همه چیز درباره داروی کلومیپرامین (عوارض کلومیپرامین)

داروی کلومیپرامین
  • کلومیپرامین

کلومیپرامین یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است که برای درمان اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب عمومی، افسردگی، اختلال اضطراب فوبی و اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می شود. این دارو به عنوان یک مهارکننده بازجذب سروتونین عمل می کند، که روانکارکردی است که موجب بهبود حالت مزاجی و کاهش اضطراب و ترس می شود.

کلومیپرامین با تغییر مواد شیمیایی در مغز تأثیر می گذارد و باعث تعادل سروتونین در مغز می شود. سروتونین یک عامل مهم در کنترل حالت مزاج و تنظیم احساسات است و کاهش سطح آن می تواند منجر به اختلالات اضطرابی و افسردگی شود. کلومیپرامین با افزایش سطح سروتونین، باعث کاهش اضطراب و بهبود حالت مزاج می شود.

از جمله عوارض جانبی متداول این دارو می توان به خشکی دهان، تعریق، سردرد، خواب آلودگی، تهوع و سایر عوارض گوارشی اشاره کرد. بنابراین، پیش از مصرف کلومیپرامین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و هرگونه عارضه جانبی را به او اطلاع دهید.

همچنین، در صورت استفاده همزمان با دیگر داروها یا مواد مخدر، مصرف کلومیپرامین ممکن است به عوارض جانبی خطرناکتری منجر شود. بنابراین، باید دقت کنید و همیشه با پزشک خود در مورد همه داروهایی که در حال مصرف هستید، صحبت کنید.

کلومیپرامین نباید توسط افرادی که دچار افسردگی منتشری هستند یا در حال مصرف داروهای ضدافسردگی هستند، مصرف شود. این دارو نمی تواند به تنهایی برای درمان افسردگی شدید استفاده شود و باید همیشه توسط پزشک نظارت شود.

در نهایت، بهتر است کلومیپرامین را در مدتی کوتاه تر از چند هفته، استفاده کنید و در صورت عدم بهبود، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، هنگام قطع مصرف کلومیپرامین، نباید به طور ناگهانی این کار را انجام دهید و باید آن را به تدریج کاهش دهید تا از بروز عوارض بالینی جانبی جلوگیری شود.

افسردگی بیماری شایعی مخصوصا در میان زنان است که در چند دهه اخیر به شدت شیوع یافته است.سبک زندگی،تغذیه و عدم فعالیت های فیزیکی و ورزش باعث گسترش روزافزون این بیماری گشته است.درمان افسردگی بدون مصرف دارو امروزه طرفداران بیشتری یافته است اما باید گفت که در افسردگی های شدیدتر از داروهای ضد افسردگی متفاوتی استفاده میشود.کلومیپرامین  که از داروهای ضد افسردگی ست که در ادامه به شرح کامل این دارو میپردازیم.

کلومیپرامین چیست؟

کلومیپرامین یکی از داروهای ضدافسردگی سه حلقه است که به توازن هرچه بیشتر انتقال دهنده‌های عصبی مغز کمک می‌کند این دارو تکانه ها ناشی از وسواس را تحت کنترل در می آورد. طبق بررسی ها این دارو فعالیت انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین و سروتونین را افزایش می دهد و از این طریق باعث تنظیم شدن خلق و خو و کنترل رفتار می گردد..

موارد مصرفی کلومیپراین

این دارو برای درمان افسردگی اساسی به کار میرود اما مطالعات نشان داده است که کلومیپرامین در درمان بعضی اختلال های دیگر نیز موثر عمل میکند.این موارد شامل:

• اختلال اضطرابی
    • اختلال وسواس فکری- عملی
    • اختلال فوبیا و وحشت
    • کاهش افکار مزاحم
    • درد مزمن (به عنوان مثال درد مرکزی، اختلال درد ایدیوپاتیک، سردرد تنشی، نوروپاتی محیطی دیابتی، درد نوروپاتیک).
    • اختلال اوتیسم
    • لکنت زبان
    • انزال زودرس
    • سندرم قبل از قاعدگی
    •  اسکیزوفرنی
    • اختلال توره
    • کنترل عضلات در بیماری خواب -نارکولپسی (Narcolepsy)

نکات مصرف کلومیپرامین

• قبل از مصرف کلومیپرامین حتما ابتدا  بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات اولیه را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
    • دوز داروی کلومیپرامین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛از کم یا زیاد کردن دوز مصرفی و مدت زمان مصرف خودداری نمایید و دقیقا طبق تجویز دکتر ان را مصرف کنید
    • کلومیپرامین بر روی سیستم عصبی فرد اثر میگذارد بنابراین باید به صورت مدام از آن استفاده کنید. البته شاید در هفته های اول درمان چندان بهبودی حاصل نشود اما با این حال از قطع مصرف اجتناب کنید.
    • درمان با داروی کلومیپرامین را با دوز کم شروع کنید و پس از عادت کردن بدن، مقدار دارو را افزایش دهید تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
    • در صورتی که تنها یکبار در روز از این دارو استفاده می‌کنید، بهترین زمان مصرف این دارو در هنگام خواب است تا از بروز خواب‌آلودگی در روز جلوگیری شود، البته زمان مصرف این دارو می‌بایست توسط پزشک مشخص شود.
    • دارو را همراه غذا مصرف کنید تا بروز خطرات گوارشی کمتر شود.
    • به هیچ عنوان کلومیپرامین را به صورت خودسرانه کنار نگذارید و مصرف آن را قطع نکنید چرا که در این صورت ممکن است با سندروم محرومیت دارو مواجه شوید و هم چنین علائم بیماری نیز با شدت بیشتری بازگردد.
    • به هیچ عنوان دوز مصرفی دارو را به خواست خود افزایش ندهید چرا که ممکن است ایجاد مسمومیت بکند که در این صورت بسیار خطرناک خواهد بود.
    • در طی مصرف این دارو به هیچ عنوان از مشروبات الکلی استفاده نکنید چرا که می‌‌تواند باعث تشدید عوارض جانبیکی از عوارض داروی کلومیپرامین حساس شدن نسبت به نور خورشید است پس سعی کنید حتماً از ضد آفتاب و عینک دودی استفاده کنید.

در همامشاور بخوانید:چه عواملی باعث تجدید افسردگی می شوند؟

نحوه ی مصرف کلومیپرامین

داروی کلومیپرامین به صورت کپسول هایی با دوزهای ذکر شده در قسمت پایین وجود دارد.

•  ۲۵ میلی‌گرم
    •  ۵۰ میلی‌گرم
    •  ۷۵ میلی‌گرم

این دارو عموما برای درمان اختلال ها با صلاحدید پزشک و مقدار دوز مناسب برای شخص در ابتدا ۲۵ میلی گرم تجویز میشود. طی ۲ هفته به تدریج به ۱۰۰ میلی‌گرم در روز (تقسیم شده با وعده های غذایی) افزایش میدهد .سپس ممکن است حداکثر تا ۲۵۰ میلی‌گرم در روز افزایش یابد.

موارد منع مصرف داروی کلومیپرامین

قبل ازاینکه دارو را مصرف کنید پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

• حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
    • بارداری یا اقدام به بارداری
    • اختلالات دو قطبی
    • اسکیزوفرنی
    • شیردهی
    • پرکاری تیروئید
    • مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت
    • مشکلات کبدی
    • مشکلات کلیوی
    • اختلالات خونی
    • اختلالات گوارشی
    • بیماری‌های قلبی عروقی
    • صرع
    • یبوست‌های مزمن
    • احتباس ادرار
    • هیپرتروفی پروستات
    • مصرف داروهای ضد افسردگی مهارکننده اختصاصی باز جذب مونوآمین اکسیداز در دو هفته گذشته
    • مصرف داروهای ضد افسردگی مهارکننده اختصاصی سروتونین
    • ابتلا به الکلیسم
    • گلوکوم با زاویه باریک
    • افزایش فشار کره چشم

عوارض کلومیپرامین

این دارو همانند داروهای دیگر عوارض جانبی به همراه دارد.

• خشکی دهان، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، یبوست
    • احساس اضطراب، بی‌قراری، سرگیجه و خستگی
    • بروز مشکلات خواب نظیر بی‌خوابی
    • بروز تغییراتی در اشتها و وزن
    • دچار شدن به مشکلات حافظه و ناتوانی در تمرکز
    •  افزایش تعریق، بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن بدن
    • بروز تغییرات بینایی
    • کم شدن میل جنسی و یا تجربه ناتوانی در ارگاسم
    • اشکال در ادرار کردن
    • عوارض قلبی- عروقی
    • واکنش‌های ازدیاد حساسیت
    • اختلالات رفتاری
    • اختلالات حرکتی
    • تغییرات قندخون
    • عوارض اندوکرین مثل ژینکوماستی
    • اختلالات خونی و هیپوناترمی
    • درد مثانه
    • ادرار خونی یا ابری

واکنش آلرژیک به کلومیپرامین

در موارد نادری بعضی از افراد به داروی کلومیپرامین واکنش آلرژیک نشان میدهند. واکنش به این دارو ممکن است با یک یا چند علائم که در ذیل به آن اشاره میکنیم همراه باشد. در صورت بروز هریک از علائم زیر حتما به اورژانس بروید.

• بروز کهیر پوستی
    •  ناتوانی در تنفس
    •  تورم صورت یا چشم
    •  تورم زبان، دهان و گلو

سندروم سرتونین

از دیگر عوارض نادر مصرف کلومیپرامین میتوان به سندروم سروتونین اشاره کرد. این سندروم  با علائمی همچون موارد زیر همراه است:

انزال زودرس یکی از اختلال هایی ست که باعث اضطراب و تنش های عصبی بین زوجین می گردد. دلیل انزال زودرس در بسیاری از آقایان به علت فوران میل جنسی و عدم توانایی در کنترل انزال است و چون یکی از عوارض کلومیپرامین کاهش میل جنسی است می تواند فوران میل جنسی را کاهش دهد و به درمان انزال زودرس کمک کند. اما باید به این نکته  توجه کرد که درمان زود انزالی با این دارو برای تمام مصرف کنندگان ایجاد نمی شود بنابراین ممکن است برای بعضی افراد اثربخشی فوق العاده و در بعضی افراد بدون تاثیر باشد.

آیا می توان از کلومیپرامین برای درمان انزال زودرس بدون تجویز پزشک استفاده کرد؟

داروهای افسردگی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چون مصرف چنین داروهایی شرایط خاصی دارد و بر حسب شرایط بیمار مقادیر مصرف متفاوت است. ضمنا این دارو ممکن است اصلا تاثیری بر درمان زود انزالی نداشته باشد بنابراین مصرف دارو بدون تجویز پزشک ممکن است خطرناک نیز باشد.بنابراین در مصرف خودسر دارو تجدید نظر کنید.

تداخلات دارویی کلومیپرامین

کلومیپرامین با یک سری از دارو ها تداخل کرده و باعث مشکلات زیادی در فرد میشود.این داروها شامل:

• داروهای ضد کولینرژیک (به عنوان مثال: آتروپین، آلکالوئیدهای بلادونا، اسکوپولامین)
    • داروهای خاصی برای فشار خون بالا (به عنوان مثال: کلونیدین، ​​گوانتیدین)
    • دیگوکسین(داروی قلبی)
    • مکمل‌های تیروئید
    • اسید والپروئیک
    • ایزوکارباکسازید
    • لاینزولید
    • متیلن بلو
    • موکلوبماید
    • فنلزین
    • پروکاربازین
    • راساژیلین
    • سافینامید
    • سلژیلین
    •  ترانسیل پرومین
    • فلوکستین
    • پاروکستین
    • دولوکستین
    • ونلافاکسین

این لیست کامل از تداخلات دارویی با کلومیپرامین نیست قبل از مصرف این دارو لیست داروهای خود را به پزشک خود بدهید.

سخن اخر

افسردگی را جدی بگیرید و در کنار مصرف داروهای افسردگی حتما از مشاوره های افسردگی و راه های دیگر درمان افسردگی استفاده کنید. در هما مشاور میتوانیم در این مسیر به شما کمک کنیم.با ما در تماس باشید.

1. کلومیپرامین چیست؟
    2. کلومیپرامین برای چه مواردی استفاده میشود؟
    3. کلومیپرامین چه دوزهایی دارد؟
    4. کلومیپرامین چه عوارضی دارد؟
    5. ایا کلومیپرامین زودانزالی را درمان میکند؟