بهترین سن برای ازدواج موفق چه موقع است؟(دلایل بالارفتن سن ازدواج)

بهترین سن برای ازدواج
  • بهترین سن برای ازدواج موفق چه موقع است؟

    زمان مناسب برای ازدواج موفق بستگی به شرایط و موقعیت هر فرد دارد. با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بیشترین موفقیت در ازدواج در سنین بین ۲۵ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد. در این سنین، افراد معمولاً به یک شغل پایدار دست پیدا می‌کنند و از نظر اقتصادی مستقل می‌شوند. همچنین، افراد در این سنین بیشتر درک بهتری از خود و نیازهای خود دارند و بهتر می‌توانند تصمیماتی را در مورد شخصیت و شریک زندگی خود بگیرند. با این حال، باید توجه داشت که هر فردی متفاوت است و ممکن است برای او در سنین دیگری ازدواج موفقیت آمیز باشد.

    امروزه ازدواج از دغدغه‌های فردی حجم بزرگی از اجتماع اطراف ماست و یا حتی شمایی که در حال حاضر در حال خواندن این متن با عنوان “بهترین زمان برای ازدواج” هستید، احتمال دارد، یکی از همین افراد باشید. محققان و جامعه شناسان زیادی در مورد مساله ازدواج و این‌که زمان مناسب آن حدودا چه موقع است، تحقیقات انجام داده‌اند و اطلاعات زیادی را از تجزیه و تحلیل پاسخ پرسشنامه‌های توزیع شده در میان افراد بدست آورده‌اند. اما این آمارها لزوما در همه موارد صدق نمی‌کنند. موضوع ازدواج مثل خیلی از مسائل دیگر داری استثنائات بسیاری است و نمی‌توان به یک پاسخ قطعی در مورد بهترین زمان ازدواج رسید. خیلی‌ها معتقد هستند مسئله ازدواج مانند یک هندوانه در بسته است و در این راه شانس هم باید داشته باشید.

    طبق یک گفته‌ی قدیمی بهترین زمان برای ازدواج این است که شما خیلی سن‌تان پایین و یا خیلی سن‌تان بالا نباشد!

    بهترین زمان برای ازدواج

    یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد باید در بازه‌ی سنی ۲۸ تا ۳۲ سالگی ازدواج کنند. قبل از این‌که شروع به توضیح این مطالعه کنیم، اگر سن شما از ۳۲ سال بیشتر است و هنوز ازدواج نکرده‌اید به ما خورده نگیرید. این‌ها فقط آمار است و در مورد موقعیت شخصی شما و اینکه شما چند ماه گذشته‌ی خود را برای یک فرد دیوانه / خودخواه و خیانتکار تلف کرده‌اید به حساب نیامده و کسی شما را بابت این موضوع شماتت نمی‌کند. در هر صورت شما فوق العاده و بسیار دوست داشتنی هستید.

    این مطالعه توسط نیک ولفینگر، جامعه شناس دانشگاه یوتا امریکا، انجام پذیرفته و توسط موسسه مطالعات خانواده منتشر شده است. این جامعه شناس معتقد است افرادی که بین سنین ۲۸ سالگی تا ۳۲ سالگی ازدواج می‌کنند، احتمال جدا شدن آن‌ها در سال‌های بعدی بسیار پایین‌تر است.

    در صورتی که جامعه شناسان پیش‌تر معتقد بوده‌اند که هر چه سن بالاتر برود و مدت زمان بیشتری صرف پیدا کردن فرد مناسب شود، احتمالا منجر به انتخابی پایدارتر خواهد شد و در نتیجه زوج‌ها کمتر به مشکلات بر خواهند خورد، داده‌های جمع آوری شده توسط این جامعه شناس و تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان داده است که هرچه سن ازدواج از نوجوانی و اواخر بیست سالگی تا اوایل سی سالگی پیش برود میزان احتمال طلاق پایین‌تر است و همچنین هرچه به سمت اواخر سی سالگی و اوایل چهل سالگی می رسیم درصد طلاق دوبار بالا می‌رود.

    در حقیقت نتایج نشان داده است که به ازای هر سال بعد از ۳۲ سالگی ، احتمال طلاق ۵ درصد افزایش می یابد و اگر این نتایج را در نمودار ترسیم کنیم، تصویر زنگوله ای را خواهیم داشت.

     

    طبق یک گفته  قدیمی در مورد بهترین زمان برای ازدواج، شما نباید خیلی جوان و یا خیلی پیر باشید. دلایل منطقی زیادی وجود دارد که سال‌های اواخر بیست سالگی و اوایل سی سالگی زمان مناسبی برای شروع زندگی مشترک بنظر می‌رسد که از جمله‌ی آن‌ها می توان به مواردی که در ادامه گفته خواهد شد ، اشاره کرد.

    اولین مورد این است که انسان‌ها در این سنین کاملا متوجه این موضوع شده‌اند که فرد مقابل را واقعا برای یک زندگی مشترک با تداوم می‌خواهند و مورد بعدی این که افراد تا این سن تصمیم های مهمی در زندگی فردی خود گرفته‌اند و تا حدودی مسئولیت‌هایی را پذیرفته‌اند و همچنین از نظر مالی در جایگاهی هستند که توانایی این را داشته باشند که فرد دیگر را در صورت لزوم حمایت کنند.

    از طرفی دیگر افراد در این بازه‌ی سنی آنقدر پیر نیستند که نتوانند کمی خود را برای شریک زندگی خود تغییر دهند و یا اهدافی همسو و هم راستا با اهداف همسر خود پایه ریزی کنند. تغییراتی در سبک زندگی که هر ازدواج و رابطه‌ای برای دوام نیازمند آن است. افراد این بازه معمولا درگیر همسر قبلی و یا بچه‌ها از ازدواج قبلی خود، برای اینکه زمان و یا داشته های خودشان را با آن‌ها تقسیم کنند، نیستند.

    جامعه شناس دیگری که در این زمینه تحقیقات انجام داده ، فیلیپ کوهن از دانشگاه مریلند است. که نتایج تحقیقات او به شک و شبهه‌ها دامن زده و نتیجه‌ای دیگر از تجزیه و تحلیل داده‌ها بدست آورد ، او معتقد است که با بالاتر رفتن سن احتمال تداوم ازدواج شما پایین نمی آید. جالب است بدانید طبق نتایج او بهترین زمان برای ازدواج و دور بودن آن از طلاق بازه‌ی سنی ۴۲ تا ۴۹ سال است .

    کوهن معتقد است افراد برای تصمیمات زندگی خود نیازی به آمارها و نتایج آن در اینترنت ندارند و لازم نیست تصمیمات خود را بر این مورد پایه ریزی کنند.

    بهترین زمان برای ازدواج

    اما در نهایت حقیقت این است که اندازه گرفتن الگوی طلاق کار بسیار دشواری است. خیلی از افراد از پاسخ به سوالات پرسشنامه دوری می‌کنند و یا حتی بسیاری از دولت‌ها در جمع آوری این داده‌ها سهل انگاری و کم کاری می‌کنند بررسی میزان جدایی‌ها بسیار سخت تر از گذشته شده است و دیگر نمی‌توان از درصد میزان طلاق متوجه میزان ناموفق بودن زندگی افراد شد.

    در نظر گرفتن تمام متغیرها در تحقیقات امکان‌پذیر نیست، بسیاری از افراد شکست در ازدواج را با مفهوم طلاق یکسان می‌دانند، اما برای موفقیت در ازدواج می‌توان متغیرهای مختلفی هم چون میزان شادی، خوشبختی، رضایت از زندگی، نحوه انتخاب همسر و … را نیز دخیل دانست.

    اما به صورت خلاصه می‌توان گفت سن فقط یکی از عوامل تاثیرگذار در ازدواج‌ موفق است. بهترین زمان برای ازدواج زمانی است که طرفین به بلوغ فکری رسیده باشند، مسئولیت‌پذیر باشند و بتوانند عقل و احساس خود را به صورت همزمان به کار گیرند. در انتخاب خود به اندازه‌ی کافی دقت کنند، به اختلافات فرهنگی میان خانواده‌های خود توجه کنند و زمان بسیاری را برای شناخت هم صرف کنند.

    سن مناسب ازدواج چه سنی است؟

     رسیدن به سن مناسب برای ازدواج شرایط مختلفی دارد، کسانی که قصد ازدواج دارند باید شرایط مختلفی از لحاظ تحصیلات، شغل مناسب، اخلاق و …را در نظر داشته باشند.

     ازدواج زمان معینی دارد در صورتی که زمان آن بگذرد شادابی و تازگی زیادی برای فرد ندارد، هنگامی که دختران به سن رشد می رسند باید با مقدمات ازدواج آشنا بشوند، اگر دختر در سن مناسب ازدواج نکند مانند میوه ای بر درخت است که دچار آسیب می شود، در صورتی که مرد ها دیر ازدواج کنند بر اثر اختلالات جنسی ممکن است دچار استرس و فشارهای عصبی بشوند، بنابراین سن مناسب برای ازدواج یک مسئله بسیار مهم است که باید به آن توجه زیادی شود.

    ..

    اگر ازدواجی در شرایطی مانند در حال تحصیلات انجام شود باید خانواده اش پشتیبان او باشند و از همه لحاظ او را حمایت کنند.

     اگر ازدواج در سن مناسبی رخ دهد باعث آرامش و افزایش انرژی در طرفین می شود همچنین از عصبانیت و پرخاشگری فرد جلوگیری می ‌کند.

    اگر ازدواج در سن مناسبی رخ دهد باعث آرامش و افزایش انرژی در طرفین می شود

    ..

    برخی فکر می کنند بالا رفتن سن برای ازدواج باعث به تکامل رسیدن رشد عقلی می شود در حالی که در همه ی انسان ها این مورد صدق نمی کند، در تمام افراد علاوه بر عقل غرایز و عواطف بسیار مختلفی وجود دارد، با افزایش رشد عقل این دو عنصر هم رشد پیدا می کنند، اگر نتوانید نیازهای غریزی خود را برآورده کنید قدرت تفکر خود را از دست می دهید.

    اگر از یک دیدگاه دیگر به این موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که ازدواج باعث رشد عقلی طرفین می شود زیرا نیازهای غریزه ای و عاطفی آن ها برطرف می‌شود و در کمال آرامش  قدرت تفکر بیشتری خواهند داشت، علاوه بر این یکی از لازمه های ازدواج رشد عقلی است و نباید نسبت به  این موضوع بی توجهی کرد.

    مشکلات اقتصادی:

     امروزه مشکلات اقتصادی باعث شده است که جوانان به ازدواج فکر نکنند ولی این گونه طرز تفکری کاملأ اشتباه است چرا که در کشور ما خیرین بسیار زیادی هستند  که حامی زوجین می باشند علاوه بر این دولت مشکلات آن ها را حل می‌ کند، همچنین در طول زندگی مشکلات اقتصادی برای هر کسی به وجود می آید بنابراین باید با صبر و شکیبایی از این مشکلات عبور کنید.

    بالا رفتن سن ازدواج از نظر روانشناسان:

     در واقع سن مناسب برای ازدواج زمانی است که جوان به بلوغ جنسی و رشد عقلانی رسیده باشد، در صورتی که ازدواج برای این گونه افراد به تأخیر بیفتد مشکلات بسیار زیادی برای او به وجود می آید.

    افزایش آسیب های اجتماعی با بالا رفتن سن ازدواج:

     کسانی که سن بالایی دارند و هنوز ازدواج نکرده اند یا در سن بالا اقدام به ازدواج می کنند از لحاظ روحی و رفتاری دچار اختلال می شوند، در این افراد وسواس رفتاری وجود دارد حتی کار های روزمره خود را به طور صحیح انجام نمی دهند، علاوه بر این تنهایی را بیشتر دوست دارند و از اجتماع اجتناب می کنند، کسانی که نمی توانند نیاز های روحی و روانی خود را در اثر ازدواج برطرف کنند رفتار های خیلی خشنی دارند و حتی در بعضی مواقع منجر به خودکشی می شوند.

    کسانی که سن بالایی دارند و هنوز ازدواج نکرده اند از لحاظ روحی و رفتاری دچار اختلال می شوند

    راه کار هایی برای عواملی که باعث افزایش سن ازدواج می شوند:

     ابتدا والدین باید نسبت به سن ازدواج فرزندان شان بی توجه نباشند و هنگامی که فرزندشان اعلام آمادگی برای ازدواج می کند از خود واکنش هایی منفی نشان ندهند، بهانه هایی مانند: ادامه تحصیل، خدمت سربازی و … برای ازدواج وجود نداشته باشد.

    نظر شما در مورد سن مناسب ازدواج کردن چیست ؟ لطفا نظرات خود را در این مورد برای استفاده ی ما و سایر بازدید کنندگان در زیر همین مقاله ارسال بفرمایید ممنون.

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا