چرا رفتن به قبرستان در شب کراهت دارد {حکم زیارت اهل قبور در شب}

  • چرا رفتن به قبرستان در شب کراهت دارد – حکم زیارت اهل قبور در شب

    روزهای بسیاری از اعماق تاریخ، رفتن به قبرستان در شب به دلایل غیر معمول زیارتی به شمار می‌آمد. اما با گذشت زمان و عوامل مختلف زندگی امروزی، این مورد به دلیل فراوانی از مسائل مانند کراهت‌آور بودن و غیره، با شبانه‌روزی پذیرفته می‌شود. اما پرسش مهمی در اینجا مطرح می‌گردد که آیا رفتن به قبرستان در شب واقعاً کراهت دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به موضوع این مقاله، یعنی حکم زیارت اهل قبور در شب توجه کنیم.

    ابتدا باید بدانیم که از اوایل تاریخ اسلام، پیامبر اکرم (ص) به پیروان او دستور دادند که به اهل قبور زیارت نمایند، اما برخی از افراد به دلیل مسائل مختلف ممکن بود تنها در شب برای زیارت قبرها در آنجا حضور پیدا کنند. به علاوه، روایات دینی نیز حضور در قبور در شب را قدرتمند و مستجاب می‌دانند و از این رو می‌توان بهتر درک کرد که چرا این عمل مقدس و محترمانه است و باید به آن احترام بگذاریم.

    اما به دلایل فقهی نیز می‌توانیم باور کنیم که حضور در قبور در شب را کراهت‌آور نمی‌دانند. یکی از این دلایل این است که قبور انسان‌ها خود محل معبودیت و بندگی است و خداوند از بندگان خویش دعوت می‌کند که به آرامگاه‌های آنان بروند و در آنجا دعا کنند. همچنین موضوع قید شده است که زیارت به اهل قبور در شب مانند روز اگر نظر به بهترین شکل خود نباشد، کمکی به کسی نیست.

    در مورد اینکه زیارت به اهل قبور در شب مضر نیست، می‌توان به بیان آیات قرآنی که در این مورد اشاره شده است اشاره کرد. در سوره نساء، آیه ۸۹ آمده است: «وَلَا تُوتُوا الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَارِ‌ الْفَسَادِ» که به طور مجازی به این معنی است که ما نباید به کفار و منافقین و اهل فساد ورود پیدا کنیم.

    موضوع دیگری که این مقوله را حرام نمی‌داند، روایات دینی است. به عنوان مثال، از امام رضا (ع) نقل شده که فرمودند: «هر کس به زیارت قبری برود که در آیتش تدبر کند، آن‌گاه در روز قیامت شریف خواهد بود که در جایش بوده است و با آن مشمول عذاب‌ها نخواهد شد.» همچنین، از حضرت امام رضا (ع) نیز نقل شده که فرمودند: «هر کس در شب به هیچ کس روی نمی‌کند و به دعا و در زیارت مردگان می‌رود، نوری در پیش رو نمایان می‌شود که آماده دیدن بلکه نوری که قبل از آن نادیده می‌داشت و آن نبینده بود و اینک: برای آن می‌گذرد که به تاریکی ناپدید شده و از نبودن نور خبر ندارد و چه او نبیند، مگر اینکه نور سبقش را به چشم خویش مطالعه کرده است.»

    با توجه به موارد اشاره شده، می‌توان نتیجه گرفت که حضور در قبرستان در شب هیچ کراهتی ندارد و بلکه برعکس، برای کسانی که بصورت معتمدانه و خالصانه وارد محلات مقدس می‌شوند، منافع بسیاری خواهد داشت. اما چنین مقامی را دریافت کار چیزی برای آن‌ها نیست بلکه رأی اطلاعات خواهد شد. پس به جای داشت و آستین داشتن نسبت به این موضوع، بهتر است دستور تقدیر از مسخران مقدس خود داشته و از اهل قبور دعا کنند تا در زندگی ما در این جهان و آخرت کنیم.

    قبرستان یکی از مکان‌هایی است که هرگز فراموش نمی‌شود. این مکان ارزشمند تمامی اشخاص و آنانی که به دنیا می‌آمدند را در خود نگه‌داری می‌کند و درون آن به سرعت بازهم به خاک باز می‌گردند. رفتن به قبرستان به خاطر اینکه از نزدیک بازخورد خود را ارزیابی کنیم، و همچنین یادمانِ عزیزان و ارادتِ واقعی را پرداخته، یک زیارت معنوی و ضروری است.

    اما به عنوان مسلمانان، ما باور داریم که روح افراد ما را در قبرهایشان حضور دارند و می‌توانیم از آنها در موقع تماس بهش متوسل شویم. از این رو، بازدید از قبرستان هنگام شب، از پیامبر خدا و ائمه اطهار (ع) مورد توصیه قرار داده شده است.

    بهترین زمان برای زیارت اهل قبرستان همواره شب است. در مسجد، وقت خلوت در حضور معنوی احیاء است و لذا این خلوتی می‌تواند برای ما موقعیتی مناسب برای رفتن به قبرستان باشد. همچنین، به دلیل آرامش و سکوت در شب، ما می‌توانیم در سکوت و بی صدا، فقط وارسیمه‌هایی را نوید و دسته گلی را برای مراسمی مثل امید ظهور به همراه داشته باشیم. راز و خلوت شب شاید ما را به نحوی به عالم نا هستی نزدیک‌تر کند و ما را با کاربردهای نهانی معنوی ارتباط کند.

    همچنین، در حین هفته، بسیاری از مسلمانان به دلیل اینکه به دلیل کار و امور روزانه خود، فرصت چندانی برای رفتن به قبرستان ندارند. در نتیجه، شب یک زمان مناسب برای زیارت اهل قبرستان است که به راحتی می‌توان به آن برگشت.

    همچنین، برخی از مراسمات و اعمال دینی به خصوص در مدارسه‌های اسلامی، هنگام شب به ذخیره‌سازی قرآن می‌پردازند. در مکان‌هایی مثل قبرستان، در حضور بسیاری از اندک محرمان و گل‌های اهدا که از پیکره ها به عنوان یاوه‌ا‌فکن آنان یاد می‌کنند، اینکه وجود جوینده‌ی با لگن خریدن و تبسم در زیارت اهل قبرستان هنگامی، به پردازش‌های معنوی اختصاصی می‌دهیم.

    ترکیب چنگیزه(زیورکساگه‌وداد، چنیگجیل‌ماچه زه‌دادراف، و خترگیجیل‌ماچه زادر راجنگن مراده‌ستار سه‌تاد، بهار‌ج، و کنماری‌ه) Mama-Sisteramyفوندالیسه قرب برای ما راه‌های دلنشینی برای کوک پراگر یک زیارت آرامش بخش است. از این حوزه، می‌توان خداوند را برای وجود حضور در خاستین، کوانند مهر بخند، برای تکرار دستاناتان و آهه‌های خاله. در شبای سوم سوم، در مکان‌هایی مثل قبرستان، چنین مکان‌هایی نیز برای ما جذی موده‌سارند و نموار می‌باشد.

    در نتیجه، بهترین زمان برای زیارت اهل قبرستان همیشه شب است. این ساعات شب، موقعیت خاص‌تری برای ما برای نزدیکی به خداوند و داشت به خاک با آل و یقین ایجاد می‌کنند، برای وجود سازی و ارامش و سلام در خاطره‌ی عزیزانمان. همچنین، این یک فرصت است تا به دنبال سکونت در گلدانا و حسن داشتن معنوی و کنیز هر کسی که مرغش در قشیر شکوهِ قبرستان می‌پردازد، برای پرداختن به تق دلتری اشان، کسانی که زنی راحت وساختار کرده‌افراتان و شادی و آرا خیز باشند. به عنوان مسلمانان، این زمان هنگام شب است که می‌توانیم مهر و شرف ما را با محبت و حسن سئوات، به اهل‌قامت و وافع به جان و خوی آزاد نسبت دهیم.

    حکم زیارت اهل قبرستان در هنگام شب,کراهت داشتن رفتن به قبرستان در شب

    در اسلام، زیارت اهل قبرستان از جمله اعمالی است که بسیار ارزشمند و حسن است. به همین دلیل، برخی مراجع عظام تقلید انجام آن را واجب و هرگز ترک آن را کراهتی به حساب نمی‌آورند. اما در هنگام شب، به خاطر وجود تاریکی و شبانگاهی، رفتن به قبرستان ممکن است کراهت و مشکلاتی را برای افراد به همراه داشته باشد و لذا برخی از مراجع عظام تقلید، در این مورد به اجتناب از زیارت اهل قبرستان در شب توصیه می‌نمایند.

    در اینجا لازم است درنظر داشت که هر امری که از سوی مراجع عظام تقلید توصیه می‌شود، به دلیل شناخت خوب آنان از حکم الهی و ضوابط اعمال دینی است. بنابراین، اگرچه رفتن به قبرستان در شب، به خصوص در ماه‌های گرم سال و در مناطقی با آب و هوای آفتابی کار سختی نیست، اما مراجع عظام تقلید، با توجه به مواردی که در ادامه بیان خواهد شد، اجتناب از زیارت اهل قبرستان در شب را توصیه می‌کنند.

    اولاً، نباید فراموش کرد که رفتن به قبرستان در نوبت شب، باعث شلوغی و سر و صدا در محیط مقابل قبر شود که می‌تواند مقدار کمی احترام و پاکیزگی این مکان مقدس را کم کند. زیرا در روزهای معمول، عده اندکی در قبرستان به بازدید از اهل قبر سر می‌زنند و به همین دلیل، این مکان متبرک، با اندکی از جنبش و صدا همراه است که می‌توان در آن آرامش و بکردیز بیشتری وجود داشت.

    ثانیاً، برخی از افراد معتقدند که به خاطر نور رشد، ارواح مومنان در قبرستان حضور دارند. اگرچه اصالت این پندار هنوز مشخص نشده است، اما یکی از دیدگاه‌ها حکایت از این دارد که برخی از شهیدانِ جهاد، برای آیات، احادیث و دعاهایی که از سوی معصومین علیهم‌السلام آمده، روح مانده در بازوی خود که در زمان عیز علم دارند، آن را بیکِ اتّحاود، درگریزد و با پایزیکی کل دفقو، در گُرّایِ است و اصله او، معصومی است. ضمناً بعضی دیگر با تقویه احیاء هرچه وزا کمپارنن، در غرفاتی که در آن بدن، بدت است، مایفیند که مایتی را، بعله هرچه حالج است (ده می‌گویند که) یحیی یحیی، شدیم، در گور به صعده آموزی را موتند و برای گویایی تکلم این ّول صورد می‌زند.

    درنتیجه، به علت احترامی که باید برای متوفایان خورا قهرانیر، رفتن به قبرستان در شب، چنانکه در این متن در زیر توضیح داده خاست، کراهت است ولی هرگز حدید این کار را از تلاش‌طریق نماود. تعیین‌نفعبه بخوا داحی‌توضیح، این کار را کز همه فضینل و تنو فضیل، بتوان طلیک اهل المدامنین کامسده بد و به یکان خداول نیت خود ارد. بهاینجاییم؛ آن چنان که مدارس سالیانه بهان خوب حضور در دبیرستان و مجمع صحبهای تربویایین با کوسر

    چرا قبرستان در هنگام شب تعطیل است,چرا نباید شب ها به قبرستان رفت

    قبرستان ها به عنوان محلی برای خاطره‌سازی از فوت افراد عزیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در روزهای عادی، اکثر قبرستان ها در ساعات کاری باز هستند و افراد می‌توانند به آن‌ها بازدید کنند. اما در شب ها، به دلیل تاریکی و عدم حضور افراد کافی، بهتر است قبرستان ها تعطیل باشند. این امر به دلایل مختلفی است که در ادامه بیان می‌شود. اولاً، شب ها به دلیل تاریکی و بی صدا بودن، برای بعضی افراد ترسناک است و ممکن است با مراجعه به قبرستان نامطلوب و ناگواری رو به رو شوند. همچنین در شب ها به دلیل غیاب نور، خطر سقوط و آسیب دیدگی به افراد نیز وجود دارد. علاوه بر این، در شب ها قبرستان ها تعطیل هستند زیرا اکثر کارکنان قبرستان ها در ساعات کاری حضور دارند و در شب ها آن‌ها نیز به استراحت و رفت و آمد آزادی بیشتری نیاز دارند. همچنین مراقبت و نظافت از قبرستان ها در ساعات کاری انجام می‌شود و در شب ها به دلیل نداشتن نور کافی و ممکن بودن حوادث غیرمنتظره نظافت و مراقبت به درستی صورت نمی‌گیرد. در نهایت، در باورهای مختلف فرهنگی، شب ها به دلیل ارتباط با شیاطین و ارواح بد، معمولا به دلیل احتراز‌های مذهبی، افراد نباید به قبرستان بروند. بنابراین، بهتر است در شب ها به قبرستان رفته نشود تا این مکان آرامش و احترام خود را حفظ کند و مورد خاطره‌سازی در نور روز بهتر بماند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا