چگونه استعداد خود را کشف کنیم ؟

کشف استعداد
  • چگونه استعداد خود را کشف کنیم ؟

    استعداد فرد می‌تواند به عنوان یک مهم‌ترین عامل موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای وی در نظر گرفته شود. برای کشف استعداد خود می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    ۱- تجربه فعالیت‌های مختلف: برای کشف استعداد خود، می‌توانید به‌صورت فعال در فعالیت‌های مختلف شرکت کنید و تجربه بیشتری کسب کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل موسیقی، نقاشی، ورزش و … باشند.

    ۲- شناسایی علاقه‌های شخصی: هر فردی علاقه‌مند به چیزهای خاصی است. با شناسایی علاقه‌های خود می‌توانید به‌راحتی استعداد خود را کشف کنید.

    ۳- مشاوره با افراد موفق: افراد موفق در حوزه‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند که استعداد خود را کشف کنید و راه‌های بهبود آن را پیشنهاد دهند.

    ۴- شرکت در آزمون‌های استعدادیابی: شرکت در آزمون‌های استعدادیابی می‌تواند به شما کمک کند تا استعداد خود را در حوزه‌های مختلف شناسایی کنید.

    ۵- توجه به باورهای خود: باورهای شخصی می‌توانند در شناسایی استعداد خود کمک کنند. برای مثال، باور به اینکه می‌توانید در یک حوزه موفق شوید، می‌تواند به شما در پیشرفت استعدادتان کمک کند.

    برای کشف استعداد خود باید قدری عمیق‌تر به واژه استعداد بپردازیم و موضوع استعداد را به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار دهیم و اول از همه به این سوال پاسخ دهیم که استعداد یعنی چی؟

    استعداد یعنی چی؟

    استعداد یعنی میزان پیشرفت فرد در یک فعالیت

    نکته کلیدی که از تعریف استعداد برداشت می‌شود این است که تعداد فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم بینهایت هستند و این یعنی تعداد استعدادها بینهایت هستند.

    موضوع استعدادیابی مانند شخصیت شناسی شغلی نیست، وقتی شما می‌خواهید تیپ شخصیتی خود را شناسایی کنید با تعداد محدودی از تیپ شخصیتی روبه‌رو هستید

    مثلا وقتی می‌خواهید تیپ شخصیتی شغلی خود را شناسایی کنید با شش تیپ شخصیتی آقای جان ال هالند روبه‌رو هستید و کافیست در مورد این شش تیپ آگاهی داشته باشید و قدری فکر کنید تا تیپ شخصیتی خود را شناسایی کنید

    در مورد استعداد اینگونه نیست، ما نمی‌توانیم لیستی از استعدادها درست کنیم تا هر فرد با نگاه کردن به آن از استعدادهای خود با خبر شود و همین نکته باعث سختی مبحث استعدادیابی می‌شود.

    خوب حالا سوال این است که آیا واقعا نمی‌توان استعدادهای خود را شناسایی کرد؟

    در پاسخ باید گفت: می‌توان استعدادها را شناسایی کرد ولی اول باید قدری بیشتر در مورد استعداد بدانیم

    ترکیب استعداد

    من مدت طولانی در مورد واژه استعداد تحقیق کردم و به یک ترکیب جالب برای استعداد رسیدم

    استعداد ترکیبی است از علاقه و توانایی جسمی و توانایی ذهنی

    گفتیم که استعداد یعنی میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت

    با توجه به این تعریف اگر شما فعالیتی را شروع کنید و در آن فعالیت پیشرفت خوبی داشته باشید یعنی در آن فعالیت استعداد دارید

    حال اگر فعالیت شما ذهنی باشد نیاز به توانایی ذهنی دارید و اگر فعالیت شما جسمی باشد نیاز به توانایی جسمی.

    حال می‌توانیم ترکیب استعداد را قدری خلاصه‌تر کرده و بگوییم استعداد ترکیبی است از علاقه و توانمندی

    کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید نوشته آقای تام راث و معروف به استعدادیاب کلیفتن است، این کتاب در مورد توانمندی‌ها است و  ۳۴ نقطه قوت و توانمندی را معرفی کرده است (حتما این کتاب را بخوانید)

    وقتی این کتاب را خواندم به این نتیجه رسیدم که استعداد یعنی توانمندی و بعد که کمی بیشتر تحقیق کردم و با ترکیب استعداد آشنا شدم فهمیدم که استعداد فقط توانمندی نیست بلکه علاقه و توانمندی است

    حال به این نتیجه می‌رسیم که برای کشف استعداد، باید توانمندی‌ها و علایق خود را شناسایی کنیم.

    در قسمت دوم این آموزش به شما خواهم گفت که چگونه به واسطه این ترکیب و چگونه با شناسایی توانمندی‌ها و علایق خود استعدادهامون رو شناسایی کنیم.

    کشف استعداد (قسمت اول)

    در قسمت قبل در مورد این صحبت کردیم که:

    • استعداد چیست؟
    • ترکیب استعداد چی هست؟

    و توضیح دادیم که استعداد یعنی توانمندی و علاقه

    در این قسمت می‌خواهیم قدری بیشتر در مورد توانمندی و علاقه صحبت کنیم

    توانمندی یعنی استعداد * سرمایه‌گذاری

    یعنی اگر شما استعدادی داشته و روی آن سرمایه‌گذاری کنید به توانمندی می‌رسید، ولی اگر استعدادی داشته باشید ولی روی آن استعدادتان سرمایه‌گذاری نکنید به توانمندی نمی‌رسید.

    بنابرین موضوعات خیلی زیادی هست که ما در آنها استعداد داریم ولی چون سرمایه‌گذاری‌ای روی آنها نکردیم به توانمندی نرسیدیم.

    فرض کنید شما تا به حال از نزدیک پیانو ندید و هیچ وقت پیانو نزدید و هیچ توانمندی هم در پیانو زدن ندارید، آیا می‌توان گفت شما در پیانو زدن استعداد ندارید؟

    قطعا نه

    برای اینکه بخواهید از طریق توانمندی‌هایتان، استعدادهایتان را کشف کنید، نیاز هست که خودتان را با فعالیت‌های گوناگون درگیر کرده و به میزان پیشرفت‌تان دقت کنید.

    این روش، یعنی کشف استعداد ها از طریق توانمندی‌ها، برای کودکان کاربرد دارد.

    کودک‌تان را به کلاس فوتبال، موسیقی و یا هر کلاس دیگری ببرید و به میزان علاقه و پیشرفتش دقت کنید، اگر میزان پیشرفت چشمگیری داشت این یعنی کودکتان در آن زمینه استعداد دارد.

    این روش برای افرادی که سن‌شان بیشتر از ۲۵ سال است کاربرد ندارد، مگر اینکه به توانمندی‌های فعلی‌شان اکتفا کرده و دیگر نگران آن دسته از استعدادهایی که به توانمندی تبدیل نشده‌اند، نباشند.

    پس کشف استعداد از طریق توانمندی زمانی مفید واقع می‌شود که در سنین پایین انجام شود.

    البته اگر فرزندی دارید حتما از این روش استفاده کنید

    حال فرض کنید که شما هیچ توانمندی در نواختن پیانو ندارید، تا حالا از نزدیک پیانو ندیدید و هیچ وقت انگشتانتان به کلاویه‌ها یا کلید‌های پیانو نخورده است و الان این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که آیا من در نواختن پیانو استعداد دارم یا نه؟

    من سال‌ها در مورد روش‌های کشف استعداد تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که استعداد یعنی علاقه

    اگر شما به موضوعی علاقه دارید یعنی در آن موضوع استعداد دارید و با سرمایه‌گذاری در آن زمینه و موضوع، می‌توانید به توانمندی برسید.

    اگر به پیانو و پیانو زدن علاقه دارید این یعنی شما در این زمینه استعداد دارید

    پس اگر شما علایق خود را شناسایی کنید در واقع همان استعدادهای خود را شناسایی کرده‌اید.

    حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که

    چطور علایق خود را شناسایی کنیم؟

    من از کجا بفهمم که به چه موضوعی علاقه‌مند هستم؟

    ترفندهای بسیاری برای شناسایی علاقه وجود دارد که در قسمت بعد در موردش صحبت خواهیم کرد.

     

    کشف استعداد (قسمت دوم)

    چگونه علایق خود را شناسایی کنیم؟

     

    روش غبطه برای شناسایی علاقه واقعی

    به جرئت می‌توان گفت که بهترین روش برای شناسایی علاقه، روش غبطه است، و از اینکه توانستم این روش رو کشف و شناسایی کنم بسیار خرسندم، چرا که در مورد این روش در هیچ کتابی یا هیچ مقاله‌ای صحبت نشده است، و در واقع این روش ابداعی خود من هست.

    برای استفاده از این روش کافیست به اطرافیان خودتان نگاه کرده و به احساس خودتان توجه کنید تا ببینید به چه کسی غبطه می‌ورزید.

    غبطه شما نشان دهنده‌ی این است که شما توانایی ذاتی رسیدن به جایگاه آن فرد را دارید. در واقع شما نیز استعدادهایی که آن فرد را دارید و تنها تفاوت شما با آن فرد در این است که او بر استعدادهای خود سرمایه‌گذاری کرده است و به توانمندی رسیده ولی شما هیچ سرمایه‌گذاری برای آن استعداد نکرده‌اید.

    اگر شما هم به اندازه آن فرد روی استعداد خودتان تمرکز کنید، توانمند شده و به جایگاه آن فرد خواهید رسید.

     

    پس یادتان باشد اگر از این به بعد به فردی حسادت کردید خوشحال شوید چرا که این حس نشان دهنده علاقه و استعدادهای ذاتی شما است.

    گفتم حسادت، یادتون باشه که حسادت با غبطه قدری متفاوت است. حسادت این است که شما فردی را از نربان موفقیت پایین بکشید تا خودتان جایگاه بالاتری نسبت به آن داشته باشید ولی غبطه این است که شما تلاش کنید تا از نربان موفقیت بالا بروید تا جایگاه بالاتری نسبت به آن فرد داشته باشید.

    در واقع حسادت و غبطه از نظر احساسی بسیار نزدیک به هم هستند و هر دو احساس مشابه‌ای را در شما ایجاد می‌کنند و رفتار و عکس العمل شما هست که نشان می‌دهد در حال غبطه ورزیدن هستید یا حسادت کردن.

    ترفند غبطه بسیار کاربردی و موثر است و پیشنهاد می‌کنم حتما از این ترفند استفاده کنید تا علایق خود را کشف کنید.

    البته برای استفاده از این ترفند باید حواستان به غبطه کاذب باشد. یعنی چی؟

    دوستان عزیز از دیدگاه من غبطه دو نوع است یکی واقعی و دیگری کاذب، و شما باید به نحوی این دو نوع غبطه را از یکدیگر تشخیص دهید، چرا که غبطه کاذب به هیچ عنوان نشان دهنده علاقه و استعداد شما نیست.

    نگران نباشید برای تشخیص غبطه واقعی از کاذب نیز روش‌هایی وجود دارد که در قسمت بعد در موردش توضیح خواهم داد.

    ممنون که به این قسمت از روش‌های شناسایی استعدادها توجه کردید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا