بهترین نصیحتی که می‌شود به یک زوج برای داشتن ازدواجی شاد کرد این است که هرگز خودتان یا شریکتان را با دیگری مقایسه نکنید. متاسفانه این موضوع به حرف آسان‌تر از عمل است، مخصوصا اگر خودتان ذاتا انسان نامطمئنی باشید، پشت سر گذاشتن ناامنی‌های رابطه در این شرایط سخت خواهد شد.

ناامنی اغلب به حس ناشایسته یا ناکافی بودن در رابطه برمی‌گردد. شاید حس کنید انقدر باهوش، زیبا و جالب و با مزه نیستید که توجه شریک‌تان را جلب کنید. ناامنی همچنین می‌تواند ناشی از تجربه‌های بد گذشته در مورد داشتن رابطه باشد.

احساس ناامنی در مورد خودتان یا همسرتان می‌تواند آسیب‌هایی به یک رابطه‌ی سالم وارد کند. در ادامه راه‌هایی را برای کنار آمدن با ناامنی در رابطه عنوان کرده‌ایم.

۱_ببینید چه در چمدان‌تان دارید

یکی از بهترین راهکارهایی که برای مدیریت ناامنی در رابطه می‌توانید دنبال کنید این است که به دنبال  منشا مشکل باشید. مثال‌هایی از مواردی که ممکن است شما را به این ناامنی رسانده باشد شامل این موارد می‌شود: قبلا بهتان خیانت شده، والدین‌تان از هم جدا شده‌اند،  شریک فعلی‌تان در گذشته بی‌وفایی کرده، تغییر بزرگی را در ظاهرتان مشاهده می‌کنید ( افزایش یا کاهش وزن، بارداری)، پیوند عاطفی مناسبی با همسرتان ندارید

این لیست همینطور می‌تواند ادامه پیدا کند، اما مهم است که سعی کنید منشا این ناامنی‌ها را بیابید. وقتی بدانید چه چیزی منجر به ناامنی‌های عاشقانه‌تان شده بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید.

۲_دست از مقایسه‌ی خودتان بردارید

همیشه به یاد داشته باشید که مقایسه، دزد شادی است. هرچه بیشتر خودتان را با دیگری مقایسه کنید، شادی کمتری را از ازدواج‌تان تجربه خواهید کرد.

وقتی خودتان را با شرکای زندگی قبلی همسرتان مقایسه کنید طبیعی است که احساس ناامنی کنید. این موضوع می‌تواند مشکلات و دلخوری‌هایی را هم برای شما و هم برای همسرتان بوجود بیاورید.

اگر همسرتان می‌خواست با کس دیگری باشد که دیگر با شما نبود. او شما را دوست دارد، مجذوب شماست و دوست داشته که وقتش را با شما بگذراند. این نکته را هر موقع که نسبت به گذشته‌ی همسرتان احساس ناامنی کردید به خاطر داشته باشید.

۳_خودتان را خالی کنید

 اگر احساس ناامنی و حسادت کرده و نمی‌توانید جلویش را بگیرید، منتظر انفجار نشوید. خودتان خودتان را خالی کنید.

هرچه بیشتر ناامنی‌هایتان را مخفی کنید آنها بیشتر روی هم تلنبار می‌شوند. به جای اینکه بگذارید اوضاع از کنترل خارج شود با همسرتان راجع به آن صحبت کنید. این کار را قبل از سرک کشیدن به تلفنش، دنبال کردنش یا چک کردنش از طریق دوستانش انجام دهید.

ارتباط برقرار کردن کلید داشتن رابطه‌ای سالم است، مخصوصا وقتی که احساس ناامنی و حسادت می‌کنید.

وقتی برای گفت و گو می‌نشینید، با ملایمت و مدارا صحبت کنید. شرایط را برای شریک‌تان توضیح دهید و پس از آن ممکن است حس کنید که او چقدر شما را درک کرده و کمک‌تان می‌کند.

۴_مراقب خود بودن را تمرین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اعتماد بنفس، مراقبت از خود است. مراقب خودتان باشید. خوب لباس بپوشید، دوش طولانی بگیرید یا گیتار بزنید. هر کاری که حس عالی‌ای به شما می‌دهد را بیشتر انجام دهید. ورزش کردن راهی عالی برای افزایش اعتماد بنفس است. ورزش کردن باعث آزادسازی دوپامین که منتقل کننده‌ی حس شادی و سرزندگی است می‌شود. به مرور متوجه می‌شوید که هرچه بدن‌تان سالم‌تر باشد، ذهن‌تان هم سالم‌تر خواهد شد.

۵_اوقات مشترک منظم داشته باشید

نزدیکی فیزیکی و عاطفی هر دو برای داشتن ازدواجی شاد ضروری هستند. هر هفته زمانی را مشخص کنید که تایمی رمانتیک، سرگرم کننده، یا هیجان انگیز را به عنوان یک زوج گذرانده و این ابعاد رابطه‌تان را قوی‌تر کنید.

مطالعات نشان می‌دهند که تقویت نزدیکی عاطفی و افزایش اکسی‌توسین واقعا اعتماد میان زوجین را بالا می‌برد. داشتن اعتماد بیشتری به شریک‌‌تان باعث می‌شود ناامنی‌هایتان را نیز به عقب برانید. وقتی می‌خواهید دو نفره وقت بگذرانید حواستان باشد که موبایل‌هایتان را نیز کنار بگذارید.

۶_یادداشت کنید

خوب است که با شریک‌تان در مورد حس‌تان صحبت کنید اما انجام ۲۴ ساعته‌ی این کار مسیر نیست. بهتر است که هفته‌ای حدودا ۲۰ تا ۳۰ در مورد ناامنی‌هایتان با طرف مقابل صحبت کنید. اگر هنوز حس کردید که به صحبت کردن احتیاج است چرا حرف‌هایتان را یادداشت نکنید؟ نوشتن باعث می‌شود که از استرس  عاطفی‌تان کاسته شود.

طبیعی است که گاهی حتی در روابط سالم هم ناامنی‌هایی را تجربه کنید. روی نقاط مثبت خود و همسرتان تمرکز کنید. راهی سالم برای ارتباط برقرار کردن و بیان دغدغه‌هایتان با همسرتان پیدا کنید. دنبال کردن راهکارهای گفته شده نیز کمک می‌کند تا ازدواجی شادتر داشته باشید.