اصول یک مکالمه ثمربخش

اصول یک مکالمه ثمربخش
  • اصول یک مکالمه ثمربخش

    مکالمه به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های ارتباطی انسان‌ها، همیشه در طول تاریخ، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اما برای داشتن یک مکالمه موثر و ثمربخش، باید به برخی اصول و نکات توجه کرد. در اینجا، به بررسی این اصول پرداخته می‌شود.

    ۱- گوش دادن با دقت: یکی از اصول اساسی مکالمه، گوش دادن با دقت به حرف شخص مقابل است. برای داشتن یک مکالمه موثر، باید به حرف شخص دیگری که در حال صحبت است، با دقت گوش کرد و به او احترام بگذارید.

    ۲- استفاده از زبان بدن: زبان بدن نیز در مکالمه بسیار مهم است. با استفاده از زبان بدن، می‌توانید به شخص دیگر نشان دهید که چقدر به حرف‌های او توجه می‌کنید و از این راه، می‌توانید میزان اعتماد شخص دیگر را نیز بالا ببرید.

    ۳- استفاده از سوالات باز: استفاده از سوالات باز، به شما کمک می‌کند تا از شخص مقابل درباره موضوعی که در حال بحث است، بیشتر بدانید و در نتیجه، می‌توانید بهتر به او پاسخ دهید.

    ۴- تأخیر در پاسخ به سوالات: هنگامی که شخص دیگری سوالی مطرح می‌کند، بهتر است که قبل از پاسخ دادن، یک لحظه تأخیر کنید تا تمامی نکات و اطلاعات مرتبط را به خاطر بیاورید و پاسخ دهید.

    ۵- استفاده از مثال‌ها: استفاده از مثال‌ها، می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر توضیح دهید که درباره چه موضوعی صحبت می‌کنید و در نتیجه، می‌توانید میزان درک شخص دیگر را افزایش دهید.

    ۶- مرتبط بودن با موضوع: برای داشتن یک مکالمه موثر، باید حرف زدن درباره موضوعی باشد که برای هر دو طرف مرتبط و جذاب باشد. در غیر این صورت، مکالمه ممکن است بی‌مفهوم و بی‌هدف به نظر برسد.

    ۷- بیان وجه نظر با احترام: در صحبت کردن، باید از احترام به نظر دیگران پشتیبانی کنید و به آن‌ها فرصت دهید که وجه نظر خود را بیان کنند. در صورتی که با نظر شخص دیگری موافق نیستید، باید این نکته را با احترام و بازبینی مطرح کنید.

    ۸- ارائه پیشنهادها و راه‌حل‌ها: در صورتی که موضوعی مورد بحث قرار گرفته است، ارائه پیشنهادها و راه‌حل‌های مرتبط با آن، می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر به شخص دیگر نشان دهید که به حرف‌های او توجه می‌کنید و از این راه، میزان اعتماد شخص دیگر را نیز بالا ببرید.

    در نهایت، برای داشتن یک مکالمه ثمربخش، باید به برخی اصول و نکات توجه کرد و سعی کرد به بهترین شکل ممکن با شخص مقابل ارتباط برقرار کنید.

    ما اطلاعات بیرونی را ابتدا به صورت تصاویر، صداها و احساسات دریافت می کنیم. با دیدن چیزی از اطراف یا تصور کردن از طریق شنیدن یک صدای بیرونی یا برخواسته از یک ندای درونی یا با احساس یا لمس یک چیز.

    گوش دادن روی دیگر سکه گفتگو است. به عنوان یک شنونده خوب شما بایستی علاقه مندی خود را به شخص مقابل نشان دهید. کلید یک شنونده خوب بودن در گفته ها و احساس شخص مقابل نهفته است. گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. شما ممکن است صدای یک موسیقی را بشنوید اما وقتی عمیق به آن گوش دهید و روی هر نت تمرکز کنید عاطفه همراه آن را نیز در میابید.گوش دادن یک تلاش فعال می باشد. برای درک حقایق و احساسات نهفته در آنچه که گفته می شود. یعنی در واقع شما با فرد گوینده احساس همدلی برقرار می کنید. شما می توانید با ارائه برخورد مناسب میزان درک خود را نشان دهید. با چشمتان و با جسمتان گوش دهید. سرتان را تکان دهید. به شخص مقابل نگاه کنید. وضعیت بدنی گشوده و اندکی به جلو خم شده بگیرید. شخص مقابل را با کلام تشویق کنید.بین روش طوطی وار و روش فعال گوش دادن تفاوت وجود دارد. در روش طوطی وار شخص کم و بیش هر آنچه را که طرف مقابل می گوید تکرار می کند. اما در روش فعال به احساسات پاسخ داده می شود. برخلاف روش طوطی وار که به نظر می رسد شما فقط گوش می دهید، در روش گوش دادن فعال مردم احساس می کنند که شما گوش می کنید و اهمیت می دهید. به گوینده بازخورد دهید. آنچه را که شخص می گوید درونی کنید. استفاده از عبارات بازخوردی نشان می دهد که اگر چه شما خیلی حرف نمی زنید اما خوب گوش می دهید. بازخورد جسمی نسز نشان دهید. از زبان بدنی باز و تشویق کننده استفاده کنید. سرتان را به علامت توافق تکان دهیدز تماس چشمی به مقدار زیاد استفاده کنید اما زل نزنید. متفکرانه به جای دیگری نگاه کنید. اگر روی صندلی نشسته اید خود را به لبه صندلی نزدیک کنید. با علاقه و شور و شوق نگاه کنید.

     

    در هر مکالمه ای باید یک حالت کارآمد به خود بگیرید. کنجکاو باشیدو نسبت به دیگران با ملاحظه رفتار کنید. آنها را با گوش دادن به صحبت کردن تشویق کنید. برای یافتن علائق، اهداف و تجربیات مشترک تلاش کنید و با اشتیاق و آگاهی و علاقه ارتباط برقرار کنید. اینکه بارها و بارها کار مشابهی انجام دهید و انتظار نتیجه متفاوت داشته باشید تصوری کاملاً بیهوده است.گفتگو را به خواست خود پایان دهید. واضح و دقیق صحبت کنید. کاهش سرعت مکالمات احساس اعتماد به نفس بیشتری به شما خواهد داد. فرصتی برای نمایش حس شوخ طبعی خود فراهم کنید. اگر در جریان روی دادهای تاثیر گذار در زندگی قرار بگیرید برایتان مفید خواهد بود. از این رو هر روز روزنامه بخوانید و از مسائل مهم روز آگاه باشید.مکالمه چه مفصل و چه مختصر در مورد چگونگی ترسیم کلامی تجارب برای دیگران است. هر چه به طور روشن تر بتوانید این تجارب را انتقال دهید از نظر دیگران جالب تر خواهد بود. هر قدر می توانید حواس بیشتری را در مکالمه درگیر کنید. به شخص مقابل برای پاسخگویی فرصت دهید.تمام تعریف ها و تمجیدها را با مهربانی بپذیرید. این کار را خیلی ساده و صریح انجام دهید از وسوسه تواضع بیش از حد یا خودبینی اجتناب کنید. تعارفات تا وقتی خوب هستند که خالصانه باشند. تعارفات اغراق آمیز یا دروغین اعتماد را از بین برده و رابطه را به خطر می اندازد. یک ستایش صادقانه می تواند موجب تقویت اعتمادبنفس شود و حتی رابطه دوستانه را به سطحی صمیمانه تر و شخصی تر ارتقا دهد. اگر متوجه نکته مثبت یا جالبی در شخصی شدید یا رفتار و عمل قابل ستایشی از او دیدید انجام تعریف و تمجید به جا می باشد.لحن صدای شما چگونگی احساس شما را به دیگران ابراز می کند و یک آهنگ صدای دلپذیر می تواند بر نحوه پاسخگویی به شما تاثیر بگذارد. زمانی لحن صدای شما دلپذیر است که از عمق بدنتان از دهان خارج شود. چنین صدایی برخلاف یک صدای یکنواخت یا بلند و ناهنجار، صدایی عمیق، عمیق و پخش شونده است.هرگز سخن دیگران را قطع نکنید یا وسط حرف شان نپرید. شکوه و شکایت نکنید. سرزنش نکنید و از انتقاد بپرهیزید. در صورت امکان از دادن پاسخ های یک کلمه ای اجتناب کنید. افرادی که گفتگو را در انحصار خود در می آورند رابطه دوستانه را سرکوب می کنند، چرا که مجالی برای یافتن زمینه مشترک باقی نمی ماند.هیچ چیز به اندازه صحبت با کسی که به نظر می رسد فکرش جای دیگری است تشویش آور نیست. رعایت بهداشت به خصوص بهداشت دهان قابل اهمیت است.
    برای یادآوری خود به دیگران دلیل ارائه دهید. آنگاه شما را به خاطر خواهند آورد.

    حالا برای اینکه در ارتباطات خود تجربه و دستاورد موفقیت آمیزی داشته باشید نکات ذکر شده در این مقاله را تمرین و تکرار کنید تا از تجربیات هر مکالمه برای گرفتن ارتباطی بهتر بهره مند شوید….

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا