چطور فکر دیگران را بخوانیم؟چه سیگنالهایی را باید بخوانیم؟


  • چطور فکر دیگران را بخوانیم؟

    در ارتباط با ارتباطات اجتماعی، توانایی درک و خواندن فکر دیگران یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که شما می‌توانید در خود توسعه دهید. این مهارت، شما را قادر می‌سازد که با دیگران به بهترین شکل ممکن در ارتباط باشید و درک و فهم بهتری از دیگران داشته باشید. در اینجا ما به بررسی چگونگی خواندن فکر دیگران می‌پردازیم.

    ۱. توجه به اصلی‌ترین نشانه‌ها

    هنگامی که با دیگران صحبت می‌کنید، باید به بیان آنها توجه کنید. اصلی‌ترین نشانه‌هایی که باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:

    – زبان بدن: خیلی از اطلاعاتی که می‌توانید از گفتار دیگران بدست آورید، به وسیله زبان بدن آنهاست. از جمله نشانه‌هایی که می‌توانید به وسیله زبان بدن اطلاعاتی بدست آورید، شامل حالت چشم‌ها، حالت دست‌ها و حالت پاها می‌شود.

    – صدا: صدا و بیان گفتاری نیز اطلاعاتی به شما می‌دهد. برای مثال، صدای بلند یا نرم، نوع گفتار، تن صدا و اینکه چطور صحبت می‌کند.

    – کلمات: کلمات و جملاتی که صحبت می‌کند، نیز می‌تواند به شما اطلاعاتی بدهد. برای مثال، اینکه چه کلماتی را تاکید می‌کند، چه کلماتی را تکرار می‌کند و یا چه کلماتی را با استفاده از لحن منفی گوینده بیان می‌کند.

    ۲. پرسیدن سوالات

    پرسیدن سوالات، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید از طریق آن، فکر دیگران را بیشتر بفهمید. با پرسیدن سوالات، می‌توانید از دیگران بیشتر بدانید که چه چیزی در ذهنشان می‌گذرد و چگونه به چیزی نگاه می‌کنند. همچنین، پرسیدن سوالات، به شما کمک می‌کند تا بهتر بفهمید که دیگران چه نوع اطلاعاتی را در ذهن دارند.

    ۳. متمرکز شدن بر کلام و بیان دیگران

    هنگامی که با دیگران صحبت می‌کنید، باید به کلام و بیان آنها توجه کنید. باید سعی کنید تا به دقت به آنچه گفته می‌شود، گوش کنید. اگر به دقت به کلام دیگران گوش کنید، می‌توانید بهتر بفهمید که تا چه حد دیگران در مورد یک موضوع خاص، فکر می‌کنند و چگونه از آن نگاه می‌کنند.

    ۴. داشتن تفاوت در نظرات

    همیشه باید در نظر داشته باشید که دیگران ممکن است با شما در نظرات یک موضوع مخالفت کنند. در چنین مواردی، شما باید سعی کنید تا به نظرات دیگران با احترام بپردازید و بدانید که همه افراد نظرات مشابهی ندارند. باید به نظرات دیگران با احترام بپردازید و سعی کنید با گفتار خودتان، از دیگران به بهترین شکل ممکن پاسخ دهید.

    به طور کلی، خواندن فکر دیگران، یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که می‌توانید در خود توسعه دهید. این مهارت، شما را قادر می‌سازد تا به بهترین شکل ممکن در ارتباط با دیگران باشید و از فهم بهتری از دیگران برخوردار شوید. با رعایت نکات فوق، می‌توانید بهترین نتیجه را از ارتباطاتتان با دیگران بدست آورید.

    قابلیت خواندن افکار و پی بردن به درون هر شخص یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هم در زندگی و هم در دنیای کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد.

    هر فردی که در روز با او سر وکار دارید، چه از نظر کاری چه از نظر غیرکاری ،پیاپی سیگنالهای از خود ساطع میکند، شما اگر بتوانید آنها را دریافت و رمز گشایی بکنید، به راحتی میتوانید بفهمید چه افکاری در سر دارد و چطور با آنها معاشرت کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.

    معمولا ما اشخاصی را “دوست” مینامیم که دقیقا هم اندازه خودمان در حال ساطع کردن سیگنال هایی به بیرون هستند. برای مثال، شما در جمع دوستان خودتان راحت تر هستید، زیرا به یک اندازه تقریبا در حال فرستادن سیگنال هستید. در صورتی که در کنار بعضی از اشخاص بدون آنکه شناختی از آنها داشته باشید طاقت آوردن سخت میشود. احساس ناراحتی و اضطراب میکنید… زیرا فرکانس سیگنال هایش با شما فرق میکند.

    اما ،شما اگر بتوانید یادبگیرید چطور افکار مردم را بخوانید و درون آنها را درک کنید، به ندرت دچار سوءتفاهم خواهید شد، دوست های بیشتری خواهید داشت و احساس راحتی بیشتری با دوستانتان خواهید داشت.

    در دنیای کسب و کار نیز، مشتریان اگر شما را دوست بپندارند، تمایل بیشتری برای همکاری کردن با شما نشان خواهند داد.چطور فکر دیگران را بخوانیم؟

    اما ،چه سیگنالهایی را باید بخوانیم؟
    هر فردی، قبل از آنکه واکنش نشان دهد، ابتدا افکاری در ذهنش جریان دارد. این افکار با افکار مشابه پیوند حاصل میکنند و یک سری رشته افکار بوجود می آورند و این افکار باعث ایجاد احساس در شخص میشوند و شخص پس از احساس ایجاد شده ،عکس العملی در دنیای خارج از افکارش نشان میدهد.

    برای مثال، شما اگر به شدت ناراحت باشید، ابتدا گریه نخواهید کرد و بعد فکر کنید. بلکه برعکس، شما ابتدا یک سری افکار در ذهن تان جاری میشود، کم کم این افکار رشد میکنند، تولید احساس میکنند و شما این احساس زیاد را با گریه کردن تخلیه میکنید.

    پس نتیجه اینکه، واکنش یا اقدام هر شخص، حاصل افکار اوست.
    اگر بتوانید سیگنال های – لغوی، گفتاری و دیداری – شخص را بخوانید، میتوانید به افکار او پی ببرید و میتوانیدتشخصی دهید، آیا زمان صحیحی برای ارائه پیشنهاد فروش است یه خیر؟ آیا اعلام همکاری کنید یا خیر؟ آیا به دوستتان پیشنهاد گردش بدهید یا خیر؟ آیا با طرف مقابل روابط دوستانه ایجاد کنید یا خیر؟ و …
    رفتار انسان دو بعدی است
    زمانی که مردم عمل یا عکس العملی نشان میدهند در دنیای خارج، در واقع کلید راه یافتن به سبک رفتاری و قالب ذهنی شان را در اختبار ما قرار میدهند. تشخیص نوع سبک راحت است، اما ابتدا باید آنها را دسته بندی کنیم، در دو بُعد متمایز : آشکار و صریح

    آشکار در برابر محافظه کار

    آشکار بودن به معنای داشتن آمادگی و تمایل به نشان دادن احساسات و ایجاد روابط بین فردی است.

    افراد آشکار، معمولا افراد ریلکس، خون گرم ، واکنشی ،غیر رسمی و جذاب شناخته میشوند. این افراد تمایل زیادی به برقراری رابطه با دیگران و ایجاد گفتگو دارند تا احساساتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و داستان و لطیفه تعریف کنند.
    این افراد در مورد زمانشان انعطاف زیادی به خرج میدهند و تمایل به گرفتن تصمیم هایی بر پایه احساس و غریزه دارند تا منطق خشک و داده های واقعی.
    افراد آشکار، به خوبی در گفتگو به شما پاسخ های غیر کلامی میدهند و یک شنونده خوب هستند.

    افراد صریح، معمولا رسمی و همیشه آماده هستند. این افراد تمایل زیادی به ایجاد روابط زیاد ندارند و معمولا با روابط محدودی که دارند سرگرمند. این افراد تمایل دارند قوانین را رعایت کنند و بر طبق اصول و ضوابط تصمیم بگیرند.
    افراد صریح معمولا وظیفه گرا هستند و در برابر زمانشان کاملا نظام مند. برخلاف افراد آشکار ،این افراد احساساتشان را اکثر اوقات مخفی میکنند در برابر دیگران.

    مستقیم در برابر غیر مستقیم
    اما بعد دیگر افراد، یعنی مستقیم یا غیرمستقیم بودن. مستقیم یا غیرمستقیم بودن فرد، به معنای داشتن مقدار کنترل و تاثیر افراد بر روی شرایط یا افراد است.

    افراد مستقیم معمولا شروع قدرتمندی دارند، برخورد اول فوق العاده خوبی به جا میگذارند و یک شروع قدرتی دارند. این افراد سرعت بالایی دارند، انتخابهایشان را میتوانند سریع تغییر دهند و ریسک پذیرند. این افراد، با افراد دیگری که قابلیت همسان سازی با سرعت بالایشان را ندارند ناسازگارند و معمولا از دست این افراد کلافه میشوند.
    افراد مستقیم، افراد کاری و فعالی هستند. مصمم و با اعتماد به نفس اند. این افراد نظراتشان را در جمع اعلام میکنند و هیچ ترسی از رد شدن آنها ندارند.

    در برابر افراد مستقیم، افراد غیر مستقیم قرار دارند.
    این افراد در برخورد اول کاملا ساکت و آرام هستند. بیشتر حامی نظرات دیگران هستند و اکثر اوقات تابع جمع اند و امنیت شخصی را به ریسک پذیری ترجیح میدهند.
    این افراد سوال می پرسند و بیشتر گوش میدهند تا حرف بزنند. معمولا افراد غیر مستقیم نظراتشان را تنها زمانی که آنها درخواست میشود اعلام میکنند.

    زمانی که بعد اول (آشکار ، صریح) بودن افراد با بعد دوم (مستقیم، غیر مستقیم) بودن تلفیق میشود. ۴ تیپ شخصیتی بر اساس رفتار و عادات افراد پدید می آید : اجتماع گر، رئیس، متفکر و راوی

    اجتماع گر : آشکار + مستقیم
    افراد اجتماع گر معمولا از خود انگیزه، درک و زندگی را به نمایش میگذارند. معمولا افرادی دارای ایده ها و رویاهای زیادی هستند، اما زمانی که در موقعیتی رفتار صحیح از خود به جا نمیگذارند معمولا فردی فریبکار، تند و هیجان زده به نظر می آیند.

    افراد اجتماع گر معمولا سریع اند و تصمیمات و اقدامات فوری میگیرند. این افراد به واقعیات و جزئیات اهمیتی نمیدهند و سعی میکنند از آنها فرار کنند. البته این ویژگی میتواند باعث شود بعضی اوقات آنچنان در دام جزئیات و واقعیات موجود گرفتار شوند که حالت معمول ندارد.

    افراد اجتماع گر معمولا افرادی هستند که بدنبال رویاهایشان میروند و قابلیت همسیر ساختن دیگران را نیز دارند. این افراد به نظر همیشه بدنبال مهر تایید و تمجدید از دستآوردهایشان هستند. خلاق هستند و در حوزه های هنری موفق اند.

    رئیس : مستقیم + صریح
    افراد با تیپ شخصیتی رئیس معمولا در روابطشان ثبات دارند، بر روی بهره وری تمرکز دارند و در پی بدست آوردن اهدافشان هستند. نقاط منفی این افراد میتواند : لجاجت، ناشکیبا، سرسخت و سلطه جود باشد.

    افراد رئیس، دوست دارند کنترل افراد و موقعیت ها را در دست داشته باشند. دوست دارند سریع اقدام کنند و از وقفه بیزارند. زمانی که دیگران توان گام برداشتن با سرعت این افراد را نداشته باشند، افراد رئیس این افراد را فاقد صلاحیت میدانند.
    شعار اصلی افراد رئیس اینچنین است “من میخوام درست اجرا شود… و همین الان اجرا شود.”

    افراد رئیس معمولا در زندگی دستآوردهای زیادی دارند و قابلیت مدیریتی بالایی دارند. دوست دارند همزمان چند کار را باهم انجام دهند و آنقدر به لیست کارها اضافه میکنند تا زمانی که فشار کاری آنقدر زیاد شود که تمام کارها را رها کنند و یک روند جدیدی را شروع کنند.

    متفکر : غیرمستقیم + ضریح
    افراد متفکر پشتکار بالایی و دید سیستماتیک دارند. اما از نقطه نظرات منفی میتواند فدر متفکر به عنوان یک فرد کناره گیر، زننده و نقاد به نظر برسد.

    فرد متفکر به شدت ملاحظه کار است و به شدت لازم دارد تا صحیح باشد. هر حرفی که میزند، هر عملی که انجام میدهد باید صحیح باشد.توجه زیادی به داده ها دارد و جمع آوری آنها تبدیل به یک دغدغه شده برایش.

    زمانی که میخواهد داده ای از فردی جمع آوری کنید، او را سوال باران میکند.
    فرد متفکر معمولا ساکت و آرام برای خودش کار میکند و دوست دارد در جایی مشغول به فعالیت باشد که دارای قوانین صحیح و اصول و ضوابط باشد. مانند سازمان های دولتی.

    این افراد تمایل زیادی به نویسندگی دارند، نوت های زیادی برداشت میکنند..
    علاوه بر اینها، افراد متفکر حل کننده مسئله خوبی هستند. اما تصمیم گیرنده فوق العاده ضعیفی هستند، شاید آنقدر داده جمع آوری کنند که هرگز فرصت تصمیم گیری نداشته باشند. به ندرت افراد کارآفرین از تیپ متفکراند.

    روای : غیر مستقیم + آشکار
    افراد راوی معمولا فردی گرم، خوش اخلاق و حامی هستند.
    نقاط منفی این افراد از نظر دیگران : مطیع، دل رحم و راضی است. افراد روای بدنبال امنیت و تعلق هستند و همانند متفکر ،کند تصمیم میگیرد و عمل میکند.

    با موکول کردن کارها به بعد از ترس ریسک کردن می گریرذ، با موقعیت های نا آشنا حساس است و زمانی که میخواهد تصمیمی بگیرد، حتما آنرا باید با دیگر افراد در میان بگذارد.

    افراد روای، مردم گرا ترین تیپ این ۴ تیپ هستند.
    دوست داشتنی، خون گرم و اجتماعی بودن این افراد باعث میشود دوستان زیادی داشته باشند. این افراد از سوء تفاهم ها و ناراحتی های بین فردی بیزارند و معمولا چیزهایی را به زبان می آورند که دیگران دوست دارند، نه چیزهایی که فکر میکنند.

    افراد روای شنونده های ماهری هستند و دقیقا به همین خاطر است که زمانی که نوبت آنها میشود تا صحبت کنند مردم با حوصله به صحبت هایشان گوش می سپارند. این افراد عاشق دریافت پشتیبانی از دیگرانند.

    شما این ۴ تیپ عمده را شناختید، تنها کافیت آنها را حفظ کنید و از امروز دیگران را با این ۴ تیپ مقایسه کنید و به محض مشاهده بیش از ۳ سیگنال آنها را در یکی از این ۴ تیپ جاگذاری کنید و خودتان را با آنها وفق دهید. احتمال دارد فردی ۱۰۰% از یک نوع تیپ نباشد، اما همیشه یک تیپ عمده دارد که تیپ اصلی اوست.اگر شما این ۴ تیپ را بشناسید، به راحتی میتوانید نوع تصمیم گیری، سرعت عمل و دغدغه فکر اصلی طرف مقابلتان را تشخیص دهید و بدرسی و همانگ با آن برخورد داشته باشید.

    در این مقاله بررسی کردیم که چطور فکر دیگران را بخوانیم؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا