مرجع جامع آموزش تست زنی و روش های آن

تست زنی و روش های آن
  •  (تست زنی و روش های آن)

    با سلام و عرض خدا قوت به دانش آموزهای گلم که تلاش می کنن تا بهترین ها را رقم بزنند.  در خدمت شما هستم با موضوع تست زنی و روش های آن که به شدت برای یک دانش آموز کنکوری اهمیت دارد. اعتقاد بنده بر این هست که هر دانش آموز توانایی خاص خود را دارد. اما همگی باید به صورت تستی کنکور را پشت سر بگذارند.

    توجیه و گلایه را کنار بگذارید و به این که باید کنکور تشریحی می بود چون من خبره تشریحی پاسخ دادن هستم و این تیپ صحبت ها را کنار بگذارید. این روش ها را که خدمت تان عرض می کنم به خوبی به کار بگیرید تا تاثیر سریع آن را در همان هفته های اول حس کنید.

    سوالات پر تکرار درباره ی روند تست زنی:

    سوال های پر تکرار و پیش پا افتاده ای که در این قسمت وجود دارد:

    ✅ اینکه کدام کتاب تست بهتر است؟ برای هر کتاب چند منبع تست داشته باشیم؟ چه نوع تیپِ تست اعم از تالیفی، آزاد و سراسری بزنیم؟ به صورت زمان دار باشد یا بدون زمان؟ از چه تکنیک هایی برای استفاده کنیم؟ این تکنیک ها را فقط در جلسه آزمون های آزمایشی به کار بگیریم یا در منزل هم به کار بگیریم؟ بعد از اینکه تست زدن تموم شد بررسی کنیم یا نه؟ کتاب تست لازمه یا نه؟ برای هر کتاب درسی، کتاب تست داشته باشیم؟

    ❇️ به همه این سوالات تا به انتها پاسخ داده می شود. پس با من همراه باشید تا پاسخ سوالات را دریافت بفرمایید.

    ✅ قبول دارم که هزینه های خرید کتاب بالاست و این امکان بعضا سخت است که همه منابع برای تست تامین شود. اما مجبوریم که این شرایط را قبول کنیم و تحت هر شرایطی که هست از منابع تست برای هر درس استفاده کنیم.

    ❇️ اینکه اصرار دارم برای هر درس، کتاب تست داشته باشین این است که تست زنی برای هر کس باید مثل نخود و کشمش یا هر خوراکی دم دست باشه. اینقدر باید خبره شده باشید که وقتی با سوال مواجه شدید حتما تیپ سوال را بشناسید. اینکه سوال به صورت دام آموزشی هست؟ شک ایجاد می کند؟ حل شدنی می باشد یا وقت گیر است؟ و … .

    ✅ روش برخورد با هر یک را در ادامه توضیح خواهم داد.

    ضعف فرهنگی، نه با کلاسی:

    ❇️ تصور تعدادی از دانش آموز ها بر این است که استفاده از چندین منبع برای تست زنی رتبه، تراز و درصد آنها را ارتقا خواهد داد. اینکه برای هر کتاب از جند منبع استفاده کنید کار بسیار اشتباهی است مگر بعضی دروس. بعضی از درس ها به خاطر اهمیت بالایی که دارند در تعیین رتبه تاثیرگذار هستند. مثلا دروس ریاضی برای دانشجویان رشته ریاضی فیزیک و درس زیست شناسی برای علوم تجربی.

    ✅ در این قسمت استفاده از چند منبع، آن هم به این دلیل که هر یک از منابع کتاب تست در یک فصل خاصی عالی کار کرده اند، مجاز است. اما فقط برای یک الی دو درس مجاز است نه برای همه.

    ❇️ تنوع در منابع تست زنی نتیجه ای جز ایجاد نگرانی و استرس در دانش آموز ندارد.

    ✅ یک منبع با کیفیت را انتخاب کنید و همان را استفاده کنید. برای اطلاع از بهترین کتاب حتما با معلم مربوطه درس مشورت کنید.

    زمان تست زنی:

    ✅ سوال بسیاری از بچه ها این است که در کدام قسمت از برنامه روزانه و هفتگی مان تست بزنیم؟

    ❇️ این که زمان را در چه ساعتی از برنامه قرار دهید به خودتان مربوط است و محدودیتی ندارد. اما حتما این نکاتی که می گویم را در حین روند تست زنی رعایت کنید.

    ✅ دو نوع کلی از دروس اعم از اختصاصی و عمومی می بایست به نسب مشخص (در جلسه قبل صحبت شد) در طول هفته مطالعه شود. حتما زمان برای تست زنی دروس در نظر بگیریم چه در همان روز که درس را مطالعه می کنیم و چه روز بعد.

    ❇️ حتما در روزی که درس را می خوانید برنامه تست زنی را حداکثر تا یک روز بعد در برنامه بگنجانید.

    ✅ به میزان ۱ الی ۱٫۵ ساعت برای هر وعده تست زنی در نظر داشته باشید.

    ❇️ این را دقت کنید که از هر مبحث حداکثر ۵۰ تا تست بزنیم. اینکه ۲۰۰ تا تست بزنیم و از دروس دیگر قافل شویم هنر نیست. عقل سالم این را حکم می دهد که دروس بیشتری را تست بزنید بهتر است تا اینکه در یک مبحث تا عمق نامحدود وارد شوید. زمان به اندازه ای ارزش دارد که نباید صرف احتمال های ذهنی شود.

    ✅ در فرآیند تست زنی باید لیست جامعی از تست ها را انتخاب کنید. ملاک شما بر اساس کنکورهای اخیر باشد نه سال های خیلی دور. هر چه با تیپ های جدیدتر آشنا شوید ذهن شما آمادگی بهتری پیدا می کند. اما ذهنیت خود را از تیپ سوالات سراسری دور نکنید.

    روند تست زنی چگونه است؟

    در ابتدا قبل از شروع مبحثی که قرار است تست بزنید، خلاصه و نکات مهم آن را مرور کنید. این مطالعه به میزان ۱۵ دقیقه است نه بیشتر و به این دلیل است که تست زنی را یک وعده مطالعاتی حساب می کنیم.

    ۱۵ دقیقه مرور خلاصه ها + ۴۵ دقیقه تست زنی + ۳۰ دقیقه بررسی تست ها

    ۳۰ دقیقه مربوط به بررسی تست، مهمترین بخش می باشد.

    حتما سوالات را با تکنیک هایی که در ادامه مطلب عنوان می شود تست بزنید.

    نحوه استفاده استاندارد از پاسخنامه:

    دقت کنید که بررسی تست اینگونه است که بعد از اتمام مدت زمان تست زنی به سراغ پاسخنامه می رویم. نباید برای هر سوالی که پاسخ می دهید به پاسخ نامه رجوع کنید.

    بعد از اتمام سوالات می رویم سراغ پاسخنامه. سوالاتی که به درستی پاسخ داده ایم با “ص” و سوالات غلط را به “غ” و نزده ها را به “ن” علامت گذاری می کنیم.

    گام بعدی درصد گیری است.

    درصدگیری از این جهت اهمیت دارد که از میزان تغییرات در آن درس مطلع شویم. با اطلاع از این کار می توانیم هدفگذاری کنیم که دفعه بعد چند درصد بزنیم؟. به خاطر داشته باشیم که هدف های ما باید دست یافتنی باشند و واقع بینانه. گاهی اوقات ثبات هم خود نوعی رشد است. درباره ی هدفگذاری در جلسه اول صحبت شد. در صورت عدم آگاهی از مطالب م توانید به مطالب جلسه اول رجوع کنید.

    بعد از درصدگیری حتما از پاسخنامه تشریحی استفاده کنید. روش حل همه سوالات را مطالعه کنید حتی سوالی که پاسخ درست داده اید. قطعا روشی خواهید یافت که از روش حل شما کوتاه تر خواهد بود. کنکور رقابت در زمان است. امیدوارم با یادگیری روش های جدید، زمان بسیاری برای حل سوال داشته باشید.

     اولین نکته بسیار مهم در تست زنی:

    زمان در تست زنی بسیار اهمیت دارد. لحظه به لحظه که شما تست می زنید باید به همراه خودتان ساعت داشته باشید. روز کنکور روز تجربه کار کردن با ساعت نیست. روز هماهنگی با ساعت مچی نیست. این روند می بایست در منزل و در محیط مطالعه شبیه سازی شود.

    ✅ حتما به صورت زماندار تست بزنید.

    به عنوان مثال: به ۵۵ سوال ریاضی در گروه ریاضی و فیزیک که ۸۵ دقیقه زمان به آن تعلق دارد، در همان زمان باید پاسخ دهید نه بیشتر.

    ✅ از تست های تالیفی و کنکورهای سال های اخیر نزدیک استفاده کنید.

    ✅ شبیه سازی برای کنکور می بایست به صورتی باشد که شرایط را به کیفیت سر جلسه کنکور نزدیکتر کنید.

    ✅ برای اطلاع از زمان های هر درس به دفترچه سوالات هر رشته رجوع کنید.

    تکنیک های بسیار کاربردی تست زنی:

    هدف از این تکنیک ها ذخیره زمان و انرژی شما برای آن است که زمان بیشتری برای پاسخ دادن بیشتر به سوالات داشته باشید.

    ۱️⃣ تکنیک تست زنی با دو خودکار:

    ❇️ در این روش شما از دو خودکار آبی و قرمز استفاده می کنید. روش استفاده به این صورت است که از خودکار آبی برای سوال هایی که شک دارید استفاده می کنید. شک چه در سوال و چه در روش حل یا هر مورد دیگری که داشتید. از خودکار قرمز برای سوالاتی که توانایی حل آن را ندارید و تیپ سوال برای شما تازگی دارد استفاده کنید.

    ❇️ به عنوان مثال: سوالی که توانایی آن را دارید حل می کنید و رد می­شوید. سوالی که مشکوک است با آبی علامت بزنید و رد شوید. سوالی که قابل حل نیست را با قرمز مشخص کنید و عبور کنید. این روند ادامه دارد تا سوالات درس به اتمام برسد. اگر زمان مانده بود به سراغ سوال هایی که با آبی مشخص کردید بروید. مشخص کردن با دو رنگ این مزیت را دارد که شما در مواجه با سوالات، دیگر سردرگم نیستید که به سراغ کدام سوال بروید؟

    ۲️⃣ تکنیک تست زنی زمان نقصانی:

    در ضمنِ دقت بالا، حتما سرعت عمل را چاشنی تست زنی کنید. مثلا برای آن ۵۵ سوال ریاضی مقدار ۸۵ دقیقه در نظر گرفته شده بود. یعنی برای هر سوال تقریبا ۹۲ ثانیه فرصت پاسخگویی دارید. اگر حداقل ۱۰ ثانیه از هر سوال ذخیره کنید خواهید دید که فرصت خوبی برای حل سوالات آبی رنگ دارید. با این کار می توانید زمان باقی مانده را صرف همان درس کنید.

    ۳️⃣ تکنیک ضربدر منها:

    این روش نزدیک به روش تست زنی با دو خودکار می باشد. شما تست هایی را که قادر به حل نیستید را به صورت منهی و تست هایی را که شک دارید با ضربدر علامت گذاری می کنید. سپس در پایان که سوالات را یک مرتبه حل کردید به سراغ سوال هایی که با ضربدر مشخص شدند می روید.

     دومین نکته بسیار مهم در تست زنی:

    در صورتی که از تکنیک های تست زنی استفاده نکنید، از زمان باقی مانده در انتهای هر درس نمی توانید برای کسب امتیاز استفاده کنید. عدم به کارگیری باعث می شود که سردرگم شوید در پیدا کردن سوال ساده و قابل حل.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا