درمان افسردگی سایکوتیک زیر تیغ جراحی!

درمان افسردگی سایکوتیک
  • درمان افسردگی سایکوتیک 

    افسردگی سایکوتیک به‌عنوان یک اختلال روانی شناخته‌شده است که با علائم افسردگی شدید و اختلالات بزرگراهی همراه است. درمان این اختلال نیازمند رویکردهای متعددی است که به دلیل وجود علائم شدید، می‌تواند پیچیده و طولانی باشد.

    برای درمان افسردگی سایکوتیک، اکثر پزشکان از داروهای ضد روان‌پریشی، ضدافسردگی و ضداضطراب استفاده می‌کنند. این داروها با کنترل علائم بزرگراهی، بهبود حالت افسردگی را فراهم می‌کنند. همچنین، روش‌های درمانی مانند مشاوره و روان‌درمانی نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

    همچنین، مداخلات پیشگیرانه در برابر افسردگی سایکوتیک نیز می‌تواند مفید باشد. برای مثال، فعالیت‌های بدنی منظم، تغذیه سالم و متنوع و تمرین روش‌های مدیتیشن و آرامش‌بخشی، می‌تواند به عنوان راهکارهای پیشگیرانه موثر عمل کند.

    در کل، درمان افسردگی سایکوتیک نیازمند یک رویکرد ترکیبی و گاهی پیچیده است که شامل داروها، روش‌های درمانی روانی و مداخلات پیشگیرانه است. درمان به موقع و صحیح این اختلال، می‌تواند بهبودی و بهبود کیفیت زندگی فرد را به همراه داشته باشد.

    افسردگی سایکوتیک زیرمجموعهای از افسردگی اصلی است که هنگامی اتفاق میافتد که یک بیماری افسردگی شدید شامل برخی از انواع روانپریشی استاین روانپریشی میتواند توهم (مانند شنیدن صدایی که مرتب به شما می‌‌‌گوید که شما خوب نیستید و یا بیارزش هستیدو یا هذیان ( که دائما احساس شدید بیارزش بودن، شکست و یا ارتکاب گناه داشته باشیدو یا دیگر اختلالات ایجاد شده با دنیای واقعی باشددر درمان افسردگی سایکوتیک معمولا یکی از هر چهار نفر مبتلا در بیمارستان بستری میشوند.

    افسردگی سایکوتیک چه تفاوتی با افسردگی اصلی و یا بالینی غیرسایکوتیک دارد؟

    با استناد به موسسه ملی سلامت روان، فردی که دچار سایکوتیک است با واقعیت در ارتباط نیستافراد مبتلا به سایکوتیک ممکن است صداهایی را بشنوند که واقعی نیستند و یا ممکن است ایدههای عجیب و غیرواقعی داشته باشندبرای مثال ممکن است اینطور فکر کنند که دیگران صدای افکار آنها را میشنوند و یا نقشههایی برای آزار رساندن به آنها در سر دارندیکی دیگر از حسهای غیرواقعی که این افراد ممکن است داشته باشند این است که فکر میکنند به شیطان تعلق دارند و شیطان آنها را به فرمان خود درآورده است و یا اینکه پلیس به دلیل جرمی دنبال آنهاست که واقعا مرتکب آن نشدهاند.

    افراد مبتلا به افسردگی سایکوتیک ممکن است بدون هیچ دلیل قانع کنندهای عصبانی شوندیا ممکن است وقت زیادی را با خودشان و یا در رختخواب بگذرانندروزها را در خواب بگذانند و شبها بیدار بمانندشخصی که دچار افسردگی سایکوتیک است ممکن است علاقهای به تمیز بودن و آراسته به نظر رسیدن نداشته باشد، ممکن است چند روز پشت سرهم به حمام نرود و لباسهای خود را نیز عوض نکنداز طرفی این فرد ممکن است علاقهی چندانی نیز به حرف زدن نداشته باشد و گاهی حرفهایی بزند که چندان هم معنای مشخص و دقیقی نداشته باشند.

    افراد با دیگر بیماریهای روانی همچون اسکیزوفرنی نیز ممکن است سایکوتیک بودن را تجربه کننداما افرادی که دچار افسردگی سایکوتیک هستند معمولا دچار توهمات و هذیانهایی هستند که با حس و حال افسردگی (همچون بیارزش بودن و شکستآمیخته استعلاوه براین افرادی که دچار افسردگی سایکوتیک هستند ممکن است از افکار خود احساس شرمندگی و حقارت داشته باشند و آنها را پنهان کنندبه همین دلیل این پنهانکاریها باعث میشود که تشخیص این نوع افسردگی بسیار دشوار باشد.

    اما تشخیص و درمان افسردگی سایکوتیک بسیار مهم استدرمان افسردگی سایکوتیک معمولا متفاوت از افسردگی غیرسایکوتیک انجام میگیردعلاوه بر این داشتن افسردگی سایکوتیک، احتمال بروز اختلال دوقطبی همراه با عود کردن افسردگی سایکوتیک، مانیا و حتی خودکشی را افزایش میدهد.

    علائم و نشانههای افسردگی سایکوتیک چیست؟

    علائم این افسردگی ممکن است بسته به افراد متفاوت باشد و ممکن به شکل متفاوتی در افراد مختلف بروز کنداما در حالت کلی یه سری علائم تقریبا مشترک در بین این بیماان وجود داردعلائم رایج برای بیمارانی که مبتلا به افسردگی سایکوتیک هستند به شرح زیر است:

    • پریشانی و آشفتگی
    • اضطراب
    • یبوست
    • مالیخولیا
    • بیخوابی
    • اختلال فکری
    • بیتحرکی و کمتحرکی فیزیکی
    • هذیان و توهم

    درمان افسردگی سایکوتیک چگونه است؟

    درمان افسردگی سایکوتیک معمولا در محیط بیمارستان انجام می‌شود. با این روش، بیمار تحت مراقبت بهتر و دقیق‌تری است و متخصصان به دقت او را بررسی می‌کنند. داروهای مختلفی برای تثبیت خلق و خوی فرد استفاده می‌شود که معمولا ترکیبی از داروهای ضدافسردگی و آنتی سایکوتیک هستند.

    داروهای آنتی سایکوتیک بر انتقال دهنده‌های عصبی اثر می‌گذارد که این انتقال دهنده‌ها ارتباط بین سلول‌های عصبی در محیط مغزی را ممکن می‌سازند که توانایی ما را در درک و سازماندهی اطلاعات درباره‌ی جهان اطرافمان فراهم می‌کند. امروزه تعدادی از داروهای آنتی سایکوتیک و نورولوپتیک استفاده می‌شوند. این داروها شامل کاریپرازین، الانزاپین، ریسپریدون و آریپیپرازول می‌باشند. هر دارو دارای عوارض جانبی منحصربفردی است و ممکن است در مشخصات بالینی اثربخشی متفاوتی داشته باشند با این حال این داروها از داروهای آنتی سایکوتیک سابق موثرتر هستند.

    تشخیص و درمان افسردگی سایکوتیک می‌بایست به دقت انچام شود تا وجود هرگونه عوارض جانبی را به حداقل برساند.

    آیا همیشه درمان افسردگی سایکوتیک کارساز است؟

    درمان سایکوتیک بسیار موثر است. معمولا در طول چند ماه افراد قادر به ریکاوری خواهند بود. اما گاهی پیگیری مداوم درمان‌های پزشکی نیز ممکن است ضروری باشد. اگر داروها برای پایان دادن به افسردگی سایکوتیک چندان نتیجه بخش نباشند، گاهی اوقات از درمان الکتروشوک نیز استفاده می‌شود. همکاری بیمار با پزشک برای رسیدن به موثرترین دارو برای درمان افسردگی سایکوتیک با حداقل عوارض جانبی بسیار ضروری است. از آن‌جایی که افسردگی سایکوتیک بسیار جدی است احتمال خودکشی فرد مبتلا نیز بسیار بالاست.

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا