شناخت تفاوت های دلبستگی با وابستگی برای قرار دادن خانواده در مسیر رشد

تفاوت های دلبستگی با وابستگی
  • شناخت تفاوت های دلبستگی با وابستگی برای قرار دادن خانواده در مسیر رشد

    در این روزها، خانواده به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه و زندگی اجتماعی شناخته شده است. خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی، در رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی اعضای آن نقش مهمی دارد. در این راستا، شناخت تفاوت های دلبستگی با وابستگی برای قرار دادن خانواده در مسیر رشد بسیار مهم است.

    در خانواده، دلبستگی به معنی علاقه و محبت نسبت به اعضای خانواده است. این علاقه می تواند برای پدر و مادر به عنوان فرزندانشان یا برای فرزندان به عنوان والدینشان باشد. دلبستگی باعث می شود که اعضای خانواده به یکدیگر احترام بیشتری بگذارند و در مواقع سختی به یکدیگر کمک کنند.

    از سوی دیگر، وابستگی به معنی وابسته شدن به فرد یا چیزی است. در خانواده، وابستگی به معنی وابسته شدن به یکی از اعضای خانواده می باشد. به عنوان مثال، فردی که به دلایلی وابسته به پدر یا مادرش است، از آنها به عنوان یک پشتوانه استفاده می کند و به آنها وابسته است.

    بنابراین، شناخت تفاوت های دلبستگی با وابستگی برای قرار دادن خانواده در مسیر رشد بسیار مهم است. در واقع، دلبستگی باعث می شود که اعضای خانواده با یکدیگر ارتباط بهتری برقرار کنند و به یکدیگر احترام بیشتری بگذارند. در عین حال، وابستگی باعث می شود که افراد در خانواده به تنهایی نتوانند مسیر رشد خود را پیش بگیرند و به یک پشتوانه نیاز داشته باشند. با این حال، بهتر است که افراد در خانواده برای رشد و پیشرفت شخصی خود، به دلایل دلبستگی به یکدیگر کمک کنند. به این ترتیب، خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی، در رشد و پیشرفت اعضای آن نقش مهمی را ایفا می کند.

    •  –  اگر یه روز به پدرم سر نزنم، فشارش بالا میره.
    • –  دخترم انقدر بهم وابستس که نمیدونم چجوری بفرستمش مدرسه.
    • – با اینکه هر کدوم از پسرام زن و بچه دارن، اما هنوز فکر می کنم بعضی کاراشون با منه.
    • –  من هر شب باید با مادرم تلفنی حرف بزنم وگرنه خوابم نمی بره.
    • – بهترین دانشگاه دنیا هم که باشه، نمی زارم بچه هام برن. من طاقت دوریشونو ندارم.
    •  – فکر جدایی از نامزدم رو هم نمی تونم بکنم.
    • – انقدر بچه هام به من وابستن که  اردو  مدرسه هم نمیرن.
    • – اگر همسرم یه ماموریت کاری بره ، من دق می­ کنم.

    این جملات همگی حاکی از وجود یک مشکل به نام“وابستگی“ است که البته موذل بزرگی محسوب می شود و چیز خوبی نیست اما متاسفانه در فرهنگ ما، بار مثبت دارد و حتی برای بعضی به صورت ارزش در آمده است !

    فارغ از اینکه این گونه روابط بین کدام دو نفر (مادر و فرزند، زن و شوهر و یا دختر و پسر) وجود داشته باشد، نوعی مشکل محسوب می شود که افراد درگیر را در بند می کشد و اجازه نمی دهد که افراد به تناسب سن و نیاز هایشان، آزادی لازم را داشته باشند و کارهایی که شرایط و موقعیت های متفاوت ایجاب می کند، انجام دهند.

    همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از افراد چنین تصوری دارند که این رفتار ها نشانه  “دلبستگی” و علاقه شدید دو نفر نسبت به هم است و اتفاقاً سعی می کنند آن را در برنامه های تربیتی خود جای دهند و به آن افتخار هم می کنند.

    ما در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم دلبستگی و وابستگی دو مفهوم جدا هستند و وابستگی نوعی مشکل محسوب می شود که باید حل گردد.

    اگر همراه ما در سرزمین خودشکوفایی باشید ؛ در ادامه به چند تفاوت مهم دلبستگی و وابستگی اشاره خواهیم کرد که با دانستن آن ها زندگی تان مسیر مثبت تری خواهد پیمود ..

     

    ∇ دلبستگی، نوعی پیوند عمیق عاطفی است که موجب آرامش در دل و جان آدمی می شود اما در آن “باید“ یا شرطی وجود ندارد و فرد با علاقه خود انتخاب می­ کند .

     اما در وابستگی، رابطه  افراد به گونه ای است که اگر یکی از طرفین دچار بیماری، ناراحتی و یا شکستی بشود، زندگی دیگری به کل به هم می ریزد و فرد فلج خواهد شد .

    در این گونه روابط، معمولاً تنش و اضطراب وجود دارد و فرد وابسته مدام نگران وقوع مشکلات احتمالی و اتفاقات بد برای کسی است که به او وابستگی دارد.

     در دلبستگی افراد همان گونه که هستند، مورد پذیرش اند و لازم نیست کسی خودش را تغییر دهد اما در روابطی که وابستگی در آن ها به چشم می خورد، به تدریج افراد مجبور به تغییر خود بر اساس خواسته ها و نیاز های دیگری می شوند.

    مثلاً مادری که مجبور است به خاطر کودک وابسته اش، همیشه در دسترس او باشد و حتی نتواند ساعتی تنهایی به خرید برود و یا بدون فرزند وابسته  خود مهمانی برود.

    خانم یا آقایی که به خاطر داشتن همسر وابسته، مجبور به تغییر در شغل می شوند و یا مجبور هستند روزانه چندین بار جواب پیام ها و زنگ های همسرشان را بدهند.

    در دلبستگی، فرد با تمام علاقه و اشتیاقش، احساس آزادی و راحتی دارد و فردی از دلبستگی زیاد به کسی اذیت نمی شود اما در وابستگی، فرد به زنجیر کشیده می شود و استقلال و آزادی او از بین میرود و فرد همیشه تحت کنترل است.

    « در واقع فرد دلبسته احساس تعلق دارد و فرد وابسته احساس تملک »

    فرد دلبسته از بودن در کنار افرادی که دوست دارد، احساس نشاط و شادابی می­ کند اما فرد وابسته فکر می­ کند مالک و صاحب اشخاصی است که به آنها وابستگی دارد.

    مانند مردی که به نام غیرت و تعصب، زنش را در  خانه زندانی می­ کند و به او اجازه بیرون رفتن نمی ­دهد، مدام او و پیام­ ها و رفت و آمد­هایش را زیر ذره­ بین می­ گذارد و مانند یک کودک، بهانه­ گیری می­ کند و اگر به او اعتراض کنند، می­گوید غیرت و علاقه­ شدید باعث بروز چنین رفتار­هایی می­ شود .

     

     دلبستگی ناشی از احساس امنیت و آرامش است اما وابستگی اغلب به دلیل فقدان احساس امنیت روانی اتفاق می افتد و همین موضوع سبب می شود تا فرد دلبسته امید و اشتیاق داشته باشد و فرد وابسته نگرانی از دست دادن.

     

     در دلبستگی نوسان احساسات کم است اما فرد وابسته از نظر روانی شدیداً تحت فشار است و از دست دادن یا کم شدن رابطه، او را از نظر روانی در وضعیت وخیم قرار می دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا