقل‌گرایی دارند به‌خصوص در محیط کاری، سبب آن می‌شود که فرماندهان به طرز باورنکردنی در مسیر پیگیری اهداف خود، شرایط، حساسیت‌ها و علاقه‌مندی اشخاص دیگر را به‌عنوان موضوعاتی بی‌اهمیت و غیر‌منطقی نادیده بگیرند.

    افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENTJ

    کدام یک از شخصیت‌های معروف فرمانده (ENTJ) زیر را می‌شناسید؟

    استیو جابز، گوردون رمزی، مارگارت تاچر، فرانکلین روزولت، جیم کری، ووپی گدل‌برگ، هریسن فورد،مالکوم ایکس و …

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا