آیا گوشه گیری از نشانه های افسردگی است؟ درمان آن

گوشه گیری در افسردگی
  • آیا گوشه گیری از نشانه های افسردگی است؟

    گوشه گیری از نشانه های افسردگی به معنای عملی است که افراد ممکن است در مواجهه با افرادی که احساس افسردگی می کنند، انجام دهند. این عمل ممکن است شامل اجتناب از صحبت کردن با فرد مبتلا به افسردگی، انداختن نگاه، عبور از مواقعی که فرد در آن حضور دارد یا حتی ترک کردن محلی که فرد افسرده در آن حضور دارد، باشد.

    گوشه گیری برخی اوقات ممکن است نیاز به حفظ خود و همچنین پیشگیری از منتقل شدن احساس افسردگی به خودشان را نشان می دهد، اما بیشتر مواقع در واقع نشان دهنده عدم توانایی برای مقابله با این وضعیت است. گوشه گیری می تواند نشانه ای از اضطراب اجتماعی و فرار از مواجهه با واقعیت باشد. همچنین، این عمل می تواند نشان دهنده عزون درک نشدن و در نتیجه نادیده گرفتن مسائل روحی و روانی افراد مبتلا به افسردگی باشد.

    این نوع رفتار می تواند منجر به بیشتر شدن احساس انزجار و عزون حس شما در فرد مبتلا به افسردگی شود. بنابراین، به جای گوشه گیری و فرار از واقعیت، مواجهه با افراد مبتلا به افسردگی و صحبت با آنها می تواند بهبود وضعیت روحی و روانی آنان را تسهیل کند.

    از طرف دیگر، فردی که از نشانه های افسردگی رنج می برد نیاز به حمایت و فهم دارد. به عنوان یک دوست یا خانواده، می توانید با گوش کردن به او و همراهی در مواجهه با احساساتش، به او کمک کنید که از این وضعیت بیرون آید و یک راه حل برای بهبود وضعیتش پیدا کند.

    بنابراین، به جای گوشه گیری، تلاش برای درک و حمایت از افراد مبتلا به افسردگی و همچنین تشخیص نشانه های آن در اطرافتان می تواند در کاهش این بیماری روحی و ارتقای سلامت روحی جامعه کمک کند.

     

    گوشه گیری در افسردگی

    گوشه گیری در افسردگی میتواند یکی از شایعترین و مشخص ترین علائم افسردگی باشد.البته تمام گوشه گیری ها به افسردگی بر نمی گردد بعضی گوشه گیریها مربوط به نا آشنایی با محیط پیرامون و گاهی بخاطر ترس است و یا افرادی که می خواهند با گوشه گیری جلب توجه کنند باید گفت این احساس با گوشه گیری در افسردگی متفاوت است.در افسردگی، منزوی شدن با کارهای ابتدایی و ساده ای که با کلمات ایراد میشود کنار گذاشته نمی شود بلکه به آن نیز دامن زده می شود در ادامه به بررسی علت افسردگی، نشانه ها و بطورکلی گوشه گیری در افسردگی پرداخته شده است.

    در گوشه گیریهایی که به افسردگی ختم میشود برای فرد هیچ فرقی نمیکند کسی به او توجه کند یا نه بلکه دوست دارد کسی محیط تنهایی و انزوایش را بهم نزند. افسردگی، در واقع سرماخوردگی بیماری‌های روانی است. شاید چون گسترش  و شیوع بیشتری دارد. گوشه گیری در افسردگی یکی از نشانه‌های شایع آن است. اما تنها زمانی تشخیص اختلال افسردگی داده می‌شود که فرد نسبت به قبل از افسردگی، در رفتارش تغییر ایجاد شده باشد، یعنی فرد پیش‌تر شخصیتی اجتماعی داشته‌است و اکنون گوشه‌گیر و منزوی شده. نشانه‌های افسردگی ممکن است تا سال‌ها پنهان بماند.

    تحقیقات نشان می دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می دهد.انزوای اجتماعی با مرگ و میر قابل توجهی نیز همراه است. شکل شدیدی از انزوای اجتماعی یا کناره گیری اجتماعی ، که در ژاپن hikikomori نامیده می شود ، توصیف شده است،اما بحث و جدال درباره علت شناسی و جهانی بودن این پدیده همچنان وجود دارد.

    تنهایی و انزوا

    تنهایی می تواند یک تجربه جوان و سالم باشد. این می تواند به افراد اجازه دهد با نیازها ، اهداف و احساسات خود ارتباط برقرار کنند.بعضی از افراد بیشتر از دیگران به خلوت و تنهایی نیاز دارند. به عنوان مثال افراد درونگرا از گذراندن وقت زیادی به تنهایی لذت می برند و از طریق تعاملات اجتماعی می توانند احساس خستگی کنند. در همین حال ، برون گراها اغلب نیاز به تعامل اجتماعی بیشتری دارند تا احساس رضایت داشته باشند. شرایطی که برای فردی احساس انزوا یا تنهایی می کند ممکن است برای شخص دیگر سالم باشد.

    تحقیقات نشان می دهد که انزوا در دو قسمت عمر بیشترین آمار را دارد. اولین بار در نوجوانی وبعد در  بزرگسالی به اوج خود می رسد. نظرسنجی فوق نشان داد که نسل Z در حال حاضر تنها ترین نسل است (در بزرگسالان ۱۸-۲۲ ساله در مطالعه نشان داده شده است).

    با رسیدن افراد به سن بالاتر ، انزوا اغلب برای بار دوم به اوج خود می رسد. همسران و دوستان ممکن است به مرور زمان بمیرند. در میان بزرگان ، تحرک و سایر اختلالات سلامتی می تواند ارتباط با دیگران را دشوار کند. در سال ۲۰۱۴ ، ۲۶ درصد از افراد بالای ۶۵ سال تنها زندگی می کردند.

    انواع گوشه گیری

    گوشه گیری و انزوای محیطی ، اجتماعی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که منجر به فاصله گیری فرد نسبت به خانواده ، دوستان و اجتماع شود در ذیل این مطلب انواع گوشه گیری را به شما نشان میدهیم

    • گوشه گیری ژنتیک

    در اینگونه انزواطلبی پای ژنتیک در میان است وبا مراجعه با پزشک و شناسایی آن نگرانیها تا حدودی بر طرف میشود. بنا به تیپهای شخصیتی عده ای از افراد درونگرا هستند بخاطر همین کمتر دوست دارند با اجتماع مراوده ای داشته باشند

    • گوشه گیری خود خواسته

    در اینجا افراد بخاطر فقر محبت و عاطفه به دنبال جلب توجه از طریق گوشه گیری هستند تا کسی حداقل با یک احوال پرسی کوچک به آنها توجه کند این دسته از افراد منزوی خیلی زود گوشه گیری خود را کنار می گذارند.

     

    • گوشه گیری از روی نا آگاهی روابط اجتماعی

    متاسفانه در جامعه افرادی هستند که به دلیل آموزش ندیدن مسائل ارتباط جمعی، ترس رویارویی با یک محیط جدید یا افراد دیگر آنها را به انزوا میکشاند که در صورت حل نکردن این گوشه گیری در آینده شغلی و زندگی زناشویشان مشکلات عدیده ای ایجاد میشود.

    • گوشه گیریهای ناخواسته

    گاه افراد بخاطر شرایط خاص شغلی یا محیط خانوادگی و اجتماعی که برایشان ایجاد میشود نا خواسته برای مدتی آنهارا به فکر وا میدارد وتا زمان حل آن مشکل در این حالت باقی می مانند بهتر است در این شرایط که مخصوصا برای مردان اتفاق می افتد با آنها کاری نداشته باشیم.این افراد به زودی از انزوا خارج میشوند.

    • گوشه گیریهای مزمن

    اینگونه انزوا طلبی در آن نه خجالت دیده میشود ونه ترس از محیط پیرامونی ونه جلب توجه و درونگرا بودن این گوشه گیری به دلیل استرسها، غمها ودردهای ناگفته زیاد در شخص ایجاد میشود وبرای درمان آن هر چه زودتر باید با پزشک متخصص صحبت کرد.

    • گوشه گیریهای عاطفی

    انزوای عاطفی زمانی اتفاق می افتد که کسی نتواند یا نمی خواهد احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. ممکن است شخصی تمایل نداشته باشد در مورد هر چیزی به جز سطحی ترین موضوعات بحث کند. بدون حمایت عاطفی، ممکن است احساس .تعطیل یا مفید نبودن کنند.

    آیا گوشه گیریهای افسردگی خطرناک است؟

    دوری و کناره گیری کردن از جمع، یکی از ویژگی‌های بارز بیماری افسردگی است. فرد به طور تقریبا دائمی، از لذت‌های گذشته خود دوری کرده و دیگر شرایط پذیرش افراد و شرکت در جمع‌ها را ندارد. همانطور که گفته شد، انزوا زمانی اختلال محسوب می‌شود که باعث عذاب فرد شده و کارایی او را تحت تأثیر قرار دهد.

    این مسئله در بیماران افسرده زمانی خطرناک است که اتفاقی او را به سمت افکار خودکشی و پوچ گرایی درباره زندگی بکشاند. بنابراین در این زمان بسیار باید هوشیار باشید و هر نشانه ای را جدی تلقی کنید. مردن برای بیمار افسرده اصلا چیز وحشتناکی نیست و به دلیل ناامیدی، احساس شکست و افکار بیمارگونه، هر لحظه ممکن است این اتفاق شوم رخ دهد.

    چگونه به افراد افسرده و گوشه گیر کمک کنیم؟

    معمولا افراد افسرده نمی‌پذیرند که باید معالجه بشوند و فکر می‌کنند این نوسانات خلقی زودگذر است. همچنین بسیاری از اطرافیان و خانواده‌ها نیز افسردگی را خنده دار و وسیله‌ای برای جلب توجه می‌دانند. باید بدانید که افسردگی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های روانی و عامل اصلی خودکشی ها است.

    در ابتدا باید خود را به افراد منزوی نزدیک کنید ودر یک مدت کوتاه سعی کنید اعتمادش را جلب کنید سپس میتوانید پیشنهاد یک متخصص و مشاور افسردگی را به او بدهید وبگویید راز او را به کسی نخواهید گفت تا او به شما اعتماد کند و این موضوع را به فرد دیگری نگویید چرا که عوارض افسردگی شدیدتری را به دنبال می آورد.کمک و یاری به افراد گوشه گیر و منزوی افسرده را در اولویت کارهایتان قرار دهید.

    گوشه گیریهای شخصیتی معمولا از دوران کودکی ایجاد میشود والدین باید با مشاهده علائم ابتدایی کناره گیریهای اجتماعی که در نهایت به انزوای اجتماعی ختم خواهد شد به مشاوره افسردگی،  پزشک و روانشناس مراجعه کنند.

    سلامت جسمی – روحی افراد در گوشه گیری و انزوا

    مطالعات بیشمار ارتباط بین انزوا ، تنهایی و مسائل مربوط به سلامت جسمی را اثبات کرده است. تنهایی ممکن است به اندازه مصرف ۱۵ نخ سیگار در روز برای سلامتی فرد مضر باشد. برخی از  اثرات انزوا و گوشه گیری برسلامتی شامل موارد زیر است:

    • سطح بالاتری از هورمون های استرس و التهاب
    • بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر
    • فزایش خطر ابتلا به ناتوانی
    • افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری های مزمن مانند: دیابت نوع ۲

    انزوای اجتماعی حتی ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که انزوای اجتماعی خطر مرگ را در افراد ۳۰٪ افزایش می دهد.

    سلامت ذهنی و انزوا

    جداسازی می تواند خطرات مسائل بهداشت روان مانند افسردگی ، زوال عقل ، اضطراب اجتماعی و اعتماد به نفس پایین را افزایش دهد. موارد انزوا و بهداشت روان نیز می توانند در یک حلقه بازخورد با یکدیگر تعامل داشته باشند. به عنوان مثال ، ممکن است یک فرد به دلیل تنهایی شدید دچار افسردگی شود ، سپس به دلیل افسردگی خود حتی احساس انزوا کند.

    انزوای شدید می تواند اثرات فاجعه باری بر سلامت روان داشته باشد. انسان ها حیوانات اجتماعی هستند که برای رشد و گاه حتی برای زنده ماندن به ارتباط انسانی احتیاج دارند. نوزادانی که تماس بدنی کافی ندارند ممکن است رشد نکنند و بمیرند. زندانیانی که در سلول انفرادی نگهداری می شوند به ویژه برای مدت زمان طولانی ممکن است دچار توهم، بی خوابی ، استرس ومشکل در گفتار شوند.

    راههای درمان گوشه گیری افسردگی

    روش درمان برای افسرده‌ها ترکیبی از روان‌درمانی فردی، دارو درمانی و درمان گروهی است. همچنین شما می‌توانید از دوستان صمیمی عزیزتان بخواهید که جمعی ترتیب دهند و فرد افسرده را به حضور در آن جمع ترغیب کنید. فرد افسرده سرشار از شکست، احساس گناه، نا امیدی و بی انگیزگی است و شما باید اطلاع کامل از ویژگی‌های فرد افسرده داشته باشید و نحوه رفتار با آن‌ها را بیاموزید. توجه داشته‌باشید که درمان این بیماری نیاز به اطلاعات تخصصی دارد و درمان آن بدون کمک مشاور خطر بازگشت و عود افسردگی را افزایش می‌دهد.

    یک فرد منزوی ممکن است احساس تنهایی یا عزت نفس پایین کند. با گذشت زمان ، فرد ممکن است دچار اضطراب اجتماعی ، افسردگی یا سایر نگرانی های بهداشت روانی شود. درمانگر مناسب می تواند به افراد در ایجاد مهارت های اجتماعی و ارتباط با دیگران کمک کند.

    • انزوا ، فقدان روابط اجتماعی یا حمایت عاطفی است.
    • تنهایی اشتیاق به ارتباط اجتماعی است و اغلب با احساس غم و پوچی مرتبط است.

    در پایان آنچه که نیافتید را هم مشاورین خبره ما در مرکز با داشتن اساتید مجرب و متخصص به شما ارائه می دهند تا از مشکلات این گوشه گیری رهایی پیدا کنید.

    • یکی از شایعترین و مشخص ترین علائم افسردگی چیست؟
    • بعضی از افراد بیشتر از دیگران به خلوت و تنهایی نیاز دارند چرا؟
    • تحقیقات نشان می دهد که انزوا در دو قسمت عمر بیشترین آمار را دارا است آن دو کدامند؟
    • انزوای عاطفی چه زمانی اتفاق می افتد؟
    • اثرات انزوا و گوشه گیری برسلامتی شامل چه مواردی میباشد نام ببرید؟

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا