معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه هنجارهای اجتماعی و استانداردهای شخصی

معیارهای انتخاب همسر
  • معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه هنجارهای اجتماعی و استانداردهای شخصی

    انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است که هر فرد باید با دقت و آگاهی کافی از آن تصمیم بگیرد. در این راستا، معیارهای مختلفی برای انتخاب همسر وجود دارد که از دیدگاه هنجارهای اجتماعی و استانداردهای شخصی متفاوتند.

    از دیدگاه هنجارهای اجتماعی، برخی از معیارهای انتخاب همسر عبارتند از: مذهب و مذهبی بودن همسر، خانواده همسر، آداب و رسوم و فرهنگ، ثروت و اموال، ظاهر و زیبایی، آموزش و تحصیلات، شغل و کار، سن و سال و …

    با توجه به اینکه هر شخصی استانداردهای شخصی خود را برای انتخاب همسر دارد، برخی از معیارهای شخصی که برای انتخاب همسر مورد توجه قرار می‌گیرد عبارتند از: شخصیت همسر، اخلاق و ارزش‌های همسر، هماهنگی در نگرش‌ها، شادکامی و خوشبختی، قابلیت اعتماد و صداقت، داشتن روحیه همکاری و تعاون، وجدان و مسئولیت‌پذیری و سایر معیارهایی که در نظر گرفتن آن‌ها برای هر شخص مهم است.

    به طور خلاصه، انتخاب همسر باید با توجه به هنجارهای اجتماعی و استانداردهای شخصی هر شخص صورت گیرد. همچنین باید در نظر داشت که ازدواج یک تعهد زیادی است و برای حفظ آن، انتخاب همسر با دقت و آگاهی کافی از معیارهای مهم آن انجام شود.

    انتخاب همسری که قرار است عمری را با او سپری کنیم، موردی است که عقل حکم می‌کند تا حسابی روی آن فکر و تحقیق کنیم تا بعدا دچار پشیمانی نشویم. هر فردی دارای «معیارهای انتخاب همسر» متفاوتی است؛ چراکه این معیارها از فردی به فرد دیگر متفاوت و متغیر است. یعنی هرکسی، معیارها و شرایط منحصر به فرد خود را برای انتخاب همسر دارد. با اینکه می‌دانیم، عشق و دوست داشتن موردی کاملا سلیقه‌ای است و احتمالا شما از فردی خوشتان بیاید ولی دوست‌تان نظر کاملا متفاوتی نسبت به شخصی که دوست دارید داشته باشد؛ همین امر نشان دهنده و ثابت کننده این است که نه‌تنها دوست داشتن امری سلیقه‌ای است، بلکه معیارهای انتخاب همسر هم در نظر افراد متفاوت است.

    اما در هرحال، بررسی معیارهای کلی و قابل قبول بصورت عمومی می‌تواند شامل مواردی باشد که، از طریق آن چند مورد از این معیارها را بررسی کنیم تا مواردی که با باورهای ما سازگاری دارند را برای خودمان در نظر بگیریم و استفاده کنیم؛ بنابراین در این مقاله به بررسی چند مورد از این معیارها می‌پردازیم:

    با ترتیب دادن چند جلسه در فضایی صمیمی به گفت و گو بنشینیم و باهم صحبت کنیم.

    اخلاق فردی درمورد معیارهای انتخاب همسر

    همسر یا شریک زندگی شما کسی است که باید بیشتر از همه نسبت به او شناخت داشته باشید و به خلق و خوی او آشنایی داشته باشید؛ چراکه قرار است یک عمر با هم زندگی کنید. بعضی وقت ها می‌شنویم که فردی می‌گوید: آدم خیلی خوبیه و از همه جهت مناسبه، اما هنوز نمی‌تونم مطمئن باشم و باهاش راحت باشم. همه این جمله ها و احساسات ناراحت از عدم شناخت کافی برمی‌آید و تا بدست نیاوردن این شناخت، احساس ناراحتی پایدار خواهد ماند.

    باید بدانیم که شناخت همسر آینده مان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ و این مورد به خودی خود قابل حل نیست. مشورت گرفتن از بزرگ تر ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ چراکه آنها با توجه به تجربه خود می‌توانند بهترین راه حل را به ما پیشنهاد کنند که قطعا کمک شایانی به ما خواهد کرد. ملاقات های حضوری هم می‌تواند بسیار مفید باشد. هر فردی می‌تواند دو شخصیت متفاوت داشته باشد: یکی برای زمان های کوتاه که میخواهیم بسیار موجه جلوه کنیم و دیگری برای مواقعی‌ که اصلا دلیلی ندارد وقتی با فردی برای مدت کوتاهی ملاقات می‌کنیم، احساسات یا عصبانیت خود را ابراز کنیم. بنابراین بسیار مفید است که با ترتیب دادن چند جلسه در فضایی صمیمی به گفت و گو بنشینیم و باهم صحبت کنیم و ببینیم تا چه اندازه از نظر فکری به هم نزدیک هستیم.

    شناخت متقابل خانواده ها

    هرچقدر هم که مدرن باشیم یا بخواهیم به شیوه‌ای مدرن ازدواج کنیم، باز هم باید نظر خانواده ها را جویا شویم؛ زیرا همانطورکه قبلا نیز گفته شد، خانواده‌ها بدلیل تجربه خود می‌توانند بهترین راهنمایی ها را انجام دهند. همچنین گاهی اوقات شاید به‌هیچوجه سطح دو خانواده باهم برابر نباشد و این خود مشکلی برای ازدواج دو فرد باشد. حقیقت این است که بهتر است سطح خانواده ها باهمدیگر برابر باشد ولی واقعیت هم این است که نهایتا این زوجین هستند که باهم زندگی خواهند کرد و نه خانواده ها.

    تا اینجای کار درست است؛ اما این را هم نباید فراموش کنیم که فرد جدای از خانواده خود نخواهد بود. کار عاقلانه این است که، بطور کاملا سنجیده عمل کنیم و در کار عشق تعجیل نکنیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

    صبر و تحمل داشتن در مقابل دشواری ها

    صبور بودن یکی از معیارهای مهم است که یک فرد برای ازدواج باید داشته باشد.

    صبور بودن یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که یک فرد برای ازدواج باید داشته باشد. دلیل این حرف این است که؛ قبل از ازدواج مشکل و مسئولیت چندانی در مسیر فرد وجود ندارد. ولی بعد از ازدواج مسئولیت های سنگینی از جمله مسئول پدر یا مادر شدن بر روی هر یک از زوجین می آید و این مسئولیت اگر با صبر و تحمل همراه نباشد، تبدیل به مشکلی بزرگ در زندگی مشترک خواهد شد. چراکه زندگی مشترک تقریبا تماما مسئولیت است که این فقط یک مثال از هزاران مورد می‌باشد.

    این صبور بودن و بردبار نبودن حتی به فرزندان این زوج ها نیز منتقل می‌شود و سبب مشکلات تربیتی می‌شود. پس این مورد که از جمله مهم‌ترین عوامل یک شخصیت قابل اعتماد است را، همیشه در نظر بگیرید و درمورد فرد مقابلتان بررسی نمایید تا بعدا دچار مشکل و پشیمانی نشوید.

    انواع تشابه و تناسب در معیارهای انتخاب همسر مناسب

    تشابه و تناسب مهم‌ترین عامل در یک ازدواج موفق است. دلیل این مطلب این است که در یک ازدواج موفق صفات افراد به هم نزدیک و مشابه اند و همین عامل که البته پیدا کردن فردی که صفات و ویژگی های مشابهی داشته باشد، کار چندان راحتی هم نیست؛ اما با کمی جستجو می‌توان فرد مناسب خودتان را پیدا کنید. در زیر به بررسی چند مورد که نیازمند تشابه و تناسب می‌باشند را بررسی می‌کنیم:

    در یک ازدواج موفق صفات افراد به هم نزدیک و مشابه اند.

    تشابه و تناسب در زیبایی

    زیبایی یکی از معیارهایی است که درحال حاضر ازجمله معیارهای مهم برای نسل جوان می‌باشد. در هرحال این معیار هم که به تازگی جزو معیارهای انتخاب همسر شده است، باید در بین افراد در تناسب باشد. یعنی پسر و دختر هر دو از زیبایی ظاهری برخوردار باشند و تقریبا در یک سطح باشند و درنتیجه متناسب با یکدیگر باشند.

    تشابه و تناسب سنی

    فاصله سنی در بلوغ دختران و پسران حدود چهار سال است؛ به همین دلیل اختلاف سن تا مرز چهار سال در بین دختر و پسر امری طبیعی می‌باشد ولی این اختلاف اصولا نباید بیشتر از این میزان باشد. درصورت وجود اختلاف بیش از این میزان، اختلافات عقیده‌ای زیادی بین افراد به‌وجود میاورد. تا جاییکه حتی بنیان ازدواج بین ایشان را مختل می‌کند. اما هرچقدر که در سن، تاسب رعایت شود، تفاهم نظر در بین زوجین نیز بیشتر مشهود خواهد بود.

    تشابه و تناسب در میزان تحصیلات

    درک و تفاهم چیزی نیست که بتوان آن را با مقیاس یا معیارهایی مثل مدرک تحصیلی سنجید؛ اما این هم نباید دور از نظر بماند که، داشتن زمینه تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی، اصولا تفاوتی وسیع در دیدگاه های افراد بوجود میاورد که انکار آثار این امتیاز کار آسانی نیست. میزان تحصیلات افراد درمورد معیارهای انتخاب همسر، اگر یکی از اولین اولویت ها نباشد، مطمئنا از گروه موارد بی اهمیت هم نخواهد بود. حتی اکثر آشنایی ها در محیط دانشگاه صورت می‌گیرد و بعدا منجر به ازدواج می‌شود.
    برای بررسی مفصل و کامل بحث «معیارهای انتخاب همسر» مسلما این مجال کافی نخواهد بود اما گفتن همین بس که مطالعه در مورد این معیارها بخشی از کار است و بخش بزرگ تر وعملی تر کار، مشورت گرفتن از متخصصان امر و افراد با تجربه می‌باشد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا