بیماری اختلال مبدل پوشی – دگرپوشی چیست ؟ علائم و درمان

اختلال مبدل پوشی
  • بیماری اختلال مبدل پوشی – دگرپوشی چیست ؟ علائم و درمان

    اختلال دگرپوشی یا مبدل پوشی، یکی از اختلالات جنسی روانپزشکی است که اختلال انحراف جنسی تلقی می‌شود. ناهنجاری جنسی، اشاره به علایق جنسی، اولویت‌ها، هوس‌ها، امیال شدید یا رفتارهایی ناهنجار دارد. این موارد فقط اگر به گونه‌ای رخ دهند که به طور بالقوه، موجب آشفتگی و آسیب به خود یا دیگران شوند، به ویژه افرادی که به این کار رضایت ندارند، نشانه‌های اختلال تلقی می‌شوند.

    رفتار دگرپوشی، مبدل‌پوشی یا پوشیدن لباس جنس مخالف، به منظور برانگیختگی یا تحریک جنسی است. فردی که اختلال دگرپوشی دارد، به دلیل تمایلات مبدل‌پوشی خود، از اضطراب، افسردگی، احساس گناه یا شرم رنج می‌برد. این احساسات معمولاً نتیجه نارضایتی طرف مقابل یا نگرانی خود فرد در خصوص پیامدهای منفی اجتماعی یا حرفه‌ای است. برای درمان اختلالات و مشکلات جنسی از مشاوره و روانشناسی آنلاین استفاده کنید.

     نشانه‌ و علائم‌های اختلال مبدل پوشی (دگرپوشی)

    مبدل‌پوشی بیشتر در مردان متداول است، اما در هر دو جنس مذکر و مؤنث اتفاق می‌افتد و اغلب در کودکی یا نوجوانی آغاز می‌شود. مبدل‌پوشی می‌تواند شامل پوشیدن تنها یک تکه لباس که معمولاً تداعی‌کننده جنس مخالف است یا یک دست کامل لباس همراه با آرایش مو و صورت باشد. اغلب افراد مبدل‌پوش علاقمند به جنس مخالف هستند. یک شخص برای آنکه مبتلا به اختلال دگرپوشی تشخیص داده شود، باید با فانتزی سازی یا عمل کردن به تمایلات نسبت به پوشیدن یک یا چند تکه لباس که معمولاً توسط جنس مخالف پوشیده می‌شود، برانگیختگی جنسی مداوم و شدید را تجربه کند.

    این فانتزی‌ها یا رفتارها باید به مدت حداقل شش ماه مشاهده شوند و منجر به آشفتگی شدید در فرد یا اختلال کارکردی در زندگی اجتماعی، حرفه‌ای یا دیگر حوزه‌های پر اهمیت زندگی روزمره شوند. احساس‌های آشفتگی نسبت به مبدل‌پوشی که نشان از اختلال دگرپوشی دارند از بی‌قراری جنسیتی مجزا و متمایز هستند.

    خانواده مبتلا به اختلال دگرپوشی – مبدل پوشی در سال ۱۸۳۰

    شخص مبتلا به اختلال دگرپوشی ممکن است تمایلات پیوسته به مبدل‌پوشی را تجربه کند یا میل او ممکن است نوسان داشته باشد یا به‌صورت مجموعه‌ای از اپیزودها اتفاق بیفتد. این افراد ممکن است درگیر یک الگوی رفتاری منفی شوند که در آن با نیت مبدل‌پوشی لباس بخرند و در طول یک جلسه مبدل‌پوشی آن لباس را بپوشند و به امید ترک این رفتار آن را دور بیندازند. آن‌ها همچنین ممکن است دچار اختلال‌های دیگری نیز تشخیص داده شوند، از جمله: فتیشیسم، که در آن فرد با پارچه‌، مواد یا پوشاک از نظر جنسی برانگیخته می‌شود؛ مازوخیسم، که در آن فرد از درد یا تحقیر خود به ارضای جنسی می‌رسد؛ و autogynephilia که در آن یک مرد از فانتزی سازی در مورد خود به‌عنوان یک زن به لذت جنسی می‌رسد.

     دلایل به وجود آمدن اختلال مبدل پوشی

    هیچ دلیل خاصی برای اختلال مبدل پوشی مشخص نشده است. مشاهده شده که در دوران کودکی پوشیدن لباس‌های جنس مخالف باعث ایجاد هیجان می‌شود که بعد از بلوغ به هیجانات جنسی تبدیل می‌شود. هرچه سن فرد بیشتر شود و این رفتار تکرار و تقویت شود, ممکن است میل به پوشیدن لباس‌های جنس مخالف بیشتر شود حتی اگر میل جنسی فرد کاهش یابد.

    با کمک مشاور ازدواج می‌توانید در خصوص زندگی با افراد دارای اختلالات در مهم‌ترین تصمیم زندگی خود نظر و راهنمایی یک متخصص را همیشه همراه خود داشته باشید تا ازدواج‌تان شکست نخورد و نیازی به مشاوره طلاق نشود.

    مبدل پوشی در صنعت مد

     درمان اختلال مبدل پوشی

    مبدل‌ پوشی به تنهایی، یک اختلال نیست، بنابراین به طور کلی نیاز به درمان ندارد.

    گاهی مبدل‌پوش‌ها توسط سیستم دادگاه، برای درمان ارجاع داده می‌شوند یا توسط یکی از والدین، همراه یا همسر خود، برای درمان می‌آیند. برخی مبدل‌پوش‌ها، خودشان، به دلایلی نظیر سوء مصرف مواد، افسردگی، بی‌قراری جنسیتی یا به دلیل آشفتگی ناشی از امیال خود، به دنبال درمان می‌گردند. بیماری فردی با پیشینه اختلال دگرپوشی، تا زمانی که تمایلش به مبدل پوشی، موجب آشفتگی یا برهم زدن ثبات زندگی روزمره نشود، حداقل تا پنج سال قابل چشم پوشی است. شیک اندیش با مشاوران برجسته امکان مشاوره آنلاین برای همه سنین و در همه زمینه‌ها  از جمله درمان بیماری ها و اختلالات روانی را در محیطی امن و خصوصی فراهم کرده است.

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا